Ik ben benieuwd of één van jullie dames ervaring heeft met Xylometazoline (de gewone neusspray) tijdens de zwangerschap. Ik weet dat je dit gewoon mag gebruiken, conform de voorschriften, één week lang. Wat de risico's zijn van langer gebruik kan ik niet in het Nederlands vinden. In Amerika mag het namelijk weer wel gewoon gebruikt worden? En informatie op de fora's is ook schaars. Maar ik heb sinds ik zwanger ben (en ik word er gek van) vooral als ik naar bed ga een onwijs verstopte neus! Zo erg dat ik er niet van kan slapen, want ik kan dus alleen 'goed' ademen via mijn neus. Ik gebruik dus alleen als ik naar bed ga de kinderversie (0.5 mg). Maar dit dus al de gehele zwangerschap door . Dit kan dus sowieso niet door blijven gaan, hoeveel last ik er ook van heb. Alleen: zoutoplossing doet echt helemaal niets en ik zou dus niet weten wat voor alternatieven er zijn? Het zou namelijk, buiten dat ik met die troep kan stoppen, ook fijn zijn als ik dan een normale nacht kan slapen.
Water koken en dan een flinke lepel zout erin. Geen zoutoplossing spray halen bij de drogist. Een ui op je nachtkastje, deden ze vroeger toch altijd Wel ellendig zo voor je, sterkte!
Officieel mag het maar een week omdat je anders 'verslaafd' raakt. De werking is dan niet meer goed/je lichaam lost het niet zelf op. Daarom raden ze dan aan een paar dagen te stoppen voor je weer begint. Ik had het mijn vorige zwangerschap ook heel erg en heb het toen 's nachts gewoon blijvend gebruikt. Want niet slapen wordt je ook niet blij van. Overdag deed ik dan niets. Daar moet je gewoon zelf een keuze in maken denk ik.
Ik ga dat eens proberen! Bedankt. Het is inderdaad vervelend. Ook nog nooit gehoord van een verstopte neus tijdens de zwangerschap , maar kennelijk zijn dit soort kwaaltjes dus echt iets voor mij.
Volgens mij zijn er geen alternatieven die wél echt iets doen. Ik heb chronisch geïrriteerde slijmvliezen en tijdens mijn zwangerschap was het regelmatig echt niet te doen. Ik deed 0,5 in één neusgat, dat was dan nét voldoende om de nacht een beetje door te komen. Je zou ook nog een babyneusspray van 0,25 kunnen halen, kijken of je daar ook al genoeg aan hebt. Alle beetjes helpen...niet slapen is ook niet echt een optie.
Overdag heb ik er ook minder last van. Soms een beetje, maar dat is te overkomen. Maar als ik eenmaal ga liggen dan lijkt het wel alsof er een kurk in mijn neus gepropt wordt. Het is dan echt *plop* en dicht.
O gelukkig dat ik kennelijk toch niet de enige ben met dit probleem! Ik voelde me al een xylometazoline-junkie ofzo . Nee, niet slapen is ook geen optie. Vooral niet met een kleuter en de vermoeidheid waar ik last van heb als zwangerschapskwaaltje. Ik denk dat ik dan heel snel op mijn tandvlees loop .
Ik was verslaafd tijdens m'n eerste zwangerschap. Was zo bang dat er iets met m'n kind was maar tot nu toe gelukkig niet. Gelukkig kon ik deze zwangerschap wel cold turkey stoppen. Probeer eerst 1 spray voordat je gaat slapen en de rest van de dag niet. Daarna 1 neusgat en daarna stoppen. Succes!
Oooh dit gaat ook over mij. Het is zo irritant ... Idd ga liggen en die neus zit dicht. Met als gevolg slechte nachten 😅. Xylo heb ik de vorige zwangerschap wat langer gebruikt iom apotheek. Maar dan alleen 1x spray per neusgat voor de nacht. Deze zwangerschap niet. Het farmacotherapeutisch compas zegt er wel eea over. Ook al zal de kans klein zijn, ik neem geen risico. 'Verminderde doorbloeding van de placenta kan bij veelvuldig gebruik niet uitgesloten worden.' https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/x/xylometazoline.asp Kortom ... Als iemand DE oplossing heeft, hoor ik het graag. Heb nog een paar weekjes te gaan 😁.
Bedankt voor de tips meiden! Ik gebruik nu indd alleen voor het slapen en dan de kindervariant (1 spray per neusgat) en gelukkig werkt dit gewoon. Ik ga denk ik proberen om over te stappen op de baby versie. Kinken of die ook wat uithaalt en dan inderdaad stoppen. Goed is het sowieso niet.
Ook hier iemand die niet zonder kan! Ik gebruik het nu ook bijna niet meer overdag alleen een enkele x. Maar voor de nacht kan ik ook echt niet zonder. Voel me ook echt een junkie haha. Bij mijn vorige zwangerschap ook continu een verstopte neus en daar ook neusspray voor gebruikt. Hele gezonde zoon op de wereld gezet . Gebruik wel de neusspray voor kinderen met minder xylometazoline!
Ik heb ook goede reacties gehoord over de rhinohorn. (google maar eens) Je maakt dan eigenlijk zelf zoutoplossing en die spoel je zo door de neusholtes. Ziet er wel apart uit, maar schijnt goed te werken
Ik had t vaak in m'n eerste zw. Gebruikte geen xylo, geen prettig idee vond ik t maar weet eigenlijk niet meer of het nou wel of niet mocht.. Stomen met van die mentholcapsules helpt wel. Zo'n capsule kun je ook in een zakdoek uitdrukken en dan aan snuiven, helpt ook wel. Niks zo als xylo hoor, maar als je daarvan af wilt-weet ik ook uit ervaring- zit er niks anders op dan even doorbijten voor n paar daagjes. Je neusslijmvlies komt dan pas vanzelf weer wat tot rust. Succes en hopelijk ook welterusten
Hier ook hoor alleen maar verkouden! Overdag gebruik ik niks maar voor het slapen gewoon de 0,5 xylo. De huisarts zegt dat het geen kwaat kan. Beter dan een over vermoeide en gestresde mama
Ik heb het gewoon gebruikt ook redelijk lang want ik kon snachts echt geen adem halen. Ik was niet eens meer verkouden. Het werkt zo verslavend. Dus helaas in mijn zwangerschap toch wel een tijdje 1 spuitje per nacht gebruikt omdat ik anders uitgeput aan een werkdag moest beginnen. Niet schadelijk voor de baby geweest maar toch als je het met zoutoplossing afkan zou ik dat doen.