Koopwoning

Discussion in 'De lounge' started by PreciousKids, Jun 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PreciousKids

PreciousKids Niet meer actief

Vrijdag hebben we een eerste bezichtiging op een huisje waar we verliefd op zijn geworden. Er moet nog wel veel aan gebeuren maar locatie & ruimte vonden wij nu al super.

Omdat het eerste huis & eerste bezichtiging is weet ik echt niet wat te verwachten?

Hoe gaat het na de bezichtiging? Het staat al even te koop en is al gezakt in prijs.
    Onze families vertellen we het pas als we daadwerkelijk iets gekocht hebben, dus daar kan ik niet heen met mijn enthousiaste bui. Vandaar dat ik hier vragen stel en het even van me af schrijf.

Xoxo

2. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik lees even mee :D

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Goed kijken naar gebreken.

Kijken wat voor verwarming er in zit en bij elektra wat voor bekabeling en hoeveel groepen.

Hoe is de staat van de fundering ( als het een wat ouder huis is )
    Goed kijken naar de kozijnen vooral als ze van hout zijn.
    Ook het dak en kijken of je ergens vocht/schimmelplekken ziet.

En altijd handig om te weten wanneer er bepaald onderhoud gedaan is aan de woning.

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Idd!

Ook kijken naar evt scheuren/verzakkingen.
    Hier juist wel aan de familie verteld en mijn schoonvader is er bij de tweede bezichtiging ook bij geweest. Heeft een technische achtergrond en een andere blik op dingen. Daarnaast was de vader van een vriendin (makelaar) erbij die ons op dingen gewezen heeft.

5. Babystuf

Babystuf Actief lid

Apr 18, 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk inderdaad naar de gebreken, wat moet er aan gebeuren, en wat mag er gebeuren. Moet er een nieuwe ketel in, hoe is de staat van de kozijnen etc. etc. Er zijn geen domme vragen die je kunt stellen aan de makelaar.
    Thuis overdenk je alles rustig en maak je evt een afspraak voor een tweede bezichtiging (neem hierbij gerust iemand mee die je vertrouwt of een aankoopmakelaar). Hierna kun je bijv. een evt bod bedenken. (je kan zeggen van ik bied zoveel, maar ook van ik bied zoveel maar dat is incl. horren/zonnewering/vloeren/gordijnen, etc/etc.) Want de verkopers mogen alles uit de woning halen.
    Veel plezier en succes! (PS wordt het serieus, vraag altijd offerte op bij een notaris, er zijn grote prijs verschillen, het zelfde geldt voor banken en financieel tussenpersonen)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wat anderen al gezegd hebben, omdat het een eerste huis is en er veel aan moet gebeuren moet je er van uitgaan dat je meerdere bezichtigingen gaat doen. Hier een huis uit 1904 en we zijn er 4 keer wezen kijken. De eerste keer kijk je vooral naar de sfeer, de kamerindeling, of je je er thuis voelt, en naar de algemene staat van onderhoud. Dus hoe zien de kozijnen eruit, de goten, zitten er scheuren in de muren, hoe zit de CV en elektra in elkaar? Maar het is vaak wat blobaler. Als je er verliefd op wordt zou ik bij de tweede bezichtiging ofwel een aankoopmakelaar ofwel iemand met verstand van bouwzaken meenemen. Mijn man is heel handig en had al veel gezien, maar we hebben zijn zusje meegenomen bij de tweede bezichtiging (bouwkundig ingenieur). Was erg handig, zij zag weer heel andere dingen die wij over het hoofd hgadden gezien (staat van het dak, dakkapel verrot, schoorsteen opnieuw laten metselen etc.). Wij zijn daarna nog een keertje snel langsgeweest rond stipitsuur omdat het aan een drukke weg ligt en we wilden horen wat voor overlast dat gaf. En tot slot een keertje met zijn tweetjes een uur of 3 om werkelijk tot in de puntjes te schouwen wat er allemaal gebeuren moest, dus kijken welke soort elektra er was, hoe de isolatie was, hoe de kelder eruit zag etc. En eigenlijk al een bestek voor de verbouwing maken. Toen wisten we wat dat zou gaan kosten en pas op basis van dat hebben we ons eerste bod uitgebracht.

Een heel verhaal, maar als er veel aan moet gebeuren en je er zelf niet heel veel verstand van hebt moet je minstens 2 keer gaan kijken en dan iemand meenemen die er afstandelijk met verstand van zaken naar kan kijken.

7. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Zou inderdaad een aankoopmakelaar meenemen de volgende keer.
    En dus iemand die voor je kan onderhandelen als jullie het echt graag willen hebben.
    Want de makelaar die het verkoopt is natuurlijk partij voor de verkopers.

8. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Het eerste wat ik de volgende keer ga vragen is hoe oud de CV ketel is...zucht :p.
    Maar inderdaad ook letten op vocht bijv. , hoe ziet de elektra eruit (meterkast), wat is de staat van de deuren, ramen, muren.

Over de prijs; jij ziet de woning nu voor deze (gezakte) prijs, hier kun je altijd over onderhandelen. Jij hebt er niets mee te maken dat de woning voor een duurdere prijs te koop stond, de huidige prijs is de startprijs.

9. PreciousKids

PreciousKids Niet meer actief

Meiden dank jullie voor de tips. We gaan nu eerste x zelf kijken en de tweede x (als die er komt) dan nemen we onze makelaar (vrienden) mee om op andere dingen te letten.

Vrijdag gaan we zeker de tips van jullie meenemen.

Hoe gaat het verder, stel dat het huis is wat wij willen? Wat moet er dan allemaal gebeuren?

10. Within

Within Niet meer actief

Wij hebben vorige week een ex-huurwoning bezichtigd. We willen er nog een 2e keer gaan kijken en dan nemen we mijn schoonvader mee, die heeft veel verstand van zaken.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Los van de bezichtiging en het opletten wat de gebreken zijn aan het huis moet je onderhandelen over de prijs :D Voor die tijd een hypotheekverstrekker hebben gevonden die je een hypotheek wil verstrekken, of in ieder geval al goed op zoek zijn gegaan. Wat er al gezegd werd, schrijf een aantal notarissen aan. Als kopende partij mag jij beslissen bij welke notaris de akte passeert en er zit erg veel verschil in de tarieven. Neem alvast contact op met je verzekeringsmaatschappij of ga even rondsnuffelen, als huiseigenaar moet je namelijk een verplichte opstalverzekering hebben. Je kunt ervoor kiezen om gas, water en elktra gewon door te laten lopen maar je kunt ook een nieuwe leverancier nemen, is ook de moeite waard om even te neuzen voor de tarieven.

12. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Behalve water natuurlijk, dat kun je niet kiezen.
    Goed onderhandelen over prijs, vergeet niet de koper is koning! Wij hebben bijna 15% van vraagprijs afgekregen door in eerste instantie een belachelijk bod te doen en toen het laatste (tweede)bod laten weten dat dit het definitief was en dat we verder geen zin hadden in biedingsspelletjes... Dus toen geaccepteerd, jeej! We hadden van te voren al geinformeerd over wat we konden lenen, dat is aan te raden. Toen ons huis te koop stond was er een meisje komen kijken die nog in de proeftijd van haar halfjaarcobtract zat... Die kreeg uiteraard geen hypotheek...

13. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Er is al heel veel genoemd! Spannend he?! Ik denk dat er ook veel info te vinden is op de site van vereniging eigen huis, die hebben ook veel voor starters...

Heb je een link naar Funda oud?

14. angel229

angel229 Niet meer actief

Wij wisten voor we de bezichtiging gingen doen wat we aan maximale hypotheek konden krijgen (hypotheker). Dus hebben ook alleen maar woningen bezichtigd wat we konden betalen. Hier hebben we ook nog best wat van de prijs afgekregen (ook ex-huurwoning).

15. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Laat een officiële bouwkundige keuring doen. Kost even wat, maar verdient zich terug:

- Eventuele gebreken kun je meenemen als argument in je onderhandelingen.
    - Mocht het een bouwval blijken, blijft je ellende bespaard.

16. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Misschien al gezegd maar neem bij volgende bezichtiging iemand mee die niet op de hoogte is en er niet gaat wonen. Die kijkt vaak met andere ogen en ziet dus misschien net die dingen waar jij overheen kijkt. Bijvoorbeeld een goede vriendin waarvan je weet dat zij/hij eerlijk is.

Succes

17. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ook een aankoopmakelaar verdient zichzelf terug.

18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,032
    2,895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik zou eerder kijken naar dingen als zonligging, bestemmingsplan, de wijk, de buren e.d. Dat zijn dingen die je niet kunt veranderen. Als je verbouwplannen zou hebben, is het bijvoorbeeld handig te weten of zo'n woning geen beschermd dorpsgezicht is bijv. Makelaars zijn niet bij alles verplicht het te melden (hoewel het natuurlijk wel netjes zou zijn).
    Hoe oud een ketel is, lijkt mij niet interessant. Deze kun je toch vervangen? Een vraagprijs is doorgaans op de marktwaarde gebasseerd. Daarbij is dus al rekening gehouden met de staat van de woning. Je maakt mij niet wijs dat een kant-en-klaar woning van eenzelfde huis hetzelfde zou kosten als een opknappertje van hetzelfde type. Mijn tip is dus om te kijken naar wat je NIET kunt veranderen. Dit moet dus wel naar je zin zijn.

19. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Sorry maar vind je opmerking over een ketel een beetje dom... Ja je kunt die vervangen maar een ketel begint bij 2000€, opzich best een post waar je rekening mee moet houden...

20. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    En het is ook handig om van te voren te weten of het dak lekt, ook al kun je het dak vervangen...

Zelfde geldt voor lekke dubbel-glas-ramen, scheve muren en een kruipruimte die vol water staat.

Want dat kun je allemaal best repareren, ja...

Share This Page