Op buik slapen, vanaf wanneer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bellabella, 6 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hallo!

Ik had dit berichtje al geplaatst maar is helaas dus weg nu..
    Vanaf wanneer laten jullie je baby op hun buik slapen? Ik ben namelijk benieuwd of ze dan beter (door)gaat slapen. Als ik haar nu op haar buik laat slapen en ze wordt wakker dan strekt ze gelijk haar armen en kijkt de kamer rond. Ze is dus niet bang en kan makkelijk omhoog komen. Zouden jullie het dan al aandurven haar een nacht in te laten gaan op haar buik? Ze ligt ook op een aerosleep.

Graag reacties! Groetjes

2. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoihoi

Ben ook benieuwd vanaf wanneer ze op de buik mogen slapen, dus lees ff mee.
    Waarom wil je dat ze op de buik gaat slapen? Slaapt ze op de rug slecht?
    Als ze goed haar hoofdje op kan tillen en je een aerosleep hebt lijkt me dat het moet kunnen. MAar ik snap dat je het eng vindt. Ik liet mijn dochtertje toen ze veel krampjes had op haar buik in de box slapenn als ik erbij was, ze kon al goed haar hoofdje optillen maar ik bleef het eng vinden.

hopelijk krijg je nog duidelijker reacties dan de mijne ;)

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Vanaf een maand of 7 rolde ze steeds vaker op haar buik. Al sliep en slaapt ze nog steeds het meest op haar rug. Tja, ik sta er 's nachts niets bij om haar terug te rollen, dus liet ik het maar zo. Bij ons slaapt ze op een Purflo matrasjes, dat ademt ook.

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Kyra sliep al met een week of 8 op haar buik..
    Anders sliep ze gwoon helemaal niet.

5. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier eigelijk al vanaf een maand ofzo omdat ze veel beter slaapt op haar buikje.. Maar wij hebben een angelcare dat nam de angst toch wat weg.. Alhoewel ze ook overdag meestal op haar buikje sliep hoor in de box..

6. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Dank voor de reacties.
    Vannacht heeft ze even op haar buik geslapen, volgens mij vindt ze dat erg fijn. Ze sliep ook goed alleen kon ik niet slapen (stom he?) dus heb haar weer op haar rug gedraaid en toen werd ze weer vaak wakker...
    Ze is overigens nu ruim 5 maanden en draait al 2 maanden op haar buik en kan ook al een tijdje haar armen helemaal strekken om zichzelf op te duwen als ze op haar buik ligt en dit gewoon oneindig lang. Ik denk dus dat het op zich geen kwaad kan maar ben bang dat ze in zo'n diepe slaap komt dat ze niet door heeft dat haar neus platgedrukt wordt ofzo... Moeilijk wederom om mama te zijn!

7. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik had de vorige keer ook al gereageerd, ik weet niet of je dat gelezen hebt... Maar even in het kort..
    Onze kleine slaapt sinds ze 4 weken is overdag op de buik, en vanaf 8 weken ook 's nachts. Gewoon omdat ze op de rug hooguit een uur achter elkaar slaapt. Bij toeval ben ik erachter gekomen sat ze een buikslaper is en ze slaapt nu 's nachts al een heletijd 12 uur en overdag ook nog vrij veel. Sindsdien drinkt ze ook veel beter (daarvoor zat ze vaak op zo'n 500 cc per dag..) en is ze dus ook flink aangekomen.
    Op het cb stonden ze erachter, omdat ze anders niet sliep (en dus niet dronk en aankwam). Ik heb het er ook met de kinderfysio over gehad, maar zij zei dat als een kindje het hoofdje goed kan optillen (in buikligging) het risico op wiegendood niet meer groter is dan in rugligging. Voor je eigen gemoedsrust kun je een luchtdoorlatend matrasje aanschaffen..

Ik zou het wel aandurven om je dochter op de buik te leggen, zeker als ze zo sterk is met haar nekje..

8. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    met 6 maanden rolde Esmee om en sinds toen is ze op dr buik gaan slapen

9. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    @ EmyD: dank voor je uitleg! Dan ga ik het vannacht maar eens een keer echt proberen... Ik hoop echt dat ze dan wat langer slaapt!

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik durfde het niet aan, dus heb hem altijd op zijn rug gelegd. Merk nu sinds een week of 2 dat hij zelf op zijn buik gaat liggen

11. Askim

Askim Bekend lid

8 jul 2007
    634
    0
    0
    Vanaf het begin sliep Devrim overdag op z'n buik (eerste tijd in de box vanwege keizersnede zodat ik niet naar boven hoefde en ik hem dus in de gaten kon houden). Hij kon met dag 3 al z'n hoofdje zelf optillen dus dat was geen probleem. Vanaf dat hij ong. 7/8 weken was ben ik hem ook 's nachts op z'n buik gaan neerleggen omdat hij op z'n rug heel slecht sliep. En dat ging gelijk heel goed!!!

12. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Jaimy ging met een maand of 8 zelf steeds op zijn buik slapen. Hij slaapt sindsdien ook geen minuut meer op zijn rug.

13. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Eheu, ik word er zo verdrietig van: ze blijft maar zo vaak komen s'nachts en binnenkort ga ik weer werken en ben nu al bang voor de vermoeidheid...
    Op haar buik slapen heeft ook niet geholpen, ze werd op de normale tijden wakker. Maar soms legt ze haar gezicht wel plat op het matrasje neer, dus legt ze haar hoofd niet opzij. Ze kan dan wel ademen maar het ziet er zo eng uit! Doen jullie kleintjes dat ook als ze slapen? Ik heb haar hoofdje toen opzij gelegd maar daarvan werd ze natuurlijk ook wakker ):

14. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn zoontje slaapt pas op zijn buik sinds dat hij zelf kon rollen in bed.
    En nu slaapt hij vaak op zijn buik, maar ook op zijn zij.
    Hij deed dat ook eerst, plat met zijn gezichtje naar beneden maar na 2 weken was dat over. Als hij zo lag, draaide ik hem toch wel om.. Zou het mezelf nooit vergeven als hij was gestikt. Nu draait hij wel netjes zijn hoofd naar de zijkant, dus nu laat ik hem gewoon liggen zoals hij in slaap is gevallen.
    Wij hebben een Aerosleep, dus dan ben ik al minder bezorgd over het buikslapen zelf.

15. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wat jammer dat het niks geholpen heeft. Onze kleine heb ik nog nooit met haar gezichtje in het matrasje zien liggen. Misschien dat een luchtdoorlatend matrasje (bv aerosleep, een dun matrasje wat je op je eigen matrasje legt) je meer vertrouwen geeft als je dochter op haar buikje ligt.
    Maar als ze op har buik niet beter slaapt, kun je haar net zo goed op haar rug leggen denk ik..

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik heb gelukkig wel al een aerosleep... ze kon ook gewoon ademen, maar het zag er eng uit. Ik heb haar de rest van de nacht ook weer op haar rug gelegd, ze draait soms wel op haar zij maar niet op haar buik in haar slaap.

17. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Hoi,

Ik heb beide dochters vanaf dat ze 1,5 week oud waren ( en niet meer op de zij bleven liggen) op de buik laten slapen.
    Ik ben zelf ook een buikslaper en deze dames zijn ook echt buikslapers.
    Ze waren wel vanaf de geboorte heel sterk in hun nek en sliepen ook op een aerosleep.
    Op hun rug sliepen ze niet langer als een half uur dus dan wil je wel.

Ik denk dat je gewoon mmoet doen wat voor jou het beste voelt.
    vertrouw op je moederinstict.
    Je voelt als moeder het beste wat je kindje kan en wil.

Succes.

Groetjes Mirjam

Deel Deze Pagina