Hey dames, Volgende week gaan we een datum prikken voor mijn keizersnede. Ons menneke ligt dwars en kan er dus niet op de natuurlijke manier uit. De draaipogingen van vandaag waren helaas geen succes, dus er zit niets anders op... Ik vraag me af... Wat kan ik van tevoren doen om straks zo goed mogelijk door die keizersnede en de periode daarna te komen? Ik probeer in ieder geval zo uitgerust mogelijk aan het avontuur te beginnen. Maar er zijn er hier vast die dit al vaker hebben meegemaakt. Wat zijn jullie tips en adviezen? Alvast bedankt voor het meedenken. Belle.
Hi Belle, bij mij een onverwachte keizersnede, maar toch een paar dingetjes om aan te denken. Neem bijvoorbeeld prettige kleding mee, zoals een ruime joggingbroek waarvan de band over je litteken valt. Hetzelfde geldt voor onderbroeken, gewoon nog even aan de omaslips Denk aan een badjas en sloffen... genoeg lectuur en wat lekkere dingetjes... je blijft immers een paar dagen... misschien alvast een dagboek en je fototoestel... goede voedingsbeha's en je eigen lekkere douchegel/verzorgingsproducten... Ik liet mijn man alles ophalen van thuis, voelde me gewoon meer op mijn gemak met mijn eigen spulletjes. Bedenk dat je, na thuiskomst, nog een paar dagen recht hebt op kraamhulp, maar het na een keizersnede extra fijn is als je partner of iemand anders er is om veel uit handen te nemen. Je bent echt een paar weken aan het revalideren. Je schreef het zelf al: uitgerust aan de ingreep beginnen. Da's het belangrijkste. Vraag je nog even of je partner foto's van de geboorte mag maken, of dat een verpleegkundige dit wil doen? Vond het heilig om dit als aandenken te hebben, net als het filmpje dat papa maakte 10 minuten na de bevalling Ik wens je een voorspoedige bevalling toe!
Belle, ik sluit mij helemaal bij Darcy aan. Wat ik miste was een spelletje (was tijdens mijn verlof zwaar verslaafd aan mijn Nintendo DS) en mijn MP3 speler... Lekker je eigen wasgel en deo meenemen, wat mascara enzo.. Dan voel je je al een stuk lekkerder! Mijn vriend was op de rusttijden na hele dagen in het ZH aanwezig. Dus een extra shirt en wat deo voor hem was ook erg prettig! Heel veel succes!
Zorg van te voren dat je makkelijk naar de wc kunt. Als je moet persen om harde ontlasting kwijt te raken is dat niet lekker na een buikoperatie. Verder zou ik lekker mijn eigen kussen van thuis mee nemen. Die plastic kussens in het ziekenhuis zijn heel zweterig. En als je het leuk vind kun je een eigen dekentje voor in het wiegje meenemen. Staat leuker op de foto's en als je kindje op de babykamer ligt pik je ze er zo uit Als laatste zou ik van te voren kenbaar maken bij evt. bezoek dat je niet heel veel visite tegelijk kunt ontvangen de 1e dagen (mag in de meeste ziekenhuizen trouwens niet eens) want sommige mensen snappen echt niet dat je een grote buikoperatie hebt ondergaan en dat om een hoekje kijken echt even genoeg is de eerste dagen.
ik had van tevoren (we gingen uit van een vaginale bevalling) voor een paar dagen eten gekookt en ingevroren. Stel mijn vriend had geen puf om te koken dan was er zo een gezonde hap ontdooit.
Ha, bedankt! Ik zal inderdaad maar ruim inpakken met comfortabele kleding. En de visite (ik ontvang uitsluitend familie, de rest wacht maar op de babyborrel) weet dat ze kort en in kleine hoeveelheden moeten komen. In 'mijn' ziekenhuis zijn een aantal dingen trouwens supergoed geregeld: Ik krijg een éénpersoons kamer, mijn kindje ligt dag en nacht op mijn kamer (in een clip on crib zelfs, dus pal naast me) en mijn man mag eventueel blijven slapen op een stretcher. Verder zijn de bezoektijden ruim en mag ik mijn eigen eten in een koelkast op de gang bewaren. En we wonen echt om de hoek, dus als ik iets nodig heb van thuis dan kan dat met een kwartiertje geregeld zijn. Hehehe, ik geloof nooit dat mijn man foto's van de operatie wil maken, maar ik kan een verpleegkundige vragen. Ik wil zelf toch wel graag foto's. En inderdaad, man-lief en ik moeten even bedenken wanneer hij eventueel wat extra vrij neemt. Het is vast handiger wanneer hij dat doet nadat de kraamverzorgende weg is. Ik heb dan denk ik liever mijn man om me heen dan mijn moeder. Goeie tips allemaal, bedankt! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat... Belle.
Oh wat ben ik daar jaloers op! Ik heb het zelf behoorlijk zwaar gehad nadat ik met 34 weken was bevallen via een spoedks van ons zoontje, en dat ik vervolgens op een 2-persoonskamer werd gelegd. Mijn zoontje lag op een andere verdieping in de couveuse en alles wat ik van hem had was een Polaroidfoto en ik zal nooit vergeten hoe zielig ik werd aangekeken door de kraamvisite van die andere vrouw (de kamer stond ook helemaal vol met haar visite) In 1 woord vreselijk! Wat voelde ik me toen alleen zonder mijn kindje.
Ik zou van te voren eens even goed om je heen kijken in het ziekenhuis. Want soms hebben de verpleegsters het druk, en dan is het wel erg fijn om te weten waar de handdoeken liggen. Ook zal ik lekker mijn eigen spulletjes meenemen als ik jou was. Deo, douchespullen, shampoo etc. Kleertjes voor de baby, beter wat extra mee dan te weinig. In de meeste ziekenhuizen heb je volgens mij ook van die kraambroekjes om het zo maar even te noemen. Ze zijn naadloos, verschuiven niet en rusten niet op de wond. Neem vooral je rust, en probeer niet te veel te willen. Laat je lekker pamperen, en geniet van de kleine vanaf het eerste moment. Koester zijn/haar eerste huiltje/kreetje. En probeer het beeld van de eerste blik die je krijgt van je kindje te onthouden. Plan de bezoeken, ookal is het familie (moeders, vaders, broertjes, zusjes). Want sommige familieleden kunnen eventueel niet op de hoogte zijn van de tijd voor de kersverse mama en papa alleen met de kleine. Dit bedoel ik niet verkeerd, maar ik neem aan dat iedereen wel even behoefte heeft aan een momentje rust met man en de kleine. Neem kleding mee waar je lekker invoelt. Wijde nachthemden zijn perfect ook als je er fris en netjes bij wilt zitten heb je mooie nachtponnen. Kijk gewoon even bij de zeeman, livera of h&m. Spreek ook dingen af met het personeel mbt de kleine. Toen ik in het ziekenhuis lag, werd ik soms wakker terwijl ze met 1 van mijn kinderen in hun armen stonden. Dit is hun werk, maar ik vond het niet prettig. Ik had liever gewilt dat ze mij wakker zouden maken en heb dit ook aangegeven. Voor je de operatie ingaat, richt je kamertje in zoals je het graag wilt hebben. Je spulletjes in de kast, kleding netjes, babykleertjes klaar, je nachtkastje ingedeeld met bijv labello, boeken, tijdschriften, 'spelcomputers' etc. Dan kun je alles snel terugvinden als je op de kamer komt. Vooral heel belangrijk ontspannen, en geniet van de kleine en je kraamperiode. Vele vrouwen zijn je voorgegaan en vele zullen je volgen. Een keizersnede is geen pretje, en is een grote buikoperatie en je moet jezelf in acht nemen hierdoor. Schaam je niet om hulp te vragen als iets nog niet lukt, en probeer zo min mogelijk druk op de wond te zetten. Dit was het denk ik wel zo'n beetje haha. Als je nog iets wilt weten, vraag maar raak. Ik ben een jaar geleden bevallen dmv een spoedkeizersnede van mijn kinderen. Groetjes Kimberley
Ik wist van tevoren niet dat ik een keizersnede kreeg dus heb ik me niet zo heel goed voorbereid, en ik miste toch best wel wat dingen. (gelukkig waren die snel gehaald). Toiletspullen: je eigen deo, douchegel etc en make-up als je dat wil (ik vond dat ik er toch al niet uitzag dus die make-up hoefde van mij ook niet meer, er viel niets aan te redden hehe). Vergeet vooral je bril niet als je er een hebt want ik kon Kyra alleen van redelijk dichtbij goed bewonderen toen ze pas geboren was. Lekker zittende kleding: joggingpak of een losser zittende jurk. Oh en lekker ruime pj's (eventueel met knoopjes als je voor borstvoeding gaat). Omdat het warm was had ik zelf van die katoenen slaapjurkjes met spaghettibandjes en daar ging het ook goed mee. Amusement: boeken, tijdschriften, mp3 speler etc. De eerste dag ben je waarschijnlijk alleen maar bezig je wondertje te bewonderen, daar kan niets anders tegen op, maar op een gegeven moment is het wel lekker om iets te doen te hebben. Babyspullen: natuurlijk kleertjes e.d. voor de baby. Kussentje: ja nu denk je vast huh? Maar als je moet lachen of niesen of hoesten kun je dat tegen je buik drukken en dan voelt dat een heel stuk prettiger dan zonder. Op de vierde dag was ik al weer thuis en kreeg me toch een lachbui en ik kon tijdens het lachen alleen maar au au au roepen totdat ik een kussen van het bed rukte. Rust: ook al voel je je alsof je een marathon kunt lopen doe het alsjeblieft rustig aan. Je hoeft niet in bed te blijven als je eenmaal thuis bent, maar installeer je dan lekker op de bank. Het is even vervelend dat je minder kunt, maar het bevordert wel de genezing. Een plan: spreek met Belle-man af hoe je alles wil. Welk pakje wil je dat de baby aankrijgt. Hoeveel uur naderhand wil je dat eventueel bezoek langskomt, wie mogen er komen etc etc. Ook als je borstvoeding wil geven, geef dat dan ruim van tevoren aan aan de verpleging (of laat Belle-man dat doen) dan kun je waarschijnlijk binnen het uur aanleggen. Hmm dat is ongeveer alles waar ik op kan komen, behalve proberen zoveel mogelijk rust te krijgen van tevoren. Veel succes!
Ik denk dat je aan bovenstaande adviezen al heel veel hebt. Ik had een ongeplande keizersnee en had kleding meegenomen voor 1 dag. Ik heb mijn vriend meerdere keren naar huis gestuurd om spullen te halen voor mij en voor de kleine. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel snel weer op de been ben. Vrijdagavond keizersnee, zaterdagmiddag zelfstandig naar het toilet en zondagochtend stond ik zelf alweer te douche. De eerste keer dat je naar het toilet moet gaan is echt een hel, maar echt de tweede keer gaat het al veel beter. Maandagavond ben ik naar huis gegaan. Ik ben al heel erg mobiel en doe eigenlijk alles weer. Het enige wat ik zelf niet doe is zwaarder tillen dan 5 kilo. Meid heel veel succes!
Tip voor na de keizersnede: probeer (hoe pijnlijk ook) zoveel mogelijk rechtop te lopen. Verder doe ik eigenlijk weinig ter voorbereiding, ben net begonnen met het inpakken van mijn tas en opvang voor Lotte & Fiene is geregeld. Camera inderdaad niet vergeten! Fiene is geboren met spoedkeizersnede en toen zijn er hele mooie foto's gemaakt.
Hier een geplande ks, echter bedacht dochter dat een weekje eerder komen beter was... Dus alsnog een spoedks.. Ja hoe verzin je het? Probeer er ook een beetje onbevangen in te gaan hoor, teveel alles willen regelen zorgt vast voor tegenslag of teleurstellingen. Btw hier werden foto's door iemand van het operatieteam gemaakt. Mannetje kon gewoon fijn bij mij zitten. Resultaat: hele mooie geboorte foto's en foto's van ons drieën. Zelfs nog foto's gemaakt van het wassen, aankleden, controleren, navelstreng doorknippen (symbolisch want ze was natuurlijk al los) en later dat papa met kleine meid zit te wachten totdat ik ook zover was. Hierdoor heb ik alles ook kunnen zien, zeg maar. Verder, als je thuis komt: neem je rust. Echt waar, probeer niet te snel te veel zelf te gaan doen.Zolang je hulp heb, gebruik van maken. Heel veel succes...
Ik weet niet of hij er al bij staat, maar ik heb veel plezier beleefd aan mijn mobiele telefoon. Normaal gebruik ik hem nooit, maar nu vond ik het heerlijk om te bellen/sms-en op momenten dat ik me bijv. eenzaam voelde in het ziekenhuis. En zeker ook handig omdat je je in het begin moeilijk kunt draaien in bed en dus moeilijk het vaste toestel kunt pakken vond ik het fijn om mijn mobiel op pakafstand te hebben liggen. Succes.
Hoi, ik heb ook mijn voedingskussen meegenomen, daar was ik achteraf heel blij mee, sommige ziekenhuizen hebben er wel een paar maar je eigen is toch lekkerder. Toen de ruggeprik was uitgewerkt heb ik het snachts heeeeel erg koud gehad en heb om een warme deken gevraagd. Die kwam uit de oven en was heeeerlijk warm. Toen het lidteken dicht zat heb ik dagelijks gesmeerd met weleda iedere dag olie. Het kan weken/maanden duren (of nooit...) dat je gevoel boven de wond terug komt. Bij mij is het nu een half jaar geleden en ik begin weer iets te voelen. Heel veel succes! Miek
Oh, maar daar ben ik vrij relaxt in hoor: Het gaat zoals het gaat, daar heb ik verder heel weinig over te zeggen. Ik heb ook nog geen plan van aanpak voor nadien, ik moet gewoon zien hoe snel mijn lichaam herstelt, en dat weet ik pas als het zover is. Maar weet je, ik heb me al die tijd natuurlijk gewoon ingesteld en voorbereid op een natuurlijke bevalling. Ik had mijn vluchttas ingepakt op een poliklinische bevalling, met zwangerschapsyoga heb ik geleerd hoe ik de ontsluitingsweeën door kan komen, ik heb mijn lichaam voorbereid met perineum olie... En ineens blijkt dat ik een ziekenhuisopname en een operatie tegemoet kan zien. Ook prima (echt, ik ben al lang blij, we hebben ruim vier jaar op dit kind gewacht en we hebben er zulke omwegen voor moeten bewandelen...), maar het kan geen kwaad om te leren van de ervaringen van anderen op dit gebied. Ik heb bijvoorbeeld alleen maar lage onderbroeken, maar ik ga vanmiddag effe naar Zeeman voor een paar van die tenten. Daar had ik anders nooit aan gedacht, maar inderdaad, dat litteken zit precies waar het randje van mijn slip normaal zit. Ik ben op voorhand al heel blij met het relaxte kleine ziekenhuis waar ik ga bevallen. Alle gynaecologen zijn even lief, de bezoektijden zijn flexibel en toen ik er van de week kwam voor mijn draaipoging wist de dame aan de receptie mijn naam al. Het voelt heel vertrouwd en persoonlijk. Dus ik zeg: Kom maar op! Belle, voelt zich best dapper eigenlijk. P.S. En nogmaals bedankt, lieve meiden, voor al jullie tips en adviezen en verhalen. Voor wie benieuwd is hoe het verder gaat: Klik even op 'home' (links bovenin) en scroll dan naar de zes grijze vierkanten beneden. Het vierkantje waar SuperMama DeLuxe 2009 in staat is 'mijn' vierkantje, hier schrijf ik elke week een column over het verloop van mijn zwangerschap. Dus als ik niet meer in dit topic kom, dan kun je daar toch lezen hoe het mij is vergaan verder. En misschien hebben andere meiden die een keizersnede tegemoet moeten zien daar ook weer wat aan.
Hallo, Wat ik zelf als heel fijn ervaren zou hebben na mijn keizersnee (spoed) is dat mijn vriend erbij geweest zou zijn terwijl ik op de "uitslaapkamer" lag. Ik moest hier ongeveer 20-30 minuten blijven, en daar lig je dan: Net een kindje gekregen maar moederziel alleen, zonder vriend, kindje of wat dan ook. De verpleegster zei tegen mij dat de man/vriend soms langskomt en toen ging ik er eigenlijk vanuit dat mijn vriend dat ook zou doen, maar, nu hadden ze hem niet verteld dat hij naar mij toe mocht. Mijn moeder was ook in het ziekenhuis, en die had dan bij ons kindje kunnen blijven, of mijn moeder was naar mij toe gekomen ofzo. Ik vond het iig heeeeeeel erg vervelend om daar zo alleen te liggen terwijl ik net een kindje had gekregen. Dus misschien navragen hoe ze daar mee omgaan in jouw ziekenhuis en indien mogelijk niet alleen op de uitslaapkamer... Groetjes en succes. PS: Ik vond het herstel al met al nog vrij snel gaan... Met 2,5 á 3 weken kon ik toch echt al wel weer goed rondscharrelen. Ben met 3 weken en 6 dgn zelfs al naar de kapper gegaan etc. (ff iets voor mezelf!
Wat Guppiebe zegt inderdaad, dat alléén liggen, terwijl het echt anders kan!! Borstvoeding, die later opstart dan nodig is... Twee punten om aan te denken. Die mobiele telefoon, OMG, dat was inderdaad héérlijk!!! Da's een goeie tip van iemand hier En voedingsshirts van H&M: flappie open, kind aan de borst, flappie dicht Hup hup hup Belle (die behoorlijk dapper is!)
Zoals gezegd beval ik in een klein en zeer relaxt ziekenhuis. Zodra ik op de uitslaapkamer lig mogen mijn man en mijn zoon naar me toe, en ik kan dan ook gelijk beginnen met huid-op-huidcontact en borstvoeding. Mijn kindje blijft vervolgens dag en nacht bij me (mits hij gezond is natuurlijk), in een clip on crib, zodat ik hem zonder op te hoeven staan naar me toen kan halen als hij wil drinken of als hij wakker is. En man-lief mag op een stretcher naast me slapen als hij dat wil. Ik ben echt blij met het ziekenhuis hier om de hoek. Ik wist trouwens niet dat H&M voedingsshirts had/heeft. Mocht ik nog bij een H&M komen dan zal ik daar zeker naar kijken. En anders moet ik maar iets improviseren met de Cora Kemperman wikkelshirtjes die ik nu in mijn ziekenhuistas heb gestopt. Dat werkt vast ook. Whaaaaaaahh!!! Nog twee nachtjes slapen en dan weet ik gewoon al wanneer ons kindje jarig is. Hoe cool is dat? Blije Belle.