Ik vind het een sport om zo weinig mogelijk energie te gebruiken.. Wat doen jullie om te besparen? Hier -lampen uit waar we niet zijn -tv's niet op standby -opladers uit het stopcontact -laptop uit als hij niet gebruikt wordt Wie nog meer tips of dingen die ik nog vergeet??
Op lagere temperatuur wassen Deuren dicht Kachel op 19 graden ( en op tijd naar 15 graden) Led lampen Kort douchen
Overal spaarlampen. Vaatwasser en wasmachine draaien op lage temp, altijd vol en op nacht stroom. Lampen uit Niets op standby Hout kachel ipv cv Dat was het zo geloof ik.
Kort wasprogramma voor veel kleding. (behalve die van m'n zoon waar veel vlekken op zitten + handdoeken) Overal led lampen. Zo kort mogelijk douchen. De kachel standaard laag zetten, rond de 20 graden max. Als we het koud hebben trekken we maar een warme trui aan en een paar sloffen. Zo veel mogelijk de deuren dichthouden om de warmte niet te laten ontsnappen. Vaatwasser maar 1x per 3 dagen aan. We hebben daarom ook veel bestek en borden zodat de vaatwasser mooi 'vol' gespaard kan worden voor hij weer aan gaat.
's ochtends waterkoken en dit in een thermoskan doen. Hier kun je meerdere keren thee van drinken of warme flesjes maken.
Daar heb ik de ruimte niet voor in de vaatwasser...of heb jij een hele grote...( of doe je de pannen met de hand?)
Spaarlampen door het hele huis Waterbesparende kranen Alle apparatuur is A+ Niets onnodig op standby Goed luchten (verse lucht warmt beter en vlugger op) Thermostaat laag, ruim een uur voor je naar bed gaat Vermijden van opendeurenbeleid Wasmachine alleen vol draaien (maar niet overvol, da's ook slecht) Vriezer en koelkast op tijd schoonmaken En nog talloze andere kleine dingen
Hier overal spaarlampen, probeer zuinig te zijn met water.. Deuren dicht e.d. ook.. Maar ik ga ook weer niet te moeilijk doen, vind het heerlijk om lekker lang te douchen af en toe en als ik het met m'n trui en sloffen nog koud heb dan gaat de verwarming hier lekker een graadje omhoog
Alle tips die ik kan bedenken zijn al genoemd. Vind die van het water koken wel handig. Hier gaat de waterkoker heel vaak aan.
Stekkers uit stopcontact Eigenlijk nooit de kachel aan (Appartement) 30/40 graden wassen Zo min mogelijk water gebruiken
ik doe helemaal niets eigenlijk, ik doe mijn dingen die ik moet doen en houd hierbij geen rekening met besparen ofzo. Ik betaal hier 200 euro per maand voor stroom en stadsverwarming en krijg altijd nog rond de 400-600 euro terug (dit jaar wat minder maar dat lag meer aan dat de belasting hoger was geworden als aan mijn verbruik eigenlijk) Ik ben hele dagen thuis met de kindjes dus tv en 2 computer staan heel de dag aan, was en droog elke dag, vaatwasser ook elke dag, waterkoker zeker wel 4-5 keer op een dag, ik kook elektrisch (wij hebben geen gas) de verwarming staat ook lekker hoog. Alle apparaten standby, vroeger deed ik veel meer oplette en gebruikte ik misschien 500kw per jaar minder nou daar ga ik niet zoveel moeite voor doen eigenlijk (lekker lui haha)
Gordijnen dicht doen zodra de verwarming uit gaat. Verwarming zet ik rond half 8, 8 uur ´s avonds uit en is het nog warm genoeg tot we naar bed gaan. De temperatuur is hier nooit hoger dan 19 graden. Heb dan wel altijd een dikke trui aan.
-verwarming maximaal op 18, staat meestal op 17 graden en 's avonds rond half 8 zetten we 'm op 15. 't Is hier slecht geisoleerd en heb geen zin om ons blauw te betalen - spaarlampen en lampen niet onnodig aan, 's avonds meestal veel kaarsen aan - droger niet te vaak aan, had ik eerder 1x per week aan maar nu met een baby erbij en geen slaapkamer meer over voor de was staat ie toch vaker aan - stekkers uit stopcontact - meeste kleding op kort programma, maar witte was en handdoeken/sokken/ondergoed gaat wel op 60 graden Tv staat vaak wel op standby en laptop zo'n beetje de hele dag aan.
-Hier weinig gebruik van de droger, hooguit 2x per maand! -ontdooien van etenswaren in de koelkast -deuren boven allemaal dicht ivm open trap in de huiskamer en anders dus tocht. - korte wasprogramma's en korte centrifugeren - spaarlampen en kaarsen - verwarming meestal pas tegen 9 uur aan en rond half 9 uit, alleen als we thuis zijn uiteraard. Als we weg gaan draai ik hem lager. - gaspit niet vol open laten als eten kookt maar lager zetten. - vaatwasser niet elke dag - wassen voornamelijk in het wkd
Wij hebben geen magnetron, geen droger en een energiezuinige koelkast en wasmachine. Wasjes altijd op 30 graden of op eco bubble (dus koud wassen), kort douchen, verwarming zo min mogelijk aan, 1 keer per dag de afwas doen.... Kleine dingen eigenlijk die wel helpen. Afgelopen jaar hebben we bijna 400,- terug gekregen. Per maand betalen we 120,- aan gas/energie
De droger alleen voor sokken, handdoeken en honden kleedjes gebruiken. Alle deuren open laten zodat de warmte door het hele huis trekt en het niet extra warm is op 1 kamer, we hebben kamer met enkel glas en dubbel glas. Verder eigenlijk niets, als er een apparaat moet vervangen worden komt er nu een energie zuinige in.
- geen apparaten standby of onnodig aan - droger alleen voor handdoeken, sokken. 3 wasjes in 1 droger - korte wasprogramma s waar mogelijk. Volle trommel - weinig lampen aan en meteen uit als je dat vertrek verlaat - bij koken van groenten en aardappelen na 10 min koken gas uit en met deksel laten Staan. De warmte maakt de rest gaar in de volgende 10 min - verwarming staat hier voornamelijk uit. Of ik moet de hele dag thuis zijn. Maar snachts en s ochtends staat hij uit. Dan maar wat sneller aankleden Hij gaat pas aan tegen 18.00 uur. Hoogstens op 18 a 19 graden. 20.00 uur uit. Evt lekker onder mn dekentje. - op slaapkamers staat de verwarming altijd UIT. Vaak zeggen ze dat je de verwarming beter dag en nacht op een constante temperatuur kan houden. Ik doe dat dus niet. Ik betaal 60 euro per maand gas en licht dus dat zal wel goed zitten