Ipv een tijdelijke huurwoning kun je ook tijdens de bouw in een stacaravan op de bouwkavel gaan wonen. Ooit ben ik in zoiets geweest toen ik kind was, die mensen hadden 2 stacaravans met de tussenruimte ook dichtgemaakt. De ene caravan wonen, de andere slapen. Het zal behelpen zijn maar dan doe je t voor je droomhuis!
Hoezo wil de makelaar niet zolang wachten? Wat gebeurt er na die 2 maand? Zolang het niet verkocht is kun je het altijd nog kopen toch?
Maar als het zo goed verkoopbaar is, dan heb je binnen twee maanden echt wel een getekend koopcontract. Eventueel met uitgestelde overdrachtsdatum.
Volgens hem zijn er nog meer geïnteresseerden. Maar of dat waar is weet ik natuurlijk niet... Die zullen ook een hypotheek af moeten sluiten en waarschijnlijk in hetzelfde schuitje zitten als wij... Over een stacaravan of woonunit op de bouwplaats hebben wij ook nagedacht. Omdat mijn man het in eigen beheer zou bouwen is dat een prima oplossing. Daar is ook wel overheen te komen. Ik zei net tegen m'n man: zullen we het gewoon na 't weekend te koop zetten Het stond nog niet te koop omdat we niet voor 100% zeker wisten of we het bedrag van de hypotheek konden krijgen. We weten nu zeker dat we dat kunnen krijgen onder voorwaarde dat we verkopen. Maar of we dat redden in 2 mnd... Dan moeten we ook precies een koper treffen die z'n hypotheekzaken snel rond heeft... 't Blijft een lastig verhaal. We gaan eerst maar eens een nachtje slapen
Als jullie straat/huis zo populair is, zet je je huis toch gewoon te koop? Dan moet het toch wel met 2 maanden verkocht worden? En als dit met 2 maanden niet gebeurt, waarom met 6 maanden dan wel? Ja, je hebt dus eigenlijk maar 1 keuze: je huis te koop zetten..
Je hebt helemaal gelijk! Eigenlijk hebben we gewoon tegenstrijdige gevoelens: huis is zo verkocht, denken we, maar nu er een termijn van 2 mnd aan vast zit krijgen we het benauwd.... En door het moeilijke hypotheekverhaal zien we nu ook leeuwen en beren voor de toekomstige kopers van ons huis.....
Ja lastig he... Dat laatste is wel goed dat je dit bedenkt: het wordt namelijk steeds moeilijker en ook gelden er steeds strengere regels. Dus misschien verkoopt het inderdaad niet zo makkelijk als je nu denkt. Misschien wel hoor, wij weten niet waar je woont. Weet je onder welke omstandigheden de andere huizen verkocht zijn? Hadden zij al een ander huis, hoeveel zijn zij gezakt in prijs? Al met al, het blijft een risico. Misschien inderdaad lullig, omdat jullie makkelijk dubbele lasten kunnen dragen, maar ik vind het op zich wel goed dat je niet zomaar voor een tweede huis een hypotheek kunt krijgen. Wij hebben deze wel gekregen, ons huis heeft 1,5 jaar te koop gestaan, half jaar dubbele lasten. Uiteindelijk voor 70k lager dan vraagprijs verkocht.. 'Gelukkig' betreft dit eigen geld, maar damn wat is dit zonde zeg! Wij hebben wel een heel mooi nieuwbouwhuis gekocht, die door slechte verkoop 60k in prijs gezakt was zodat het bouwproject van start kon gaan. Dit verzacht het 'leed' een beetje.. Achteraf gezien hadden we beter kunnen wachten tot ons huis verkocht was. Na enkele maanden kregen we al een bod die we niet hebben geaccepteerd, omdat wij deze te laag vonden en wij tijdelijk in een huurwoning moesten gaan zitten. Dat bod lag nog 40k hoger dan we het nu hebben moeten verkopen. Ook daar kan je nog eens risico lopen..
De buren en overburen hebben hun huis verkocht terwijl ze al een ander huis gekocht hadden. Van de buren weet ik dat ze hier al zo'n 30 jr wonen en dus en heel ander hypotheekbedrag op hun huis hebben als wij. Die kregen dus heel makkelijk een hypotheek terwijl hun huis nog niet verkocht was. Van de overburen weet ik het niet. De buren zijn 30.000 in prijs gezakt. Wij gaan er van uit dat we er ongeveer voor kunnen krijgen wat we er 5 jaar geleden voor hebben betaald. (is ons verteld na taxatie) Alle extra's die we er aan gedaan hebben krijgen we niet terug. (zolder verbouwd met 2 slaapkamers, 2 nieuwe dakkapellen, nieuwe trap, extra toilet op 1e verdieping) We hebben dan na de verkoop een ton overwaarde die we gelijk mee moeten financieren in ons nieuwbouwproject. Wij hebben al een bod gedaan op het kavel en dat is geaccepteerd, dat is 38.000 lager als de vraagprijs. We wonen trouwens in regio 010. Voor je gevoel zit je er zo dicht bij. Het was gewoon een heel ander verhaal geweest als de adviseur had gezegd dat we anderhalve ton minder konden lenen. Dan had ik me er waarschijnlijk veel eerder bij neergelegd....