Grote erfenis, hoe gaan we hier verstandig mee om?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jade79, 22 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Gecondoleerd!

Ik zou huis duurzamer maken én hypotheek deels aflossen (of helemaal). Mijn zus heeft net een villa in het buitenland gekocht als investering. De kinderen staan ook op t koopcontract zodat ook zij ervan profiteren. En t levert mooie vakantiemomenten op.

En wij hopen ook daar heen te mogen voor een vriendenprijsje natuurlijk :roflmao:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Allereerst gecondoleerd! Mijn vader is vorig jaar overleden. Daar was de erfenis alleen veel schulden. Krijg je weer andere zorgen van. Dus natuurlijk is het he vreselijk om je lieve vader te missen en je krijgt je vader er niet mee terug. Maar wees iig blij dat hij het zo goed voor elkaar had.

Ik zou;
    minder gaan werken allebei
    Huis afbetalen
    Prachtige reizen maken met gezin
    Herinneringen maken
    Beleggen (omdat ik dat leuk vindt)
    Geld apart leggen voor de Kids op aparte rekening
    Geld schenken

Succes en sowieso afspraak maken bij een adviseur

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    #23 brownielover, 22 feb 2022
    Laatst bewerkt: 22 feb 2022
    Gecondoleerd met het verlies van je vader!

Ik verwacht ook een grote erfenis. Niet zo groot als dat van jou, maar wel om te dubben hoe je dat geld het best kunt besteden. Wij zitten nog in de afwikkeling en dit kan nog wel 2jr duren door mijn vader. Wij gaan ook nog naar een financieel adviseur maar we denken aan het volgende;

- op vakantie zonder zorgen (normaal hebben we echt een budget om rekening mee te houden)
    - huis kopen en deze verhuren (met een deel van het geld van de kinderen en van mij, 50/50)
    - aanbouw op de garage om een extra kamer te creëren
    - tuin verbouwen want dit is 1 groot drama

En dan is het geld wel op. Ik wil sowieso iets achter de hand houden, pak 'm beet 50.000 voor als er iets is. Misschien kunnen we niet alles realiseren, misschien wel, de tijd zal het leren.

4. FreeRose

FreeRose Bekend lid

12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat jullie er ook mee doen, let op de erven belasting die om de hoek komt kijken! Schijnt niet misselijk te zijn. Dan kun je het beter z.s.m. Investeren.
    Veel geluk in ieder geval!

5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Gecondoleerd.

Lijkt mij heel lastig om dit geld voor je gevoel juist te besteden als ik zo lees over je vader.
    Je vader is er niet gelukkiger van geworden, ik hoop jullie wel.
    Financieel adviseur lijkt mij wenselijk. Zowel voor uitgave als belasting technische ondersteuning.

Ik zou ten 1e zorgen dat het geld mij en mijn geliefde gelukkig gaat maken, dus maak mooie herrineringen met fam en vrienden, vier wat er te vieren is.
    Elk jaar een mooie reis met het gezin.
    Zorgen dat de kinderen een mooie start krijgen mbt studie en wonen later.
    Iets met mijn pensioen, zodat ik eerder kan stoppen met werken en eerder in hopenlijk gezondheid van mijn vrije tijd en mischien wel kleinkinderen genieten.

Verder idd hypotheek aflossen etc.

Maar voor nu denk ik gewoon even helemaal niks, tijd om dit verlies te leren dragen, en te wennen aan het idee..
    sterkte!

(En beetje zuur maar bedenk ook wat je veilig wilt stellen bij eventuele scheiding/overlijden van jouzelf.)

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Ja dat is echt heel hoog. Als kind is de belasting wel minder hoog dan als je kleinkind of achterklein kind bent. Scheelt op 1 miljoen zo anderhalve ton.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Gecondoleerd! Behalve dat het betekent dat er iemand voor moest overlijden, zou ik geloof ik niet kunnen zitten met het erven van veel geld. Als we het geld niet nodig hebben, zou ik het apart zetten voor een moment waarop het wel nodig is. Al zou ik wel de hypotheek aflossen en een mooie reis maken.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Heel veel sterkte!

Hier ongeveer hetzelfde verhaal qua erfenis. Mijn tip is om eerst alles met de belastingdienst afgehandeld te hebben. Dit moet 2 jaar na overlijden afgehandeld zijn. Dat heeft onze accountant voor ons gedaan. Wij hebben uiteindelijk een bedrag met 6 nullen mogen afdragen. De hoeveelheid blauwe enveloppen die wij hebben ontvangen als erven was echt niet mis. Pas na die 2 jaar voelden we de vrijheid om iets met het geld te gaan doen.

Uiteindelijk hebben we een deel in stenen geïnvesteerd waar we nu inkomsten van hebben, met een deel onze hypotheek fors verminderd en een ander deel staat op bankrekeningen van onszelf en onze kinderen.

We werken allebei 4 dagen omdat we graag willen werken. Maar we gaan wel vaker en makkelijker op vakantie. Wij vinden herinneringen maken als gezin heel belangrijk.

Met de bankrekeningen zijn we niet zo bezig. We hebben beide een goed inkomen, dus we kwamen al niets tekort. Het is wel een fijn idee dat het er is en dat geeft veel vrijheid en rust.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gecondoleerd, sterkte met het verlies.

Neem de tijd om te bedenken wat je met het geld zou willen. Zijn er nog (toekomst)wensen?

Wat wij zouden doen:
    We zouden beiden direct een nieuwe auto kopen haha.
    Zorgen voor een soort studiefonds voor de kinderen.
    Leuke kavel kopen en daar een mooi energieneutraal huis op zetten.
    Mooie reizen plannen.
    Leuk vakantiehuisje kopen.
    Eerder met pensioen kunnen

Schakel zeker snel een goede adviseur in! Veel geld erven/hebben klinkt leuk maar kan me voorstellen dat het ook lastig is. Zou het zeker niet aan de grote klok hangen.

MamaChantal vindt dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Gecondoleerd.

Belangrijk is bedenken wat jij belangrijk vindt. Dus wel je er nu van genieten, wil je er later inkomen van hebben, wil je (deels) financieel onafhankelijk zijn? Dan kun je je opties met het geld afstemmen op die wensen.

Concreet voorbeeld van ons: wij willen graag over 10 jaar financieel onafhankelijk zijn. Dan hoeven we niet meer te werken, zijn de kinderen schuldenvrij hun studie door en kunnen wij doen wat we willen. Wij hebben nu dus beleggingen met een hoog rendement en een hoog risico profiel, waar nu bijna geen inkomsten uitkomen. Die hebben we nu niet nodig omdat we van ons eigen inkomen rond kunnen komen. Maar over 10 jaar is het rendement daarop zodanig dat we een deel om kunnen zetten naar beleggingen die een maandelijks inkomen genereren. Zo past het bij onze wensen.

Wij hebben een financieel adviseur en doen aan beheerd beleggen bij een privé bank.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hypotheek bijna volledig afbetalen (hou de stukken van hra enzo even in de gaten). Als dit je "forever home" is dan flink verduurzamen.

In mijn geval: studieschuld direct de deur uit schoppen en dan de verbouwingen gaan doen die we toch al op de planning hebben staan. Zijn geen heel spectaculaire dingen maar de keuken en wc zijn 40 jaar oud, t werkt nog maar daar heb je t wel mee gehad. Meterkast is nog een stoppenkast waarvan 1 groep niet uit te schakelen is, dus die ook vervangen (moet toch voor zonnepanelen) en we zitten op t zuidwesten met een heel dak...duidelijk een paar zonnepanelen. Ohja en de auto omruilen naar een Toyota Yaris, die van ons is op leeftijd dus t gaat toch gebeuren. Hoeft geen luxe auto maar wel iets meer body dan een Cuore/Sirion aangezien mn man op de snelweg rijdt.

Schenkingen doen onder de jaarlijkse vrijstelling naar je kinderen, naar een geblokkeerde rekening die ze vanaf hun 18e pas kunnen benaderen bijv.

Pensioen BV's oprichten en daar lijfrente via laten uitkeren. Datum ingang naar eigen keus. Daar heb je wel een actuaris voor nodig.

Stuk bouwgrond kopen met een bouwvergunning voor woningen op wat hoger gelegen terrein (denk aan waterstijgingen, rivieren in de buurt), dan komt daar tzt mn hacienda wel op, volledig drempelvrij en geschikt voor ouderenzorg aan huis evt met lift of traplift. Dan hoef ik daar NU nog geen woningen op te bouwen (met bijbehorende WOZ gerelateerde aanslagen) en de kinderen hebben in elk geval een stek om te wonen en zolang ik nog goed ben, kan ik de zorg voor de kleinkinderen makkelijk erbij hebben.

Dag minder werken/huishoudelijke hulp, alles wat allicht niet de wereld kost maar waar je NU wel meer tijd vrij mee maakt om voor jezelf meer te kunnen genieten van het leven.

Geld je graf mee innemen is de fiscus alleen maar blij mee. De kunst is de fiscus zo min mogelijk blij te maken en daar kan een financieel planner /estate planner wel bij helpen.

Impuls aankopen, dagje shoppen ik ben er niet zo van.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Gecondoleerd. Wij zaten een beetje in hetzelfde schuitje toen mijn tante onverwacht overleed (heeft zelf geen kinderen) en wij er achter kwamen dat ze enorm vermogend bleek te zijn. Ik vind het ook zó zonde dat ze er zelf nooit leuke dingen mee heeft gedaan, al zei ze altijd tegen ons dat ze er niks om gelaten heeft.
    Wel was haar wens, naast dat we er verstandig mee om zouden gaan, we ook zeker een groot deel zouden besteden aan leuke dingen.

In die zin kan je ook de nagedachtenis aan je vader hoog houden door met het gezin leuke dingen te doen en daarbij even bij hem stil te staan. En dat kan variëren van klein (dagje uit) tot groot (vakantiehuis kopen).

Daarnaast zou ik altijd een deel investeren zodat mijn kinderen er later ook profijt van hebben. En sowieso voordat je iets uitgeeft nog goed kijken naar de erfbelasting. Dat was in ons geval ook enkele tonnen, dus dat moet je wel beschikbaar houden.

Wat ik ook een goede tip vind; gewoon even rustig afwachten wat je doet. Je hoeft echt niet binnen een maand te beslissen!

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Zwaluwtje13

Zwaluwtje13 Actief lid

29 aug 2021
    196
    174
    43
    Vrouw
    Gecondoleerd, geen bedrag op de wereld maakt het verlies van een of beide ouders goed.

Je beschrijft gelukkig te zijn met wat je hebt. Mijn advies is om er voorlopig even niks mee te doen. De belastingdienst zal namelijk een aanzienlijk deel komen halen en hoewel dat bij ons destijds ruim binnen het jaar was hebben ze geloof ik twee jaar de tijd. Je zult nog schrikken van al die blauwe enveloppen. Een onafhankelijk financieel adviseur is in jullie geval dan ook een slimme investering om te doen! Kijk even goed of je er ééntje wil met een uurtarief of eentje die zijn prijs berekend over het bedrag waarover hij financieel adviseur is. Ja echt die zijn er!

Dan als alles afgerond is en je hopelijk wat meer rust hebt in je hoofd en je ook de tijd hebt genomen om te rouwen kijk dan wat je leven nog prettiger kan maken dan het al is. In mijn geval staat het heerlijk op de spaarrekening, maar bij een bedrag met zo veel nullen kan ik me goed voorstellen dat je aflost op je hypotheek, wellicht een dag minder werken als die behoefte er is, je samen mooie herinneringen gaat maken en je geld wegzet voor de kinderen. Het geld hoeft natuurlijk niet op. Wellicht kom je in de loop der jaren nog op wensen en dan is het geld er gewoon.

Ik zou het zeker ook niet kenbaar maken. Mensen doen rare dingen als ze weten dat je geld hebt (zelfs als dat niet eens heel veel geld is). Ondanks dat het overlijden niet in de krant stond kregen wij evengoed heel brieven van goede doelen dat we de erfenis (belastingvrij) konden schenken aan hun.

Sterkte!

hummeltje5, Ysabella, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik zou in ieder geval aanraden hier ook niet met de kinderen over te praten. Ook niet als ze ouder zijn of tieners. Hou het vaag als het over geld gaat en noem zeker geen bedragen. Ze zien vanzelf wel dat jullie bijdragen in de kosten van bijvoorbeeld een studie.

Maar je wilt (neem ik aan) lui en verwend gedrag voorkomen. Dat ze gewend zijn alles te krijgen en zelf geen zin hebben er iets voor te hoeven doen omdat jullie toch rijk zijn. Die voorbeelden heb ik helaas tijdens mijn studie regelmatig gezien. Geen zin hebben in een bijbaan want ouders betalen toch alles. Zeer slordig of niet respectvol omgaan met spullen want ik krijg toch nieuwe etc...

En ik heb helaas ook een klasgenoot gehad die al jaren wist dat ze een forse erfenis had en er later nog veel meer zou volgen. Die sprak daarover met anderen. Los van het feit dat het een ander niets aangaat is het vervelend gedrag maar ook onveilig. Het trok namelijk regelmatig verkeerde vrienden of jongens naar haar toe.

rijo, Ysabella, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Jade79

Jade79 Nieuw lid

22 feb 2022
    4
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie berichten en adviezen. Superfijn!!
    Het zal sowieso nog minimaal een jaar duren voordat alles afgerond is. Het is allemaal best veel voor de notaris en boekhouder om snel te kunnen afronden.
    Erfbelasting houden we uiteraard rekening mee. We hebben zelf ook een eigen bedrijf, dus weten wel een beetje van de hoed en de rand w.b.t. de belastingdienst.
    Ik heb er veel over nagedacht de afgelopen dagen. Als eerste zal ik zelf z.s.m. een testament op moeten stellen. Mocht mij iets overkomen, zullen mijn kinderen mijn deel erven. Maar als ik geen testament heb, erven ze nog steeds van opa en zal hier veel meer erfbelasting op betaald moeten worden. Het is lullig, maar je kan zomaar ineens onder een auto lopen.
    Daarnaast is het de bedoeling om zoveel als mag naar de kinderen door te schuiven zo belasting gunstig mogelijk. Maar daarin willen we zeker wel een grens trekken. Mijn vader heeft ons nooit overladen met geld. We hebben zelf altijd hard moeten werken om dingen te kunnen kopen en te bereiken. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij prima onze eigen boontjes kunnen doppen. Dat zal ze veel gelukkiger maken dan wanneer alles ze in de schoot wordt geworpen. Hier zullen wij altijd voor waken.
    Buiten dat lijkt het me leuk om een deel te beleggen en we zijn al aan het dromen van een leuk vakantieboerderijtje ergens aan vaarwater wat we ook kunnen verhuren.
    Dan blijft er natuurlijk nog zat over...Maar komt tijd komt raad.
    We zullen ons in ieder geval goed laten adviseren.
    Boven alles staat ons geluk boven alles. We gaan mooie herinneringen maken. Ik vind dat mijn vader dat heeft verdiend.

Bedankt voor jullie condoleances. Het is nu ruim 7 maanden geleden en we hebben heel veel verdriet gehad en natuurlijk nog steeds, maar ik merk wel dat ik het langzaam aan een plekje kan geven.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Allereerst gecondoleerd.

Ik heb zelf nog een hele hoop wensen, maar die heb jij niet zo heel veel. Dus in jouw situatie zou ik een reis maken naar Afrika. Mn kinderen laten zien hoe het daar is en investeren in projecten waarvan ik vind dat ze goed werk doen om mensen te helpen.

17. Jade79

Jade79 Nieuw lid

22 feb 2022
    4
    3
    3
    Vrouw
    Ik zou dolgraag de hele wereld over reizen, maar de voedselallergiën van mij en mijn jongste dochter maken dat erg lastig. Wanneer zij wat ouder is en dat hopelijk beter gaat, zoals bij mijn andere kinderen, is dat zeker iets wat we zouden doen.
    Maar ook hebben we een eigen bedrijf waardoor dat nu echt niet mogelijk is.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Weet dat je met een medische verklaring gratis extra gewicht mag meenemen.

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Een bedrag met 6 nullen is inderdaad veel. Ik vond minn bedrag met 4 nullen al veel.

Mijn plan met dit geld is rijbewijs halen, auto kopen, geld voor mijn dochter haar studie oid, en ik hoop eerder met pensioen te kunnen mede vanwege mijn gezondheid.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het is al gezegd, maar zoek vooral een goede financieel adviseur, die voor jullie als fiduciary werkt, dus eentje die er niet zelf zoveel mogelijk aan wilt verdienen, maar jullie best interest voor ogen heeft. Waarschijnlijk krijg je het advies om wat er nog over blijft na de belastingdienst, deels te beleggen (zowel in conservatiever fondsen als echt aandelen) een klein deel vast te zetten op een meer traditionele langjarige spaarrekening en uit eindelijk ook in real estate te investeren (misschien niet op dit moment...).

Ik zou zelf absolouut niet los gaan aan reizen etc! Herinneringen koop je niet en kun je ook maken kun je ook met minder geld. Ik zou er ook voor zorgen dat er voor de kinderen niets veranderd (niet ineens duurdere kleding, speelgoed, telefoons etc.). Dus eigenlijk zou ik er niets van uit geven, niet eens aan een upgrade van m'n auto, hahaha. But that's me. Ik zou het vooral een veilig idee vinden voor later, maar ik vind het belangrijk dat onze kinderen opgroeien als gemiddelde kids en niet als verwende prinsesjes, die denken dat omdat pa en ma geld hebben zij recht hebben op een ander leven dan ieder ander.

Deel Deze Pagina