Borstkanker en zwanger willen worden

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door WenT, 18 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hallo allemaal,

Ik start dit topic niet voor mezelf, maar voor één van mijn vriendinnen. Ze woont in Zweden en heeft een hele zware tijd achter de rug. Ze is ook 32, net als ik en heeft een hele grote kinderwens. Helasa ontdekte ze vorig jaar December een knobbeltje in haar rechterborst en bleek het borstkanker te zijn...

Het gevolg was een lange reeks van operaties en chemo-kuren. Inmiddels is ze wel kankervrij, maar moet nog een hele tijd medicatie slikken om bepaalde hormonen te onderdrukken, waardoor ze niet zwanger kan worden. Ze mist nu haar rechterborst en krijgt nog reconstructieve chirurgie.
    Daarnaast heeft ze een hele reeks goede eicellen laten invriezen, omdat die tijdens de chemo kapot zouden gaan en haar eierstokken aangetast konden worden door de chemo... Daar komt nog eens bij dat de kans op nieuwe kankerontwikkeling enorm vergroot wordt als ze wel zwanger zou worden. Dus zwanger worden is ook nog eens een groot risico voor haar eigen gezondheid.

Toch wil ze heeeeel graag een kindje en als haar rechterborst is hersteld en de medicatie straks stoptgezet wordt, wil ze er toch voor gaan.

Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met zo'n situatie ??
    Alle ervaringen en verhalen zijn van harte welkom. Ik kan haar daarmee een hart onder de riem steken.

Mijn vriendin woont overigens in Zweden en spreekt geen Nederlands... dus ik moet wel de verhalen vertalen voor haar. Of, als je dat geen probleem vind, dan kun je in het Engels reageren.
    Alvast bedankt voor evt. reacties of verhalen !

Deel Deze Pagina