Wij hebben altijd al graag 3 a 4 kindjes gewild, eigenlijk vanaf dat we samen zijn leek een groot gezin ons heel gezellig. Nu ik er 3 heb vind ik het toch wel vrij druk omdat ik bepaalde dingen belangrijk vind, zoals genoeg aandacht voor elk kind en zijn ontwikkeling en tevens mijn huishouden netjes op orde. Voor mij zit het hem ook in de kleine dingetjes; dat af en toe één op één de kinderen hun ei kwijt kunnen bij mij als ze daar behoefte aan hebben, en niet het gevoel hebben dat ik altijd druk met huishouden enzo ben waardoor dat niet meer zou kunnen. Daar maak ik ook bewust tijd voor. Toch kriebelt het nog voor een vierde. Sowieso omdat het niet compleet voelt voor ons, wij hebben nu drie zoontjes en willen allebei eigenlijk nog graag een dochtertje erbij als ons dat gegund is. Als het nog een zoontje zou zijn ook leuk natuurlijk, maar het is wel een stille wens. Wat ik me afvraag is, hoe ervaren mamma's met 4 a 5 kinderen het huishouden en echt de quality time die je voor elkaar hebt? Voel je je vaak alsof je iemand te kort moet doen of loopt het allemaal wel los? Kun je elk kind voldoende begeleiden waar nodig? Ik heb er nu 3 onder de 4 jaar en de oudste gaat pas komende maand naar school, dat zal sowieso wel meespelen met het idee dat het me onmogelijk lijkt, haha... ik ben nu eigenlijk altijd bezig met maaltijden bereiden en de boel weer opruimen en verder de kids bezighouden met activiteiten. Denk dat het beter te doen is als je ze allemaal op school hebt zitten? Het is ook niet iets voor op heel korte termijn hoor, maar toekomstplannen/dromen zijn het wel. Hoe ervaren jullie je grote gezin en wat was voor jullie de doorslag om voor een 4e, 5e etc te gaan? Mijn man is zo relaxed onder alles, die zit nergens beren op de weg. Die verwelkomt zo met alle liefde nog een kindje en ziet het gewoon dag voor dag aan hoe het loopt en wat we gedaan krijgen. Hij vindt dus ook dat ik te ver nadenk en vooruit loop op dat soort zaken. Hoe voelen jullie je hierbij?
Hier moeder van 4 jongens 😊 druk ja zeker .. Bende ja zeker .. De oudste is een wat meer zorgen kindje .. ( licht verstandelijk beperkt ) maar zelfs dat hielt ons niet tegen .. Terwijl we nog vollop in zijn onderzoeken zaten was ik zwanger van de 2e dat was wel zwaar .. Maar werd ook bewust zwanger van de 3e .. Na dat alles op rolletjes liep zwanger van de 4e .. Ik had er dus ook lange tijd 3 onder de 4 jaar .. Nu gaan er 2 naar school 3e naar psz dus houd ik de jongste van 1,5 nu over.. Enigste nadeel vind ik dan oudste zoon zit op speciaal onderwijs dus heb wel 2 verschillende scholen waar ik heen moet .. En mijn3 jarige naar psz .. Dus 3 verschillende scholen nu .. Maar het is goed te doen .. Aandacht 1 op 1 is er voldoende .. Ruzies zijn er natuurlijk .. Maar lief samen spelen ook.. Dagjes weg of op vakantie beleef ik niet als een hele onderneming .. Je moet het aankunnen .. Wij willen misschien als de jongste naar school gaat nog een kleine . Dan ben ik34 jaar dus kan nog net denk ik .. Ik vind een groot gezin geweldig .. Zou niet anders willen .. 3 weken geleden nog met ons 6e in het vliegtuig gezeten naar Turkije .. Je ziet mensen denken ' dat we met zoveel kinderen gaan vliegen en bang waren voor overlast ' maar wij als gezin van 6 hebben ook gewoon recht op een vliegvakantie hoor .. En ja soms huilde de jongste en wilde mijn 3 jarige niet meer zitten of naar papa (zaten niet bij elkaar ) maar ach .. Kan iemand ook overkomen met 1 of 2 kinderen .. Ik merk dat het vaak taboe is om meer dan 1 of 2 kinderen te hebben .. 3 kan nog net maar 4 of 5 dan kijken ze ons aan alsof we gek zijn en krijgen we vaak de vraag ' zijn ze alle 4 van jou en nog veel meer brutalere vragen .. Maar ach daar hebben we schijt aan .. Vorig jaar 16 uur gereden met de auto naar Spanje .. Nou mensen verklaarde ons ech voor gek .. Maar het ging juist super .. Mijn man is het zelfde als de jouwe .. Ziet ook geen beren op de weg .. En kijkt niet verder dan zijn neus lang is 😅
@monique, leuk zeg, en 4 jongens, wow! Ik ben zelf altijd zo bang (zelfs nu met 3) dat ik iemand te kort doe of dat ik niet genoeg aandacht voor ze heb i.v.m. het huishouden enz... en dank denk ik weer aan schoolgaande kinderen, om ze te helpen met hun huiswerk en hobby's enz. en daarbuiten nog een huishouden runnen... misschien ben ik gewoon een doemdenker, tot nu toe loopt het allemaal wel oke eigenlijk alleen leg ik mezelf te veel op af en toe. Echt gezellig lijkt me dat, 4-5 kindjes
Geen ervaring. Maar zo te horen zou ik er gewoon voor gaan! En het huishouden, dat loopt wel los. Een hulp in de huishouding is geen optie?
Wij hebben 5 kinderen tussen de 12 en 2 en de 6e is op komst. Natuurlijk is het druk, maar niet zo druk dat er niet genoeg tijd is voor elk kind apart. De jongste is nog thuis en heeft elke dag onder schooltijd mama voor zichzelf. De 1 na jongste is op vrijdag vrij, dus dan doe ik vaak leuke dingen met haar en de jongste. Voor de oudste 3 is er s avonds alle tijd. Die hebben het na schooltijd druk met hun eigen programma. s Avonds liggen de 2 jongsten om 7 uur op.bed en is er alle tijd voor huiswerkvragen etc In t weekend doen we vaak leuke dingen met elkaar en elke vakantie gaan we dagjes weg of op vakantie. Voor mezelf maak ik altijd 1 avond vrij per week. En regelmatig gaan mijn man en ik met zn 2en weg, we hebben een goede oppas. Maar... een groot gezin kost wel veel geld. Zeker als je met elkaar weg gaat of op vakantie gaat. Verder zijn kleding en schoenen ook best aan de prijs, maar dat kjn je zo gek maken als je wilt. Ruimte is ook belangrijk. Op elkaars lip zitten kost veel energie en daar krijg je veel irritaties van. Dat zijn dingen die ik ook zeker mee vindt spelen. Succes met het maken van je keuze!
Wat leuk om te horen, wat een rijkdom een 6e kindje... Wat je zegt over kosten is ook wel iets waar ik over nadenk. Op dit moment ben ik thuis en mijn man werkt, maar dan nog is het niet dat we superveel ruimte hebben. Waar ik dan over inzit is, of we inderdaad genoeg geld hebben voor de kleding en schoenen, dat gaat echt snel. Ik koop ook wel wat dingen 2e hands nu, maar hoe dan ook lopen de kosten toch vrij snel op omdat je gewoon vaak nieuwe spullen nodig hebt... Hoe pakken jullie dit aan als ik vragen mag? Ook gewoon basis boodschappen zullen al wel een stuk meer kosten. Alleen al de groentes/fruit en het vlees/vis is al een flink bedrag zelfs met 3 kindjes nu, vind ik. (en dan kopen wij echt niets onnodigs) Elk kind een hobby laten beoefenen kost ook flink wat geld. Dan zijn er natuurlijk mensen die dit niet echt "nodig" vinden maar zulk soort dingen vind ik wel belangrijk, dat ze zich kunnen ontplooiien. Hoe erg dat in de papieren loopt weet ik zo niet, maar het lijkt me gewoon wel erg duur allemaal.
Mijn man heeft een eigen bedrijf waardoor er meer dan genoeg binnen komt. Dat is eigenlijk ook wel nodig hoor.. Als je wat krapper zit moet t ook wel lukken hoor: Qua kleding en schoenen moet je gewoon een bepaald budget voor jezelf afspreken. Doe zoveel mogelijk van de kbs en vul het aan met je eigen geld. Koop jassen en schoenen in de sale, scheelt de helft. Aan 6 setjes kleding hebben ze genoeg voor school. Kunnen ze ongeveer 2 weken om de dag iets anders aan en hoef je niet gelijk alles weer schoon in de kast te hebben hangen. Koop ondergoed en sokken tijdens acties bij de Hema. Voor boodschappen: maak een weekmenu en koop groter in bij reclame. Ik heb altijd een voorraad met houdbare boodschappen die ik groot in sla in reclames. Hoef ik alleen maar vers te halen aan t begin vd week. Qua hobby's mogen ze hier kiezen na het halen van hun zwemdiploma's. De oudste 2 hebben gekozen voor muzieklessen. De 3e voor turnen. Gewoon maar wat tips. Als je zelf goede afspraken maakt en aan t begin vd maand voor alles een bepaald budget pint moet je t kunnen redden hoor.
Wat ontzettend leuk dat jullie misschien voor een vierde willen gaan! Wij hebben nu een samen gesteld gezin van 4. Door de week 3 en om en om de week en vakanties 4. We zijn net begonnen om voor een vijfde te gaan. Ik ben wel een beetje zoals jou denk ik. Ik denk veel aan hoe ik het beste de tijd besteed en hoe je alle kinderen tevreden houd en dat ze niks tekort komen. Onze oudste heeft last van een ingewikkelde stoornis wat ook de nodige extra aandacht en tijd kost. Maar toch kiezen we voor een vijfde... We zijn van mening dat Hoe groot je gezin ook is, alles aan te passen valt. En als je voldoende liefde hebt dan komt dat helemaal goed
Ik kom uit een gezin van 4 kinderen. Wij hadden geen luxe maar wel veel gezelligheid! En nu ben ik zooooooo blij met twee broers en een zus, het is altijd zo gezellig! Helaas houden wij het bij twee kinderen (zie onderschrift) anders had ik mijn kinderen hetzelfde willen geven. Wij hebben een Turk in de buurt waar we groenten en fruit kopen en dat scheelt heeeeeel veel! Ook kun je daar goedkoop vlees kopen. De rest bij de lidl en dan ben je niet zo duur uit. Qua hobbies: wij moesten eerst zwemdiploma's halen en mochten dan 1 ding kiezen. Mijn kinderen moeten dat ook, niet om financiële redenen maar omdat ik 3 dingen tegelijk onnodig vindt en zorg voor een goed vangnet, buren, afspraken met andere moeders etc.
Wij hebben er destijds niet bewust voor gekozen maar hebben nu ook 4 jongens. De jongste was een enorme verrassing, maar wat zijn we rijk met hem! Meestal loopt het hier op rolletjes. Mijn man werkt 40 uur per week, ik 20 en dat is goed te doen. En ook ik ben best kieskeurig wat mijn huishouden betreft. natuurlijk zijn er ook weleens dagen dat ik het idee heb dat ik in de spagaat zit. Dat komt ook wel doordat de oudste 2 al op het vo zitten en onregelmatige schooltijden hebben. De jongste 2 zitten op de basisschool en allemaal hebben ze hun bezigheden (sport, zwemles, speelafspraakjes, orthodontist, enz.) waar je veel tijd aan kwijt bent. Gelukkig zijn de kinderen dol op elkaar en omdat de oudste al 15 is en heel goed met de kleintjes is, past hij al weleens op. qua kosten is het nu nog goed te doen, al besef ik dat kinderen pas echt veel geld gaan kosten als ze een vervolgopleiding gaan doen. Daar proberen we nu vast geld voor opzij te leggen, al zullen ze straks misschien ook nog wel bij moeten lenen, maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet zo erg. Als het een diepe wens is om nog voor een vierde kindje te gaan en je zit er financieel gewoon prima bij, zou ik het zeker niet laten! Eliza, ik lees dat je weer zwanger bent! gefeliciteerd!
Een groot gezin lijkt mij ook altijd heel leuk en een heleboel dingen kan ik me goed voorstellen hoe dat in de dagelijkse praktijk gaat. Maar ik vraag me wel altijd af hoe je dat doet als je ergens heen moet en de kinderen zijn nog te jong om alleen thuis te blijven. Bijvoorbeeld je hebt er vier en ze zijn bijvoorbeeld een 4 6 en acht. En die van acht moet naar muziekles. Neem je dan alle vier de kinderen mee? En blijf je dan een half uur wachten tot het afgelopen is? Of ga je terug naar huis en moet je alle kinderen in korte tijd twee keer in en uitladen? Dat lijken me nou moeilijke dingen
Een klein tegengeluid: het is druk! Wij hebben 4 jongens. Niet geheel bewust, maar de jongste zwom door de knoop van mijn man heen . Ben heel blij met hem, maar af en toe is het behoorlijk pittig. Voor mijn gevoel kom ik nooit uit de luiers, haha... Om alles goed te laten lopen moet er dus goed gepland worden, goede oppas, hulp in de huishouding, boodschappen laten bezorgen etc. En vooral accepteren dat soms niet alles lukt. En ja, zolang de kinderen nog klein zijn moeten ze soms alle vier mee, bijvoorbeeld als de oudste naar zwemles moet. Dat is niet makkelijk, maar het lukt. Vooral als mijn man met 4 kids op pad is is hij blijkbaar een hele attractie. Veel mensen kijken hem na . Ik vind wel dat het makkelijker wordt zodra de kinderen op school zitten. Tot nu toe gaan de oudste twee (wel helaas twee verschillende scholen). Ik kan niet wachten totdat de jongsten ook vier zijn. Dat moment zie ik toch wel een beetje als ijkmoment dat we de zwaarste periode hebben gehad.