Grote kavel

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 22 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Mijn man en ik willen grond kopen om een huis te bouwen. Nu hadden we een paar kavels op het oog maar die zijn waarschijnlijk al weg. Nu is er wel nog een hele grote kavel over (1500m2). Financieel gezien kunnen we die goed betalen maar ik kan me niet zo goed voorstellen hoe groot dit is. Het ligt in een weiland dus ik kan ook niet ter plekke kijken (het weiland wordt namelijk opgedeeld). Ik ben aan het twijfelen of het niet overdreven groot is en dat ik straks met zo een groot stuk zit waar ik niks aan heb.

Heeft er iemand een groot stuk grond waar gewoon alleen een huis op staat?

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.820
    113
    Hoe groot wordt het huis wat je erop wilt bouwen qua woonoppervlakte?
    Als je dat van het stuk grond afhaalt, dan heb je de rest dus over qua tuin.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Mijn ouder hebben een behoorlijke kavel. Het is nog iets groter dan 1500m2 het is orachtig maar het onderhoud kost veel tijd em of geld en zeker de aanleg van zon grote tuin kost redelijk wat als je niet alleen gras wil. Maar de kleinkinderen vinden het fantastisch want je kunt er super goed spelen. Ze hebben alle ruimte

4. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ja dat weten we dus nog niet... Snap dat dat het makkelijker maakt. Wij weten nog niet welk stuk wij kunnen kopen (gaat obv loting) dus wij hebben ook nog geen tekening. Op zich willen we wel een groot huis maar hoe groot weten we nog niet.

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.820
    113
    Hier via funda een huis wat op een perceel staat wat zo groot is.
    Huis te koop: Heusing 8 4817 ZB Breda [funda]
    Je kan dit voor de omgeving waar de grond ligt invoeren op funda. Dan heb je grof een idee. En je zou dan in het echt ook daar nog even langs kunnen rijden om te kijken.

6. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Wij hebben een groot huis op een grote kavel (kavel is 1400)
    Het is idd veel werk om alles netjes te houden.. maar het is zo fijn voor de kindjes! Ze hebben een complete speeltuin achter het huis :)
    (Grote trampoline, speelhuis, glijbanen, schommels etc) en dan is er ook nog genoeg ruimte om in de zomer een zwembad op te zetten.

7. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik zou 1500 net te groot vinden. Ik zou eerder zoeken naar 900-1100.

Maar ik heb dan ook geen groene vingers :p

8. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Onze kavel is ongeveer 1600 met aan alle kanten vrij uitzicht, waardoor het soms nog wel groter voelt. Ik vind het heerlijk en we hebben zelfs plannen om er nog een stukje weiland bij te kopen voor een paar geiten :D. Ons vorige huis was een kavel van 75 met een postzegeltuin, maar ik kan je vertellen dat het snel went. Ik vind het niet overdreven groot aanvoelen. We hebben een ruim huis erop en de tuin ingedeeld met meerdere terrassen, moestuin, ruime speeltuin, kippen- en konijnenren en nog een praktijkruimte. In de zomer zetten we een reusachtig zwembad op en we hebben natuurlijk een megatrampoline. Alles kan! Erg fijn! Het voelt alsof ik op vakantie ben en het voelt heerlijk vrij!

9. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zeg kom maar door met die kavel van 1500 m2 hoor. Jammer dat die hier ver boven de miljoen kosten haha.

10. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Misschien valt er ook nog wel iets af te halen? Toen wij ons kavel kochten hebben er ook wat af weten te krijgen, hij zat op 800m2 en nu op 650m2. Wij hadden daarbij trouwens wel het geluk dat wij als een van de eersten de beslissing maakten, de overige grond is gewoon herverdeeld over de kavels die nog niet verkocht waren.

11. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    We hebben op een kavel van 990 m2 gewoond. ook nieuwbouw....Het was voor ons niet te doen. Te veel onderhoud, te weinig tijd voor de kinderen (ze waren toen 1 en 3 jaar). We hadden trouwens niet eens een moeilijke tuin, veel gras dat helaas in de zomer 2 keer per week gemaaid moest worden en als erfscheiding coniferen, waartussen steeds onkruid groeide en ik steeds aan het wieden was.

Het huis hebben we verkocht, we wonen nu op een kavel van 560 m2. Veel beter, makkelijk is het tuinonderhoud en nog veel ruimte over.

12. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik zou 1500 prachtig vinden, maar ik wíl dan ook graag een grote tuin, misschien een weilandje of boomgaardje erbij, etc. Maar dat kost veel onderhoud en als je er niets mee hebt, zou ik dat zeker niet nemen.

In onze buurt wonen mensen op een kavel van zo'n 2000 meter en ze hebben er één groot grasveld van gemaakt... niet eens een weiland. Er speelt nooit een kind of hond in, er staat geen bloem of kruid of plant die het voor vlinders en vogels interessant maakt... er rijdt alleen continu zo'n grasmaairobot rond. Ik vind het zó belachelijk, wat een verspilling van grond....

13. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Wij hebben een kavel van 2200 en ja het is best veel werk
    We hebben intussen onze elektrische maaier ingewisseld voor een zelflopende benzine motor en deze alweer ingewisseld voor een zitmaaier:D

We zijn er in 2014 komen wonen en hebben eerst besloten het huis te verbouwen (daar zijn we zo goed als mee klaar.. op kunststof kozijnen/nieuw dakkapel en op onze slaapkamer nieuwe dakramen na);)

Als we daar mee klaar zijn gaan we achter het huis doen!(hier stond een paardenstal en is alleen maar gras met 🐓🐓🐓 en hok)

Voor het huis en rondom is er tuin met beplanting en gras... hier hoeven we niets te doen dan onkruid wieden en te maaien

14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Mijn vader heeft een kavel van 5000 vierkante meter en heeft inderdaad ook zo'n grasmachine waar je op moet zetten. hij is 2 uur bezig om al het gras te maaien haha. toen hij nog niet met pensioen was liet hij dit overigens altijd doen.
    Ik zou zelf 1500 vierkante meter wel heel lekker vinden maar zou er wel op rekenen dat je iemand moet inhuren om de tuin te laten doen

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Er van uitgaande dat jullie huis ook verdiepingen zal hebben, ga ik ervan uit dat het huis rond de 80/100m2 als grondoppervlak in beslag zal nemen. Misschien nog een schuur? Oprit en terrassen? Maar alles bij elkaar zal dat niet snel de 250m2 overstijgen. Je hebt dus 1250m2 over als 'tuin'. Daar hoef je niet meteen iets mee. Je kunt bomen planten voor een bos-achtig deel (heel leuk om in te spelen!), een gedeelte als 'weiland' voor een pony, geit of varken. En een deel grasveld.

Of een zorgbungalow voor jullie (schoon)ouders?

Kantoorruimte?

16. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Ik vind het helemaal niet zoveel werk. Ongeveer een uur per week met uitzondering van de moestuin. Het gras maaien doet mijn man, ruim een half uur per keer. In het hoogseizoen twee keer per week met de benzinemaaier. In het najaar en voorjaar heb je soms wat pieken ivm blad ruimen (wij hebben veel bomen, terras schoonspuiten, snoeien).

Nu vind ik het ook heerlijk om in de tuin te werken, waardoor ik het misschien ook anders ervaar? Wij hebben relatief veel gras en dat hoeft alleen maar gemaaid te worden. Wat fruitbomen, aantal rozenstruiken en een paar bloemborders. Verder veel potten met bloemen op het terras. Het meeste werk is de moestuin, maar deze hoef je natuurlijk niet te nemen. Wij wonen in een oude boerderij en ik heb geprobeerd een boerentuin aan te leggen. Het voordeel hiervan is dat het ook allemaal niet strak en super netjes hoeft.

Het enige wat wij laten doen is het gras in het voorjaar verticuteren, bemesten en lege plekken opnieuw inzaaien. Het laten doen is even duur als zelf een verticuteermachine op bezine te huren bij de boels.

17. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Vrienden vanons hebben ook zo een reusachtige kavel. Ze hebben toen ongeveer 500m2 in patroon gegoten met asvalt iets smaller dan een stoep hier tussen allerlei keien en rotsen zodat de kinderen een race parcour hebben. Misschien ook een idee isvrijwle onderhoudsvrij en geloof me 1 groot pretpark voor de kinderen

18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Wij hebben 400 en 800-1200 lijkt mij perfect

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Het is wat je er meer wilt. Kijk ik zou het geweldig vinden. Lekker kipjes, konijntjes, geitjes en hangbuikzwijntje nemen. Grote moestuin erbij. Geweldig! En voor de kinderen veel speelruimte. Maar het is veel onderhoud.

Kan je een deel van het land verpachten oid?
    Of kan de kavel in 2-en opgesplitst worden?
    Mag je alles bebouwen of niet?
    Je kan ook aan de andere kant van de kavel een vakantiehuisje er op zetten en verhuren als dat mag ...

20. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wij hebben 8500 gehad en dat was veel te groot. Niet te doen.

Ik denk dat ongeveer 1500-2000 gebruikt werd en intensief gemaaid e.d. Te groot.

Nu hebben we in totaal 600 m3. Ons stuk achtertuin dan onbetegelt is, is 200 m2, terras van 125 m2, grote oprit (4 auto's), grote garage en voortuin van ongeveer 42 m2. Dit is echt prima te doen. Zeker met de robotgrasmaaier. We hebben qua tuin bijna alles gras achter ivm speelruimte voor de kinderen onderhoudsarm. Langzaam zullen er een moestuin en meer planten gaan komen.

Ligt eraan wat je met je grond wilt doen. Ik heb nu geen tijd voor dieren, echt geen zin in. In de toekomst hoop ik er wel weer plezier aan te beleven.

Deel Deze Pagina