Vandaag hebben we de urine van onze kater laten onderzoeken op blaasproblemen. Hij is namelijk niet meer zindelijk in huis. Nu vonden ze alleen bloed in zijn urine, wat kan duiden op een blaasontsteking zonder oorzaak. Ik heb nu pijnstillers gekregen, die ik elke dag 2 weken lang moet geven. Nu denkt de dierenarts dat het ook voornamelijk stress is. Hij doet het namelijk alleen maar als wij niet thuis zijn, of 's nachts als wij liggen te slapen. We hebben hem nog nooit kunnen betrappen, maar we weten 100% zeker dat hij het is en niet onze andere poes. Nu willen we gaan proberen om hem 's nachts in een bench te doen (voor een grote hond, met kattenbak en voedsel en water uiteraard). Wie heeft hier ervaring mee? We willen namelijk het patroon doorbreken, om steeds ergens te plassen waar het niet mag. Hij plast overigens wel gewoon op de bak, als we er wel zijn. We hebben echt al heel veel geprobeert, kattenbakken andere plek, ander grind, de feliway (maar daar plaste hij gewoon overheen), plekken waar hij veel plast afbakeren met karton en dubbelzijdig plakband. Verschillende middeltjes als "Mispoes" en "Keep off" die een vies luchtje achterlaten. Ga zo maar door. De dierenarts kan ook geen kant en klare oplossing geven. Als de pijnstilling niet helpt, dan kunnen ze vrij weinig meer voor ons doen. Wie o wie heeft er meer tips?? Ik word er namelijk zo moe van! En ik wil hem echt echt echt niet weg doen, want hij is wel mijn maatje!
Ik voel met je mee! Onze poes is onzindelijk zonder reden en wij hebben ook alles geprobeerd. Wij hebben haar ook in een ruime bench gehad 's nachts en als wij niet thuis waren. Heeft uiteindelijk niet geholpen (ze plaste de hele bench onder). Verder vond ze het vre-se-lijk om opgesloten te worden. Ze zit nu buiten als we er niet zijn en vindt het heerlijk. Ik vind het niets (heb haar liever veilig binnen) maar zie dit als enige oplossing voor ons. Hopelijk werkt het bij jullie wel!
Bedankt voor je reactie. Ik vind het ook niets om hem naar buiten te doen 's nachts. Als we overdag weg zijn doen we het nog wel eens, maar nu met die kou vind ik dat gewoon zielig. Ik ga dit berichtje ook even op een kattenforum plaatsen, misschien hebben ze daar nog tips!
Als de arts een blaasontsteking vermoedt, schrijven ze dan geen ab kuur voor? Dat lijkt me het meest logisch toch? Verder durf ik nu niet te zeggen wat je kunt proberen, ja buiten laten misschien. Meestal als ze plassen op andere plekken dan is er wat aan de hand. De blaasontsteking is het meest voor de handliggende nu, maar misschien is het diertje ook wel ongelukkig omdat hij weinig vrijheid heeft.
Als je hem overdag buiten laat dan hoef dat snachts misschien niet eens en medelijden hoef je niet te hebben hoor, ze hebben een dikke vacht en komen vanzelf terug als ze weer naarbinnen willen
Ze hadden geen bacterie in z'n urine gevonden, vandaar geen AB-kuur. wbt. het buiten laten, als de sneeuw straks weer weg is, gaat hij gewoon weer naar buiten hoor. Denk dat het echt mijn eigen gevoel is. Daarbij komt ook nog eens kijken dat ze achter ons gaan bouwen (supermarkt en appartamenten), dus dat voelt dan helemaal niet prettig. Het maakt trouwens niet uit of hij overdag veel buiten is of niet. Plassen doet hij toch wel.
Wij hebben een hokje vol fleecedekens en een poes die in no time een wintervacht heeft gekweekt waar je u tegen zegt Verder blijft het lastig hoor, het wordt snel een gewoonte bij katten en dat leer je ze gewoon niet meer af. Dit is voor ons de beste oplossing, misschien helpt een bench beter bij jullie!
Dat is inderdaad nog een idee om een lekker warm hokje te maken! Ik heb op het forum van katplaza gelezen, dat je beter niet met benchtraining kunt beginnen zonder gedragstherapeut. Misschien is dat nog een optie. Iemand ervaring mee?
Is je kat ook onderzocht voor blaasgruis??? Dan gaan ze ook her en der plassen en komt er bloed voor in zijn urine. Hij hoeft het niet altijd zichtbaar(voor ons leken) te hebben maar bouwt zich rustig uit waardoor hij er al maanden mee kan lopen. Bij mijn zwarte kat kwamen er korrels gruis uit en lag van de 1 of andere dag ineens te kramperen maar al langere tijd liet hij her en der plas lopen. En bij mijn rode kat lag zijn blaas met een laag gruis alsof het cement was.Dit moet al maanden bezig zijn geweest voordat hij er echt last van had.De dag dat wij dus bij de dierenarts zaten openbaarde dit zich pas.Nooit ergens een plasje laten lopen maar ineens als een hopeloze vaatdoek lag hij erbij.
Ze hebben wel bloed gevonden in zijn urine, maar of er dan blaasgruis bij zat...? Dat weet ik niet. Lijkt me dat ze daar wel naar gekeken hebben. Ik heb namelijk gevraagd of ze zijn urine wilde onderzoeken, op blaasproblemen.... Het is niet zo dat hij het her en der laten lopen, hij doet het op (meerdere) vaste plekken.
Onze kater doet dit helaas ook, hij heeft vaste plaatsen. Vind het heel vervelend maar doe m er niet om weg, het is zo'n schatje!!! Hebben m laten nakijken maar er was niks aan de hand met m. Waarschijnlijk is het dan toch stress. Nu wordt hij ook wat ouder (en onwijs dun ineens....) en lijkt hij het allemaal ook niet meer zo te snappen. Als hij wat jonger had geweest hadden wij een kattenluikje laten zetten zodat hij naar buiten kan wanneer hij wil want in de zomer als hij bijna de hele dag naar buiten kan is er weinig aan de hand, misschien 1 plekje hooguit per 2 dagen. Weet niet of dat een optie is of dat je dat al hebt? Ander voer kan ook wel schelen. Verder helaas ook geen ideeen... Groetjes
Met her en der bedoelde ik in ieder geval niet op zijn bak vaak ook vaste plekken in huis.Douche,handdoeken enz. Maar je zou hooguit eens de dierenarts kunnen bellen en vragen of ze daar ook naar gekeken hebben.Vragen staat vrij volgens mij hihihi.Ze moeten dan op de eiwitten onderzocht hebben en bij blaasontstekking onderzoeken ze volgens mij meer op bacterieën.