Beste, Ik wou even wat vragen. Na bij iemand te rade te gaan die "helder horend en helder voelend" is zei ze me dat bij de nekplooimeting zou blijken dat het kindje aan het syndroom van down zou lijden. Ik zou graag weten wat bij jonge moeders de kans is op deze afwijking.
Hoi Dorientje, ik wordt hier nooit zo blij van. Niet zozeer omdat ik niet geloof in ´begaafde´mensen, maar wel als ze voorspellingen doen die medisch gezien gewoon echt niet kloppen en omdat het zo´n rauwe mededeling is die dus nergens op gebaseerd is. De nekplooimeting in combinatie met je leeftijd en bloed geeft een KANSberekenig op een kindje met Down. Je krijgt daarmee dus NOOIT zekerheid. Voor jouw leeftijd geldt een standaard risico van < 1 op 1250. Een vrouw van 36 heeft een kans van 1:200. Dus als het verder niet in je naaste familie voorkomt, blijft deze kans dus heel klein. Natuurlijk kan iedere vrouw een kindje met Downsyndroom krijgen, maar jij zit met je leeftijd niet in een risicogroep. Groetjes Brigitte