Grote placenta = veel bloeden na bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kristientje, 25 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Hallo lieve mensen,

ondertussen ben ik 36+2 weken zwanger en begin me stilaan voor te bereiden op de bevalling. Nu is het zo dat ik een grote placenta heb, volgens de gyn is die groot genoeg om 3 kindjes van te voeden :$
    Ons manneke is daardoor ook groot, hij krijgt gewoon zoveel voedingsstoffen! Nu maak ik me een klein beetje zorgen over het bloedverlies na de bevalling. Ga ik nu meer bloed verliezen omdat de wond van de placenta groot gaat zijn? Vind het toch maar eng :)

Volgende week word ik trouwens gestript, omdat ons manneke al zo groot is dat een natuurlijke bevalling misschien niet mogelijk is tegen mijn uitgerekende datum. Zo spannend!!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier 2 keer grote placenta's gehad en kinderen van 9 pond, maar minder dan een halve liter bloed verloren. Als je baarmoeder goed samentrekt en je bloed normaal stolt, zal je niet veel bloeden.

3. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Oh da's wel fijn om te horen. En ben je ook via de gewone weg bevallen of was het een keizersnede?

4. Bintje83

Bintje83 Niet meer actief

Natuurlijke bevalling van een flinke knul van 9 pond. Wel wat meer bloedverlies maar dat lag meer aan de totale bevalling dan alleen aan d'r placenta.

Bij een grotere baby + placenta hoort gewoon meer bloedverlies (zegt mijn vk) maar binnen de normale verwachtingen is dit geen probleem. No worries komt goed ☺️

5. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Na mijn bevalling zei de verpleegster dat mijn placenta extreem groot was hahahaha. Helemaal niet veel bloed verloren dus ik zou me er geen zorgen over maken.

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

1e: kleine placenta, veel bloedverlies.
    2e :stuk grotere placenta en weinig bloedverlies.
    Ik denk dat groote van de placenta dus helemaal niet uitmaakt en dus niet voorspelt of je wel of niet veel bloedverlies hebt.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het geeft een grotere wond, dus een wat groter risico. Dat is hoe mijn gynaecoloog het uitlegde. Maar het gaat er veel meer om dat je baarmoeder goed samentrekt. Ik heb bij de eerste 1,5 uur geperst en daarna nog een 3x zo grote placenta als normaal eruit geperst. Dat zorgde inderdaad voor veel bloedverlies, gewoon omdat mijn baarmoeder niet goed samentrok.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Groot kind, grote placenta, 1.5 perswee en 400 ml bloed hier. En maar 3 kleine hechtingen! Laat je niet gek maken hoor, liever te groot dan te klein ;)

9. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Super bedankt voor jullie reacties! Ben nu toch een beetje gerustgesteld.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja via de gewone weg bevallen en geen knip of scheur :)

11. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Hier ook een groot kind (10 pond) en een placenta van 2 (!) kilo. Bevalling was zo gepiept, bloedverlies viel reuze mee. Dus geen zorgen maken hoor!

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.057
    2.194
    113
    Brabant
    Bij de tweede (10pond) had ik een erg flinke placenta en een kleine fluxus. Olacenta kwam netjes en verder hield t vloeien toen snel op...

Bij de derde is het woord grote placenta niet gevallen(ik was onder narcose dus weet t niet zeker) maar een enorme fluxus. (Echt 1 in de gradatie "wil je niet meemaken") de gyn heeft uitgelegd dat mijn baarmoeder lui was en niet samentrok. Dat was de oorzaak.
    De placenta kwam dus niet én toen ze hem verwijderd had trok de baarmoeder niet samen om tvloeien te stoppen.

Het lijkt dus alsof je jegeen zorgen hoeft te maken! Voor de bevalling an sich is de ligging trouwens nog belangrijker dan t gewicht..

Dus ik hoop heel erg dat je toch een goede bevalling gaat hebben!!!

13. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Het hangt dus niet echt af van de grootte van de placenta, maar of je baarmoeder goed samentrekt? Ik hoop dat alles goed zal verlopen :) Maar uit jullie ervaringen blijkt dat het meestal wel goed gaat, dat geeft me wel wat vertrouwen. Ben zo benieuwd!!

Deel Deze Pagina