Grote gezinnen zijn niet van deze tijd....

Discussie in 'De lounge' gestart door Zuidriem, 8 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Meid het is jou leven. Wat ik leuk vind hoef jij niet leuk te vinden en andersom vind het ook wel schattig hoor een wat groter gezin alleen niet mijn keuze.
    En als dit is wat jij nu hebt dan is het toch gewoon mooi en al neem je er nog een paar bij het is jou leven en als je het nu gewoon leuk vind gewoon leuk vinden.

2. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik vind het niet altijd even leuk hoor... :D Ik mopper soms ook wel eens op ze en vindt mezelf dan 'zielig' dat er ik er zoveel heb... :p
    Maar als ik ze dan 's avonds heerlijk slapend in hun bedden zie liggen vraag ik me af waarom ik gemopperd heb overdag.
    Soms lijkt het me ook wel eens leuk om het wat rustiger te hebben, maar het is nou eenmaal zo, want het is mijn keuze geweest.
    En ik ben niet van plan om er nog een paar bij te krijgen hoor... :D

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Het leven is er niet meer op ingesteld.
    Als je kijkt naar de manier van leven toen grote gezinnen normaal waren en hoe het leven nu is...dat is ook niet meer te vergelijken.
    Logischerwijs past het aanbod van van materiaal en faciliteiten zich aan op de vraag. Dus die passen zich aan op de kleinere gezinnen.

Stomme opmerkingen blijven helaas. Ongeacht wat je doet...dat is blijkbaar ook iets van tegenwoordig. Ondanks dat men aan de ene kant enorm langs elkaar heen leeft schijnt het wel noodzakelijk te zijn overal commentaar op te hebben.

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    Je hebt helemaal gelijk qua rare reacties.
    Hier zei de verloskundige: vraag op tijd je kraamzorg aan, want bij zo'n groot gezin heb je een ervaren iemand nodig.

Ik dacht echt: huh? Wie ? Ik ? Groot gezien??

Ik vind alles boven de 5 kinderen een groot gezin.
    Maar eerlijk is eerlijk, men vindt ons dus al een groot gezin.
    Wildvreemden hebben bepaald dat het nu wel klaar is. Echt letterlijk.
    ' zo, nu is mama wel klaar met kindjes krijgen hoor'. In de rij tegen de oudsten.

Bizar...

5. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Wat een vreemde opmerkingen...

Waar ik m'n pup had gekocht die had er 8 :D Dat vond ik dan ook wel veel (mama was met 9, een overleden in '99 op 34 jaar, nu 8 dus) Super gezellig altijd! Met feest is er altijd wel iemand (met Kerst iedereen). En das echt leuk.

Zou er zelf geen 8 willen, 5 ook niet. 4 misschien net, maar alleen als ze niet zo'n karakter hebben als mijn zoontje (die is mega koppig en lacht met alles wat je probeert, boeit em niks, heel zwaar)

Plus ben nog alleen, dus 4 zou wel zwaar zijn denk ik haha :D 3 lukt me misschien nog wel.

Maar wat ik me altijd afvraag, heb je niet ONTIEGLIJK veel was en strijkwerk?? Dat strijken haat ik dus hé :p

En hoe doe je dat dan als je bv. opvang nodig hebt? Want ja, zelf kan je dat wel, maar kan een oppas dat ook? Heb je dan niet ook oppassen die dit weigeren omdat het teveel kinderen zijn?

6. Zuidriem

Ik heb veel was en strijk ja. En ik ben ook nog zo gek dat ik bijna alles strijk...
    Ik heb een bepaald routine hier in, wat er voor zorgt dat er bijna nooit iets ligt.
    Elke dag strijk en vouw ik tussen 9 uur en 10 uur 's ochtends. Elke avond draait de wasmachine een aantal keer. Die wassen droog ik dan gelijk. Aan een rek of in de droger. De volgende ochtend kunnen die dus gelijk weggewerkt worden. 't Is niet mijn hobby hoor...
    En oppas kan ik heel makkelijk krijgen hoor. Vanmiddag nog, toen moest ik even weg rond etenstijd. Mijn oppas kwam en heeft met de kinderen gegeten tussen de middag. Toen ik terug kwam was alles weer perfect opgeruimd!
    Ik ga dus heel makkelijk gewoon weg met mijn man. Ook gerust onder etenstijd om zelf ergens te gaan eten. De oppas legt ze dan ook gewoon in bed.

7. Grootsgezin

Grootsgezin Actief lid

15 jun 2014
    468
    0
    0
    Huismoeder oftewel officemanager thuis
    Roosendaal
    Hier ook,elke dag wassen drogen en opvouwen 1keer per week mega strijk, lekker voor de tv.
    Hier zelden oppas maar ook geen probleem. Het loopt hier als een fabriekje en dat moet ook wel, de oudste stuurt de oppas weleens even bij ;)

8. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Het lijkt me heerlijk zo'n groot gezin. Wel hard werken natuurlijk.
    Ik zou er graag wel drie of vier in totaal willen maar we zijn nu bezig voor de tweede en het wil niet echt lukken zeg maar, ik mag blij zijn als die ooit komt ;)

Ik kan me goed voorstellen dat je in veel situaties tegen problemen loopt. Maar ja daar moet je dan creatief in zijn als ouders of schipperen, dan maar naar een ander park.

Ik denk wel dat vroeger de mensen ook met veel minder tevreden waren dan nu. Mijn vader was nummer 10 van de 11 en hij heeft bijvoorbeeld nooit nieuwe kleertjes gehad toen hij klein was. Kreeg al het afgedankte speelgoed van zijn grote broers/zussen maar wat een lol ze hebben gehad, nog steeds trouwens :)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @oppas: opeen collega van me heeft vier kinderen. Maar haar moedr of schoonmoeder (nou ja, één van de oma's dus) vindt vier kinderen wel te veel om tegelijk op te passen. Dus zij moet haar kinderen soms wel 'splitsen'. Dus twee bij die oma en de andere twee bijvoorbeeld bij vriendjes laten afspreken ofzo.
    Maar goed, dat hoeft niet per se met een groot gezin te zijn hoor. Ik moet mijn twee jongens binnenkort ook even 'splitsen' omdat mijn schoonmoeder door haar gezondheid niet in haar eentje op beide kinderen kan passen. (In ieder geval niet met deze leeftijden, zal later wel weer komen.) En ik heb er 'maar twee'.

11. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik vind een groot gezin enorm gezellig! Zelf heb ik 4 kinderen. Niet super groot maar precies genoeg!! :D Maar als ik er over na denk is het niet meer van deze tijd.

Tegenwoordig "moet" je als je het een beetje breed wilt hebben met zijn 2tjes werken. En zeker als er ook nog gespaard moet worden voor al die rijbewijzen en opleidingen. :)
    Dat vinden wij toch wel belangrijk.

En ook hier vallen de monden al open als je verteld dat je wel 4 kinderen hebt! De meeste mensen om ons heen hebben 1 of 2 kinderen.

Of je krijgt de opmerking : Jij hebt ook niet bepaald stil gezeten.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    Hier niet de ambitie van een groot gezin. Manlief komt uit een gezin van vijf kinderen, en vanuit deze positie van een na oudste en inmiddels iedereen volwassen is het wel super gezellig. Als we eens met z'n allen uitgaan als gezin heb je het over 11 volwassenen en 4 kinderen!

Ook voor de pil hadden vrouwen/stellen zo hun manieren hoor. Mijn ouders komen beiden uit een gezin van drie, dan heb je het over de jaren veertig en vijftig, (mijn oom en tante zijn babyboomers terwijl mijn opa en oma in 1942 trouwden) en mijn oma's waren zeker niet de eersten die de pil gingen halen, maar kregen kinderen in clusters en de rest van het huwelijk niet.

13. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Mijn man komt uit een gezin van 8 kinderen, waarvan hij de een na jongste is. In het begin was het even wennen voor mij, maar nu vind ik het super!
    Zelf zou ik niet zoveel kinderen willen, al denk ik wel dat het wel goed is voor de opvoeding omdat je wel moet delen met je broers/zussen :)

Om de 5 jaar gaan ze ook met heel het gezin (met aanhang en kids) op vakantie, wat dus neer komt op ongeveer 45 personen.
    Gelukkig hebben we telkens nog een leuk huisje kunnen vinden :)

Maar iedereen kijkt je inderdaad met grote ogen aan als mijn man zegt dat hij uit een gezin van 8 komt.
    Waar hij vandaan komt is er zelfs een gezin met 16 kinderen.. die hebben 2 huizen naast elkaar gekocht zodat ze toch een soort van 'een huis' hebben.
    Vind het erg knap als je dat allemaal rond krijgt gebreid, maar he, ieder zijn ding toch?
    En zo lang alle kinderen genoeg aandacht en liefde krijgen is alles goed toch? :)

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat zijn ze feitelijk ook niet inderdaad en moet er zelf ook niet aan denken persoonlijk. ;) Maar daar ongevraagd je ongezouten mening over geven naar ouders toe die wèl veel kinderen hebben is natuurlijk ronduit onbeschoft. Mits je de kinderen, óók in financieel opzicht, goed kan onderhouden natuurlijk en ze niks tekort komen.

15. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Goed geregeld dus! Ik haat strijken haha zie het me nu nog niet meteen elke dag doen :p maar moet sowieso nog wat bijschroeven in mijn huishoudelijke routine ;)

16. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Ben begonnen met lezen maar heb niet alles gelezen.
    Ik denk dat moeders met meer kinderen opmerkingen soms ook negatief oppakken.
    Een moeder van een kindje bij de psz heeft vijf kinderen en ik zei tegen haar dat ik het knap vind hoe ze het allemaal doet, dat ik het al druk heb met drie. Ik bedoelde dit eigenlijk alleen maar goed, maar kreeg een blik waardoor ik gelijk begreep dat ze het niet leuk vond dat ik dat zei. En zei toen 'ik heb ze niet allemaal tegelijk gekregen hoor'.

Ik wist toe niet hoe te reageren en lachte het een beetje weg.

Ik vind grote gezinnen juist geweldig en bedoelde er echt niks negatiefs mee maar blijkbaar maak ik dus ook wel een onbedoelde verkeerde opmerkingen.

17. Zuidriem

Ik geef ook vaak het antwoord dat ik ze niet allemaal tegelijk heb gekregen. Maar daar wil ik dan mee zeggen dat je er in groeit en dat het best mee valt. Misschien heb jij die moeder bij de psz wel verkeerd begrepen ;)

18. Loderonde

Loderonde Actief lid

20 jan 2012
    138
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook binnenkort nummer 4! Geweldig! Ja druk vooral plannen maar vind het heel gezellig. En opmerkingen ja die zullen er blijven maar ja ene oor in andere uit, ik denk dan altijd maar ze zullen wel niet meer verstand hebben.
    @monique, voor vakantie in gran canaria, kijk eens op de site van een hotel zelf. Boek dan los de vlucht en los het hotel dan is het vaak wel te doen! Wij gaan er in de wintermaanden altijd naar toe en hebben altijd makkelijk kunnen boeken. Maar boeken dan zelf een vlucht (Transavia of ryanair) en zelf het hotel. Heb nu ook alweer geboekt met alle vier de kinderen. Succes!

19. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik vind het ook mooi en het past ook bij onze levensvisie. Maar ik kom er meer en meer achter dat ik het niet aan zou kunnen.. Dat vind ik heel erg want waarom kunnen al die andere moeders dat wel :(

20. Lieverd2012

Lieverd2012 Niet meer actief

Ach, meid, dat heb ik zelfs al met een eventuele twee kind! Ik kan me je gevoel maar al te goed voorstellen. Mij leek een groot gezin ook altijd erg gezellig, maar voor mij is dat echt niet weggelegd en dat vind ik ook best wel erg, ja.

Deel Deze Pagina