Koken met kokosolie voor Dummies

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 10 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Door een ander topic, van de week hier in de lounge, ben ik toch eens op zoek gegaan naar kokosolie. Ik heb die van Royal Green gekocht. Als ik de pot open, ruikt het niet (sterk) naar kokos. Ook niet als ik het verhit en ook het eten krijgt geen kokossmaak. Precies volgens verwachting, dus ;)

Maar misschien kan iemand mij nog een beetje verder wegwijs maken wat betreft koken met kokosolie. Ik bakte eerst altijd in olijfolie en de laatste tijd in vloeibare boter (voor bakken & braden of zo).

1) Hoeveel kokosolie moet ik gebruiken? Met vloeibare boter, vind ik het veel makkelijker doseren. Hoeveel gebruiken jullie? Een foto zou makkelijk zijn...

2) Wanneer is de olie heet genoeg? Het heeft een vaste vorm in de pot, maar het smelt vrijwel direct. Alleen als ik er vervolgens iets bij doe (vlees, beslag) dan begint het niet direct te sissen, zoals ik met boter gewend ben. Is het dan misschien nog niet heet genoeg?

3) Ik vind het nogal spetteren. Doet met denken aan die reclame met die man, die kip wil bakken. :D Hoort dat, of doe ik iets fout?

Volgens mij waren dat mijn vragen wel, voor nu ;)

Ik ben nog niet overtuigd dat het zoveel beter is, dan met (vloeibare) (room)boter bakken. Wellicht is het wel wat beter, maar ik denk dat het verschil marginaal is en er dus geen significant verschil is voor je gezondheid over je hele leven genomen. Maar als iemand anders daar anders over denkt, hoor ik dat graag! :)

Ik ga nu deze pot opmaken en dan zie ik wel verder, want ik vind het wel errug duur.

2. dekilene

dekilene Niet meer actief

waar kun je kokosolie halen dan?
    ik kan het nergens vinden??
    ik ben benieuwd nog nooit eerder mee gebakken dus ik lees met je mee.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kruidenwinkeltje hier in de stad. Wij hebben deen filiaal van De Tuinen, maar gelukkig hadden ze het ook bij het winkeltje hier.

4. dekilene

dekilene Niet meer actief

oke dankjewel.
    hier hebben ze ook zo'n winkeltje met natuur producten ik aankomende week even kijken

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey, ik koop het bij de turk/marokkaan voor 1,29 per 250ml.

alleen ik eet het niet maar smeer me er mee in ;)

6. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik wou net een topic hierover gaan openen, en toen zag ik deze. :D Ik denk al jaren gezond bezig te zijn door te bakken, braden en zelfs frituren in zonnebloemolie. Niet dus.. wil over gaan op kokosolie (aan de hand van wat ik hier heb gelezen), maar geen idee waar ik het kan kopen en wat de prijzen zijn. Voor frituren heb je sowieso aardig wat nodig.

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    de tuinen heeft het.. ook online verkrijgbaar en nu 2e artikel met 50% korting

ik gebruik bij gewoon bakken ipv boter een eetlepel olie.. en idd, het spettert wel.. heb daarom standaard zon spatdeksel erbij liggen.

en kokosolie is een stuk gezonder dan welke boter dan ook..

Veelgestelde vragen over kokosolie

daar kan je veel antwoorden krijgen over het waarom kokosolie

8. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik weet niet hoeveel je aan mijn antwoorden hebt, want ik ben geen enorme keukenprinses en helaas heb ik ook geen foto, maar ik kook wel vaak in kokosolie.

1) Ik gebruik ongeveer net zoveel kokosolie als ik vroeger olijfolie zou hebben gebruikt. Hoeveel dit precies is hangt natuurlijk een beetje af van wat ik kook, maar voor een grote pan met rijst, groente en soms vlees of vis gebruik ik ongeveer een klont van 1,5cm3. Ik moet er wel bij zeggen dat ik van lekker vet koken houd :p.

2) Het sist inderdaad een stuk minder dan boter, maar dat doet olijfolie bijvoorbeeld ook. Ik heb op mn pannen zo'n plekje dat verkleurt als de pan heet genoeg is en dat gebruik ik om te bepalen hoe lang e pan te verhitten.

3)Het spettert bij mij inderdaad ook meer dan bijvoorbeeld boter of olijfolie, maar niet heel extreem. heb wel gemerkt dat naarmate ik er meer olie bij gooi het ook meer spettert, dus misschien gebruik je teveel?

Al met al is het even wennen en uitproberen, maar het schijnt echt heel gezond te zijn. Succes!

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.563
    113
    bij ons bij de c1000 heb je een pot van 500 gram voor 3 euro.
    Niet veel duurder dan olijfolie.
    Heb het vorige week gekocht nav ander topic hier. Ik schraap wat uit de pot en als het smelt kijk ik of het ong even veel is als een scheutje olijfolie.
    Verder moet ik het nog uitproberen.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh en na openen, moet je het dan in de koelkast zetten of zo? Dat staat er namelijk niet op...

11. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Nee, gewoon buiten de koelkast. Boven de 25 graden wordt het schijnbaar vloeibaar, maar zo lang gebruik ik het nog niet. Ben benieuwd van de zomer.

Ik vind het overigens niet zo fijn om mee te bakken. Bij mij gaat het ook snel walmen... Geen idee hoe dat komt.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee. Ik gebruik al jaren op aanraden van de diëtiste olijfolie en vloeibare boter..

Heeft iemand misschien ook het linkje of de titel van het andere topic voor me, want ik denk dat ik die gemist heb.

13. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik heb een variant van de natuurvoedingwinkel die iets naar kokos smaakt maar ik vind dat juist lekker. Ik roerbak er dan ook alleen mee, kip en oosterse roerbakgroente o.i.d....

vVolgens mij mag de olie niet walmen, niet te heet opwarmen dus.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ben er nog niet echt over te spreken. Ik vind het erg spatten. Qua smaak vind ik het met boter toch echt lekkerder. Ik heb er gisteren krieltjes mee gebakken.

Deel Deze Pagina