Hier een middelgroot gezin met kinderen aardig kort op elkaar. de meeste zijn jongens en zit elke keer ongeveer 1,5 jaar tussen Oudste is 7,5 en jongste is 2,5. Ik zou het leuk vinden om met andere grotere gezinnen te kletsen over het reilen en zeilen van het gezin! ik loop bijvoorbeeld momenteel vast met de daginvulling. Het is veel gerotzooi onderling.. Ze willen dolgraag samen spelen, maar eigenlijk komt het niet altijd tot echt spelen. ofwel, ze kunnen absoluut niet zonder elkaar maar ook niet met elkaar. hoe doen jullie dat per dag? En wat zou ik mogen “verwachten” aan hoe gezellig het is op een dag? Boys Will be boys I know…. Maar het zijn echt een mega stel stuiterballen bij elkaar momenteel nét de nodige herrie erbij
Wat versta je onder een groter gezin? Wij hebben er 4, voelt niet als groot, maar denk dat we er in deze tijd wel onder vallen. Wel meer leeftijdsverschil, daardoor hebben we niet de struggles die mensen hebben met kinderen dicht op elkaar, maar wel het intensieve van 4 leeftijdscategorieën die elk hun eigen dingen hebben. Het is steeds heen en weer bewegen van twee pubers naar ons schoolkind naar onze net-kleuter. Maar tegelijkertijd vind ik dat juist zó leuk. Zit ik eerst Jip en Janneke voor te lezen om 19.00 uur, en om 21.30 een gesprek te voeren met mijn puber over zijn slechte cijfers
Hier een samengesteld gezin: vijf van mij (19-17-16-14-8), drie van hem (12-10-8) en eentje samen (4). Totaal vijf meiden vier jongens. Weet niet of ik de tijd weet te vinden om actief mee te schrijven maar ga een poging wagen.
Hier 5. Voelt niet als groot vind ik. Momenteel zijn er 3 met muziek bezig, 2 met de duplo. Ik probeer me af te sluiten voor het geluid wat ze allemaal produceren, lukt niet erg
Hier 7 en dat voelt voor mij niet als heel groot Is gewoon normaal. Ze zijn al wat ouder, dus de struggles waar @Yellowstone mee zit heb ik hier niet meer. Mijn jongste is net 8 geworden. Onze oudste dochter is een jaar geleden getrouwd, ik heb dus 'maar' 6 kinderen meer thuis. Mijn struggle is op dit moment de was. Dat is echt een eindeloos verhaal. @riean idd dat switchen tussen de kinderen herken ik wel. Hoewel dat hier ook al minder wordt. Ik heb idd een tijd gehad dat ik jongste naar de psz bracht en daarna de verhalen van de uni te horen kreeg van oudste dochter. En dan daar tussen dan ook basisschool, vo en mbo perikelen.
Ik heb een familielid met een groot gezin (11 personen), per kind wast ze volgens schema 1 keer in de week hun was, de groteren ruimen het zelf op. Ze heeft 2 wasmachines en 2 drogers, dat is echt heel handig . Verder natuurlijk nog handdoeken was en beddengoed.
Ik sorteer de was op kleur en temp. Vanaf de brugklas krijgen ze hun stapel gevouwen was op hun kamer en moeten ze het zelf opruimen. We hebben een tijdlang 2 wasmachines gehad, maar 1 is kapot en niet meer vervangen. Dat vind ik af en toe wel jammer, maar het is zo'n uitgave. Een tweede droger heb ik niet nodig, want er gaat niet zo superveel in de droger. Ik wil veel niet in de droger gooien. En ik heb er ook geen plek voor. De was is hier gewoon nooit weg. Dan denk ik aardig bij te zijn en dan draai ik me om en de wasmanden zijn weer vol. Ik merk ook dat de kleding steeds groter wordt. Bij kleintjes kun je aardig wat broekjes en truien in 1 machine kwijt. Maar de spijkerbroeken en truien die ze nu hebben zijn een heel ander verhaal....
Wij hebben er 4 en dat voelt soms als mega groot. Vooral op die dagen die je beschrijft ts. Of als iedereen tegelijk zn beklag komt doen en de jongste of jongste 2 er flink doorheen huilen.
Die was ja, die houdt nooit op. In de zomer kan ik het wel eens een dag overslaan, dan draai ik de dag er na 2 of 3 wassen, hang alles buiten op en ligt het savonds weer in de kasten. Maar met dit weer moet ik het echt elke dag doen. Alle bovenkleding gaat dan op het rek in de gang (enige plek waar het niet in het zicht staat, ik heb een hekel aan rommel en daar valt voor mij de was ook onder gelukkig gebruiken we de voordeur nooit, want die is gebarricadeerd). De rest in de droger. Maar ik ben altijd blij als het weer naar buiten kan Overigens ruim ik alles in hun kasten, ik vind het fijn als het netjes is in de kasten al ruimde de jongste vandaag haar eigen kleding keurig op, dus denk ik dat ik dat de rest ook maar eens aan ga leren
Dat ja. Van puberzoon een set kleding (zeker in de herfst/winter) vraagt veel meer plek dan set van peuterdochter. Ik heb overigens mandjes gekocht. Als ik was vouw gaat het per kind in een mandje en die moeten de oudste 3 zelf leeg maken, kind4 wisselend, kind5 doe ik (zij meestal wel sokken en/of ondergoed). En breng he je mandje niet terug hoef ik niet te vouwen, moeten ze dan zelf doen
Jeetje, wauw! hoe heb je dat in hemelsnaam Overleefd? hier dus eerst 3 jongens en dan een meisje… en echt heel de dag hangen ze elkaar in de nek, stoeien,ouwehoeren, nerren etc! En dat naar bed brengen momenteel, wát n ellende! Voor mijn gevoel zijn we best streng? Geen idee.. maar lijkt wel of ze af en toe wat vaker schop onder hun kont kunnen gebruiken zeg… vind het moederen laatste tijd ook echt wel heeeeel super pittig, minder leuk. En anderzijds zo ontzettend trots op het stel want buitenshuis gedragen ze zich vaak keurig gelukkig
Wat leuk dat er al zoveel reacties komen… Hier in de buurt zijn wij 1 vd weinige met 4/4+ kinderen en dat voelt soms best eenzaam of onbegrepen ofzo. Want: je wilt het toch zelf…?!
Hier in het dorp ben ik met 5 echt niet raar. Van de 1e 5 huizen in onze straat is er 1 met 2 kinderfeestje, 2x 5, 1x 6 en 1x 8 dus ik ben heel normaal hier Enige wat vooral "commentaar" oplevert us dat man vaart en ik dus 24/5 alleen ben met de kinderen
Oh echt…. Haha! Ja dat kan dus toch ook nog wel anders nou soms heb ik het idee dat je het “beter” alleen kunt doen dan samen. Net als dat er maar een stuurman op t schip is of hoe gaat dat gezegde.
1 kapitein Maar inderdaad, ik heb thuis gewoon "mijn ritme, mijn regels". En omdat ik weet dat man er niet is voelt het ook anders da ik alles moet. Bijvoorbeeld snschts 3x eruit terwijl man blijft liggen als hij er niet is kan hij simpelweg niet. Als hij er wel is maar mij 3x laat gaan en zelf 0x geeft dat ergernis. Mijn zusje zei na haar scheiding eens "ik heb het drukker maar het voelt rustiger".
Ohh heerlijk.. Ik vrees dat ik er iet bij hoor.met 4 kinderen, ik had graag een.groter gezin gehad. Maar.. ik heb wel de leeftijdsverschillen. De oudste is 15 en de jongste 1. Dus met een beetje fantasie heb ik igg mogelijk de psz en de uni verhalen tegelijk Ik vind het heerlijk..alleen draait er wel veel om de jongste. Dat is soms wel even zoeken
Dat was het ook. Ze trouwde vanuit huis. Was echt een heel speciale mooie dag. En ook ontzettend wennen. Ze studeerde nog en was best vaak overdag ook thuis. Ze kwam regelmatig even naar beneden voor een bak thee en een babbel. Zat er bij de lunch ook bij en dan opeens is ze niet meer thuis...
we waren jong en dan kun je meer aan merkten wij zelf. Bij de oudsten konden we een gebroken nacht veel beter aan, dan bij de jongste. Wij kregen eerst twee meiden, daarna 5 jongens. Gezinssamenstelling doet ook veel denk ik. De oudste vier kregen we in korte tijd. Oudste dochter was net 5 geworden toen nummer 4 geboren werd. Daarna kwam er wel steeds meer tijd tussen. Tussen de oudste en de jongste zit ongeveer 15 jaar.