Wij gaan een huis kopen! Waar moet ik op letten en wat als openingsbod?

Discussion in 'De lounge' started by brownielover, Jan 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Hoi meiden,

We hebben de knoop doorgehakt en we gaan een huis kopen!!
    Volgende week hebben we de bezichtiging en het lijkt echt ons droomhuis.:)

Maar waar moet je op letten?? Ik heb echt geen idee..:)

En stel het is echt hét huis; hoeveel moeten we dan bieden? Huis heeft 3 slaapkamers, mogelijkheid tot 4. Grote woonkamer met open keuken, en alles ziet er echt tip top uit. Badkamer is super de luxe - hotel style:p
    Huis is echt instapklaar. Het staat te koop voor 159,500
    Ohja het is in een kindvriendelikjke buurt met speeltuin achter het huis en een carport.
    Huizen in de buurt staan voor 140,000-170,000 te koop die vergelijkbaar zijn. Sommige moeten bijv. een nieuwe douche of keuken, sommige weer niet. We hopen op 150,000 uit te komen, maar waar begin je mee? Wil niet dat ze ons niet serieus nemen want er zijn ook lelijkere huizen die hetzelfde kosten.;)

Vind het wel spannend allemaal haha.
    Tips zijn zeker welkom!:):)

2. Mnon

Mnon Niet meer actief

Ik zou eerst gaan kijken eventueel met makelaar dan een nacht erover slapen (foto's zijn vaak mooier dan de realiteit) ik zou als je gaat bieden €140.000 bieden zodat je ongeveer in het midden uitkomt. Wij hadden op ons huis €155.555 geboden (vond ik wel leuk klinken) huis stond te koop voor €169.000 ik kreeg een tegenbod van €162.500 hier zijn wij mee akkoord gegaan!

3. Chant88

Chant88 Actief lid

Aug 9, 2012
    130
    0
    16
    Zuid-Holland
    ja zou ook lager bieden, zodat je wat kan onderhandelen.. Echt goed op alles letten als je gaat kijken.. als je het graag wilt en het is je droomhuis zie je ook wel is over dingen heen..

Succes ! :):D

4. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Ja we hebnem voor volgende week een afspraak staan met de makelaar en willen sowieso dan 2 keer kijken. Maar ik heb gewoon zo'n gevoel dat dit hem word haha:p ik staar al weken naar die foto's op funda:D
    Zat zelf ook aan 140,000 te denken.:) áls we dit huis idd willen kopen

5. liga

liga Fanatiek lid

Oct 27, 2011
    1,569
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zelf een aankoop makelaar inschakelen scheelde bij ons een hoop stress en een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Soms lijkt het mooier dan het is.

6. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Maar wat is alles?:p ik kijk niet verder dan waar mijn meubels kunnen staan dus ben wel wat advies nodig hihi:p

7. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Oh een bouwkindige keuring is een goede inderdaad.. Zal daar volgende week gelijk eens naar informeren! Ik heb daar toch geen verstand van en door alle zenuwen kijk ik toch niet goed haha

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De foto's op internet zijn vaak mooier dan dat iets in het echt is. Dit zijn nl de plaatjes in mensen te trekken. Vaak lijkt het op de foto's ruimen dan dat iets in werkelijkheid is. Ik zou het huis gaan bezichtigen met en aankoopmakelaar of iemand die verstand heeft van bouw en klussen, in ieder geval ieder geval iemand die niet met emotie kijkt. Dit even laten bezinken, nog een andere woning bekijken en terug gaan voor de tweede bezichtiging om te kijken of je nog steeds het wow gevoel krijgt. Afhankelijk van de leeftijd en bouwtechnische keuring laten uitvoeren zodat je dit in je onderhandeling kan meenemen.

Bedenk van te voren of je hier voor een lange tijd kan blijven wonen. Met een eventueel 2e kindje wordt het nl al krapper een als je eenmaal een koophuis hebt vertrek je niet zo snel.

9. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Hm ja daar heb je gelijk in. De kapster van mijn schoonmoeder woont in zo'n zelfde huis aan de overkant en vertelde mijm schoonmoeder dat het ruime huizen zijn, alleen een wat kleinere tuin. Nouja alles is groter dan onze mini flat.:p Maar we zullen het volgende week zelf wel zien.:) bij een evt 2e bezichtging gaat schoonvader mee die heeft altijd in de bouw gewerkt dus heeft er meer verstand van als ons ook..

Er is nog een ander huis die ik wel wil bekijken, misschien morgen maar bellen of die op dezelfde dag kan misschien. Heb ik wel vergelijkingsmateriaal natuurlijk.:)

Dankjullie vast voor de adviezen!!:)

10. Mnon

Mnon Niet meer actief

Bouwkundige keurig zou ik wel pas uit laten voeren als je uit de onderhandelingen bent! Je namelijk bieden onder voorbehoud van bouwkundige keuring en financiering!

11. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,162
    3,043
    113
    Nederland
    Stomme vraag misschien hoor correct me if im wrong maar stel je hebt een bedrag afgesproken maar er is een verborgen gebrek vastgesteld dan kun je niet meer opnieuw over de prijs onderhandelen toch? Of wel?:p

Edit: blondddd las het nog een keer, ik snap hem haha:p
    Dankje voor je advies:)

12. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Wat hier al een aantal keer gezegd is.. In het echt valt het vaak echt wat tegen. Wij dachten van de zomer ook ons droomhuis te hebben gevonden maar bij nader inzien bleek een heleboel in slechte staat. Is hem dus ook niet geworden.

Wij zijn ook bezig met een huisje en hebben vorige week maandag gekeken. Dingen waar wij echt op gelet hebben zijn scheuren in de gevel, we hebben de kruipruimte/kelder bekeken of er een vochtprobleem is, dat soort dingen.

13. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,046
    2,913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik zou in ieder geval bij een eerste goed bevallen keer, nog een 2e afspraak maken om nog eens te kijken. Je ziet altijd andere dingen als de eerste keer. En het is misschien ook een idee om bijv. een familielid mee te nemen, iemand die het huis objectief bekijkt. Een extra paar ogen zien meer. Persoonlijk geloof ik niet zo in aankoopmakelaars. Marktconforme prijzen kun je tegenwoordig zelf opvragen bij het kadaster voor een paar euro. Voor een bouwkundige inspectie heb je ook geen aankoopmakelaar nodig, je kunt daarvoor zelf een bedrijf benaderen (evt. meerdere voor een prijsvergelijking).

Wat betreft het bieden: Dat is aan jou. Vraag jezelf af wat je er voor wilt en kan betalen

14. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gewoon een aankoopmakelaar inschakelen. Dat kan zoveel schelen. Zij kennen ook vaak de situatie waar de verkopers in zitten (erfenis, scheiding, gezinsuitbreiding o.i.d.). Dit scheelt veel stress. Zij hebben kennis van de markt en weten wat een huis nu waard is. Een schoonvader met kennis van de bouw is ook fijn, dus zeker meenemen. Misschien ook nog een vrouw meenemen? Zij kan dan kijken of het huis ook praktisch is in gebruik/schoonmaken.

(zo kreeg ik eens het advies om nooit een keuken te kopen met veel raampjes en groefjes in de keukenkastjes, het schoonmaken is een onmogelijke taak)

15. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,300
    394
    83
    Ik zou ok een aankoopmakelaar nemen.
    Wij zaten in dezelfde situatie 2 jaar terug.. wow wat gaat de tijd snel zeg.

Wij hadden huis gezien, en gekeken, daarna erover geslapen en 20 duizend onder de vraagprijs gaan zitten (dat is normaal!!) je moet er over het algemeen nog 10% van de vraagprijs af kunnen krijgen. wij hebben 15 duizend van de vraagprijs afgekregen

MAar naar de 1e bezichtiging zag ik ook alleen maar mooi en aardig ;) ales mooi helemaal in de wolken, had wel gezien dat de wc en badkamer oudbollig waren.
    na bezichtiging naar huis gegaan overlegd en geslapen, en weer overlegd, toen via de aankoopmakelaar nogmaals een bezichtiging gepland, pen en papier mee, wat mooi was, wat veranderd moest worden etc, en zo een lijstje gemaakt, en gaan bieden, er hoefde hier ook bijna niets te gebeuren, en wij hebben 15 duizend van de prijs afgekregen! dus ik zou 20 a 25 duizend onder de vraagprijs gaan zitten en met kleine stapjes omhoog bieden!! dus niet gelijk met 7 duizend omhoog maar met 3 a 5 duizend, want neem aan dat je ook wel tegenbod gaat krijgen.

let vooral op vochtplekken en kapotte kozijnen muren.
    en of er veel verbouwd en gedaan moet worden ;)

Ik wens je veel succes!!

Share This Page