We zijn dit jaar in juni met de caravan naar Spanje geweest, het was lekker, maar met 2 kleine kinderen zou ik net iets minder warm ook wel fijn vinden. Voordat we kinderen kregen vond ik die warmte heerlijk, lekker met een boek in de zon of schaduw, maar de kinderen vragen natuurlijk meer activiteit van me en dat vond ik best pittig icm de warmte. Nu waren we dus een beetje aan het kijken wat nu leuk zou zijn als alternatief. We denken zelf aan bijv Bretagne of Normandië. Nu ben ik benieuwd hoe het weer daar is in vergelijking tot hier in Nederland en tot Spanje (Costa Brava)? Alternatieven, in Nederland of tot max 1000km rijden zijn ook zeker welkom. Zat ook al te kijken naar Duitsland of Luxemburg of dus gewoon in Nederland. Even voor het idee, het weer nu in Nederland zo tussen de 20 en 26 graden vind ik echt lekker en ook prima om nog actief te zijn, in Spanje hadden we 34 tot 36 graden dat vond ik dus te warm.
Ik was positief verrast door Normandie toen wij er waren. Maar dat kwam wel door de combinatie van natuur en cultuur en de geschiedenis rondom D-day. Ik weet niet of dat al heel leuk is voor en makkelijk is met jonge kindjes. Het weer houdt ons tegen om nogmaals te gaan, want dat kan ook wel echt het andere uiterste zijn van Spanje Wij zaten op camping Portland, in het zuiden van Normandie, tussen de invasiestranden. Maar wat noordelijker bij Etretat lijkt me ook mooi. Edit: Oostenrijk is ook erg leuk en heel kindvriendelijk. Qua weer afhankelijk van de streek, ook wel beter dan Normandie (bv Karinthie). Maar er zijn hier vast leden die wat meer kennis hebben over Oostenrijk dan ik
Wij zitten nu in Bretagne en we hebben echt zo’n geluk met het weer. Alle dagen 22c en droog. De zwembaden op de camping zijn verwarmd dus je kan er altijd in. Ik vind het een groot succes. Mijn man en oudste zoon kunnen ook niet tegen de warmte en we houden van actieve vakanties. Hier is heel veel te doen , prachtige stranden, hele mooie wandelingen, boottochten. Wij gaan zeker nog eens terug. Overigens zijn we ook weleens in Oostenrijk geweest in de bloedhitte, alleen maar 32-34c Dan kun je wel hoog de bergen in waar het koeler is, maar daar kwam dan in de loop van de middag steeds onweer. In Bretagne wordt het echt helemaal nooit zo warm, dus dat is voor ons toch de betere optie
Wij zijn 2 x naar Bretagne geweest en 1 x naar Normandië met ons gezin (vroeger als kind ben ik ook naar Normandië geweest). 2 x vlak bij Saint Malo en dat is echt een leuk en mooi stadje. Wat ook leuk is, het water is daar ook azuurblauw, alsof je in de Middellandse zee zwemt ofzo. Het is goed te doen qua afstand en ook genoeg plaatsen te bekijken, winkels in de buurt enz. Ik had wel bewust gekozen voor een camping met overdekt zwembad gedeelte, voor als het weer tegen zou vallen. In Normandië hadden we redelijk weer, vonden we ook leuk, maar toch vond ik Bretagne net wat leuker.
In welk opzicht houdt het weer jullie tegen? Is het net zoals hier in Nederland dat het 2 weken mooi maar ook 2 weken regen/fris kan zijn? Mijn ouders kwamen ook al met Oostenrijk. Ik weet het niet zo goed daarbij. Als tiener in mijn jeugd een aantal keer in Oostenrijk geweest en ik herinner me vooral de bergwandelingen en met de kabelbanen de berg op gaan en hoewel ik dat toen niet erg vond, is het ook niet wat ik nu als ideale vakantie zie. Niet met kleine kinderen, maar mijn man doe ik er ook geen plezier mee. Maar misschien is er ook nog een hele andere kant van Oostenrijk.
Zijn jullie vaker in Bretagne geweest of is dit de eerste keer? Ben benieuwd hoe voorspelbaar/stabiel het weer is? Aangezien het in Nederland alle kanten op kan en ik daardoor niet weet of ik in Nederland op vakantie aandurf. 32 - 34 graden in Oostenrijk is niet echt een vooruitgang tov de temperatuur in Spanje. Maar wat ik me van vroeger kan herinneren is er wel veel verschil tussen de streek. Volgens mij is Tirol minder warm dan Karinthië, maar hoeveel het scheelt weet ik niet.
Wij ijn een aantal jaar geleden in Bretagne geweest in sarzeau. Heel erg mooi daar en leuke omgeving maar wel heel winderig. Zon scheen wel hard maar door de wind was het toch frisjes vaak. Ideaal om dingen te bezoeken, minder als je een strandvakantie voor ogen hebt (heel verraderlijk ook, nog nooit zo hard verbrand als daar toen wat je voelt de zon niet branden). Zou er graag nog eens terug naartoe gaan En toen ik klein was gingen we naar soms wimereux, dat is volgens mij Normandië. Heb ik zelf niet meer heel veel herinneringen aan maar mijn ouders kwamen daar wel heel graag. Dat was dan wel vooral een strandvakantie. Is in afstand ook wel een stukje dichterbij
Bedankt voor de tips. Wind is inderdaad verraderlijk. Als het te warm is, geeft het verkoeling, maar het kan het ook fris maken als de temperatuur zonder wind lekker zou zijn. Ik ga is kijken of ik wat kan vinden over de wind, of dat voor heel Bretagne geldt, of net voor de ligging van het plaatsje wat je noemt.
Denk dat Normandië net wat frisser kan zijn. Wij hadden niet zoveel last van wind, we zaten hier: https://www.ptitbois.com/ En in Normandië iets meer in het binnenland, half uur van het strand van Deauville/Trouville.
Ik denk dat je in de gebieden waar het niet super heet is, je meteen ook vast zit aan onzekerheid. De enige zekerheid die je hebt is dat het in bretagne geen dagen achter elkaar 30c zal zijn. Maar het weer wat we nu hier hebben, zo lang al geen regen, is echt uitzonderlijk voor dit gebied. Hier is wel een briesje, maar geen keiharde wind. Het verschilt heel erg van plek tot plek. Soms vind je een strand pal op de wind en dan ga je een strand verder en zit je heerlijk uit de wind. Het is juist die wind die ervoor zorgt dat het hier niet zo gruwelijk heet is. Gister hadden we een uitje wat meer in het binnenland en toen gaf de auto toch ineens weer 32c aan.
Ja, het hangt er vanaf in welke periode je wil gaan. In de zomervakantie zal je over het algemeen wel mooi weer hebben. Maar buiten het hoogseizoen kan het onvoorspelbaar zijn. In Normandie is het vaak iets kouder dan in Bretagne.
Mocht je voor Oostenrijk willen gaan daar heb je ook gebieden die wat vlakker zijn en met grote meren. Kun je lekker frisse duik nemen met de kinderen. Zelf vind ik montafondal erg leuk. Dichtbij en lekker met baantjes naar boven en dan naar beneden lopen maar als je dat niet wil zou ik dus naar een merengebied gaan. Mocht je naar Oostenrijk willen tenminste. Eifel in duitsland vind ik zelf ook erg leuk. Zijn daar geweest toen de oudste 4 was. Genoeg te doen.
Wij houden wel echt van mooi weer. Vooral mijn man wordt echt chagrijnig anders. Toen wij in Normandie zaten was het de dag dat wij aankwamen bijna 30 graden en de dag erna een graad of 17-18 met regen en wind. De rest van de vakantie 18-20 graden met veel bewolking en af en toe een bui. Ergens tussende 25-30 graden vinden wij erg prettig. Wij zaten in Karinthie. En hebben toen vooral veel gezwommen en een alpenstrasse gereden. Je kunt natuurlijk ook met een kabelbaan naar boven en daar wandelen. En natuurlijk van die kneuterig dorpjes bezoeken Ik ben niet echt een zee mens, dus dat mis ik daar niet.
Ik zoek misschien ook wel iets heel moeilijks, minder warm dan in Spanje, maar wel net zo stabiel zomer weer als in Spanje Nu vind ik het niet erg als het ook dagen wat fris kan zijn of als er af en toe een bui valt, maar wat me een beetje tegenhoudt aan in Nederland blijven is dat de kans bestaat dat je de hele week of 2 weken meer regen dan zon ziet.
Hoe warm is het daar nu? Ik had die regio niet echt als optie op mijn lijstje staan omdat het gevoelsmatig als zo veel dichter bij Spanje ligt dat het er (bijna) net zo warm zal zijn.
Ik zou dan naar karinthie gaan maar weet niet of dat binnen je 1000km valt. Een aantal meren zijn daar in de zomer echt fijn qua temperatuur (25+ graden) ( vb klopeiner see en milstatter see)