Jeetje wat vervelend! Wij kunnen hier bij de huisarts (2 huisartsen en 1 in opleiding) altijd binnen een dag terecht, vaak nog dezelfde middag en anders de volgende ochtend. Er is bij jullie zeker ook geen spreekuur meer? Anders kon je daar nog naartoe, maar bij ons is dat al tijden geleden afgeschaft, helaas. Maar ik vind het echt belachelijk, druk of niet, dat als je maandag belt je pas vrijdag terecht kunt. Ik zou, voordat je overstapt, eerst eens in je omgeving rondvragen welke huisarts geschikt is en of je daar wel sneller terecht kunt! Anders zit je straks alsnog met hetzelfde probleem.
Tja, want zal ik hier nu eens op zeggen. Ik ben namelijk zelf ook assistente. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat we ons vaak moeten houden aan de regeltjes van de baas (de huisarts). Mijn baas wil op maar op bepaalde tijden spreekuur, wil alleen de afspraken achter elkaar en ga zo maar door. Maar om even op jouw verhaal terug te komen. Ik zou zeer duidelijk aangeven een afspraak te willen en daar niet vanaf wijken. En daarnaast zou ik het absoluut met je huisarts bespreken (want hij is vaak de enige die daar verandering in kan brengen bvb door meer spreekuur te draaien). Succes!!
Wij hadden ook zo'n assistente, zij wilde ook altijd weten waar het over ging, terwijl ik het soms niet wilde vertellen. (intieme dingen wil ik niet met haar bespreken) Uiteindelijk heeft mijn man zo'n ruzie met haar gehad dat hij een klacht heeft ingediend toen hij bij de ha zat. Uiteindelijk waren wij niet de enige die moeite met haar hadden, want ze is ontslagen. Nu nooit meer gedoe, ik kan altijd binnen 2 dagen terecht. Ze vragen wel waar het over gaat, en ik zeg het meestal gewoon, maar als ik zeg uhh dat bespreek ik liever met de ha, is het geen probleem. Succes ermee, ik zou het echt even tegen de arts zeggen, en ook dat je hierdoor liever naar een andere arts wil.
Ik heb ook al een tijdje niet zo'n goed gevoel bij mijn ha. En had al eens geinformeerd om over te stappen. Maar als je dus een conflict hebt met je ha. Moet je dat eerst bespreken en dan vragen of je aub over mag stappen. Is hij het er niet mee eens dan kan je dus niet eens naar een ander ha. Nou m'n broek zakte zowat af toen. Dus toch maar weer laten zitten. Tot een paar weken geleden, moest toen naar de ha dus ik ga zitten vertel wat er aan de hand is. Oke hij gekeken. en toe zei ik oja heb nog steeds zo'n last van m'n knie. Hij zo ja sorry hoor maar ik loop al 3 patienten achter heb hier echt geen tijd voor. Dan moet je een nieuwe afspraak maken. WAAAAAT dacht ik, maar was nog al overdonderd. In de auto dacht ik dat is toch zeker niet mijn probleem. Heb toen een ander ha gebeld, die ook veel dichter bij zit. Gevraagd hoe en wat. Toen mijn eigen ha gebeld, via de assistente. Die zou overleggen met de ha en 2 dagen later kon ik onze dossiers op halen. Pfff ben zo blij dat ik van die eikel af ben. En dat het dus best makkelijk ging nu.
bij onze vorige huisarts moest je ook standaard 3 tot 4 dagenw achten. en werd er eerst een heel kruisverhoor afgenomen. ik werd er helemaal gek van. ik ben nu verhuisd en heb een andere arts maar soms nog weleens contakt met de vorige huisarts voor mijn middelste zoon. hij heeft nu een vernieuwde praktijk met een hoop assistentes en 2 assitent dokter. zijn praktijk was hem gewoon helemaal boven eht hoofd gegroeid en nu gaat het veel beter met de wachttijden.hij heeft meer dan 4000 patienten. voorheen zat je standaart 2 uur of meer te wachten als ej eindelijk na 4 dagen een afspraak had weten te bemachtingen nu is dat nog hooguit een half uur. de prijs die dit alles kost is dat je smiddags niet meer terrecht kunt ook niet aan de telefoon en dat je altijd een bandje krijgt ipv een assistente. als ik dan vraag wat moet ikd an doen als mijn zoon om 2 uur smiddags ene gat in zijn hoofd valt? tot 5 uur wachten met een bloedend kind tot de dokterspost opengaat. nee zegt ie gewoon spoed bellen we zijn er wel maar moeten deze maatregelen gewoon toepassen om het te kunnen behappen. en de overheid helpt ook niet echt mee. ik ben eht met je eens dat dit ook geen goede oplossing is zo. kortom ze zitten zelf ook met de handen in het haar denk ik.
Wat een wisselende verhalen zeg. Ik snap heus wel dat mijn HA het erg druk heeft en dat ik niet meteen terecht kan. Aan de andere kant bel ik idd niet voor ieder wissewasje, dus als ik bel wil ik wel serieus genomen worden. Het is ook niet dat ik niet wil vertellen waarom ik bel, geen enkel probleem. Snap best dat ze in moeten kunnen schatten hoe hoog de spoed is. En wat bij mij met name de irritatie opwekt is dat de ass. de keuze maakt dat het met een zalfje wel goed komt, terwijl ik aan geef dat ik graag langs wil komen. Ik moet vervolgens "het veld ruimen" totdat de HA vervolgens alsnog aangeeft dat hij het wel wil zien. Sorry hoor, maar je kunt een kindje toch niet zomaar met plekken in haar gezicht rond laten lopen, een zalfje voor schrijven zonder dat er naar gekeken is? Miffy, jouw HApraktijk klinkt precies als de mijne. Het is dat we niet uit dezelfde provincie komen. Nogmaals, ik heb alle begrip dat het erg druk is en dat de assistente keuzes moet maken, echter is het in dit geval iedere keer raak, en is mijn geduld nu ook een beetje op. Ik ga het iig gewoon aankaarten bij de HA en dan maar even afwachten.. En vanmiddag eerst maar afwachten of we idd een zalfje voorgeschreven krijgen.
Overstappen kan en mag altijd niemand kan jou verplichten bij een h.a te blijven die jij niet prettig vind. Ik ben ook ooit overgestapt omdat ik onze h.a niet goed vond, we zijn toen met ons hele gezin overgestapt. Ik ben het ook wel eens dat mensen vaak voor iedere wisse wasje de h.a bellen en dat de assistentes dan ook zeggen dat je dan maar moet wachten. Maar het kan ook té ver gaan zoals bij mijn vriend het geval was. Omdat hij nu ook psychisch in de shit zit om het zo maar te zeggen werd hij meteen niet serieus genomen en zat alles maar tussen zn oren toen maar gelijk beklacht gedaan..
Vervelend,ik kan hier gelukkig vaak dezelde dag vaak nog terecht. Is een 5 min consult niet mogelijk?
Ik heb gisterenochtend gebelt voor een afspraak, kon diezelfde middag nog terecht maar heb het vanochtendvroeg gedaan. Hoef bij deze ook niet te vertellen wat de klachten zijn, zo vaak kom ik er niet dus ze weten wel dat ik niet om wat lulligs bel vaak.
Volgens mij heb ik ook dezelfde huisarts... Hij is zelf heel goed, maar de assistentes (vooral de opper-assistente) gedragen zich als een soort nationale garde. Je komt er pas doorheen als er echt iets ergs is. En ze vinden het ook doodnormaal om je strontchagrijnig te woord te staan. Nu is het ook een megadrukke praktijk en een hele goede huisarts, maar dan nog.... Daar komt nog eens bij dat hij er nooit op woensdag is en om de haverklap op cursus of weet-ik-veel. En het allerergste is dan nog wel dat er dan geen vervanging is. Dan krijg je het antwoordapparaat met de mededeling dat de praktijk gesloten is en je alleen in ernstige spoedgevallen kan bellen met de assistente. Verder zoek je het maar uit. De enige optie is dan een dag - of soms twee - wachten en anders 's avonds voor driedubbel tarief naar de huisartsenpost bellen. Waar je dan voor 20 euro wordt afgewimpeld (!). Nu moet ik wel zeggen dat als er iets met mijn zoontje is, we wel altijd heel snel terecht kunnen. Daar ben ik wel blij mee, want met die kleintjes kan even wachten tot behoorlijk grote problemen leiden... En zoals ik al zei, de huisarts is wel heel goed. Hij verwijst ook redelijk snel door bijvoorbeeld. Maar ik zit er ook sterk aan te denken naar een ander te gaan. Ik ben die gemene assistente meer dan zat en ben er ook helemaal klaar mee door een hele ballotagecommissie te moeten voordat ik een keer langs mag komen.
Bij mij valt het op zich ook wel mee. Ik kan (afhankelijk van het probleem) dezelfde dag, maar uiterlijk 2 dagen later bij de dokter terecht. De assistente hier vraagt ook wel waar het over gaat en heeft soms ook de neiging om dingen zelf te doen. Soms komt me dat uitermate goed uit, ze schrijft zelfs verwijzingen ... hoef ik 'm alleen maar op te komen halen bespaart tijd ... Ik irriteer me meer aan iets anders. Als ik daar dus in de wachtkamer zit, en zij zit uitgebreid met patienten te bellen, dan kan iedereen in geuren en kleuren mee genieten van het probleem. Dat vindt ik echt niet kunnen en dat is voor mij DE reden dat ik haar niet in detail zal vertellen wat het probleem is. Ik zeg "ik heb pijn van mijn voet en wil de dokter spreken, wanneer is het mogelijk?. Ik heb geen zin om door de hele wachtkamer te gaan, zeg maar ... En wat ik helemaal irritant vind is dat 1 dag in de week zit de vrouw van de HA achter de telefoon. Niets is zo erg als de vrouw van de dokter :x en in mijn geval is het nog een kreng ook ... blegh ...
Dat is bij onze HA ook dat heel de wachtkamer mee kan luisteren maar je weet toch niet over wie het gaat want ze noemen geen namen of zo. Hier erg leuke assistenten en HA zijn er meerdere maar vraag altijd dezelfde. En het is een HA die echt vol aandacht naar je luistert en de tijd voor je neemt!
Sowieso heeft de assistente jou gewoon normaal te woord te staan. Ik heb het ook vaak druk op het werk, maar dan ga ik niet snauwen tegen patienten. Het feit dat je moeilijk een afspraak kunt maken bij de huisarts hoeft natuurlijk niet aan de assistente te liggen. Waarschijnlijk krijgt ze orders opgelegd vanuit de huisarts. Maar wat ik wel vreemd vind, waarom kun je bij de ene huisarts wel terecht en moet je bij een andere hemel en aarde bewegen om een afspraak te krijgen? Dan klopt het hele systeem van de huisarts niet lijkt me..
dan nog. Ik vind het gewoon nog done als die hele wachtkamer vol zit, dat je mee kan genieten van andermans problemen. Of je nu wel of niet een naam noemt, het is niet alleen voor de patient zelf vervelend (althans in mijn geval), maar ik als wachtende zit daar ook niet op te wachten hoor ...
Klopt maar dan zouden ze eigenlijk nog iemand aan moeten nemen die in een apart kamertje zit en daar is geen geld voor zeer waarschijnlijk. Ik ervaar het niet als vervelend ik vertel gewoon waarom ik naar de HA wil en hun reageren daar gewoon netjes op.
zelfde gebouw als mijn huisarts??? ze zijn amper te bereiken, meestal krijg ik het antwoord apparaat, alles moet eerst overlegt worden met de huisarts , dan moet je dus weer terug bellen, dan moet je een afspraak maken. en je kan tussen bepaalde tijden bellen voor uitslagen, waardoor je gerust 3 min aan de telefoon hangt, recepten die pas na 3 a 4 dagen bi de apotheek aan komen (en ik heb dan nog een eikel van een huis arts) in marsdijk schijnt een leuke te zitten voor kinderen, en ze is ook nog goed, ik denk dat ik ons daar maar ga inschrijven
Bij onze huisarts kan je mega snel terecht. er word helemaal niet moeilijk gedaan, als je een afspraak wilt krijg je die.
Voor mijn dochtertje kan ik vaak de zelfde dag nog terecht, of de andere morgen heel vroeg. En voor mezelf ligt het er aan, ze vraagt vaak of ik even kan wachten of dat het haast heeft! Maar soms kan ik ook gewoon dezelfde dag.. En soms 2 daagjes wachten. Maar voor de kleine kan ik 9/10 x dezelfde dag terecht.
Wat vervelend zeg. Zo sta je wel een eind met de rug tegen de muur. In mijn vorige woonplaats was het zo erg dat er niet eens genoeg huisartsen waren en sommige inwoners dus al jaren zonder vaste huisarts zaten. Was zeker ook de schuld van de gemeente, die weigerde jarenlang de vestiging van nieuwe huisartsen vrij te geven, terwijl er rustig een stuk of 3 extra nodig waren. We hebben nu het omgekeerde. Ik durf niet meer voor ons zoontje te bellen zonder aangekleed te zijn om 8 uur 's ochtends. We hebben namelijk een paar keer de vraag gehad of we er binnen 5 minuten konden zijn als hij iets had waar we die dag nog naar gekeken wilden hebben, oeps. Dat is natuurlijk het andere uiterste, maar liever dit dan jou situatie.