KIPFILET DER ROMANTIEK : (speciaal voor pasen) INGREDIËNTEN voor 4 personen: 4 kipfilets 2 gekookte eieren 1 banaan 4 plakjes katenspek 1 pakje kerriesaus 1 á 2 zakjes aardappelschijfjes (500 g) peper/ zout naar smaak voor de sla: 1 zakje gemengde sla sla saus 1 gekookt ei augurken tomaten komkommer appel kaas BEREIDINGSWIJZE Eieren ongeveer 5 min koken. Bak de kipfilet gaar en bak ondertussen de aardappeltjes mooi bruin Maak de kerriesaus klaar (zoasl op de verpakking staat) Maak daarna de sla mooi op met alle bovengenoemde gesneden ingrediënten. Mix het door elkaar. Als de kipfilet en de aardappeltjes klaar zijn kun je beginnen met het opmaken van de borden. Ondertussen bak je de katenspek lekker knapperig in de koekenpan. Snijd de 2 gekookte eieren door de helft. Leg nu 1 kipfilet op elk bord en daarboven op een half gekookt ei en een kwart banaan. Giet hier de kerriesaus overheen. Al laatst leg je er een plakje knapperig gebakken katenspek op. Schep ernaast de gebakken aardappeltjes en serveer de sla er apart bij! Je kan ipv de gebakken aardappeltjes ook gekookte of gebakken krieltjes gebruiken, of aardappelkroketjes etc. Eet smakelijk!
Nieuwe dag, nieuwe tip! RECEPT VOOR: MEATLOAF INGREDIËNTEN: 3 uien 2 eieren 2 witte/ bruine boterhammen 750 gram gehakt zout/ peper snufje nootmuskaat 1 theelepel paprikapoeder 100 gram gesneden ontbijtspek 500 gram (tros)tomaten 4 eetlepels donkere basterdsuiker 75 ml. witte wijnazijn extra: cakevorm BEREIDINGSWIJZE: - Verhit de oven voor op 190c (hetelucht 170c) - Pel en snipper de 2 uien - Klop de eieren los in een kom - Scheur de boterhammen in stukken - Kneed het gehakt met de eieren, het brood en de ui. Breng op smaak met zout, peper, nootmuskaat en de paprikapoeder. - Bekleed de bodem van de vorm met 3 plakken ontbijtspek en verdeel het gehaktmengsel erover. - Bedek het gehakt dakpansgewijs met de rest van het ontbijtspek. - Bak de meatloaf midden in de oven ca. 45 minuten - Leg de tomaten even in heet water en ontvel ze daarna. - Snijd intussen de laatste ui in partjes en snijd de tomaten in blokjes. - Doe de ui en de tomaten met de basterdsuiker en de wijnazijn (probeer eerst 50 ml!) in een pan. - Breng op smaak met zout en peper en laat de saus ca. 40 min. zachtjes koken. - Serveer de meatloaf in plakken met de tomatensaus. TIP: lekker met gehakte peterselie door het gehakt! IEMAND NOG MEER EEN TIP VAN DE DAG?! MAKEN WE ER GEWOON TIPS VAN DE DAG VAN! HIHIHI
off topic eerst ff een vraag: vorige week woensdag heb ik nasi gemaakt en wat er van over was heb ik in een bakje bewaard met de bedoeling om het in te vriezen, nu kwam ik er gisteren achter dat ik het hele bakje vergeten ben en staat nu nog in de koelkast. nou ben ik vanavond alleen thuis (mannetje moet werken) en heb eigenlijk zoiets van.... ik maak dat restje op. maaaaar...... kan dat eigenlijk nog wel? ik ruik er niks bijzonders aan, heb een stukje vlees geproefd en dat smaakt ook nog goed, het heeft achter in de koelkast gestaan dus tegen de wand aan die altijd heel koud is, het vlees was goed doorgegaard en................................... ja ja, vastgeroest in oude gewoontes zoals ik ben, is het toch zonde om het weg te gooien (eten gooi je nou eenmaal niet weg) wat zouden jullie doen?
Die vent van de smaakpolitie zegt altijd na bereiding nog 2 dagen houdbaar!(weliswaar in de koelkast)... Ik hou dat altijd aan! Niet doen meid, word je harstikke ziek van als t al bedorven is!
dan nu ff on topic: mijn recepttip voor vandaag zou zijn: romige zuurkoolschotel met shoarmavlees. ingrediënten: 500 gram shoarmavlees 250 gram worteltjes (juliënne) 450 gram zuurkool 1 kilo aardappelen (of kant en klaar puree voor ovenschotel) bekertje crême fraiche (125 ml) geraspte oude kaas 5 à 6 lepels blanke rozijnen. bereiding: laat de zuurkool uitlekken en roer er de (gewelde) rozijnen doorheen. kook de aardappels (zonder zout) en maak er met een klontje boter en melk een smeuiige puree van (wil je het makkelijk doen neem dan een pakje kant en klaar puree ) bak het shoarmavlees in de koekepan en voeg na een paar minuten de worteltjes toe. haal de pan van het vuur en roer de crême fraiche door het vleesmengsel. doe het vleesmengsel in een ovenschaal, zuurkool er bovenop verdelen en daarna de aardappelpuree en strijk de bovenkant glad. geraspte kaas er overheen strooien en dan nog een klein halfuurtje in een voorverwarmde oven van 200 graden goudbruin bakken. heb dit recept zo'n jaar of 10 geleden uit de allerhande geknipt en het blijkt een succes te wezen. een paar maanden geleden stond het weer in de allerhande als 1 van de lekkerste recepten van de afgelopen jaren....... en terecht! het is lekker makkelijk en snel te bereiden, zeker als je kant en klaar puree gebruikt (alhoewel dat zeker niet MIJN voorkeur heeft) en je kan het van te voren maken zodat je het alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. (pas dan wel even de oventijd aan als ie afgekoeld is geweest)
nou ja, het feit dat ik hier mijn vraag stel bewijst al een beetje dat ik het zelf ook niet vertrouw dus word het maar een pizza vandaag voor mij en loop ik een dag vooruit op mijn vorige bericht. dus dames ipv: mijn recepttip voor vandaag zou zijn <lees> mijn recepttip voor morgen
Dat ben ik absoluut met je eens. Ik voorkom ook echt altijd om weg te moeten gooien, vind dat zo zonde! Maar van 1 week oud zou ik het toch niet meer opeten....
4e recept: HUTJE MUTJE INGREDIËNTEN voor 2/3 personen: 400 gram aardappelblokjes (formaat dobbelsteen, vers of diepvries) 350 gram reepjes vlees (al dan niet gekruid) 400 gram groente uit de diepvries (boontjes, doperwtjes, stukjes wortel, paprika of een Hollandse groenteschotel uit de diepvries) BEREIDINGSWIJZE: - Vlees bakken in de koekenpan, eerst eventueel kruiden. - In een andere koekenpan of wok de groenten bijtgaar bakken. - Aardappelblokjes in de frituurpan frituren óf in een koekenpan bakken. - Groenten en vlees en gebakken aardappelblokjes bij elkaar in een pan doen en eventjes doorroeren. Als dit goed verwarmd is, het op een bord doen met wat knoflooksaus of een andere saus naar smaak. - Een tomatensalade of een zure komkommersalade erbij en je hebt een heerlijke maaltijd! Eet smakelijk!
Couscoussalade met Turks brood: 300 gram couscous wellen in een grote kom/schaal; 1 komkommer, 3 tomaten, 3 lente-uien in stukjes snijden; dressing maken van 0,75 dl olie, 1 citroen (sap), knoflook, peper en zout; blok fèta in stukjes snijden; rozijnen wellen in een kommetje. Alles bij elkaar mixen, dressing erover, het afmaken met koriander en basilicum. Turks brood, een kop bouillon erbij... heerlijk! En ook prima bij een bbq straks, in de lente
Deze doe ik dicht. We hebben een heel groot eet-topic en daar kan je ook het recept kwijt van hetgeen wat je gaat maken. Elmo