Beste allemaal, Dit is mijn eerste keer hier, ik hoop ontzettend dat ik iemand kan vinden die hier verstand van heeft of ervaring mee heeft. Ik heb een miskraam gehad (10 weken) en tijdens de miskraam had ik zoveel pijn dat ik ben doorverwezen naar het ziekenhuis. Er is daar toen o.a. een bloedonderzoek gedaan. Volgens het bloedonderzoek zou ik Kell positief zijn, rhesus fenotype CCDee hebben en bij screening irregulaire antistoffen stond: negatief. Deze uitslag heb ik zelf online moeten lezen, niemand heeft er verder iets over opgemerkt. Maar ik was heel erg bezig met de vraag waarom dit mij is overkomen en deze uitslag fascineerde mij, dus ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik ben heel veel gaan lezen over Kell en bij mijn laatste controle na de miskraam vroeg ik de arts wat de uitslag precies betekende en of het iets te maken kon hebben met deze situatie. Hij keek me aan alsof hij hier nog nooit van had gehoord en zei dat dit soort dingen pas verder bekeken zullen worden bij een eventuele volgende zwangerschap. Ik kreeg dus helaas geen antwoord en moest het hiermee doen. Inmiddels gaan er heel veel vragen door mijn hoofd. Ik heb online redelijk wat informatie kunnen vinden, maar dat is zinloos als ik de uitslag van mijn bloedonderzoek verkeerd aan het interpreteren ben. Betekent de uitslag (zie foto) dat ik het Kell antigeen heb geërfd van een van mijn ouders en dat het dus pas een probleem zou kunnen worden als een toekomstige Kell positieve zoon van mij kinderen wil krijgen met een Kell negatieve vrouw? Of betekent 'Kell: positief', dat ik op de een of andere manier de Kell antistoffen heb opgelopen (bij irregulaire antistoffen staat: negatief, zou dat niet inclusief Kell zijn of wordt dat dus apart vermeld...) ? Ik zou niet weten hoe ik antistoffen zou kunnen hebben, want ik heb voor zover ik weet nog nooit een bloedtransfusie gehad en dit was hoogstwaarschijnlijk ook mijn eerste zwangerschap, voor zover ik weet! Voor de miskraam wel een paar keer gedacht dat ik zwanger zou kunnen zijn, maar bleek van niet. Kunnen antistoffen misschien tijdens mijn geboorte/in de buik van mijn moeder zijn overgedragen? Ik heb geen flauw idee wat te denken. Ik twijfel of ik het ziekenhuis moet emailen met de vraag wat de uitslag precies betekent, maar afgaande op de reactie van de gyneacoloog voel ik dat het toch niemand wat interesseert totdat ik opnieuw zwanger word en zwanger worden lukt sindsdien uberhaupt niet helaas. P.S.: Ik ben een complete leek, maar ik heb me zeg maar kapot gegoogled van ellende en hoop dat ik het enigszins door heb. Alvast superbedankt voor het lezen, alle hulp is welkom :')
Je kan alleen Kell positief krijgen van 1 van jouw ouders. Wat jij aan je kind doorgeeft staat nog niet vast. Als jouw man Kell negatief aan de baby doorgeeft is er niet zoveel aan de hand. Geef jij Kell positief door aan je kind dan kan het zijn dat jouw lichaam antistoffen gaat aan maken tegen je baby. Beetje hetzelfde als mer rheusus.
Klinkt alsof de gynaecoloog tijdens je afspraak op de klok werkte en hier geen tijd aan wilde besteden. Erg jammer. Er zijn verloskundigen die ook een zwanger worden spreekuur houden. Je zou eens bij hen kunnen informeren of ze je hier meer over kunnen vertellen. Een afspraak hiervoor maken bij je huisarts is ook nog een optie.