38,5 week, ukje weegt te weinig...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ka0205, 24 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ka0205

Ka0205 Lid

20 apr 2015
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Vandaag controle bij gyn.
    Ons ukje weegt maar 2,6kg is op 12dagen maar 250gr bijgekomen.
    Is dit dramatisch in deze fase?
    Ik heb geen idee... Maar de gyn was niet happy.
    Ze zei dat als ik 4cm opening gehad zou hebben, ze me in zou leiden.
    Dit heeft me toch wel angstig gemaakt over het welzijn.
    Intussen is me rusten opgedragen om het ukje toch meer te laten bijkomen. Ik zou denken dat ik meer moet eten, maar rust en goed op mijn zij liggen zou het dus ook doen?
    Heeft nog iemand hier ervaring mee?
    En wat wogen/wegen jullie ukjes op 38,5week?
    Moet ik me zorgen maken of is dit niet echt nodig?

2. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Rusten wil zeker wel werken! Alle energie die jij op dat moment niet verbruikt gaat naar je baby.
    Lijkt me een zeer spannende tijd! Maar sommige baby's groeien in hun eigen curve... Hopelijk krijgt je kleintje nog een flinke groeispurt!

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Moet je binnenkort weer terugkomen voor een echo? Heb je regelmatig groeiecho's gehad?

Bij mij was mijn zoontje te licht, bij 37 weken 2300 gram.
    Er is een soort groeicurve voor wanneer een kindje dysmatuur is.

Neem vooral lekker rust, en bel de gyn of vk op als je nog vragen hebt, zij kennen jou persoonlijke situatie en die van he kindje. Wij natuurlijk niet.
    Liever 100 x bellen voor niks dan 1x te laat, was het motto van mijn gyn!!!

4. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier is de tweede geboren met 38+3 en woog 2720 gram. Ook veel te klein maar gelukkig was er verder niets aan de hand en was ie kern gezond

5. aapje7

aapje7 Actief lid

28 feb 2015
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier werd met 34 weken ook gezegd dat ze aan de kleine kant was.
    Zelfs extra onderzoek gehad in het ziekenhuis.
    Heb heel veel rust genomen en omdat ik van mezelf al heel moeilijk aankom had ik nutridrink flesjes van mn moeder gedronken.
    Je zag mijn buik en uk direct groeien.
    Maand later helemaal goed gekomen. Of dit heeft geholpen of ze heeft later gewoon een groeispurtje gehad durf ik niet te zeggen.

6. Ka0205

Ka0205 Lid

20 apr 2015
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mira75:
    Volgende week moet ik terug op controle.
    Ja, heb vrij veel echo's gehad eigenlijk. Ze hebben altijd gezegd dat het een fijntje zou zijn. Maar de gewichtstoename is nog nooit zo beperkt geweest als nu.
    Maar ik heb dan ook nog nooit 2 echo's zo kort op elkaar gehad.
    Dus ik weet het niet goed...
    Wat het contact opnemen met de gyn betreft, ben ik niet zo geneigd dat snel te doen. Ze geeft me ook niet het gevoel dat dit binnen mijn opties ligt of dat ze ervoor open staat.

Debke,
    Ben blij te horen dat onze kindjes op ongeveer dezelfde termijn op hetzelfde gewicht liggen.
    Is toch een beetje een geruststelling...

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Fijn dat je volg week terug kan.
    Hier 3x per week echo's/ctg en dopler metingen gehad. Dus het feit dat dit nu niet gebeurd lijkt mij een teken dat ze zich geen grote zorgen maken om de kleine.

Ik had via mp wat kleine maatjes kleding gekocht voor de zekerheid, maar mijn knulletje was een stuk lichter dan bij jou.

Jammer dat je geen ruimte voelt bij gyn om te bellen met deze vragen.

Ik hoefde trouwens geen extra rust te nemen dus er is veel verschil van visie. Ik zou het voor de zekerheid wel lekker doen. Netflix aan en lekker lui series kijken ;)

8. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ps. Kinderen met een geboortegewicht boven de 2500 doen het vaak best goed. Onder 2500 gram gaan ze regelmatig de couveuse in en ook dan komt het goed!

Maak je je zorgen om de gezondheid vd kleine?
    Let vooral op klachten bij jezelf die kunnen duiden op zw vergiftiging.
    Soms gaan kleine kindjes gepaard met kleinere placenta's wat kan leiden tot zw vergiftiging.
    Heb je geen verloskundige?

9. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Mijn ervaring is dat groei echo's zo ver in de zwangerschap niet echt betrouwbaar zijn...

Met 35 weken werd ik naar de gyn doorverwezen omdat mijn zoontje onder de curve viel. In het ziekenhuis weer een echo met hetzelfde resultaat.

Na twee weken drie keer per week naar het ziekenhuis (hartfilmpjes en echo's voor de doorbloeding van de navelstreng etc.) kreeg ik weer een groeiecho en hij was deze keer meer dan 500 gram aangekomen en de prognose was een gemiddeld geboortegewicht met 40 weken.

Op dat moment dachten ze dat ik zwangerschapsdiabetes had ontwikkeld omdat zo'n snelle groei eigenlijk onmogelijk was. Bloed geprikt, maar nee geen diabetes en ze wilde een week later nog een keer een groeiecho maken.

Met 38,5 weken ging ik terug naar de vlos want weer kwam er uit gemiddeld gewicht, prognose zo'n 3300 gram bij de geboorte.

Met exact 40 weken ben ik bevallen en mijn zoontje woog 2800 gram. Ze zaten er dus flink naast!

Mijn advies is om de beweging goed in de gaten te houden. Mijn zoon was ontzetten beweeglijk in mijn buik ik heb me dus ook nooit echt zorgen gemaakt. Moet daarbij wel zeggen dat alle andere test altijd goed waren, hartfilmpjes, bloeddruk, doorstroom van de navelstreng en het vruchtwater.

Succes met de laatste loodjes!

10. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Succes met de laatste loodjes! Mijn dochter is geboren met 37,6 weken en woog 2630 gr, er werd wel gezegd dat ze klein was, maar verder niets. Ze was helemaal gezond en heeft het gewicht er daarna rustig aan gedronken ;)
    Goed rust nemen kan inderdaad de groei bevorderen, dan kan je lichaam alle energie gebruiken voor de baby.

11. Holadiee

Holadiee Bekend lid

4 jun 2012
    551
    141
    43
    Nederland
    Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar mijn zoontje is geboren met 41+1 en woog 2830. Er werd ook steeds gezegd dat hij klein zou zijn...
    Maar het was (en is nog steeds) een hartstikke gezond manneke!

12. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier ook twee keer een dysmatuur kindje eerste 2560 mocht volgende dag mee naar huis. Kon zich alleen niet goed op temperatuur houden dus ondanks hittegolf kruikjes in bed.

Derde kindje geboren met 2690 en deed het ook meteen goed. Wel elke dag bloot /bloot bij mij liggen omdat ze ook geen temperatuur kon houden. Elke dag een paar uurtjes op mama liggen was goed.

Rust houden is zeker goed om ze nog wat grammetjes aan te laten komen

13. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Bij mij is er bij 39+4 een groei echo gemaakt. Dat kwam omdat ik minder leven voelde de dag hiervoor. Ik moest na de ctg naar de gyn. Ze had vlug een echo gemaakt en kwam volgens haar schatting uit op een groei van 33+4.
    Bij de groei echo kwam er een gewicht uit van 2750 gram en de baby lag qua groei 4 weken achter.
    Omdat ik al wat ontsluiting had, ben ik die avond ingeleid.
    Dag erna was de baby geboren. En na de geboorte werd hij op de weegschaal gelegd... 3025 gram :) zat de gyn en de echoscopiste toch mooi naast ;) De vk had de hele zwangerschap tegen ons verteld dat 3 kg het gewicht zou worden. 3,5 kg was de maxi ivm mijn lichaamsbouw (smal en klein)
    Ik zou als ik jou was wel rustig aan doen en goed blijven eten. En als je twijfelt, de vk bellen al is het maar dat ze jou gerust kunnen stellen. Want daar zijn ze ook voor! Succes met de laatste loodjes!

14. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Tijdens mijn echo in de 39e week gaf de echoscopiste ook aan dat ze zo laat in de zwangerschap onbetrouwbaar zijn.

De buikomtrek kan niet meer helemaal in beeld en er vallen schaduwen op het beeld waardoor ze een beetje moeten gokken. Maar een mm meer of minder kan al een verschil van 200-300 gram maken in het schatten van het gewicht.

Overigens was mijn zoon ook helemaal gezond. Mocht gelijk mee naar huis, zijn gewicht was geen probleem. Gewoon een lang, mager kind!

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Toen ik zwanger was van onze dochter heb ik van 28 weken tot 36 weken bij de gyn gelopen. Omdat ze zeiden dat ze waarschijnlijk maar 2 kilo zou wegen bij de geboorte.
    Op de dag van de bevalling nog een echo gehad. Ze zeiden ja ze is te klein en te licht dus de couveuse zetten we vast klaar.
    Toen dochter geboren werd woog ze 3605 gram in plaats van de 2000gram die ze zeiden.
    1600 gram ernaast.
    Dus ja ik zal er de volgende keer niet meer zeker van zijn als ze zeggen te zwaar of te licht

16. marloes84

marloes84 Bekend lid

21 aug 2011
    500
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maak je er niet te druk over. Hier met 34 weken beebje 1900 gram. Twee weken later 2700 gram dus super gegroeit!

17. Ka0205

Ka0205 Lid

20 apr 2015
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Hier vordert het ondertussen...
    De gyn had dinsdag mijn baarmoedermond gemasseerd omdat dat de bevalling op gang zou kunnen brengen.
    Nu ben ik deze morgen mijn slijmprop verloren.
    Geen twijfel mogelijk! Wat is me dat voor iets seg!
    Had er wel al over gelezen maar het effectief zien is toch even iets anders! 😁
    Ik weet dat het dan nog wel even kan duren eer de bevalling effectief begint, maar ik ben nu toch een beetje meer ongerust.
    Ook omdat de gyn zo'n drama maakte over het gewicht deze week!

Hoelang duurde het bij jullie na verlies eer de bevalling echt op gang kwam?
    Ik hoop ondanks de bezorgdheid om het gewicht dat het toch niet te lang meer op zich laat wachten 😄😊

Groetjes!
    En nog eens bedankt voor de vele reacties allemaal!

18. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ons minimannetje is met 41wk geboren en was 2800 gram. Hij was vooral erg mager en kon zich moeilijk warm houden. Helaas nooit op echo's gezien anders was hij mogelijk eerder gehaald!

Deel Deze Pagina