Hoi Dames. ik heb een vraagje met hoeveel kinderen zitten jullie zoon of dochter in de klas.. Onze zoon komt straks met 36 leerlingen in de klas te zitten .. Ze zitten nu met 23 kinderen in de klas. Ik zelf vind 36 kinderen erg veel... vraag me dan ook af of de kinderen er geen hinder aan ondervinden.
Wat groot! Ik hoor het steeds vaker van die grote klassen. Schandalig eigenlijk. Lekker terug naar de jaren 50 en 60 waar er ook 35-50 kinderen in de klas zaten. Niet wenselijk. Mijn zoon gaat na de vakantie naar Grade 1 en zit met maximaal 18 kinderen in de klas. Er komen 9 klassen met elk maximaal 18 kinderen in Grade 1 dus. Met in elke klas een onderwijzer en een assistent.
Op onze school wordt groep 3 een klas met 38 kinderen. De klas kan niet in 2 gesplitst worden (geen lokaal meer over binnen gebouw). Er komt nu een oplossing in de vorm een extra leerkracht erbij. Dus met z'n tweeën in de klas.
Ik vind het ook veel te gek...hier kleuterklassen van max 25 (wat ik al veel vind) en van groep 3 t/m 8 ongeveer 20.
Hier bestaat groep 2 uit 39 kinderen. Dit school jaar zijn ze dus op gedeeld in 2 groepen (1 van 19 en 1 van 20 kinderen) Wij weten nu nog niets, geloof dat ze van de week de laatste vergadering hebben gehad over de klassen indelingen. Hopelijk krijgen we het vrijdag te horen. Maar ik hoop met heel mijn hart dat ze er niet 1 groep van maken.
Onze dochter zit in een 1/2 combinatie klas, totaal zijn dit 29 leerlingen op 1 juf en 2 keer in de week een stagiaire erbij, 36 leerlingen zou voor haar echt niet wenselijk zijn, zij word nu al onder gesneeuwd, de juf heeft zelf ook gezegd dat ze voor haar weinig aandacht hebben, ze doen hun best maar sommige leerlingen raken achter door de te grote klas zeker de leerlingen die niet goed van zich durven laten horen en de juf zelf ziet het niet goed door de hoeveelheid kinderen in 1 klas, vanaf aankomend schooljaar word haar klas kleiner daar zijn we blij mee, 36 vind ik dus echt te veel !
Onze meid zit nu in groep 3 met 23 kinderen. Straks gaat ze naar groep vier en dan zal het totaal op 26 liggen. Door bezuinigingen komen er meer combinatiegroepen bij ons op school, daardoor zullen klassen groter worden. Er is nog een combinatieklas groep 3-4, die klas is ongeveer even groot. Ik vind 36 echt teveel, zoveel passen er hier niet eens in een klaslokaal!
Bonuszoon zit in groep 4. 15 leerlingen, en op donderdag en vrijdag gecombineerd met 8 leerlingen uit groep 5.
oké blij te lezen dat ik niet de enigste ben die het te veel vind. Ik heb de school directeur al een mail gestuurd. eens kijken of ik iets terug krijg.
Pfoe.. Heb al medelijden met de leerkracht ook. Het is niet enkel echt veel voor de kinderen... Maar zie je jezelf daar al staan als leerkracht ook? Hier in groep 3 waren er 22 leerlingen (helft was groep 4) Ze hadden toen 2 volle klassen plus een combi-klas. Doordat er kinderen van school gingen werden dat 2 klassen van 30 leerlingen. Inmiddels zijn het er 28.... In hetzelfde lokaal als vorig jaar. Dochterlief werkt dagelijks met een koptelefoon tegen het lawaai. Vorig jaar was drukte in de klas geen enkel probleem overigens. En in theorie zou je denken dat een combi-klas toch rumoeriger is dan een gewone klas.
Hier dadelijk een groep 3 met waarschijnlijk 36 kinderen. Wij zitten echt te dubben of we daarmee door willen gaan... Nu in groep 2 zitten 33 kindjes, maar dat gaat buitengewoon goed. Alleen vind ik groep 3 veel te belangrijk..
Dan mag ik hopen dat ze daar een ervaren leerkracht neerzetten. Stel je kind heeft extra aandacht nodig binnen die groep. Hoe gaan ze dat oplossen?
Hier volgend jaar 2 x groep 3 . 1 x 27 ( komt zoon in ) en 1 x 29 kids. Met beide 2 leraressen die parttime werken en op drukke/ speciale dagen samen staan en een stagiaire in elke klas. Daarnaast een lerares die nu een groep 3 draait die s ochtends in beide groepen ondersteuning geeft door met kleinere groepjes apart te werken. 5 ochtenden dus . S middags is ze ib- er. Ik vind 27 en 29 al teveel kaat staan 36.
Is die groep de hele dag één groep. 'k Hoorde pas over een groep van boven de 30 die samen begonnen, dan 's ochtends twee uurtjes gesplitst worden voor vakken als rekenen en taal en dan s middags weer samen voor de zaak vakken, dat beviel heel goed. Ik geef zelf les op 't voorgezet onderwijs en vind zulke grote groepen echt niet kunnen, boven de 28 vind ik eigenlijk te groot.
36 is echt te groot joh. En dat om praktische redenen als geen plek. Was hier ook, toen hebben ze de bos omgeturnd tot klaslokaal. En nu een grote lokalencontainer op het plein gezet. Beetje creatief de ken mag wel zeg. Al toveren ze de koffiekannen, aula of speelzaal voor kleuters om tot lokaal. Twee leerkrachten lijkt me ook niet echt werken voor sommige kids. Te veel is gewoon te veel prikkels, afleiding, drukte etc.
Mijn ervaring is dat een combi-klas juist rustiger is dan een homogene groep! Juist omdat de juf/meester niet altijd aandacht voor de ene groep kan hebben, omdat de andere instructie krijgt, is het belangrijk dat de groep zelfstandig en rustig aan het werk kan. En daar zijn de methodes van uitgevers gelukkig heel goed op ingespeeld de laatste jaren! Koptelefoons gebruiken wij ook, en dat is ideaal! Helemaal voor de kinderen die eigenlijk een rugzakje hadden moeten krijgen maar door bezuinigingen toch maar in het reguliere onderwijs gezet worden. Deze kinderen zijn sneller geïrriteerd door prikkels en dan is een koptelefoon een goede uitkomst. Echter is 36 in een klas best aan de hoge kant! Zo groot heb ik ze ook niet meegemaakt. Maar ga je de groep splitsen in 18/18 dan zijn ze mss weer te klein en zullen er combi groepen ontstaan. Wel ben ik ervan overtuigd dat de directie de meest gangbare combinatie/groepssamenstelling bedenkt om het voor alle kinderen zo ideaal mogelijk te maken. Een uitleg vragen aan de directeur is dus ook helemaal zo gek nog niet. Hopelijk kan hij je snel duidelijkheid geven.
Hier altijd max 23 kinderen in een klas met 1 leerkracht, 1 of 2 klassenassistentes en 1 stagiaire. Er zijn nu 6 combi kleuterklassen en 2 klassen per groep vanaf groep 3