Beste iedereen, Al lange tijd ben ik hier een lid maar heb nu een andere account aangemaakt omdat ik liever anoniem wil blijven. Wij zitten op dit moment in de put. Al jaren zit ons gezin (wij hebben twee jonge kinderen) in een zeer benarde situatie die geschapen is door jarenlange hypotheekfraude door onze buren en het tolereren ervan door hypotheekverstrekker. Het verhaal staat hier: https://community.ing.nl/t5/In-het-nieuws/ING-medeverantwoordelijk-voor-overlast-en-verloedering/m-p/80452#M1125 Er is sprake van een combinatie van verschillende fraudes en feiten die een voor een op zich al reden zijn om de hypotheeklening op te eisen: 1. verhuur woning zonder toestemming al meer dan 10 jaar. De woning is zelfs een doorloopwoning (herkent door de gemeente), al 12 verschillende huurders in 11 jaar tijd. 2. de eigenaar woont al meer dan 10 jaar in het buitenland. 3. er is gedeald vanuit de woning (financiering criminaliteit). Gemeld aan de wijkagent. 4. er zijn 2 hennepplantages geruimd (financiering criminaliteit). Ook door de gemeente gemeld aan de bank. 5. de woning wordt nog steeds beheerd door dezelfde criminelen (financiering criminaliteit). Alles is al jaren bekend bij de politie, gemeente en de bank. Geen enkele instantie grijpt in. Wat wij elke keer te horen krijgen: Goh mevrouw wat erg voor u, nee wij begrijpen u helemaal maar wij doet lekker niks aan (want wij hoeven zelf niet naast te wonen hehe). Er wonen nu niet werkende aso's die van feestjes houden, afval op straat dumpen, onze beplanting slopen en ons bedreigen. Je zou zeggen ga maar verhuizen maar dat gaat niet zo makkelijk. Wij hebben nou eenmaal niet al te ruim budget en de woningmarkt is op dit moment overspannen. Het lukt ons tot op heden niet om weg te komen. Hierbij moet ik wel zeggen dat de buren aan de andere kant pas geleden zijn verhuisd vanwege dit alles (geluksvogels). Ik ben zeer bedroefd. In ieder geval bedankt voor het lezen.
https://community.ing.nl/t5/In-het-nieuws/ING-medeverantwoordelijk-voor-overlast-en-verloedering/m-p/80452#M1125 dat is hem
Ok, sorry, maar dan ligt het blijkbaar aan mijn browser want het is onleesbaar door een zwart scherm er overheen
Dat had ik eerst ook maar na opnieuw aanklikken van de link niet meer. TS, wat een vervelende (zacht uitgedrukt) situatie waar jullie in zitten! Ik zou juridisch advies gaan inwinnen, neem aan dat jullie geen rechtsbijstand hebben, want dan had je die allang ingeschakeld natuurlijk. Maar dit kan wel een langslepende procedure worden vrees ik. Wat onze gemeente doet, is drugspanden bij overlast gewoon een paar jaar sluiten. Maar dat gaat ook niet zomaar natuurlijk en daar zijn vast ook jaren overheen gegaan. Belachelijk dat het op deze manier gaat.
Pand is inderdaad 3 maanden gesloten geweest (maar ja 3 maanden zijn zo voorbij) en daarna direct weer doorverhuurd. Rechtsbijstand hebben wij inderdaad al gesproken maar daar kwam eigenlijk niet veel uit. Lastige is ook dat wij geen partij in deze zaak zijn en dat alle instanties zich schuilen achter privacy dit en geheimhouding dat en uiteindelijk dus geen bal doen. Enige wat wij nu nog overwegen is naar de media, meer kan ik niet bedenken. Heb daar totaal geen ervaring mee moet ik zeggen.
Wat een vervelende situatie. Ik heb hier zelf totaal geen verstand van maar ik denk eigenlijk dat de bank niet de instantie is om hier voor aan te kloppen. Zij zijn allang blij als de hypotheek wordt betaald. Media opzoeken zou ik denk ik ook niet snel doen want dan moet je uit de anonimiteit en dat kan zo te horen wel eens gevaarlijk worden. Ik zou het zoeken in de hoek van de politie / gemeente / rechtsbijstand / advocaat.
Waaruit maak je precies op dat er sprake is van hypotheekfraude? Jij geeft aan dat het zonder toestemming van de bank verhuurd zou worden, hoe weet je dit dan? Want zelfs dat soort info mogen ze niet aan jou verstrekken. Als ze telefonisch aangeven dat ze het uit gaan zoeken, omdat jij bijvoorbeeld belt omdat je overlast hebt van de huurders betekent het nog niet dat het zonder toestemming verhuurd wordt. Misschien eens een melding doen direct bij de burgemeester en wethouders en het dossier overdragen. De burgemeester is de enige die een pand kan sluiten, ook voor langer als 3 maanden. Juist als er sprake is van herhaling en langdurige overlast.
Dat zou inderdaad misschien een optie kunnen zijn. Maar zijn het niet weer hele lange onzekere procedures?
Ik zou ook eerst naar de gemeente gaan en wel hierom: Om je koophuis tijdelijk te verhuren heb je een gemeentelijke vergunning nodig. Zonder deze vergunning worden de huurbeschermingsbepalingen uit het normale huurrecht niet opzij gezet. De gemeentelijke vergunning om je koophuis te verhuren wordt verleend voor 5 jaar. Gemeenten mogen aan de tijdelijke verhuur geen extra eisen stellen die niet in de Leegstandwet vermeld staan. Daarna contact opnemen met de belastingdienst want als je je woning verhuurt moet je dat ook opgeven.
Hoi dizzy, wat je zegt hebben wij ook begrepen via eigen onderzoek. Gemeente ontkent echter dat er voor verhuur een vergunning nodig is en laat ons volledig in de kou staan. Wat belastingdienst betreft wordt het lastig want de eigenaar/verhuurder woont in het buitenland en is daar dan ook belastingplichtig.
Dit lijkt mijn verhaal wel! Verschrikkelijke situatie waarin je je bevind. Helaas ben ik er ook achter gekomen dat je er helemaal niets aan kunt doen... ook ik werd bedreigd en heb mijn koophuis uiteindelijk te koop gezet. Het huis was maar net goed en wel verkocht, toen er een schietpartij plaatst vond bij de buren. Pas toen kon er actie worden ondernomen en zijn de 'huurders' uit het huis gezet. Ik wens je heel veel sterkte!