Wanneer de trap áf?

Discussion in 'Verzorging' started by Hellen1971, Mar 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Mijn dochter van 18 maanden klautert al geruime tijd zelf de trap op. Uiteraard loopt ik er dan achteraan, meestal heb ik haar wel ergens beet.

Nu vroeg ik me af: wanneer is het gebruikelijk/veilig etc. dat ze ook zelf de trapo áf komen. Zij he top de billen en dan tree voor tree of lopend? Ik moet er persoonlijk nog niet aan denken, maar ben wel benieuwd wanneer jullie kindjes het dus ook de trap af zelf deden.

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoon ging met 15 maand zelf de trap op en af,

hij gaat er achterwaarts aan af, met de knieeen, ( sorry kan het niet zo goed uitleggen :p)

3. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb het hem geleerd zodra hij de trap ook op kon, achteruit op de knieën, zelfde manier als naar boven, alleen dan naar beneden:D

4. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn zoon gaat geheel zonder supervisie naar boven en beneden. Het is wel zo dat het hekje standaard dicht is, omdat ik er enigszins zin op wil hebben, maar ik blijf er niet meer per se bij. Hij kan pas sinds kort zelf naar beneden, maar dat komt omdat hij sinds hij loopt ook lopend naar beneden wil. Toen hij nog kroop deed hij het kruipend, maar dat weigerde hij zodra hij kon lopen. Nu "loopt" hij naar beneden terwijl hij de trapleuning vasthoudt.

5. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Okee...dan ben ik zeker een watje, want ik moet er niet aan denken dat ze nu al los de trap afloopt. Ze is best onhandig en hoewel ze goed kan lopen ( en rennen) valt ze ook nog regelmatig over haar eigen voeten. Zo van bovenaan de trap naar beneden, lijkt me een nachtmerrie

6. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Inderdaad als je je kindje achterste voren (dezelfde manier als naar boven) naar beneden laat lopen/kruipen en je loopt voor haar uit dan kan je als ze uitglijd ofzo haar zo opvangen.
    Met het handje aan de leuning met een jaar of 2 2,5? Zo lopen ze op het kdv in ieder geval wel de trap af met 2 jaar. AL hebben ze daar wel een lage leuning...

7. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik zou ook zeggen leer het op de knietjes met haar gezich naar de trap toe en dan naar beneden.

xxx

8. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    mijn dochter is nu 18 maanden en kan redelijk de trap af maar mag dat echt nog niet alleen
    mijn oudste mag het wel

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet helemaal niet meer wanneer m'n oudste zelf de trap af kon.... Beide kindjes gingen al heel vroeg zelf trappen opklimmen, nog voordat ze konden lopen. We hebben dan ook een heel mooi 'oefentrapje' in de woonkamer van 4 tredes.

Mijn jongste klom het kleine trapje op met een maand of 7 a 8. Nu (1 jaar) klimt ze ook de grote trap op, maar dan wel met iemand achter haar aan omdat ze nog wel eens een treetje wil wegglijden. Maar hoe ze eraf moet, dat heeft ze echt nog niet door. Inmiddels zie je wel dat ze daar belangstelling voor krijgt. Ik oefen het wel met haar, op dat kleine trapje, maar het werkt nog niet.

Wij leren ze overigens om achteruit de trap af te gaan, dus in dezelfde houding als ze 'm opklimmen. Ik vind dat veiliger dan zittend op de billen.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Deze week! Achteruit overigens.

11. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Mijn zoontje is nu 17 maanden en begint zelf een beetje te ontdekken dat waar hij op kan, hij ook af moet kunnen! Hij zette dus van de week voor het eerst heel voorzichtig een stapje terug op de trap, om vervolgens weer vliegensvlug terug om hoog te klimmen ;) Zal dus nog even oefenen worden, maar ik laat het hem lekker zelf ontdekken.
    Wij hebben onderaan de trap een deur, dus hij kan er sowieso niet zomaar op klimmen en boven ben ik er altijd bij, dus eraf gaat hij ook nog niet zomaar. Ik durf hem overigens ook nog niet zonder toezicht te laten klimmen, hoor! Hij glijdt nog zo vaak weg met een voetje...! Moet er niet aan denken.

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Ik zat me dit ook net af te vragen. Kleine trapjes kan hij al wel zelf, maar een grote trap achterstevoren leek me zo lastig. Maar ik begrijp dat de meesten van jullie dat dus veiliger vinden dan op de billen?

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij zijn er nog niet mee begonnen. hij kan nu vrij goed de trap op maar eraf , nee daar wachten we nog ff mee. hij wordt volgende maand 2.

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Gijs sjouwt gewoon lopend de trap ook af.. Ik achterstevoren lopend en hij dus vooruit.. Ik heb hem dan stevig bij de polsen vast en hij loopt tree voor tree, soms zelfs om en om ipv 2 voeten op tree, naar beneden..

Omhoog kan ie zelf maar vind t interessanter wanneer we hem dan ook bij de handen/polsen pakken want dan kan hij , net als ons, om en om een tree lopen, ipv steeds 2 voeten op 1 tree..

Gijs doet dat vanaf 18e maand..

Share This Page