Grrrr. Stomme huisarts

Discussion in 'De lounge' started by lizab, Jul 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Of eigenlijk is mijn HA geweldig, het is de assistente.
    Ik ben er zo moe van. Iedere keer als ik een afspraak probeer te maken duurt het dagen voor we terecht kunnen.

Is niet vervelend bedoeld, maar als ik de HA bel, dan is er iets aan de hand en wil ik een afspraak. Ik ben niet eens voor mezelf, maar voor mijn dochter. Zo ben ik 3 maanden geleden vanaf maandagochtend bezig geweest een afspraak te maken. Ik moest alleen vrijdag werken die week en kon verder alles regelen. Eerst wordt de boot afgehouden en uiteindelijk mag ik langskomen maar alleen vrijdagochtend. Grr. En toen kreeg ik het verwijt of ik wel langs wilde komen omdat ik aangaf dat ik vrijdagochtend gewoon echt niet kon. Achteraf bleek ze watervratjes, zwemeczeem en de 5e ziekte te hebben.

Na het zoveelste incident was het net verdorie weer raak. Dochterlief heeft 3 plekken in haar gezicht. Het leek op muggebulten maar ondertussen vind ik het meer op krentenbaard gaan lijken. Dus.. de HA gebeld. 3 keer raden. Geen afspraak. Het kon ook wel overlegd worden zodat er gewoon een zalfje voorgeschreven werd. Ik aangegeven dat ik toch echt geen dokter ben en dat ik wil dat de dokter er naar kijkt en niet dat er zomaar een zalfje wordt voorgeschreven.

Nou, mooi pech, ik krijg weer geen afspraak. Ligt het nu aan mij of is het normaal dat ik ik wi ldat de HA hier naar kijkt?

Grrrrrr. Vast ook zwangerschapshormonen, maar ik ben er zo klaar mee. We hebben al een paar keer gezegd dat we dan wel een andere HA zoeken, maarja, de HA zelf is zo top.

2. p1982

p1982 Niet meer actief

wij hoeven niet eens te zeggen waarvoor we komen en kunnen vaak dezelfde dag en anders de volgende dag terecht

behalve tijdens vakantieperiodes want dan neemt de huisarts ook andere huisarten waar

3. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Klinkt ideaal. hier moeten we een uitgebreide beschrijving geven waarom je langs wilt komen, anders kun je het helemaal vergeten. :S

4. Nettie

Nettie Fanatiek lid

Jun 14, 2007
    4,016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Als jij een afspraak wilt dan heb je daar gewoon rech op...wie is zij dat ze een afspraak afhoud, en zomaar zalf voorschrijven??? vind dat echt bijzonder slecht van die ass....
    Zij is niet degene die beslist of jij wel of niet moet laten kijken...
    Miss eens een klacht indienen over die ass.? Dit kan niet vind ik... Als je bel voor een afspraak moet je die krijgen binnen 2 of 3 dagen vind ik.... wa nou als je kind oorpijn heeft.. laten ze je dan ook zolang wachten??? Kán toch niet.... Zeer vreemd en slecht dit...

5. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Oh ik zou er ook van balen hoor. Hier kunnen mijn dochtertje en ik gelukkig altijd op dezelfde dag terecht, en juist een ha die het niet in haar hoofd zou halen om iets voor te schrijven zonder er na gekeken te hebben ook al weet ik zelf wat het is doordat ik het bv eens eerder heb gehad.

6. Nettie

Nettie Fanatiek lid

Jun 14, 2007
    4,016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Hier hetzelfde hoor, hoewel ze meestal als de afspraak staat nog wel even vraagt waarvoor (miss om dan tijd aan te passen oid.?)

7. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wij mogen ook bijna altijd dezelfde dag langs komen. Helemaal als het om onze zoontjes gaat.

Kun je niet naar een andere huisarts overstappen?

8. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe

Ik heb net idd de stap genomen om toch maar een andere HA te bellen. Nu blijkt er echter een afspraak te gelden dat binnen onze woonplaats overstappen alleen kan als de huidige HA belt met de nieuwe om aan te geven dat het prima is. En dan moet ik dus eerst weer een afspraak zien te maken met mijn eigen HA. :S

Ik heb nu toch verlof, dus ik ga morgen wel weer bellen (en dan hopen dat er een andere ass. zit) en dan maar een afspraak maken voor over een tijdje. In ieder geval een klacht neerleggen en indien er geen verbetering geboden kan worden moet hij toch die andere HA maar bellen.

9. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Heel vervelend en absoluut niet zoals het hoort!
    Ik zou het ook bespreekbaar maken, zowel met de ass. als met de huisarts zelf.

Echter, ik heb jaren zelf als ass. bij een huisarts gewerkt en kan me dus ook een beetje in de situatie van de assistente verplaatsen (niet wat het voorschrijven van het zalfje betreft, maar wel in het invullen van de agenda van de arts); bij ons was de agenda van de huisarts (2 stuks in mijn geval) vaak zo vol, dat we van 'gekkigheid' niet wisten waar we de patienten neer moesten zetten. Bij erge drukte, wat bijna alle dagen het geval was, moest de ass. de eerste triage doen wat betekent: geen spoed moet wachten. Hoe vervelend dat ook is, en hoe moeilijk!
    Wat je ook doet, je doet het eigenlijk nooit goed; patienten moeten laten wachten (bij spoed natuurlijk nimmer!) is niet goed, de agenda van de arts voller dan vol (dubbele plaatsen zijn geen uitzondering) is ook niet goed.
    Dit was overigens voor mij een van de redenen na jaren te stoppen met dit werk, maar dat nu ter zijde....

Let wel; ik wil absoluut niet goedpraten wat hier gebeurd, maar alleen de andere kant van het verhaal een stukje toelichten.

Sterkte met je kindje, ik hoop dat er gauw naar haar gekeken wordt!

10. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    #10 lizab, Jul 22, 2010
    Last edited: Jul 22, 2010

Zo'n arts hebben wij gelukkig ook, dus als de HA zelf de belberichten afhandeld, krijg ik 's middags meestal alsnog te horen dat ik langs moet komen (zo ook met de waterwratten/5e ziekte)

11. Marni

Marni Bekend lid

Apr 26, 2007
    770
    17
    18
    Hier ben ik het mee eens, ben zelf ook assistente bij een huisarts en helaas kun je vaak niet anders dan alleen afspraken met echte spoed dezelfde dag neerzetten en de rest laten wachten, mijn baas werkt dan ook nog bijna iedere dag tot 6 uur door met spreekuur en dan nog heb ik niet genoeg plek, dat wekt aan beide kanten irritatie op en dat is niet leuk werken, geloof me.

12. Aurin

Aurin VIP lid

Oct 10, 2008
    8,337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    Ik zou het ook bespreken met je HA, en evt met de Ass zelf.
    Zoals hierboven ook uitgelegd, t zal best druk zijn.
    Maar dan nog geeft het haar niet t recht om dan moeilijk te gaan doen als jij aangeeft die ochtend niet te kunnen!

sterkte!

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Hier is altijd wel plek als je gewoon op tijd belt kan je altijd terecht!
    Wij hebben ook zelf echt rot assistentes wat een troela's;). Altijd heel bot en betweterig hebben al een aantal keren ruzie mee gehad (vooral mn vriend). En 1x was ik het zat en ben ik gaan klagen met mn vriend bij onze ha (die overigens echt heel goed is!). Na 1,5 jaar had hij nog steeds mijn dossier niet die had de assistente niet ingevoerd (ik kom bij een andere h.a uit een ander dorp vandaan). Nou dat vond ik toch wel zo belachelijk!

Denk dat je het gewoon even moet bespreken met je h.a en vertellen wat je dwars zit.

14. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik moet zeggen dat ik eigelijk altijd terecht kan en als ik belde voor mijn zoon kon die eigelijk altijd sneller terecht!
    Een keer dacht mijn moeder dat hij de rode hond had en ik was zwanger. De assistent zei toen gelijk, kom gelijk hier naar toe en de arts kijkt er gelijk naar! De kans is nihil omdat hij waarschijnlijk is ingeeint, maar we nemen geen risico.
    Mam zat er onwijs naast, was gewoon uitslag hahaha maar was geen probleem!
    Dus totaal geen klagen!

15. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik ben het ook eens met PenK tegenwoordig gaan mensen voor ieder wissewasje al naar de HA ... Ik zeg niet dat jij dat doet TS maar wil even uitleggen waarom de assistente dan vraagt wat er precies aan de hand is ... Ze bedoelen het echt niet verkeerd hoor, je kan het gewoon ter sprake brengen dat je gewoon een afspraak wilt maar zo'n assistente mag idd zeggen dat minder spoed zaken later kunnen ..

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Helemaal eens de HA wordt echt zo vaak voor onzinnige dingen gebeld dat ze echt niet iedereen op stel en sprong kunnen helpen.
    De meest urgente dingen gaan gewoon voor. Maar dat willen heel veel mensen niet snappen!

17. Loe

Loe Niet meer actief

ik zou het echt bespreken met de huisarts en vragen of inderdaad overvolle drukte de oorzaak is of dat dit van de assistente zelf afkomt. Bij eerst lijkt me dan normaal, maar overbezet (zou ik ook een andere ha zoeken) maar bij het tweede valt er misschien nog wel wat te veranderen?

18. Loe

Loe Niet meer actief

ik snap dat de assistentes trouwens ook niet bepaald leuk werk hebben als het zo ontzettend druk is zeg! mijn respect daarvoor.

Maar.........laten sommigen (!) niet zo afsnauwend en kortaf doen en vooral betweterig. Je kan gewoon soms niets meer zeggen vind ik.

19. miffy11

miffy11 Niet meer actief

alsof we bij dezelfde ha zitten zeg..
    hier precies hetzelfde verhaal, 9 van de 10 keer dat ik bel, krijg ik te horen: neem maar een paracetamolletje, terwijl ik echt niet zo makkelijk bel. laatst bleek ik een zwaar ontstoken slijmbeurs te hebben en kon niet lopen, maar nee hoor, kreeg geen afspraak. uit eindeiljk heeft mijn GYN (had ik toen een afspraak) gebeld of ik terwijl ik toch in het zh was even nagekeken kon worden bij de orthopeed!

ook is de praktijk smiddags niet te bereiken, ook niet telefonisch. na 11.30 geen afspraken meer en telefoon is niet te bereiken vanwege werkzaamheden.
    ben een keer daar smiddags naar binnen gelopen zonder afspraak (was ah hyperventileren en helemaal in paniek, ha woonde in zelfde straat.) assistente zat tijdschrift te lezen, gewoon een ha aanwezig, maar niks aan het doen.

ik geloof best dat huisartsen het druk hebben, maar neem dan of een patienten stop, of ben smiddags ook bereikbaar.. in ieder geval telefonisch. zitten 3 ha in de praktijk, je zou toch zeggen dat er een bereikbaar is..

20. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    blijkbaar te veel patienten op 1 huisarts? Ik zou dan inderdaad proberen over te stappen. Misschien is het bij een ander net zo erg, maar misschien ook niet.

Het is hier nu vakantieperiode, dus ik moest afgelopen 2 weken naar een andere huisarts. Ik mocht kiezen uit 5 ofzo. Dus zomaar een gekozen. En ik kon er met 2 uur terecht. Vanochtend moest ik weer met onze dochter, dus ik belde gelijk om 8 uur en ik kon om half 9 al terecht!
    Of dat nu een goed of slecht teken is weet ik niet (slechte huisarts, weinig patienten ;) ?) , maar ik ben weer goed geholpen en het is een erg prettige man.

Maandag bellen en op z'n vroegst pas vrijdag terecht kunnen vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Hoe druk ook. Dan moet het probleem blijkbaar op een andere manier bij de praktijk aangepakt worden.

Met -niet spoed- op maandag bellen en tot woensdag wachten vind ik best kunnen. Maar veel langer niet. Tenslotte zijn we zelf ook geen huisartsen en een onschuldig lijkende uitslag, kan best iets zijn waarvan de huisarts zegt: Gelijk mee naar het ziekenhuis... Weet jij veel?

Share This Page