Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan... :x Van het weekend heb ik per ongeluk wat stukjes varkenshaas op (in restaurant), die nog wat rozig was van binnen. Ik had enkele stukjes van de buitenkant op toen ik het zag... (de rest natuurlijk laten staan) Daarna wat misselijk, en nog steeds een beetje maar dat kan ook komen doordat ik me er zoveel zorgen over maak. Tot aan paniekaanvallen toe.. Voor m'n gevoel heb ik hiermee m'n kindje in gevaar gebracht. Hoe ernstig is dit, ben zooo bang voor toxoplasmose. Ik bel straks sowieso even de huisarts. Maar is er iets wat ik kan doen? Zullen ze me laten prikken op toxoplasmose of doen ze dat niet zomaar? Wie is dit ook weleens overkomen en wat heb je toen gedaan?
Oh meid toch! Volgens mij kan zo'n klein beetje geen kwaad. Varkenshaas is best gaar. Ik denk dat bief of filet americain een stuk gevaarlijker is. of als ke er heel erg veel van zou eten ( niet eeen keer, maar vaker). Je kan altijd de huisarts of verloskundige bellen als je het niet verkrouwd. Maar ik denk dat het niet zo veel kwaad kan. Liefs
Ook als varkenshaas nog een klein beetje rozig is, is de kern nog steeds erg warm geworden. Daar ga je echt niets van krijgen! Ik denk eerlijk gezegd dat de huisarts niets gaat doen. Sowieso is de kans dat je op deze manier ziek wordt onwijs klein (0,25%), en dan gaan daarvan niet alle besmettingen door naar het kindje. En dat zijn dan ook nog alle besmettingen (dus door alle bronnen), de kans dat je van die ene keer varkenshaas iets krijgt is nog veel kleiner.
Ik denk dat dit bijna elke zwangere wel een keer overkomt en dat je dan niets kan doen... Ik zou proberen me er ook niet zo druk om te maken, natuurlijk probeer je voorzichtig te zijn, maar je moet ook nog eten. De kans dat je hierdoor iets opgelopen zou hebben acht ik heel erg klein. Lees dit eens en dan moet je ook in gedachten houden dat je vlees wel gebakken was alleen niet 100% gaar. Dierenartsenpraktijk Horst - Nederlandse varkens laag besmet met Toxoplasmose Ik heb me bij de eerste laten prikken op toxoplasmose omdat ik zelf de kattenbak wilde verschonen en er van overtuigd was dat ik het ooit gehad moest hebben. Maar na 30 jaar van uit de zandbak eten (vroeger dan hè ) altijd katten gehad te hebben en vlees eigenlijk alleen te lusten als het bijna rauw is heb ik het dus nooit gehad.
Dat kan vast geen kwaad hoor! Ik heb van de week nog lamsvlees gegeten, wat prima doorgegaard was, maar nog iets rosé van binnen. Ik probeer dan de echt roze stukjes te laten liggen, maar alles waarvan ik denk dat het geen kwaad kan eet ik lekker op hoor!!
Ach... Mijn vriendin at als ze er echt trek in had verse file american.... Kind is een giga beer van een jongen en slimste kind wat ik op die leeftijd ken... Niet zo paniekeren..... Ik doe ook wel eens iets dat niet mag.....
Hier ook gisteravond varkenshaas gegeten, die lang in de pan heeft gebakken met een folie en daarna nog in de oven. Hij was iets rozig, maar het is echt niet rauw hoor. Maar ik twijfelde ook wel even hoor. Je wilt geen enkel risico nemen, maar logisch nadenken wordt dan soms lastig, hehe. Roze betekend, dat het als het ware is gekookt. Er is hitte doorheen gegaan, dus die parasiet overleefd het niet hoor.
Ik denk dat het gestress en je paniekaanvallen "schadelijker" zijn voor je kindje dan een stukje vlees. Het kan gebeuren, zou me er niet al te druk om maken.
De kans dat je Toxoplasmose krijgt of Listeria is heel, heel klein.. De incubatie tijd duurt even dus ernaar laten kijken kan je sowieso nogniet. Mocht je het WEL krijgen kunnen ze er naar mijn weten ook verder niks aan doen. Ik heb bij mijn dochter afentoe wel eens semi rauw vlees gegeten en ze is een hele vrolijke gezonde dame. Gewoon niet nog een keer overdoen, dan komt het echt wel goed.
Denk dat jou stress nu gevaarlijker is dan dat vlees. Net als wat de rest al zegt, rose is niet rauw, zou me totaal geen zorgen maken.
Ik denk dat het wel losloopt! Mijn ex schoonmoeder was ladychef en hee mij uitgelegd dat vlees, behalve kip niet helemaal droog gebakken hoeft maar van binnen een bepaalde temperatuur moet hebben gehad om alle bacterieen en evt ziektekiemen te vernietigen. Zij bakte voor mij heerlijk een biefstukje licht rose met een vleesthermometer erbij. Boven een bepaalde temperatuur is ee niks aan de hand ook al ziet het vlees er dan nog beetje roze uit. Laat die stress los, wees niet zo hard voor jezelf!
Bedankt meiden, ik voel me al iets geruster inmiddels. Ik lees inderdaad dat het vlees rond de 70 graden verhit moet zijn om de eventuele parasiet te doden, ik neem aan dat varkensvlees wat nog iets rozig is (binnenkant was echt roze, buitenkant wat ik op heb nog ietsje) wel rond die temperatuur verhit is toch? De huisarts en mijn verloskundige dachten niet dat het veel kwaad kon in elk geval. Hoewel ik me nog steeds schuldig voel (terwijl dat natuurlijk zinloos is) probeer ik het een beetje los te laten. Wel wat last van brandend maagzuur/ misselijk/ rommelende buik, maar ben niet ziek geworden o.i.d. en dat maagzuur had ik daarvoor al.. Dus ik denk dat ik mezelf maar niet al teveel zorgen moet maken..
Hey meis, denk dat de misselijkheid en maagzuur meer door de stress ervan komt! Tip van de dag tegen maagzuur (werkt bij mij tenminste super): vanillevla, sterke King pepermunt of warme melk. En probeer het idd los te laten, iedereen doet wel eens iets in de zwangerschap waarbij je later je vraagtekens hebt, maar je doet er niks meer aan en er moet heel wat gebeuren wil iets écht gevaarlijk zijn voor je kleine.
Die misselijkheid en het maagzuur zullen eerder gewoon bij de zwangerschap horen dan bij het varkensvlees... De kans dat vlees besmet is met toxoplasmose is erg klein. Vervolgens is de kans dat je er zelf ziek van wordt, ook weer heel klein. En vervolgens -als je er zelf ziek van wordt- is de kans dat je kindje er ziek van wordt, ook weer heel klein. Je hoeft het natuurlijk niet expres op te gaan zoeken, maar als ik in een restaurant geen andere keuze heb dan rose gebakken vlees, dan eet ik dat gewoon hoor... En daar is het nog nooit op mis gegaan, (de miskramen die je in mijn onderschrift ziet, hadden een totaal andere oorzaak: die keren heb ik geen enkele keer in een restaurant gegeten voor het mis ging). Dus relax idd, komt allemaal goed
Ik blijf ondanks alles toch een beetje bezorgd. Mag nu van de HA bloed laten prikken op toxoplasmose over 2 wkn. Helaas sluit ik listeria daarmee weer niet uit.. Maarja, misschien moet ik gewoon aan mezelf werken en niet meer zo paniekerig doen. Soms word ik echt gek van die angsten ik blijf wat misselijk, maar dat hoeft natuurlijk niet perse iets te betekenen. Denken jullie dat ik me echt zorgen moet maken om dat varkenshaasje ivm toxoplasmose en/of listeria?
Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Echt niet. Maar in plaats van daarvoor bevestiging te zoeken, is het bij angst altijd handiger om afleiding te zoeken. Focussen op andere dingen dan je angst, als je die op voelt komen. Want erop focussen, geeft alleen maar dat je angstiger wordt, doorgaans. Misselijkheid hoort bij zwangerschap. Bij mijn dochter heb ik er 7 maanden last van gehad en deze keer in vlagen, vooral rond groeispurts. Heel normaal dus!
Bedankt voor je lieve reactie! Ga m'n best doen om me minder druk te maken. Dmv afleiding. Wil zo graag van dit wondertje genieten ipv me er constant zorgen om te maken!