Grote hematoom op echo te zien en veel bloedverlies

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Babyengel, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jut

jut Lid

21 mrt 2012
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe ging het?

2. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    De echo is geweest. En nog steeds geen duidelijke ja of nee. Ik moet donderdag weer terug komen.

De bloeduitstorting is groter geworden, van 3x2 naar 4x3 cm. De vruchtzak is ook groter geworden, maar is niet rond. Goed nieuws is wel dat er een embryo in zit. Er is een sterke twijfel of ze een hartslagje zien. Maar t kan wel. Wat niet goed is, is dat ze meten op 6.2 weken, terwijl ik 7.2 weken ben, uitgaande van 28 maart. Maar ik weet ook dat ei laat was, 14 april. Dat stemt dus iets gunstiger, maar nog steeds zou t groter moeten zijn.

Al met al zit er nog heel veel bloed. Ze verwacht dat ik dat nog wel ga verliezen. Ze waarschuwt er zelfs voor dat het heel erg veel kan zijn. En dat ik bij te veel bloed met spoed t vu moet bellen. En niet mag afwachten. Ook gaat eventuele verhoging een rol spelen. Door het bloed gaat mijn baarmoeder mond iets openstaan, waardoor de kan op infecties reëel wordt.

De kans dat t mis gaat is nu veel groter dan dat t goed gaat komen. Ik moet mij voorbereiden op en heftige week.

3. jut

jut Lid

21 mrt 2012
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh meid, wat spannend zeg :( wat zul je je onzeker voelen. Bij mij was t ook, alleen was ik al iets verder. Ik duim voor jullie. Sterkte komende week !

4. Nipnip, wat een ontzettende onzekerheid. Gerekend vanaf 14 april zou je nu precies 7 weken moeten zijn. Kan een paar dagen korter zijn door een late innesteling bijvoorbeeld. Maar ze twijfelden of ze een hartslag zagen? Het kan zijn dat het hartje net begint met kloppen, dat is vaak rond 6 weken. Maar een niet ronde vruchtzak is weer minder positief.

Mijn hematoom was 88x32x42 mm. Ná veel bloedverlies, meer dan een halve liter. Dus echt een giga hematoom. Ik heb 1 dag veel bloed verloren en toen is het gestopt. As donderdag heb ik weer een echo om te kijken hoe het ermee staat. Het kan heel goed zijn dat je geen bloed meer verliest door de hematoom en het toch oplost. Gezien het formaat van mijn hematoom dacht ik dat ik nog wel veel bloed zou gaan verliezen, ook de echoscopiste dacht dat. Maar niet meer gebeurd dus.

Ik hoop dat het allemaal nog goedkomt, rustig aan en sterkte

5. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik wil even een postief berichtje achter laten.
    Ik had ook een hematoom, naast het vruchtzakje en ik verloor ook heel veel bloed.
    Telkens kreeg ik weer een echo bij de gyn na een bloeding en de kleine groeide vrolijk verder.
    Deze kleine man is nu 7 maanden en het is dus allemaal goed gegaan gelukkig.
    Ik hoop dat je hier wat mee kan, want ik gun je uiteraard een hele goede zwangerschap met een prachtig gezond kindje.

Gr MB2005.

6. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    Hoi, Even een update. Vanmiddag na veel buikpijn een behoorlijke hoeveelheid stolsels verloren. Geen idee of er een vruchtje tussen zat, t was te veel. Wel heel gek; ik voelde mij de hele dag al onrustig. Daarna dus die buikpijn. En nadat ik die stolsels kwijt was, voel ik nu een flinke opluchting. Ik voel mij weer rustig, buikpijn is zo goed als over. Nu afwachten of t vruchtje mee is gekomen of dat het een volhoudertje is. En of t dus achter de rug is...

7. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    #27 titania, 22 mei 2012
    Laatst bewerkt: 22 mei 2012
    Ik heb een groot hematoom naast de placenta gehad en op een gegeven moment voor de cervix. Ons kindje werd 50% overlevingskans gegeven. Ik heb vanaf week 12 tot 24 dagelijks varierend van helder aan het begin tot donder bloed gebloed. Stuk of drie stolels verloren aan het hele begin, echt brokken ter grootte van mijn handpalm en bloed dat eruit "goot"..en was dus overtuigd een miskraam te hebben gehad..maar op de echo zat mijn feutusje saltos te draaien. Hematoom was ook flink ondanks de brokken die er vanzelf uit zijn gekomen, 10cm bij 6cm, stukken groter dan het vruchtje op dat moment. Ik heb al die tijd bedrust gehad en daarna af en aan weer, maar dit was omdat mijn baarmoederhals was verkort door de bloedingen etc. Mijn verhaal is vrij extreem maar het is allemaal goed gekomen. Mijn zoontje is alweer bijna 14 maanden. Het is straks in September 2 jaar dat mijn bloedingen begonnen maar ik kan het gevoel nog heel helder voor de geest halen, het was zon heftige tijd, alle angst en onzekerheid. Dus lieve meiden die dit nu meemaken, blijf sterk en verlies de hoop niet.

Als je op Google zoekt op "subchorionic hematoma" vind je enorm veel Engelstalige sites en fora met heel veel informatie. Belangrijk is bijvoorbeeld waar het hematoom is tov de placenta als je verder bent in de zwangerschap, dat kan je dan ook aan de echoscopische vragen.

Het enige wat je kan doen is rustig aan doen.. niet tillen etc. voor zover kan niet werken. Geen sex en niet in bad ivm riciso voor infectie. Adviezen van gyn's in Nederland kunnen heeeel erg uiteenlopen. In veel landen wordt standaard het advies bedrust gegeven.. vooral als een hematoom op een lastige plek zit. De meeste hematomen worden voor de 20ste week zelf door het lichaam opgenomen.
    Heel veel sterkte!!

8. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    Hoi Titania,

Dank je wel voor je opbeurende woorden. Heb er weer iets meer vertrouwen in gekregen. Had jij ook veel buikpijn voordat je die stolsels verloor?

Hoewel ik gisteren dus behoorlijk gelucht was en de buikpijn was verdwenen, is de buikpijn sinds vanochtend weer terug. Niet zo extreem als gisteren, maar wel erg vervelend. Het komt en t gaat, en blijft de hele tijd zeuren. Ik verlies vandaag best wel flink wat bloedneus rood bloed, er zitten ook stolseltjes bij, maar lang niet meer zo veel als gisteren.

Toen ik vanochtend opstond had ik eigenlijk nog wel t gevoel dat ons rijstkorreltje nog stevig vasthoudt, maar nu ik weeer die buikpijn heb, denk ik dat als het er nog is, van goede huize moet komen om te blijven hangen...

Helaas kan niemand echt zekerheid geven. T kan natuurlijk alle kanten opgaan. Wel fijn te weten dat t wel goed kan komen. Donderdag zullen we zien of t de goede kant op gaat.

9. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    Ik heb tijdens de periode dat ik stolsels verloor veeeeel zeurende en menstruatie-achtige pijn gehad, nooit echt kramp waar ik er helemaal dubbel van lag. Had veel baat bij een kruik op m'n onderrrug, maar met zulk vies warm weer als het nu is zou ik het niet aanraden ;)

Duimen draaien hier volop voor je. Als alles goed is donderdag kan je je gynaecoloog vragen of ze progesteron of magnesium kunnen voorschrijven. Dit helpt namelijk je baarmoeder niet samen te trekken en het slijmvlies beter/sterker te maken. Magnesium kan je ook in lagere dosis zonder recept kopen.Ook weer iets wat in sommige landen als standaard therapie voor vroege zwangerschaps hematomen wordt gebruikt maar in Nederland hoor ik het zelden.;) De kennis over deze hematomen is helaas beperkt en het komt ook niet heel vaak voor(dan is zo'n forum dan wel heel fijn om lotgenoten te ontmoeten!!). X

10. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    Thanx! Dat is zeker fijn!

Ik had er idd ook al aangedacht. Als t wel nog goed is, dan ga ik t zeker over progesteron of magnesium hebben. Want als t dit heeft overleeft, dan moeten echt alle registers open getrokken worden om hier doorheen te komen :)

11. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    Duimen draaien hier vollop voor je vandaag Nipnip!!!!!

12. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    Hoi,

De echo heeft bevestigd dat ik afgelopen maandag een miskraam heb gehad.

We zijn niet verdrietig, eerder opgelucht dat we nu weten waar we aan toe zijn. Natuurlijk is het moeilijk, maar de kans dat het mis zou gaan was na die bloeding heel groot.

Wel meteen het vervolg besproken. Heel fijn om te weten dat de kijkoperatie niet meer hoeft!!! Ik heb bewezen dat ik zwanger kan worden en dus is een kijkoperatie overbodig.

We mogen ons helaas nog niet met de eerstvolgende ongi aanmelden, maar die erna pas. We gaan we weer gewoon opnieuw starten met IUI zonder hormonen, omdat mijn lijf blijkbaar wel snapt hoe t moet. Lukt het weer 3 IUIs niet, dan meteen door naar de gestimuleerde IUI, zonder kijkoperatie tussendoor.

Ik ga nu eindelijk genieten van het zonnetje, ben blij dat ik na ruim anderhalve week m'n bed uit mag.

X

13. Nipnip jammer dat het is misgegaan :( hopelijk ben je gauw weer zwanger met IUI (zonder hematoom).

Hier was de echo goed, kindje goed gegroeid maar hematoom zat er nog. Was ietsje naar beneden gezakt en langzaamaan wat kleiner aan het worden. Dus hopelijk lost ie gewoon op.

14. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    hey meid, wat fijn dat de echo goed was! hopelijk lost die hematoom inderdaad op en krijg je verder een goede zwangerschap!

15. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Oh bha meid wat schrikken! Ik heb ook een hematoom gehad. Weet het formaat precies maar in de papieren staat 'klein hematoom'. Vond het zelf echter wel een behoorlijke vlek. Hij zat bij mij aan de rand van de placenta en dat maakte het nog wat gevaarlijker, als hij er namelijk in één keer uit zou komen, dan kon hij de placenta meenemen.
    Ik moest rust houden en dat heb ik ook gedaan. Bloed verlies begon bij 11 weken en met 12 weken heb ik een echo gehad omdat het bloed er bij mij niet uitstroomde. Heb sinds 12 weken tot zeker 16 vrijwel niets gedaan. Bijna de hele dag op de bang gelegen en alleen lopen als ik naar de wc moest. Mocht ook vooral niet tillen en alleen bukken als het echt niet anders kon (best lastig met een 2-jarige in huis). Met 16 weken hebben we een pretecho gehad en daar bleek dat er al bijna niets meer te zien was, grote opluchting dus! Gister bij de 20 weken echo is er uitgebreid onderzoek naar gedaan en nu was hij helemaal niet meer te vinden. Inmiddels mag ik gewoon alles weer doen, maar moet het wel rustig aan oppakken, dus niet opeens als een gek de dingen gaan doen die ik weken niet meer gedaan heb. En uiteraard nog steeds opletten met bukken en tillen. Kans is erg klein dat hij nog terug komt, maar niet onmogelijk.
    Mijn lichaam heeft het trouwens zelf opgelost, heb nog wel wat licht bloed verlies gehad maar het grootste gedeelte is gewoon verdwenen.

Wat ik je aan kan raden is dus echt om zoveel mogelijk rust te houden. Mijn vk vertelde me dat niet elke vk/gyn het aanraad maar in andere landen word vaak gewoon verplicht rust voor geschreven omdat dat gewoon echt het beste is en ook nodig. Luister goed naar je lichaam, als je het gevoel hebt dat je iets niet kan of niet durft, doe het dan ook vooral niet! En probeer vertrouwen te houden in je lichaam en je kindje.

16. Charity wat fijn dat ie weg is bij jou. Rust houden is best moeilijk, vooral omdat ik ook moet werken. Ik moet van de arbo advies van de vk aanhouden en die vind dat ik mag werken. Heb wel een zittend beroep dat scheelt, maar ja moet ook reizen.

Vandaag weer een plas bloed, wel oud bloed. Ik lig nu even lekker op de bank.

17. Milan2009

Milan2009 Actief lid

3 nov 2011
    495
    0
    0
    Hallo babyengel,

Ik heb ook een hemathoom gehad vanaf me 6e week van me zwangerschap.. Deze lag bij de uitgang van mij baarmoeder. Nu is het helaas bij mij niet goed gegaan en ben ik met 23 weken bevallen van onze mooie zoon Brett en is hij helaas ook overleden... Nu blijk er een infectie in me baarmoeder te zitten.. Het blijkt nu dat die hemathoom een stukje van mijn baarmoedermond heb open laten staan en daar door is die infectie gekomen.. Ik zal er echt op aanhameren dat je goed in de gaten wordt gehouden.. Mijn gun zei ook bij de ene gaat het goed en bij de andere niet.. Dus mij verhaal wil niks zeggen met die van jou.. Maar wil er wel op wijzen dat het ook mis kan gaan met een hemathoom... Veel sterkte meis..

Liefs

18. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    #38 titania, 28 mei 2012
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
    Milan2009" gecondoleerd met het verlies van je zoontje, ik zie dat het nog maar heel kort geleden is, grote knuffel en heel veel sterkte voor je gezin.

Nipnip jij ook sterkte en heel veel succes bij de volgende ronde!

Poeh.. De emoties staan mij erg hoog.. Ik heb in de tijd dat ik hier midden in zat ook een topic geopend, die is helaas met de forum crash toentertijd van de server verdwenen, maar daar waren ook een aantal meiden waar het helaas bij mis is gegaan. Het raak mij echt enorm, vooral omdat ons ook zo'n grote kans werd gegeven op verlies..

Wat jouw verloskundige adviseerd zou ik echt aan mijn laars lappen meis.. Ze hoeft jou gegevens niet aan de arbo door te geven, alleen een zwangerschapsverklaring. Ik heb meerdere verloskundigen destijds gesproken en deze hematomen komen echt zelden voor, sommigen waren ze zelf nooit tegengekomen..het is niet iets wat ze in hun opleiding krijgen en zonder (voldoende) kennis dus het gangbare advies geven. Hier in Nederland is dat helaas niet perse rust houden. Gelukkig had ik een gynecoloog in het WKZ die dit wel adviseerde.
    Ik sluit me verder volledig aan bij Charity.

mbt risico op infectie, deze is bij bloedingen inderdaad significant en ik weet nog dat ik toen na elk wc bezoek met een kannetje water heb zitten spoelen, ook niet in (zwem)bad, tampons, sex etc.

Ik heb even een Amerikaans onderzoek gevonden die ik im mijn favorieten opgeslagen over de correlatie tussen positieve uitkomst zwangerschap met hematoom en (bed)rust, misschien dat je dit kan aandragen of iets aan hebt;

http://www.ima.org.il/imaj/ar03ju-9.pdf

Verder heb ik veel aan dit Engelse forum gehad
    Subchorionic Hemorrhage Support Group - BabyCenter

19. Er is ook niets aan de arbo doorgegeven. Ik moest van de arbo zelf vragen of ik van de vk mocht werken (hoefde van hem overigens niet hoor, maar wel iemand die op advies van artsen dan vertrouwt). Gelukkig heb ik tussendoor veel vrije dagen gehad en komende maand vakantie, dus genoeg rust.
    Ik verlies nog steeds bruin bloed. Vorige week had ik een afspraak met de verloskundige, zat daar plots een stagiare 4e jaars. Nou die vertrouw ik al helemaal niet qua ervaring met hematomen. Dus was kwaad dat ze me daarop gezet hadden! Morgen moet ik nog bellen voor een nieuwe afspraak, zal nog ff laten weten dat dit niet de bedoeling zo is. Ik ben geen standaard patiënt daar met normale zwangerschappen.

Via het AMC doe ik mee met wat onderzoeken ook voor infecties en controle van de BMM, maar da's pas met de GUO, dus wil voor die tijd ook dat ze even checken hoe het erbij staat. Omdat ik al eerder een kind heb verloren neem ik aan dat ze dat toch wel willen doen voor me.

Titania wat adviseer jij eigenlijk, kan ik beter bij een gyn lopen met dit hematoom? Of zou overleg van vk met gyn voldoende moeten zijn. Ik weet het niet goed, durf eigenlijk op niemand te vertrouwen in het medische circuit. Ik ga heel erg op mijn gevoel af, soms voel ik dat ik echt rust moet hebben en dan doe ik niks. In bad en seks enzo doe ik ook niet omdat ik het niet durf.

Fijn topic zo, op internet is er altijd meer informatie te vinden dan wat je van artsen krijgt!

20. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    #40 titania, 30 mei 2012
    Laatst bewerkt: 30 mei 2012
    Persoonlijk vond ik het fijner. Of het echt beter is, ligt aan de persoon, gynecologen kunnen ook heel nonchalant zijn natuurlijk. Mijn gyn was erg kundig en ik had echt een gevoel dat we er samen alles aan deden om de zwangerschap te behouden. Dit kan je natuurlijk ook met een verloskundige, die met een gyneacoloog overlegt hebben, maar als je dat gevoel niet hebt zou ik toch om een verwijzing vragen. Ik snap dat je niemand vertrouwt en in dit geval is het ook ergens wel terecht, het kan zo frustrerend zijn allemaal.

Deze gevallen(hematomen in vroege zwangerschap) worden vaak afgeschoven in de trant van, er kan niets aan gedaan worden dus is het gewoon afwachten hoe de zwangerschap verloopt en of het hematoom zich oplost etc.
    Dit terwijl er in andere landen veel meer wordt gedaan om de baarmoeder tijdens bloedverlies en hematoomgroei zo sterk mogelijk te maken om de stijd tegen zo'n hematoom te winnen.(progesteron, magnesium supplementen bv. en dus (bed)rust). Ik wil er persoonlijk niet eens aan denken hoeveel vrouwen hun kindjes vanwege deze houding jaarlijks in Nederland verliezen. Het is hartverscheurend.

Ik zou ook echt pissig worden als ik ineens een 4e jaars stagiere voor m'n neus kreeg. Je hebt een hoog risico zwangerschap op dit moment en dit wordt duidelijk niet volledig serieus (genoeg) genomen.

Ik heb wekelijks en later om de twee weken echo's gehad om te kijken hoe het hematoom en zwangerschap zich ontwikkelden. Je bent nu 12 weken zwanger en nu is de placenta aangelegd. Ik zou sowieso vragen of ze willen kijken hoe het hematoom tov de placenta ligt.. dit bepaald ook de mate van het risico en eventueel hoeveelheid rust je zou moeten nemen. Alleen van de verhalen in dit topic alleen kan je al veel over de onvoorspelbaarheid van deze hematomen te weten komen, soms krimpen ze de ene week soms worden ze ineens groter(omdat het zo weinig voorkomt kan het zo zijn dat een vk zoiets bijvoorbeeld niet eens weet!)..daarom is het belangrijk om in de gaten gehouden te worden.

Fijn dat je straks vakantie hebt en de rust kan nemen, hopelijk gaat het straks allemaal de goede kant op. Elke dag dat je kindje groeit en straks groter is dan het hematoom neemt het risico ook af! Ik hoop dat het zich snel oplost en je echt kan gaan genieten van je zwangerschap! x

Ik zit er trouwens aan te denken om een website te beginnen waar alle informatie te vinden zou zijn over hematomen en waar vrouwen die allemaal kunnen doorlezen en zo ook informatie kunnen aandragen naar vk's en eventueel ook gynecologen. Er wordt 9 van de 10 keren gewoon veel te weinig gedaan.
    Ik heb op mijn oude computer nog meer wetenschappelijke artikelen staan oa. over de positieve uitkomst van progsteron therapie bij zwangerschap met hematoom etc.
    Ik heb een vriendinnetje die arts is en ook co schap heeft gelopen bij gyneacologie die mij hier waarschijnlijk bij gaat helpen :)

Deel Deze Pagina