nooit begrepen... wie legt het mij uit?

Discussion in 'De lounge' started by fafa, Nov 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Ik las net in de peuter-kleuter sectie een bericht waarin de tanden van de kinderen vóór het ontbijt gepoetst werden.
    Dus toen dacht ik: nu wil ik het eens weten :D
    Waarom??? Veel mensen schijnen dat te doen, maar ik snap het niet.
    Je eerste boterham smaakt naar mint, volgens mij (gatsie :)) en je gaat alsnog met broodrestjes tussen je kiezen de deur uit ;)
    Wie werpt voor mij licht op deze zaak?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien omdat ze dat als eerste doen bij het opstaan?

3. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Omdat vooral als er zure dingen gedronken worden (bijv jus) maar ook door eten je glazuur wat zachter wordt en het absoluut niet goed is om dan kort op een eet/drink moment je tanden te poetsen

4. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

geen idee toevallig net bij de tandarts geweest en ook met name voor onze oudtste die zwak glazuur heeft de tip gekregen de tanden te poetsen voor we de deur uitgaan of gaan slapen en niet meer na te spoelen dat het goed in kan trekken, dus gaat niet helemaal op lijkt mij en niets zo erg als dat je de hele dag nog een halve maaltijd tussen je tanden hebt zitten?

5. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik deed het ook andersom maar mijn tandarts adviseerde om toch eerst te poetsen en dan te ontbijten. Want: als je net gegeten hebt is er een "zuur/suiker aanval" op je tanden. Als je daar dan overheen gaat poetsen poets je eerst dat zuur erin, ookal poets je met tandpasta. Als je eerst je tanden poetst zijn ze beschermd tegen een zuuraanval.

Ik doe niet zo heel veel tandpasta op mn tandenborstel. Dan is die mint smaak ook niet zo erg. Ik heb er iig met ontbijten geen last van.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam

Dit inderdaad :)

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Mijn tandarts zij hetzelde als bij hipppydepippy, Tevens was laats deze vraag ook bij de lijfshow en ook daar was dit andwoord. wij doen dit overgens al jaren zo.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Klopt...hier poetsen we altijd voor het ontbijt...ook op advies van de tandarts...

9. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

misschien scheelt het dat er bij ons minimaal 2 uur zit tussen poetsen en eten zit vroege vogels in huis. hier werd benadrukt dat het laten intrekken van de tandpasta erg belangrijk is om de juiste werking te hebben en het een "laagje " kan aanleggen

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik vind het ook praktischer..

11. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Dit! Het schijnt dat wr minstens een half uur tussen eten en poetsen moet zitten. Dat is voor mij echt niet haalbaar s ochtends. Doe het al jaren zo en sinds ik dit doe geen tandproblemen meer. Poets zelfs nog maar een keer per dag met tandpasta omdat ik merkte dat die pasta voor nare geur zorgde tijdens het slapen.

Ohja. En je boterham smaakt niet naar tandpasta want in de tussentijd douche je, kleed je je aan enzovoort. Dan is dat echt wel weg.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,346
    36,205
    113
    Ik poets elke ochtend gelijk mijn tanden onder de douche, daarna pas eten dus, vind het gewoon makkelijker.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Ja maar dat doe je juist door niet te vlug te poetsen..

Wij poetsen in de avond bijvoorbeeld lang en goed. Dat ook op advies van de tandarts. 1 keer heel erg goed poetsen. Lang en elke tand.

In de ochtend gaat het wel vlugger en ik vraag me soms ook weleens af of het überhaupt nuttig is om in de ochtend te poetsen...

Maar we doen het natuurlijk wel braaf...

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ook door het tandenpoetsen wordt je glazuur zachter. Als je vlak NA het tandenpoetsen gaat eten heb je exact hetzelfde effect. Dus ook na het tandenpoetsen moet je wachten met eten en drinken.

15. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Zelf heb ik een slecht gebit en mij is geadviseerd om na het eten eerst te spoelen met water en dan minimaal een kwartier te wachten met poetsen. Dus 's ochtends ontbijt ik eerst (met koffie) en wacht netjes om daarna mijn tamden te poetsen. Hoe ik dat straks met de kleine ga doen weet ik nog niet, voorlopig is het poetsen 's avonds al een hele strijd.

16. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Idd, wat hier boven staat, er moet minstens een half uur tussen poetsen en eten of andersom zitten volgens mijn tandarts.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik doe dat ook niet, iieeehh. Lekker na het eten poetsen. Wij drinken geen jus of iets in de ochtend. Water of groene thee.
    Wij eten rond kwart over 7 en net voor 8 uur poetsen wij de tanden.
    Amper gaatjes btw.

18. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Hier gewoon poetsen na het ontbijt.

Ze hebben hier gewoon een goed gebit dus blijf hier ook mee door gaan. Ik vind het gewoon een smerig gezicht en idee als je na je eten niet even je tanden poetst. Nu heb je gewoon ook op het oog schone tanden en je adem ruikt fris. Hier zijn ze nogal van de salami en cervelaat worst, dat vind ik dan zo stinken na hun boterham dus hup na het ontbijt poetsen, hier drinken ze ook gewoon aanmaak siroop dus geen zoete zure dingen die slecht zijn voor je glazuur.

19. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Klinkt wel logisch natuurlijk wat hier gezegd wordt. Maar bah dat doe ik dus echt niet hè. Als ik eerst mijn tanden poets en daarna ontbijt met jus d'orange, smaakt dat naar braaksel :)

Ik heb overigens nog nooit in mijn leven een gaatjes gehad :D

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij kleden boven aan en wassen en poetsen dan. Daarna naar beneden om te ontbijten. Dat is vaak nog laatste slok als de schoenen al aan zijn en hap boterham op de fiets mee dus ja, we poetsen boven, dan is dat alvast gebeurd. Andersom probeer ik weleens maar dan staat dochter al met jas en schoenen in de gang en kom ik nog met de borstel aan rennen.

Share This Page