Hoe moet ik hier op reageren? Scheldwoorden!

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by MamaVanVier1985, Mar 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaVanVier1985

MamaVanVier1985 Actief lid

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hoi, ik heb een vraag. Mijn zoon is nu ruim 6 en heeft gelukkig veel vriendjes op school gelukkig. Hij komt de laatste maanden thuis met woorden waar ik echt niet blij van wordt. Voorbeeld: we waren buiten aan het voetballen en hij zei toen na het voetballen: die jongen was echt kankerslecht! Mijn mond viel open en ik heb gelijk met hem besproken dat dat woorden zijn die ik absoluut niet wil horen, dat dat slechte woorden zijn en ik heb hem straf gegeven. Hij gaf tijdens het gesprek aan dat zijn vriendje op school dit altijd zegt en waarom zijn vriendje dat wel mag zeggen en hij niet. Nou goed, ik heb daar geen discussie aan gewijd en gewoon duidelijk gezegd dat hij dat nooit meer mag zeggen met de reden erbij en dat ik er verder geen discussie over wil voeren. Nu is het zo dat dat jongetje en een ander jongetje veel van dit soort taal uitkramen: piep you bitch, kanker etc.. Mijn zoon mag na schooltijd ook niet met deze jongetjes spelen. Maar tijdens school hoort hij deze taal dus wel. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Mijn man en ik staan er ook anders in. Mijn man zegt: een week geen vriendjes mee naar huis en geen computertijd voor een week. Deze taal accepteer ik niet en laat het hem maar voelen. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik heb met hem gesproken en hij heeft straf gekregen in de zin van op de trap zitten en nadenken. Maar goed, hoe ga ik hier het beste mee om?

2. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik denk dat ik het ook zo zou aanpakken. Boos worden en zeggen dat het niet acceptabel is. Dat je die woorden niet meer wilt horen. Als hij dan zegt dat anderen het wel doen zou ik die discussie niet met hem aangaan. Bij ons in huis mag dat niet, klaar. Overigens zou ik het op school wel een keer aangeven. Ik vind het namelijk echt niet normaal dat dit gebeurt. Juffen zien en horen niet allrs, die illusie heb ik ook niet, maar dit is toch niet normaal. Dan wagen ze er maar eens een kringgesprek aan.

Overigens reageer ik nu zo omdat deze scheldwoorden me ook echt te ver gaan. Bij ons komt er ook wel eens iets uit dat met poep of plas te maken heeft maar dat is ook een beetje de leeftijd. Dat probeer ik juist zoveel mogelijk te negeren. Want hoe meer aandacht ik het geef hoe erger het wordt heb ik het idee.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Bij elk woord dat je voor de eerste keer hoort: waarschuwen dat hij dat van jullie niet mag zeggen. Gebruikt hij het daarna nog een keer, dan een consequentie. Maar hij moet dus wel eerst van jullie horen dat jullie dat niet willen.
    En dat die jongetjes dat wel mogen: jammer maar helaas.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja dat die anderen het wel mogen die je weinig aan.
    Maar uitleggen dat kanker een ziekte is waar je doorgaans dood van gaat lijkt me wel zo handig en een hele goede reden waarom je dat niet wil horen :)

En verder kun je natuurlijk uitleggen dat hij dat geen normale taal vind en dus ook niet wil dat hij dat zegt.
    En op een dag.. Verlies je dat als ouder nog..
    Maar nu lijkt me dat je dat nog mag/kan/wil :)

5. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Hoe weet jij zeker of dat andere jongetje dat wel mag zeggen! Mijn zoontje zie ook mijn topic zegt ook wel woorden welke hij oppikt van de tieners maar hij mag het niet zeggen van mij. Nu zijn de woorden met k erin niet natuurlijk maar wel met poep plas shit etc...

6. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Mijne is 4 en als boos is zegt die gewoon k joch of k hoer weet niet hoe die eraan komt ze zus van,6 en broer van 8 gebruiken dat soort woorden niet. Straf geven heeft geen zin. Nou krijgt die gewoon tik op ze,mond elke x dat die het z eg t hij heeft nu al,paar dagen niet gedaan,dus mischien dat het helpt

Ik vind dat dus heel erg als,me kind zulk taal gebruikt hebbe n de andere nooit gedaan

7. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Omdat ik dat jongetje een keer mee naar huis heb genomen, en hij die taal ook hier gebruikte. Ik heb toen gecorrigeerd: maar ik kreeg deze opmerking: wat ga jij doen dan, bitch? Ik ben met de kinderen in de auto gestapt en het jongetje bij mama afgegeven. Mama zei: ja ik weet het, maar ja wat moet ik eraan doen? Het gaat vanzelf wel over. Vind het vervelend maar ik kan er niks aan doen! Dus dat jongetje mag die taal thuis ook niet gebruiken maar hij wordt niet gecorrigeerd.

8. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Ik heb dit ook uitgelegd hoor, en omdat mijn man ook kanker heeft gehad weet mijn zoon wat het betekent, nou ja op zijn niveau dan.

9. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Ik heb het al een keer eerder aangegeven bij de juf en ik weet dat er meerdere ouders zijn die dit hebben gedaan. Ze heeft gezegd dat elke keer bij deze ernstige woorden ze het graag wil weten. Poep en plas woorden negeer ik ook, maar deze woorden absoluut niet. Dit vind ik toch echt anders.

10. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Bedankt voor je reactie en inderdaad heb ik al vaker gezegd dat ik deze woorden niet wil horen uit zijn mond, daarom heeft hij ook straf gekregen.

11. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Iedereen bedankt voor de reacties. Ik hoop op nog meer tips. Het is zo lastig. Je kind gaat naar school, krijgt met andere kinderen te maken en iedereen is anders, voedt zijn kinderen anders op en dan pikt je kind zulke woorden op. Als ik weleens in de stad loop en ik hoor een groepje kinderen zo met die woorden praten dan zou ik ze het liefst een draai om hun oren willen geven (even netjes gezegd). Dus als mijn zoon zulke dingen zegt, moet ik me echt inhouden om hem geen lel te geven. ( doe ik normaal nooit, maar met zulke woorden word ik zo pissig)..

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Moet wel ineens denken aan die dag.. Dochter zat nog bij de kleuters..
    We hebben haar alle scheldwoorden die ze dacht niet te mogen zeggen... Voor 1x laten zeggen.

Nou.. Ik ben kind van een bouwvakker en dus heus wat gewend... Maar ik had op een zeker moment rode oortjes... En ze ging maar door en door en door....

13. MamaVanVier1985

Sep 5, 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Ja erg he. 4-5-6 jarigen, waar halen ze die taal vandaan? Mijn oren klapperen gewoon als ik die woorden hoor uit de monden van die kleintjes!

14. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Mijn zoontje is af en toe ook verschrikkelijk met woorden en hij krijgt er echt straf voor. Afgelopen vrijdag zei hij tering malloot tegen mij. Toen heeft hij de wind van voren gekregen en nu heeft hij straf. Ben ik niet van gediend!

Maar hij speelt veel buiten en daar zijn alleen maar oudere kinderen en daar pikt hij echt veel op. Ik vind het ook moeilijk om mee om te gaan hoor want het gaat een tijdje goed en dan ineens komt er weer zo'n woord als hij boos is ofzo.

15. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Nou een tik gaan ze heus niet dood van als ze mij uitschelden krijgen ze die vast en zeker want je ouders heb je respect voor te hebben. En ook zeker naar andere mensen toe. Straf geven helpt hier helaas niet

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Zo dat zijn woorden als ik die hier hoor dan vliegen ze serieus naar boven zonder de trap te rake!

Gelukkig is het ergste hier nog steeds piemel ook niet normaal maar niet zo erg als kanker etc et.

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier dus ook van dat soort dingen.

bij mijn zoon op school hebben ze het stoplicht systeem

Ze beginnen de dag met groen, gebruiken ze een scheldwoord dan gaan ze op oranje, verbeterd het gedrag dan gaan ze weer naar groen. Gaan ze door krijgen ze rood en kunnen ze strafregels gaan schrijven.

Wij hebben dit dus doorgevoerd naar thuis.

Groen - mogen op straat, achter het huis, binnen spelen . Mogen tv en computeren.

Oranje - binnen spelen en tv kijken

Rood - naar boven vertrekken en de rest van de dag geen tv en computer meer.

Moet zeggen dat het tot nu toe (voor beiden) goed werkt. Maar het zijn twee buiten kindjes dus verplicht binnen spelen voelt ook als een echte straf voor ze.

18. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb twee gevoelige meisjes, en tot nu toe was het bij ons genoeg om heeeele grote ogen op te zetten :$ bijna tranen in mijn ogen te krijgen van hoe erg ik het vind (oke, die zijn niet altijd echt, maar ik kan best overdrijven) en vervolgens een goed gesprek met hen te volgen. Gelukkig nog niet vaak gebeurd, maar straf hebben ze er eigenlijk niet voor gehad.

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om uit te praten waarom je zoiets niet wilt horen. Wat is kanker dan eigenlijk? En als je zoiets zegt, en iemand hoort het (of je zegt het tegen iemand), en die persoon heeft kanker of iemand die dichtbij hem/haar staat, hoe zou dat dan voelen? Heeft kanker er iets mee te maken dat je vindt dat iemand slecht voetbalt o.i.d.?
    Vaak kom je met zo'n gesprek veel verder, en dan kun je hem zelf laten inzien dat het heel vreemd is om dat soort woorden te gebruiken in je taal, en dat dat ook heel vreemd is van zijn vriendjes.

Ohja, en sowieso een goede om je kids vroeg te leren: andere kinderen hebben andere papa's en mama's, en dus andere regels. Soms mag iemand naast jou een snoepje en jij niet. Oneerlijk? Misschien. Maar soms is het zo. Mijn kids zijn daar helemaal aan gewend en dat helpt in deze situaties erg goed! Ze zeggen wel eens 'maar hij mag het ook!', maar doordat ik me daar echt niks van aantrek en niet de minste behoefte voel om me daardoor te laten beïnvloeden, voelen ze dat ook aan. Jij hoeft niet te kunnen uitleggen waarom een andere ouder andere keuzes maakt. Je kunt ook gerust zeggen 'geen idee!'

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Wij gaan er min of mer hetzelfde mee om als gentle. Ik leg ze uit wat ze precies zeggen en dan snappen ze zelf meestal snel genoeg dat het eigenlijk heel "stom" is om zulke dingen te roepen. Gaan ze toch door (de jongste nog wel een), dan mag hij gezellig op de trap gaan zitten (vindt hij vreselijk).

Verder weten ze ook heel goed dat ze niet alles mogen wat een ander wel mag; ander huis, andere regels. Mag het bij die en die wel? Tsja pech gehad, van mij mag het niet.

20. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Die fase is mijn dochter gelukkig voorbij en kijkt ze nu helemaal verschrikt op als iemand een raar woord hier in huis gebruikt.
    We hebben het om eerlijk te zijn direct de kop in gedrukt, want op een gegeven moment gingen ook alle liedjes alleen nog maar over, poep en plas en piemeltjes en nog veel gekkere woorden.

Maar ik ben wel van mening dat als je kindje er ineens een raar scheldwoord uitgooit als Kanker..... dan vind ik direct straffen niet gepast. Ik vind dat een kind ook de kans moet krijgen om te leren wat wel en niet kan.
    Hier gooide ze laatst ineens eruit ''wat een k*t muur"'. Toen heb ik een woordje met haar gesproken dat dat woorden zijn die ik absoluut niet wil horen. Ze schrok best wel want wist zij veel van de betekenis! Ze had het gehoord van een klasgenoot.
    Ze heeft het woord ook niet weer in de mond genomen.

Maar toen ze in de fase zat dat ze echt allemaal rare woorden leerde zijn we daar flink mee bezig geweest. Want op een gegeven moment waren het niet alleen rare woorden maar ook respectloze opmerkingen, mama en dan van allerlei benamingen erachteraan. Niet eens hele erge maar ik ben daar niet van gediend. Ik ben mama en verder niet!
    Hier toegepast, zodra ze weet dat een woord een scheldwoord is of een woord wat wij hier niet gebruiken dan kan ze vertrekken naar de gang of boven en mag ze er daar over na denken.
    Dit hebben we ik denk wel een paar maanden heel consequent toegepast en toen was de boodschap duidelijk! Meer als.
    In de fase zelf toen ze leerde dat het niet mocht zei ze dan wel eens stomme maaaaa uhhhhhhhhh oeps ik was het vergeten mama :D

Nu is ze zover dat als er een woord uit floept wij daar over kunnen praten.

Share This Page