Wie weet raad? Gevaar op infectie?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by heppiedepeppie, Jul 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Graag wil ik even jullie mening...

Zo'n 6 weken geleden hebben mijn man en ik een bult ontdekt bij de anus van Lucas. Daarover heb ik destijds al een topic geopend. In het begin was het een keiharde bult als een erwt. Inmiddels is het een grotere platte schijf geworden. Bult op de huid en onderhuids echt een schijf.
    We zijn daar 2x mee bij de huisarts geweest. In eerste instantie werd gedacht aan een anaal abces. Maar ik werd twee keer naar huis gestuurd met de mededeling dat ze er weinig aan konden doen, dat we het moesten aanzien en dat ze in elk geval konden voelen dat er geen 'gevaar' was (hebben met 2 HA's gekeken).

Nu zijn we vorige week naar het ziekenhuis geweest voor een provocatietest voor Lucas zijn KMA. Daar heb ik het ook aan de KA voorgelegd, hij heeft gekeken en zei dat het waarschijnlijk een abcesje is geweest maar wat herstellende was. Dit kon wel weken duren. Zowel de HA als de KA hebben er in geknepen en toen moest Lucas wel huilen, maar er gebeurde verder niks.

Ik maak me zorgen, eigenlijk al 6 weken, maar omdat ze me steeds zeggen dat het echt niks ergs is, laat ik me steeds weer naar huis sturen. Ben bang dat het wel een abces is en misschien wel een peri-anaal abces is (en daar wordt je echt niet vrolijk van :().

Maar...ze hebben me dus steeds verzekerd dat het niets ergs was, meerdere keren....

Net bij het naar bed brengen viel me op dat er een klein geel etterkopje op de bult zit. De bult is zelf rood, de huid er omheen een beetje paarsig. Verder voelt de bult zacht aan (sorry voor de omschrijving). De bult is denk ik zo groot als een grote erwt en de paarse plek (onderhuids dus) is denk ik zo groot als 20 eurocent.

Mijn inziens zou dit kunnen betekenen dat de bult open gaat. Op zich niet erg, de HA zei dat dat het beste was, want dan hoeft er verder niets gedaan te worden, maar ik maak me zorgen over infectiegevaar.

Als deze bult open gaat, en hij een poepbroek zou hebben, is dat natuurlijk een grote haard van infectie....of maak ik me onnodig zorgen?

Ik wil niet meteen weer paniekerig aan de foon hangen, want ik heb dus al een keer met de HAP gebeld, de HA en KA laten kijken en iedereen zegt dat ik me geen zorgen moet maken, dus misschien is het wel iets wat ik zelf kan doen. Als de bult nu vanavond/ vannacht open gaat, kan ik deze dan zelf verzorgen? Of moet ik toch gaan bellen met HAP of morgenvroeg met de HA?

Wat zouden jullie doen?
    Bedankt alvast voor jullie reacties!

2. M84

M84 Actief lid

Dec 7, 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zou het even aankijken en morgen met de HA bellen, misschien blijf ie wel dicht. Wat je zou kunnen doen als het vannacht open gaat is een klein gaasje oid op bult leggen en dan fixeren met de luier. Ik denk dat als hij open is de HA je gaat adviseren er niks op te doen en met water schoon te spoelen na een vieze luier. Misschien dat nu er een geel kopje opzit de HA hem wel leeg wilt maken? Sneu hoor, succes ermee.

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Het is inderdaad een nare plek, ook omdat het zo vochtig is, maar tegelijkertijd is het ook een heel goed doorbloedde plek dus zal het daardoor ook vrij snel weer dicht gaan. Ik zou inderdaad toch nog eens met de HA overleggen of hij hem misschien kan legen, of wat je moet doen als hij zelf open gaat (hoe schoonmaken? hoe 'verbinden' in de luier? etc). Ik denk dat hij idd zal adviseren het goed schoon te spoelen met water enkele keren per dag, en misschien ook af en toe even zonder luier liggen zodat er goed lucht bij kan.

4. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Voor nu hoef je niet direct de hap te bellen, maar ik snap je onrust...
    Eigenlijk is het positief dat er nu een geel kopje op zit, dit betekend dat het lichaam het vuil zelf naar buiten werkt en er geen medicijnen of naald aan te pas hoeven te komen...

Het is alleen zo'n rotplek omdat het warm en broeierig is in de luier, vooral in de nacht natuurlijk...
    Zolang het plekje nog dicht zit zou ik er zo min mogelijk aanzitten en vooral regelmatig zijn luier verschonen om te checken...

Mocht het vanavond of vannacht toch open gaan, iig geen sudocreme, bepanthen oid opsmeren (en GEEN billendoekjes gebruiken, dat prikt zo erg! gewoon schoonmaken met een watje met water, of evt. natte hydrofiel)...
    Als je het in huis hebt zou je een gaasje met betadine (je hebt van die speciale gaasjes, maar je kan het ook zelf maken) op de plek kunnen doen zodat het vuil uit de wond wordt gehaald, de plek ontsmet en de poep niet direct in contact komt met het wondje...

Ik weet niet of jouw mannetje in zn slaap poept of alleen overdag? Maar zodra je merkt dat hij gepoept heeft direct verschonen, spoelen en er een nieuw gaasje opdoen met betadine...

Als het het gele plekje weg is en het abces lijkt leeg dan kan je smeren met zinkzalf, dit zorgt ervoor dat de plek indroogt, er sneller een korstje op komt en de huid niet verweekt...

En als je het niet vertrouwt, gewoon morgen naar de huisarts...
    Liever een zeurmama die een keer teveel gaat dan een mannetje met een infectie...
    Hou trouwens wel in de gaten of hij koorts gaat krijgen, dan moet je zeker niet twijfelen en gewoon bellen...

5. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @mango:
    bedankt voor je uitleg! Ik heb hier alles in huis om steriel af te dekken (heb mijn BHV en sindsdien is mijn EHBO doos helemaal compleet;)).

Heb al steriele gaasjes liggen, en betadine zalf. Ik ga nu ook niet bellen, want de HAP kan nu ook niks. Zinkzalf heb ik zo niet in huis, maar dat is morgen zo gehaald.
    Maar het is idd een moeilijke plek...

Baal gewoon een beetje, omdat ik het gevoel heb dat ze me een beetje afschepen. Ik heb liever dat ze de bult open maken en het vuil eruit halen.

Oh en wat betreft poepen: meestal poept hij in zijn slaap :(

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Heel slim, die ehbo-doos, al heb je hem liever niet nodig...
    Hier ligt ook een halve ziekenhuisinventaris, haha!

Zinkzalf hoe je echt pas te gebruiken als de ontsteking leegloopt / leeg is, omdat dan de huid erg rauw en gevoelig kan worden, dus voor nu geen nood aan de man...

Ik snap het wel een beetje hoor, maar aan de andere kant grijpen ze natuurlijk liever niet in als het niet echt nodig is...
    Een door een mes gemaakte snee gaat een stuk langzamer dicht dan een wondje wat uit zichzelf ontstaat omdat bij een snee de wondranden glad zijn en weer opnieuw aan elkaar moeten hechten terwijl een gaatje wat van binnenuit ontstaat ook vaak van binnenuit weer sluit, geneest mooier, beter en sneller, hoe rot het ook klinkt...

En dat nachtelijk poepen, misschien een paar keer sniffen vannacht, en anders afwachten hoe het er morgen voor staat...
    Hij heeft echt niet gelijk een infectie te pakken!

7. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    De huisarts gaf ook aan liever niet te snijden, en ik moet zeggen dat ik dat liever ook niet wil!! Hij heeft al zoveel meegemaakt!

We houden hem gewoon extra goed in de gaten, en ik ga vannacht nog wel een keertje kijken! (mits hij niet zelf wakker wordt!)

8. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Nou....heb gebeld en de assistente aan de foon gehad. Ben een beetje pissig achteraf. (grr waarom laat ik me altijd zo makkelijk afschepen:)).

Ze zei dat we maar moesten wachten tot het open ging en alvast een spuitje moeten halen bij de apotheek, zodat we het kunnen schoonspoelen als het open is....met badedas:(:(:(

Wat moet ik hier nou weer van denken....

Ik vroeg nog of de dokter het niet gecontroleerd moest openmaken, maar ze zei: nee, hij is nog zo klein....wacht maar even af.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik mocht na de bevalling ook badedas-badjes nemen van de gynaecoloog (en ik had een flinke knip die open was gesprongen, dus ook echt een open wond), dus er meer spoelen kan vast geen kwaad.

10. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Oh oke, dan is het dus nog niet zo'n gek advies ;)

Ik had er alleen nog nooit van gehoord. Nou dan gaan we dat maar in huis halen....

11. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Jeetje Heppie....wat zielig voor dat menneke dat hij hier nog altijd last van heeft.....:(
    Heeft hij ook pijn denk je...of lijkt hij er verder geen last van te hebben?

Maar Badedas badjes (wel de echte groene klassieke Badedas) kunnen idd goed helpen om de wond schoon te houden!
    Ik heb ook een flinke knip gehad en heb heb dit ook mogen gebruiken, werd zelfs geadviseerd!

Succes....pffffffffff...kan me heel goed voorstellen dat je het even helemaal zat bent!!!

12. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hij heeft er geen last van als we er langsop vegen met zijn billen poetsen. Maar de HA en KA hebben er in geknepen en toen moest hij heel hard huilen :(

Ben het idd wel enorm zat met alles iedere keer, maar ik geniet zo van mn kereltje, hij is zo sterk en zo vrolijk! Dat zorgt er echt voor dat de vervelende dingen op de achtergrond blijven!

13. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Persoonlijk zou ik niet voor badedas kiezen, maar goed, dat was het advies van de assistent...
    (als je het wel gebruikt, koop de kleine flesjes en dan de classic versie!)

Als ik je nog extra advies mag geven, dan liever biotex (de GROENE!) gebruiken in een badje...
    1-2x per dag een laagje water in een teil of badje en hem dan 10 minuten / kwartiertje laten zitten, daarna even naspoelen met lauwwarm water...

Soda zou ook kunnen, maar ik denk dat hij gaat protesteren, dat prikt namelijk, al werkt het als een trein... ;)

14. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ja, dat knijpen vind ik wel echt zielig hoor.....:(
    Hartverscheurend om aan te horen!

Maar.........gelukkig lijden de ouders vaak meer dan het kind.
    Dus ook lekker genieten van je vrolijke kereltje, fijn dat hij het verder zo goed doet!! :)

15. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Groene biotex heb ik hier al in huis, daar gooi ik de heeeeele vieze poepkleding van lucas altijd in hahaha.

maar dat kan dus ook?

16. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Ja hoor, dat kan prima...
    Zorgt ervoor dat het vuil uit de wond wordt getrokken en ontsmet tegelijkertijd...

Knuffel voor je mannetje, hopelijk breekt het nu snel en zonder al teveel ellende door en is hij er vanaf!

17. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Moest net even naar de winkel, loop ik de Etos binnen, waar ik de meiden goed ken die daar werken, dus even aan het vertellen wat er was, komt er een vrouw naar me toe gelopen met een kleine baby....
    Die heeft dus precies hetzelfde mee gemaakt! Terwijl dit bijna nooit voor komt!

Zij heeft de bult wel in het ziekenhuis gecontroleerd open laten maken met een steriele naald. Alle viezigheid en zo hebben ze er daar uit gehaald en toen hebben ze het daar soort van verbonden. Ook zij moest weken in badedas!

Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens hahaha

18. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Jeetje, hoe krijg je het voor elkaar... :D
    Fijn is het niet, maar wel goed om te weten dat je niet de enige bent met dit probleem!

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb zo'n bult gehad in mijn bilnaad toen ik hoogzwanger was ...:)

Het was binnen de korste keren een ei, ik kon niet meer zitten en met er alleen al naar te kijken zat ik aan het plafond! Ik kreeg ook snel koorts.

Op de hap hebben ze een incisie gemaakt, het volgende onderdeel zal ik je besparen en er moest een drain in. Dat gat is tot na de bevalling open geweest en kwam er helder vocht uit. Ik zou daar niet voor kiezen als het niet nodig is!! Zo te horen heeft je zoontje er niet echt veel last van.

De arts zei toen dat als ik er ooit nog 1 kreeg ik er teerzalf op moest doen, dat zou de troep naar buiten trekken.

20. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hmm dat was een fistel geworden dan denk ik? Ik ken toevallig twee mensen die dat hebben gehad, één daarvan (een man) heeft echt een verminkte bil, dus daarom ben ik zo voorzichtig en misschien wel een beetje té angstig.

Lucas heeft er idd geen last van, dit voelt voor mij meer als een puist of zo. Maar goed, het is natuurlijk een vervelende plek.

Is het bij jou nu helemaal genezen? Helemaal balen dat dat tijdens je zwangerschap was...

Share This Page