Hallo ! Vanavond hebben we de 26 weken pretecho gehad en de echoscopiste constateerde dat de navelstreng maar 2 bloedvaten heeft i.p.v. 3. Volgens haar kan dit geen kwaad en is het een tamelijk vaak voorkomende variant. Er is geen doorverwijzing o.i.d. nodig. Klinkt dit bekend? Want ik maak me toch wel ongerust. Het zal niet voor niks 'standaard' zijn dat een navelstreng 3 bloedvaten heeft.
Hoi Conny, Heb je bij 20 weken ook een echo gehad? Meestal is dit dan op de 20 weken echo ook al te zien. Meestal zitten er in een navelstreng drie bloedvaten; twee slagaders en één ader. Soms zien we echter, zoals in jouw geval 2 bloedvaten. Dit op in principe nog iets, maar er zijn een aantal aangeboren afwijkingen waarbij er ook twee bloedvaten in de navelstreng zitten. Wanneer je kindje verder alles goed doet, gezien de echo, is er zeer waarschijnlijk niets aan de hand. Soms wordt er voor de zekerheid na de bevalling een echo gemaakt van de nieren van het kindje om te checken of inderdaad alles goed is. Vraag het even na bij je verloskundige. Lonneke
Lonneke, Bedankt voor je antwoord. Dat is het typische: In het verslag van de 20 weken echo staat duidelijk vermeld dat er 3 bloedvaten zijn. En deze dame van de pretecho werkt ook in het zh bij de echo-afdeling en constateerde duidelijk maar 2 bloedvaten. Verder werkt alles idd prima bij ons meisje, gelukkig wel, en duidelijk 2 goedwerkende niertjes zichtbaar. Inmiddels heb ik van mijn vk toestemming om met 30 weken een echo te laten maken, specifiek voor de groei en de niertjes. Niet omdat zij het nodig vond, maar om mij gerust te stellen.
Hoi Conny, Dat is prettig, even voor de zekerheid en voor je eigen geruststelling. Soms zie je toch dat er weleens iets over het hoofd wordt gezien, niet altijd is alles makkelijk te beoordelen. Een extra check kan nooit kwaad... Lonneke