Hallo, Wij hebben een woning op het oog van een stel dat gaat scheiden. Deze mensen kennen wij persoonlijk. Doordat je vroeger de overwaarde vrij kon besteden staat het huis flink onder water. Misschien wel 40 duizen euro. Groot onderhoud is er aan het (oude) huis al jaren niet meer gedaan. Nu zien wij wel wat in dit huis en financieel hebben we het ea laten uitrekenen en ook de plannen die we er mee hebben zijn financieel goed te doen. Ons huis staat te koop en we kopen uiteraard niet eerder dan dat ons huis is verkocht. Nu komt de man van het stel net langs. Hij wil toch proberen om zelf de hypotheek op naam te krijgen zodat hij in de woning kan blijven en zijn ex met nieuwe partner verder kan. De man heeft een fulltime baan met normaal salaris, misschien iets minder als modaal (ns machinist oid) Zij heeft gewerkt paar uur in de week maar nu niet meer. Wat schatten jullie in? Krijgt hij het voorelkaar en kunnen wij opzoek naar iets anders of denken jullie dat het huis van de bank met restschuld verkocht moet worden?
Dat is, denk ik, lastig te beoordelen voor ons omdat we niet weten hoeveel hij precies verdient en hoe hoog de hypotheek is.
De wonig zal waard zijn door t slecht onderhoud tussen 160000 170000. Dan komt de totale hypotheek schuld op ongeveer op 200000 gok ik. Snap dat jullie verder niet percies iets kunnen zeggen hoor maar ik vroeg mij af wat zijn kansen zijn......en die van ons natuurlijk. Het gaat om een huis in het noorden van nl. Dat maakt misschien ook nog wel wat uit.
Een machinist kan best 40k per jaar verdienen. Afhankelijk van ervaring. En zou het waarschijnlijk wel koeten lukken. Maar zoals al genoemd, zonder de precieze bedragen en omstandigheden te weten is er moeilijk wat over te zeggen.
Ik denk niet dat de locatie van het huis zoveel uit zal maken, het gaat puur om wat de hypotheeklast is en hoeveel hij maandelijks zou kunnen betalen aan hypotheek. Kan hij het ophoesten dan zal hij de hypotheek op zijn naam kunnen krijgen, kan hij dat niet dan dus niet. Daarbij is zijn salaris natuurlijk wel zo handig om te berekenen wat je kansen zouden zijn, alleen de woningwaarde/hypotheekschuld kun je weinig mee (behalve berekenen, bij diverse aanbieders, wat de hypotheeklast per maand zou zijn). Er valt weinig over te zeggen, behalve dat je het beste even af kunt wachten. Je kunt natuurlijk altijd alvast verder rond kijken i.p.v wachten op een antwoord van zijn kant. Misschien vind je iets wat jullie meer aanspreekt en/of goedkoper, beter onderhouden is. Ik zou in ieder geval niet wachten tot je meer weet maar je opties open houden en lekker rondkijken.
Doen wij ook hoor. Staan open voor alles. Uiteraard hier eerst het huis verkopen. Ik was gewoon benieuwd hoe schappelijk de banken zijn met huizen die flink onder water staan en scheiden.
Daarom zou ik me ook niet teveel vasthouden aan dit huis maar rond blijven kijken wat er nog meer te koop is. Jullie eigen huis moet ook eerst verkocht worden gaf je al aan, en de zekerheid dat dit (ongeveer) tegelijk zal zijn met het vrijkomen van zijn huis heb je niet. Mocht er dan een andere koper in beeld komen zou hij dan wachten tot jullie het kunnen kopen of zou hij het aan de ander verkopen? Daar zou ik ook rekening mee houden, om teleurstelling (mocht hij de hypotheek niet op zijn naam krijgen) te voorkomen. Ik zou dus sowieso kijken naar andere huizen die jullie bevallen.. Zag net je reactie dat jullie dat ook doen
Ik denk heel schappelijk, mits hij het kan bekostigen. Zo niet, dan zal hij zeker moeten verkopen en met een restschuld blijven zitten (aangezien de woning minder waard is als de hypotheek), dan heb je nog wel kans dat de restschuld kwijtgescholden kan worden (geen idee hoe dat precies zit hoor) maar dat is verder voor jullie dan niet belangrijk denk ik.
Er wordt veel flexibeler mee omgegaan dan voorheen. Bijvoorbeeld maken steeds meer hypotheekverstrekkers een andere berekening op inkomen/lasten bij scheiding dan bij aankoop nieuwe woning. Er spelen zoveel dingen mee bij de beoordeling dat wij nooit kunnen weten of hij de hypotheek kan overzetten naar zijn naam.
En misschien zijn zijn maandlasten nog wel lager dan voor een huurhuis, zou het mij niet verbazen als hij het rond krijgt.
De bank zal er zelfs de voorkeur aan geven om het geheel op zijn naam te zetten. Dat is voor hun namelijk het minst verlieslijdend. Ik denk dus dat je verder zal moeten kijken.
Dit. En een huis van 200.000 euro waar al een hypotheek op zit, en iemand met een fulltime baan. Dat zou best eens kunnen lukken. Misschien heeft ie ook nog spaargeld, hebben ze al afgelost, krijgt ie een schenking, kan ie in de familie lenen, etc etc. Je weet het gewoon niet.