GRRR onze kat heeft op de bank gesproeit

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 14 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hebben wij weer. onze mooie, lieve schattige ^&$#% kater heeft ff op de bank gesproeit. we hebben van alles geprobeerd zelfs fibreze maar nee hoor het blijft stinken. we hebben zojuist de bank in de tuin gegoeit en de lucht is ook meteen uit huis

hij is nu bijna 7 maanden dus we denken dat het zijn hormonen zijn. vrijdag ochtend gaat zijn zaakje eraf en wordt hij gecastreerd. ik hoop dat het helpt want zo is het wel een erg dure kat. het is een maine coon/pers en zolgens de boekjes zou hij nog niet geslachtsrijp moeten zijn vanwegen het ras. dierenarts gaat hem ff nakijken. heel de week spoeit ie al op de gekste plaatsen :evil: .

het huis ruikt nu weer fris en wil dat graag zou houden. iemand tips om te voorkomen dat hij sproeit en wat moet ik op letten na een castratie. ik zal nog wel uitleg krijgen van de dierenarts maar ben liever voorbereid.

als je hem ziet denk je wow wat een mooi schatje en dat is ie ook wel dus we denken er niet aan om hem weg te doen. we gaan er alles aan doen en even hem nog wel 1 2 3 of 4 kansen haha. we zullen zien maar hoop zo dat het helpt

2. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.810
    866
    113
    Noord Holland
    n kat kan al gaan sproeien met 4 maanden. althans mijn kater deed dat rond die leeftijd. na de castratie was t sproeien meteen over. wel moet je na de ingreep er rekening mee houden dat je kat nog duizelig is en waarschijnlijk niet meteen weer als de poude kat meteen eten en drinken wilt, ik zou dat pas na een halve dag weer in kleine beetjes aanbieden. voorkomen dat ie gaat sproeien kan je niet. t zit in zijn lijf om zijn territorium af te bakeren en dat doet hij door middel van sproeien. je moet alleen niet met sterke schoonmaak middelen aan de slag gaan want daar kan t erger van worden. om de stank uit je bank te krijgen kun je proberen om m te reinigen met een stoomreiniger met een beetje schoonmaak middel/lekker luchtje. maar ik weet niet zeker of de stank er ooit uit zal verdwijnen.
    wat je wel kan doen is je kat snachts in de badkamer doen, daar is t makkelijker te reinigen dan spullen in je huiskamer en hopen dat ie overdag dan niet meer sproeit. maar zodra hij ergens sproeit meteen als t kan in de wasmachine.
    ook zal je kat na de castratie speciale voeding meekrijgen om te eten. want een kater die geholpen is heeft gewoon aanleg om dikker te worden dan normaal. kijk maar naar onze beer haha

succes ermee he

susanne

3. Choco

Choco Fanatiek lid

30 okt 2006
    1.186
    0
    0
    Friesland
    Azijn werkt goed tegen de stank.

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik dacht dat als ze eenmaal gesproeid hebben, de kans groot is dat ze dit gewoon blijven doen :(:

geen idee waar ik dat dan vandaan heb..

5. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Spreoivlekken behandelen met schoonmaakazijn, dan krijg je de lucht er uit.
    Katten vinden die lucht ook enorm smerig dus zullen daar niet snel weer sproeien.
    Gebruik nooit gloor, dat vinden ze juist weer heeerlijk.

Na castratie inderdaad ff opletten dat hij nog duf kan zijn , drinken kun je meteen geven,eten kleine beetjes als hij goed wakker is.
    Je kater sproeit nog niet lang (als ik het goed begrijp) dus grote kans dat het daarna over is, maar 100% zeker is het niet.
    Bij blijvend sproeien kun je nog een chemische castratie overwegen, maar doe dat in goed overleg met je dierenarts.
    Ik ben er geen voorstander van, maar in probleemgevallen wordt het wel eens gedaan.

6. henkie24

henkie24 Niet meer actief

begrijp ik het goed dat een sproeinde kat een klaarkomende kat is? :oops: sorry maar had er nog nooit van gehoord. erg dom? :oops:

7. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ja klopt Henkie :)

en als je katertje vrijdag gesterilliseerd is dan houdt het sproeien ook op, de kater van mijn moeder was ook zo erg, nadat ie geholpen was was het over!

8. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    een kat (of poes) ,ongeacht het ras, kan veel eerder dan 7 maanden geslachtsrijp zijn.
    Je kater bakend zijn terrein of door te gaan sproeien (dit is echter geen klaarkomen maar urine) deze lucht krijg je er het beste uit met het eerder genoemde azijn, dit neutraliseerd de geur.
    Bleekmiddel vinden katten een lekker geurtje en zullen daar weer lekker overheen gaan sproeien.
    Als een kater eenmaal gecastreerd is zal het sproeien waarschijnlijk over zijn maar hou het goed in de gaten.
    Je hoeft je kat geen ander voer te gaan geven maar je zult hem misschien ietsje minder moeten gaan geven omdat gecastreerde katers inderdaad aanleg hebben om dik te worden.

Hopelijk blijft je huis nu sproei vrij!

9. mymiracle

oh, hahaha, hebben we het fout Henkie :)

10. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb een ook een kater, een "gewone" europese korthaar. Hij is gecastreerd toen hij 6 maanden was (te vroeg volgens onze eigen dierenarts, wij hadden hem toen nog niet, maar dat terzijde). Maar hij sproeit nog steeds. Gelukkig niet heel vaak in huis, maar buiten bakent hij echt zijn territorium af. Onze kater wil niet met onze poes op 1 kattenbak en bovendien doet hij zijn ding liever buiten. het gevolg was dat hij als ze 's nachts in de bijkeuken zaten samen meneer overal plaste, behalve in de bak. de mandjes, onze schoenen, de mat. We hebben het nu opgelost door hem 's nachts in een speciale kooi te laten slapen met zijn eigen bak. Kat blij en wij blij.

Maar goed, jouw kat doet het dus ook overdag en in huis. ik wilde je even laten weten dat na castreren het sproeien niet altijd over hoeft te zijn...

11. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    Ik heb hier ook een kater lopen die met 6 maanden geholpen is hoor!
    De meningen over de leeftijd bij castratie lopen echt heel erg uit één maar 'het' kan al bij 15 weken.

12. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Je kunt ook ecodor gebruiken, dat haalt niet alleen de geur weg maar breekt het ook helemaal af.
    www.ecodor.nl

13. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hahaha ja ik wist het echt niet. head er nog nooit van gehoord. hebben vroeger toch ook wel katers gehad maar heb me moeder er nooit over gehoord. toch weer wat geleedr vandaag! :D

14. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    onze katten begonnen ook 2 dagen voor casteratie te sproeien.....dat is nu 2 jaar geleden....en mijn katten hebben NOOIT MEER ergens gezeken...hoogstes ergens gekotst....
    En ik dweilde vaak met detol na voor de hygiene...en dat doe ik nog steeds...dat haalt ook veel bacterie weg en doen ze het niet meer op dezelfde plek net zoals dat schoonmaakazijn

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    het is dan over. vanmorgen heb i hem samen met de dochter weggebacht en nu ligt hij als het goed is op de operatietafel :(. voel me best schuldig. omdat het een kruising is tussen 2 rassen is de kans aanwezig dat er iets is met zijn hartspier maar met het luisteren kon ze niks vnden. er bestaat een kans dat hij als hij dit mocht hebben niet eer wakker wordt of zelfs volgende week nog ineens dood neer valt (. de kans is erg klein en het is haar cariere pas 2x gebeurd (vrouwtje is denk net 30 :() . hij zag er verder prima uit en ze verwacht geen problemen. 2 uur mag ik hem ophalen zodat me dochter nog eerst een dutje kan doen.

de geur is trouwens helemaal uit huis maar me 3 zits ook :(. de bench heeft ie vanmorgen al ondergeplast. de riesbak zeg maar. het is ene geleende en maakte er ff het zijne van haha. heb er een nieuw dekentje in gelegt en ben naar de dierenarts gelopen. in me ene nand de kat en in de andere de buggy. denk dat doe ik wel ff maar pff is best zwaar zeg. vanmiddag weer ophalen en benieuwt. ben zo bang dat het een heel andere kat gaat worden. hij is zo lief, knuffelt heel de dag en alicia mag er alles mee doen. veranderd het karakter of niet zo erg dat hij ineens totaal ander gaat worden. pff wat een gedoe zeg. voelt net of ik me kind daar heb achter gelaten eerlijk waar.

en detol, ga het vanmiddag halen. mag je hier alles mee schoonmaken? ook laminaat bijvoorbeeld?

16. mymiracle

moeilijk he? vond ik ook bij onze poes hoor, het karaktertje veranderd niet hoor, hij wordt er hooguit wat rustiger van op den duur, heel veel sterkte ;)

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    dit is hij trouwens, een plaatje vind je niet haha
    wit met blauwe ogen :)

hij heeft ondertussen een dikkere vacht en is alweer w3at groter. foto is een maand geleden genomen :)

18. mymiracle

aaaaaaaaaah gossie!
    smelt...............

19. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    ahhh wat lief....ik heb detol ook altijd in het andere huis gebruikt....daar lag laminaat....je moet het gebruiken net als alles reiniger een scheut in warm water....maar voor de zekerheid even de achterkant lezen bij de drogist....succes...en hoop dat alles goed komt met de poes.....want het is echt een schatje...

20. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    Kun je dit misschien toelichten? Heeft de da dit gezegd?

De kans is erg klein dat je kat een totaal ander karakter krijgt, ik heb het in iedergeval nooit gehoord.
    Hij kan wel iets rustiger zijn.

Tis een schatje :D
    Mooi hoor zo wit, kan hij met beide oortjes goed horen?

Deel Deze Pagina