wat een vervelende situatie zeg. hier kun je in elk geval niet zelf beslissen wanneer je over gaat naar de gyn. ik heb ook een medische indicatie door meerdere factoren. ik heb bij mijn vorige 2 zwangerschappen hoge bloeddruk gehad bij de eerste alleen op het einde vanaf 36 weken en bij de 2e vanaf 13 weken. wat betreft het 2 x per dag meten daar moet je echt mee ophouden. je maakt jezelf er alleen maar gek mee. wij hadden ook een bloeddruk meter in huis bij mijn 2e zwangerschap, als ik me niet lekker voelde bijvoorbeeld tintelende handen had hoofdpijn of sterretjes zag dat soort dingen dan pas ging ik mn bloeddruk meten. er is mij toen ook geadviseerd om het niet vaker te doen want je maakt jezelf onnodig zorgen hierdoor. hoge bloeddruk kan zwangerschapsvergiftiging veroorzaken of het is een eerste symptoon hiervan. daarom moet je in de zwangerschap oppassen met hoge bloeddruk. een bloeddruk van 140 over 80 is niet te hoog. volgens mij heb je het al een keer eerder aangegeven in een topic. een onderdruk van 90 is op het randje en die heb je gehad. om die reden hebben ze je bloed en urine onderzocht om te kijken of daar afwijkende waarden in zaten die overeen komen met zwangerschapsvergiftiging. dat was niet het geval anders hadden ze je niet laten gaan. vervolgens word de bloeddruk dan later (volgende dag paar dagen later) opnieuw gemeten om te kijken of ie nog steeds verhoogd is of dat ie weer naar beneden is gegaan. als ie weer naar beneden is gegaan is er zeker geen sprake van zwanegrschapsvergiftiging want dan zou die alleen maar hoger moeten worden. ik snap dat je bezorgt bent maar is echt niet nodig. 14-/80 is voor veel mensen een normale bloeddruk zelfs met onderdruk 90 laten ze je gewoon loslopen. als ie daarna nog verder omhoog gaat tja da is er iets niet goed. maar dat moet dan wel blijvend zijn en geen moment opname. die buikpijn die je boven in je buik hebt zou dan misschien t zuur kunnen zijn??? ik heb daar namelijk ook wel last van is een heel vervelend gevoel beetje bij dat zwaardvormig aanhangsel in de buurt het voelt niet als t zuur maar als ik een rennie neem gaat het wel over. wat betreft die vk praktijk. je hoeft gelukkig niet met ze te bevallen dat is fijn. maar ik zou zeker bij 1 van de andere vk's dit probleem aankaarten. jij en de betreffende vk liggen elkaar niet dat is duidelijk. en dat heb je soms met mensen. denk ook da daar het grootste probleem ligt. jij zal niet snel iets van haar aannemen, juist omdat jullie relatie onderling niet goed zit. bij mijn vk praktijk zijn er 3 2 vind ik super vertrouw ik ook volledig en de 3e daar heb ik mn twijfels bij. elke keer als ik daar geweest ben kom ik er met een minder fijn gevoel weg. ik weet dat het aan mij ligt want ze doet echt haar best en heeft al meerdere dingen voor me geregeld die de anderen niet hebben gedaan maar de klik is er gewoonweg niet. dus snap wel wat je bedoelt. zou in elk geval regelen dat je niet meer naar haar hoeft. en wat betreft die bloeddruk. sit back en relax....... als het niet goed is heb je op tijd klachten daarover en word er gecontroleerd.
Zelf vindt ik er best wel verschil in wat een zk normale waardes vindt hoor. Ik mocht ook doorlopen met 90 en hoger terwijl anderen worden ingeleid met 90
wel of niet inleiden is helemaal niet aan de orde ts in 29 weken zwanger. dan moet er eerst wel heel wat gebeuren voordat ze dat gaan doen.
Mij is ook verteld dat die automatische bloeddruk meters tijdens je zwangerschap minder betrouwbaar zijn. Ook door mijn vk. Nu heb ik verder geen klachten over mijn vk en ken haar al 19 jaar.. (Vriendin van de familie) Zij is goed in haar vak en ga er niet vanuit dat ze me een broodje aap verkoopt. Het kan dus goed kloppen van die bloeddruk meter. Over de rest zou ik zeggen: geen goed gevoel over je vk of gevoel dat ze je niet serieus nemen, aankaarten! Als ze niet luisteren, overstappen. Misschien in jouw geval een beetje aan de late kant dat overstappen, maar ik vind het zo belangrijk dat ze je serieus nemen. Bij ons in de praktijk hebben we er 4, maar alle 4 zeggen ze altijd goed te luisteren naar het gevoel van de moeder. Ze hebben mij, met al mijn bezorgdheid, nog niet 1x het gevoel gegeven dat ik me aanstel... Succes meid..
Pf wat zitten er waardeloze verloskundigen tussen. Ik heb hetzelfde als jou meegemaakt, ook mijn klachten werden avonds en snachts niet serieus genomen. Resultaat was dat ik ochtends met grote spoed naar het zk moest sjeesen en kwam daar aan met 10cm ontsluiting en persweeen . Ben met 33 weken bevallen en het had verkeerd af kunnen lopen. Ben er nog.altijd boos om. Zit met deze zwangerschap bij de zelfde praktijk maar de toen dienstdoende vk is er niet langer werkzaam en de vk's die ik tot nu toe heb gehad bij controles waren top!
Heb net mijn bloeddruk gemeten en was 133/95. Misschien is meter niet helemaal betrouwbaar maar hij geeft wel heel duidelijk verschillende waardes aan. Nu hoop ik maar dat meter niet goed is want dit lijkt me niet goed. Ben de hele middag emotioneel aa geslagen geweest. Voel me machteloos en ben gewoon bang dat dit kwaad doet bij mijn baby. Bah. Dit had ik niet zo verwacht in vierde zwangerschap.
Allereerst stop met je bloeddruk te meten! Dit kan ook een hoge bloeddruk veroorzaken. Doordat je hier continu mee bezig bent. Daarna stap over op een andere praktijk. Want dat dit niet goed voor je is is wel duidelijk!
Even voor de duidelijkheid, in mijn eerste zw woonde ik in andere plaats en had daar een vk. Tweede zw was deel zelfde vk als in deze praktijk, nooit probleem gehad. Derde zw had ik een praktijk in andere plaats. Dat was prima maar onhandig . Ik word zo wie zo vanaf 36 weken overgedragen aan vk in ziekenhuis. Maar ik wil liever bij gyn als ik klachten heb. Denk alleen niet dat ik daar iets over te zeggen heb zelf.
Ja meid.... Wat wil je nu doen dan. Je kam je vk bellen en dit aankaarten en dat je graag morgen eens wilt langskomen om bloeddruk te checken en gelijk ook met je eigen app te doen? Ik demk idd dat je jezelf ontzettend gek aan het maken bent wat je bloeddruk niet ten goede komt, maar ik kan je wel begrijpen
Sorry ik wil niet veel zeggen, maar is het nu niet gezegd dat je ten allen tijden de vk mag bellen?? De vk die ik heb een van de 3 deed ook in t begin van de zwangerschap nogal rot aan de telefoon over mijn maagpijn. Heb er niks achter gezocht, ze blijkt achteraf echt aardig en leuk enzo. Maar als je het toch niet zo'n goed gevoel vindt, denk ej dan dat je daar blijft wegens die andere 2 leuke? Misschien krijg je deze tijdens de bevalling. Denk dat je je die stress beter kan besparen en een andere kan zoeken. En nee als een gyn je serieuzer neemt als deze vk, is er wat mis hoor. Vind ik tenminste. Sterkte
Waarschijnlijk zal t hier al 100x staan.. Ik ben zelf verpleegkundige en de elektrische meters zijn inderdaad minder betrouwbaar dan met de hand meten. Vaak komt dit niet omdat ze minder nauwkeurig zijn, maar snel van slag zijn. dit komt meestal als je je arm even teveel beweegt enzo. Ik wil je adviseren om niet te vaak je eigen bloeddruk te meten. Ik weet dat het verleidelijk is maar ik denk dat je jezelf helemaal gek ermee maakt. Vertrouw wel je eigen gevoel en laat niet over je heen lopen.
Gooi die meter weg. Zijn al meer mensen die dat hebben gezegd maar je meet wel door. Luister naar je lichaam, let op de bewegingen van de baby e.d. Je maakt jezelf dus onnodig gek. Ben ook een keer in het ziekenhuis geweest op verdenking van zwangerschapsvergiftiging met hoge bloeddruk (en meer). Bleek er gewoon bij te horen. Geen idee hoe het er in de tussentijd uitzag maar drie weken later op controle weer netjes. Ofwel: je bloeddruk was hoog, het is nagekeken, alles goed dus vertrouw daar op. Voor de rest als je gevoel niet goed is bij deze vk zou ik overstappen. Maar denk dat het al minder erg lijkt als je het zelf een beetje loslaat. Succes verder
- Omdat het helemaal medisch maken niet voor een ontspannen bevalling zorgt maar bij velen juist paniek veroorzaakt. En dat remt de weeen. - Omdat zwanger/bevallen normaal gesproken niet iets wat medisch is maar juist heel natuurlijk, je kunt het in theorie zonder hulp. - Omdat we een systeem hebben waar verzekeraars de dienst uitmaken en het zo goedkoper is. Overigens wordt 28% van de zwangeren doorverwezen en tijdens de bevalling ook nog een deel overgedragen dus zo onvoorzichtig zijn ze hier niet. Er is 1x een onderzoek geweest dat thuisbevallen niet echt handig is (paar jaar geleden of zo) en sindsdien maken mensen elkaar gek over de thuisbevalling. Daarvoor hebben we het eeuwen thuis gedaan met zn allen (voor onderzoek beviel meer dan 80% van de vrouwen veilig thuis) Maar... het is jouw zwangerschap, jouw gevoel, jouw kindje. En er zijn ook slechte zorgverleners. Als je eerder in traject met gyn. hebt gezeten, waarom laat je je dan niet door je huisarts doorverwijzen. Stress is ook niet goed voor je kindje. Ontspannen zwanger zijn is heel belangrijk dus praat erover met je huisarts. Succes! Oh ja, ik koos er voor om pas op het allerlaatst overgedragen te worden, juist omdat ik relaxter ben bij mijn vkpraktijk dan bij zhuis. In zhuis ben ik patiënt, bij vk mama to be.