Bewindvoering van vriendin gaat niet goed. Wat doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 28 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn vriendin staat onder bewindvoering maar dit gaat helemaal niet goed.

Haar bewindvoerder is eigen baas maar doet heel geheimzinnig over waar mijn vriendin haar geld naar toe gaat. Ze zegt dat ze 30 euro per maand afbetaald aan de schulden van mijn vriendin terwijl al haar inkomen en toeslagen naar die bewindvoerder worden overgemaakt. Als mijn vriendin om opheldering vraagt waar al haar geld blijft dan krijgt zij overzichten die de bewindvoerder zelf in elkaar zet ipv een officiële rekening overzicht. Gisteren belde mijn vriendin met de belastingdienst en ze kreeg daar te horen dat ze een bijslag voor alleenstaande ouder krijgt terwijl ze samen woont met de vader van haar kind. Zij heeft deze bijslag nooit aangevraagd en haar bewindvoerder heeft ook nooit verteld dat zij die bijslag krijgt! Zij krijgt deze bijslag onterecht dus ze moet deze terug betalen. Volgens de belastingdienst gaat het naar het rekening nummer van haar bewindvoerder en ze gaven aan dat mijn vriendin alle bijslag maar moest bewaren zodat ze het zometeen in een keer kon terug betalen... Mijn vriendin ontvangt het zelf niet dus haar schuld is nu nog hoger worden! Ze moet 1000 euro terug betalen van die bijslag :$ als mijn vriendin haar bewindvoerder wilt bellen dan krijgt ze altijd haar voicemail en als ze langs gaat dan heeft die mevrouw altijd een mooi praatje klaar en belooft dan dingen op te sturen naar mijn vriendin. Mijn vriendin ontvangt dan niks.. Ze wacht nu al 2 maanden op een overzicht en ze krijgt die bewindvoerder niet meer te pakken... Ze heeft ook al bij de rechtbank aangegeven dat ze het zaakje niet vertrouwd maar die sturen haar helaas weg met de woorden dat ze het met haar bewindvoerder moet uitpraten.

Hebben jullie tips hoe ze dit verder kan aanpakken want ze zit met haar handen in het haar! Ik ga aankomende week samen met haar naar die bewindvoerder omdat ik opheldering wil maar misschien hebben jullie nog meer tips wat zij eventueel kan doen

2. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    pff geen tip maar wel veel sterkte gewenst. Wat een rot situatie!:(

3. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Hoi, ik ben vooral een meelezer, heb me pas aangemeld maar nog niets geplaatst hier. Wij zijn zelf bewindvoerders van onze zoon en als hij iets wil veranderen omdat hij het niet eens is met onze werkwijze, kan hij een verzoek indienen bij de rechtbank om iemand anders aan te wijzen. Wij moeten verder ieder jaar verantwoording afleggen aan de rechtbank en aantonen wat er met elke cent gebeurd is van onze zoon. Dat moet iedere bewindvoerder. Ze zal dus toch bij de rechtbank moeten wezen en dit opnieuw door de rechter moeten laten bekijken. Misschien zijn er online formulieren voor om dit opnieuw voor te laten komen? Een bewindvoerder mag iemand absoluut niet in de problemen laten komen. Wij zijn zelfs verantwoordelijk voor schade die wij toebrengen aan het 'vermogen' van onze zoon.

4. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

Kan ze geen aangifte doen bij de politie van fraude ofzo

Sterkte en hoop voor je vriendin dat het snel goed komt en dat ze weg kan bij deze bewindvoerder en terrecht kan bij een bewindvoerder die wel goed is en niet met haar geld loopt te rommelen!

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel. Mijn vriendin vertelt me net ook dat haar bewindvoerder haar al een aantal keer heeft gevraagd om een aanvullende uitkering aan te vragen terwijl mijn vriendin duidelijk heeft gezegd dat ze daar geen recht op heeft omdat haar vriend genoeg verdient en bij haar inwoont. Ik vind het zon rare situatie!

Dankjewel voor je duidelijke uitleg mel! Ik ga eens op internet kijken of er zon formulier is!

Dat zei ik ook al tante trien maar mijn vriendin zegt dat ze eerst nog een keer wilt vragen naar overzichten en als ze dan weer geen officiële krijgt dan wilt ze de politie proberen.

6. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Kan ze niet inloggen met digid om te kijken wat ze van de belastingdienst ontvangt? Dan kan ze dingen zelf aanpassen of stopzetten als er iets niet klopt.

7. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Ze kan een verzoekschrift indienen bij de rechtbank om het bewind te wijzigen of stop te zetten. Via google kom je wel bij de juiste formulieren. De rechtbank neemt dit in behandeling en er volgt een zitting. Zij kan dan haar verhaal doen. Zo'n zitting kost wel geld. Zo'n 72 euro was het toen wij er met onze zoon naar toe gingen, maar een foute bewindvoerder is veel duurder.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Ze kan een verzoek bij de rechtbank indienen om opheldering te vragen over de zaken die haar bewindvoerder doet. Ze kan ook via de rechtbank een verzoek tot andere bewindvoerder indienen, er wordt dan onderzoek gedaan naar waarom ze een andere bewindvoerder wilt.

Als ze contact met haar bewindvoerder opneemt, doet ze dit dan per email? Op die manier heeft ze bewijzen dat ze actie onderneemt tegen haar bewindvoerder.

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Mijn vriend is bewindvoerder. Tip: laat je vriendin contact opnemen met een andere bewindvoerder en leg daar het verhaal uit en kijken wat zij kunnem betekenen. Ook moet ze bij de rechtbank aangeven dat ze wilt stoppen bij deze bewindvoerster en idd aangifte doen! Laat haar zoveel mogelijk bewijzen ontvangen van de instanties waar ze schulden heeft en wat er al afgelost is.

Pff vreselijk dat er nog steeds mensen zijn zoals haar :x

10. tuc

tuc Niet meer actief

Even geen advies ts, maar waar ik mij bij elk topic over bewindvoering over verbaas is dat er zoveel corrupte rondlopen....is er niemand die hen weer controleert ofzo...hoe kan dit in nl zo vaag zijn?

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Oh jawel daar zijn ze al mee bezig ;) In Limburg is het al doorgevoerd met alle nieuwe regels. Heel veel corrupte bewindvoerders zijn al gepakt en daar lopen al rechtzaken over ;)
    Tegenwoordig kun je niet meer zomaar bewindvoerder worden als beroep. Komt heel veel bij kijken alleen zijn de regels nog niet overal in Nederland doorgevoerd dat heeft even tijd nodig. Ik hoop dat dat snel allemaal gebeurd. Vreselijk die mensen!

12. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn man is 25 jaar bewindvoerder van zijn broertje geweest. Hij heeft daar de afgelopen 10 jaar jaarlijks een verantwoording over moeten afleggen. Deze zijn wel redelijk gedetailleerd maar eerlijk.gezegd betwijfel ik of er ooit iets mee gebeurd, tenzij er strontium aan de knikker is. Er is makkelijk mee te sjoemelen en alleen de jaar overzichten van rekening en inkomen stuur je als bewijsstukken mee. de rest alleen als ernaar gevraagd wordt, dat is hier nog nooit gebeurd.

13. tuc

tuc Niet meer actief

O gelukkig!

14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjewel voor het meedenken allemaal. Ze heeft al eerder om een andere bewindvoerder gevraagd via de rechtbank en aangegeven dat ze deze niet vertrouwde maar dit werd afgewezen.. Ze moest het maar oplossen uitpraten....

Ze nam vaak telefonisch contact op maar krijgt dan haar voicemail. Ze wilt nu weer langs gaan bij haar..

Ik ga zeker even door kjjken met jullie adviezen over de rechter. Heel erg bedankt voor het meedenken.

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik vind het ook heel erg dat dit zo kan. Die mevrouw ontvangt maandelijks ruim 1000 euro en betaalt alles opgeteld bij elkaar maar 30 euro per maand af aan de schuldeisers! Waar blijft de rest in vredesnaam dan?

16. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Je vriendin moet een schriftelijke brief sturen en een verzoek indienen voor een andere bewindvoerder, dit bij de rechtbank. De punten op papier zetten waar ze tegen aan loopt en dat haar vertrouwen in haar huidige bewindvoerder er niet meer is. haar huidige bewindvoerder is verplicht haar inzicht te geven in haar financiële situatie. Mocht er geld weg zijn, dan kan ze aangifte doen.
    Ik ben zelf bewindvoerder van zusje, een keer in het jaar ongeveer moet ik een overzicht geven van de in en uitgaven en dit op papier zetten met de afschriften er bij, maar er zijn bewindvoerders die erg creatief kunnen boekhouden.

17. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Daar verbaas ik mij ook over. Ts, ik heb geen tips voor je vriendin. Zit er in zekere zin gelukkige niet in, maar ik wil je vriendin wel heel veel succes wensen. Het betreft hier geen zuivere koffie vrees ik.

18. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Heeft bewindvoerder een e-mailadres? En je vriendin? Zo ja, mailen naar de bewindvoerder. Dan staat het zwart op wit

19. SDonya

SDonya Niet meer actief

Daar valt deze bewindvoerder duidelijk onder. Mijn vriendin krijgt alleen maar overzichten te zien die de bewindvoerder zelf in elkaar zet. Officiële heeft zij nooit gekregen en als ze daar om vraagt dan krijgt ze altijd te horen dat mevrouw die op de post zal doen... Ondertussen is dat alweer 2 maanden geleden dat ze het beloofd had en mijn vriendin heeft nog steeds niks ontvangen en krijgt de bewindvoerder ook telefonisch niet meer te pakken...

20. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik zal het doorgeven. Dat is inderdaad een goede.

Deel Deze Pagina