Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om mijn kind naar de creche te brengen, ze vind het er super leuk. Moet er wel bij zeggen dat ik er zelf werk, ze zit op een andere groep, maar toch. En ook al had ik een andere baan, dan zou ik het nog geen probleem vinden om ze naar de creche te brengen. Ik zie de meerwaarde van een creche wel....maar dat is een hele andere discussie.
Leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die voor een groot gezin gaan. Financieel zal het voor anderen die twee kinderen hebben iets zwaarder zijn maar wat dat betreft past alles zich vanzelf aan. Als ik kijk naar vrienden die twee kinderen hebben vind ik persoonlijk dat ik beter met geld om kan gaan en dat is niet om mijzelf een veer in mijn .... te steken. Mijn man heeft zeer modaal inkomen en ik blaas nieuw leven in oude meubels en haal daar zo nu en dan wat extra inkomsten uit. Ik ben dus fulltime thuis voor de kinderen. de oudste 3 gaan al naar school nu heb ik alleen de kleinste thuis en vind het heerlijk. In de toekomst ben ik wel van plan mijn studie af te gaan maken en wie weet een goede baan te vinden die goed te combineren valt. xxx Jet
hoi hoi, ik heb samen met manlief 4 dochters... ik zelf heb 2 dochters en manlief heeft er 2, nou wonen zijn dochters ook bij hun mama maar hun zijn al op een leeftijd dat ze allebei de sleutel van ons huis heben en kunnen binnen waaien wanneer ze zin hebben, voor de rest zien we hun in het weekend. ik ben nu zwanger van ons vijfde en zesde kindje... ik heb altijd geroepen dat ik na mijn dertigste geen kindeen meer wou maar tja zoals het gaat in het leven, je krijg een nieuwe relatie en tja, we wilden toch ook wel heel graag een klein wondertje van ons beide, aleen het geluk lachte ons toe en het mogen er zelfs twee zijn ook al schrokken we er in het begin wel van hoor,tis toch duur maar wat er al een paar moeders zeggen, je roeit met de riemen die je hebt. manlief werkt fulltime voor een normale loon, en ik was net begonnen met werken, maar met deze twee kleintjes op komst krijg ik nu natuurlijk nooit geen vaste baan, wie wil mij nu hebben? dus ik blijf de eerste paar jaartjes lekker thuis en houdt me met de kleintjes bezig, dat is denk ik al een fulltime baan!
Volgens mij ligt dit aan je levensstandaard, hier bedoel ik mee, heb je een eigen huis, 2 auto's en wil je vaak op vakantie, of kan je het ook (een tijdje) met minder af..
Mijn man is nummer 7 uit een gezin van 8 kinderen Maar dat doen we hun niet na hoor, tis super gezellig, maar ik wil mijn kinderen alles kunnen geven, en ook op vakantie kunnen gaan elk jaar.
Ik heb er nu nog 1, 2de is onderweg, maar ik wil er wel graag 4. Ze hoeven overigens niet allemaal van onszelf te zijn hoor. Dus mocht het niet lukken met 3 en 4, dan zijn er altijd nog andere wegen te bewandelen.. (ik zal geen MMM willen). Overigens stuit ik nu al op onbegrip hoor. Zeker als ik roep dat ik voor mijn idee nog helemaal niet klaar ben met "bouwen". Er zijn zelfs mensen die roepen dat je in deze maatschappij geen kinderen moet nemen...
Dat kan er wel mee te maken hebben idd maar het hangt ook van de hoogte van je inkomen af denk ik. Ik kom uit een gezin met 5 kinderen. Wij hebben geen koophuis en jarenlang geen auto gehad (zolang ik me kan herinneren). Wij kregen altijd nieuwe kleren maar het liefst wel in de opruiming (als het eerder nodig was kregen we ze echt wel eerder hoor). Muziekles kregen we bij de harmonie en niet op de muziekschool omdat je bij de harmonie een instrument te leen kreeg en bij de muziekschool moest kopen... Zo kun je een heleboel doen en toch besparen! En ik heb het echt fantastisch gehad! Mijn vader werkt als onderwijzer op een basisschool en mijn moeder was er voor ons. Zelf zou ik het ook zo willen doen. Meerdere kinderen lijkt me zo leuk, ik hoop dat we ze mogen krijgen. Ach dat is ook van alle tijden. Na de Eerste Wereldoorlog zag je dat zo'n reactie ook...
@stranger, precies, het is maar net wat je waardeert in het leven, voor de een is materieel belangrijker, prima, dat past vaak alleen niet bij 4,5 of meer kinderen. Wij zijn vroeger ook heel gezellig en liefdevol opgevoed ook een beetje op dezelfde manier als jij beschrijft. Dat zegt niet overigens dat al mijn broers en zussen net als ik mijn ouder na doen qua aantal kinderen, mijn zusje bijvoorbeeld wil helemaal geen kinderen.
Helemaal met jullie eens. Wij hebben idd niet steeds de nieuwste snufjes in huis, maar daar geven we ook niets om. En ipv een vliegvakantie gaan wij ieder jaar heerlijk kamperen met de meiden zowel in eigen land als buitenland, vinden we ook veel leuker. Het is hier misschien geen vetpot, maar niemand komt iets te kort. En het lijkt me fijn dat de kinderen later elkaar hebben om op terug te vallen als wij oud zijn of er niet meer zijn. Zie ons over 30 jaar al samen zitten met de kerst; onze kinderen met partners en hun kroost.....wat een heerlijk vooruitzicht.
Mijn vader had vroeger een eigen bedrijf en verdiende behoorlijk goed. Mijn zus ik en mijn broer hebben het zeker niet slecht gehad maar het was ook niet zo dat wij alles maar zo kregen er werd al vroeg met de paplepel ingegoten dat mijn vader hard moest werken voor zijn geld en dat alles niet vanzelf sprekend was. Ik had vroeger ( en nog steeds) een eigen pony en later een paard maar toen ik de leeftijd kreeg om zelf een steentje bij te dragen was het niet een kwestie van geen zin in hebben er moest zin gemaakt worden om zo te beseffen dat het allemaal geld kost en wat je ervoor moest doen. Nu in deze tijd vind ik het ook wel zo dat kinderen moeten leren dat niet alles vanzelf sprekend is. Ik merk bijvoorbeeld dat het echt om de heb gaat en als het er dan is word er misschien 3 keer mee gespeeld en dan is het klaar zonde . Mobieltjes voor een kind van 7 vind ik gewoon echt nog te vroeg als onze oudste naar de middelbare school gaat is het een ander verhaal. Wij gaan ook elk jaar op vakantie al is het maar 10 dagen in een huisje ergens in nederland prima toch? Lekker spelletjes spelen als gezin met elkaar is zooooo gezellig en de kinderen vinden die aandacht ook prachtig . Het is idd maar waar je prioriteit ligt , wij zijn wat dat betreft niet materialistisch in de zin van alles nieuw en vooral duur. En dat proberen wij onze kinderen ook mee te geven dat je niet belangerijk bent als het om dure nieuwe spullen gaat. zo nu en dan merk kleding hebben krijgen ze wel. xxx Jet
en daar doe ik het voor, ik vindt een liefdevolle familie belangrijker dan een vakantie. tis maar net waar je gelukkig van wordt!
! huh en je bent 23? dus je was dertien toen je een drieling kreeg ?super dat je dat vool elkaar krijgt allemaal!maar ik ben wel echt verbaast!ik zal we de 100e zijn die dit vraagt.. sorry heb alleen respect dat je dat allemaal lukt en studeren daarnaast?! groetjes stef
Ohh haha geeft niet hoor vind het wel grappig dit hahaha, lig hier echt in een deuk Een drieling, mijn GOD nee hoor ben echt 4 keer bevallen