hoeveel leerlingen minimaal op een basisschool?

Discussie in 'De lounge' gestart door hulkie, 20 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ik vroeg me iets af.
    op de basisschool waar mijn kinderen zitten, gaan er na de vakantie nogal wat kinderen naar een andere school.
    ook gaat gr 8 natuurlijk weg.
    dat zijn er heel wat.
    er zitten nu rond de 85 kinderen op.
    na de vakantie zullen dat er 65.
    ik heb geen idee hoeveel kleuters er nog bij komen in de loop van volgend jaar. maar ik maak me toch best zorgen, straks moet de school nog dicht omdat er te weinig kinderen op zitten.:(
    iemand die dit weet?

2. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan er wel even op googlelen maar als ik het goed heb, is het minimaal aantal leerlingen 23.

3. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ik kon op google zo niks vinden eigenlijk. maar 23? dat is wel heel weinig, dan kunnen we nog wel even vooruit dus:)

4. sweetlove80

sweetlove80 Fanatiek lid

8 jun 2011
    1.097
    398
    83
    Vrouw
    Noorden van Holland
    Nee dat zijn nog wel genoeg leerlingen, wel een kleine school zeg...lijkt me wel fijn hoor voor de kinderen die hebben dan ook veel kleinere klassen.
    Hier basisschool 310 leerlingen...mijn dochter zit in een groep met 27 kinderen:$

5. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook niet als je gewoon intikt, minimaal aantal leerlingen basisschool? Of 23 leerlingen basisschool?

Onze basisschool gaat dicht. We hebben op dit moment volgens mij nog 17 leerlingen over. Vandaag gaan mijn kinderen een ochtend proefdraaien op hun nieuwe school. Ik ben benieuwd.
    Ik vind het wel ontzettend jammer dat de school dichtgaat.
    We moeten nu naar een naastgelegen dorp om naar school te gaan.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

27 kinderen is toch niet zo shockerend? Ik heb altijd op een school gezeten met 1 klas per groep, maar wel met tegen de 30 leerlingen. Gezellig juist! Heb het nooit als vervelend ervaren als kind. Mij lijkt een kleine school juist helemaal niets eerlijk gezegd.

7. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
  8. mol81

mol81 Niet meer actief

Minimaal aantal kinderen ligt op dit moment op 23. Maar er zijn allemaal andere redenen om een school open te kunnen houden. Verenigingsbreed (alle scholen die bij een vereniging horen) kun je alle leerlingen optellen en delen door het aantal scholen (bij. 230 lln, 350 ll, 67 leerlingen en dan delen door 3). Verenigingsbreed moeten er minimaal 100 leerlingen per school zijn.

Ook wordt gekeken naar kwaliteit van onderwijs. Een school van 23 leerlingen moet kwalitatief goed onderwijs blijven bieden. Er wordt steeds meer ingezet op kindvoorzieningen. Scholen in kleine dorpen samen laten gaan waardoor je voor- tussen- en naschoolse opvang kunt realiseren.

Er zijn nog meer regels maar ga er vanuit dat de school van je kind voorlopig geen gevaar loopt.

9. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ja de aantallen worden steeds kleiner bij ons, maar er zitten in onze wijk ook al zo'n 6 basisscholen. dus er is keuze zat. en dan kiezen ze toch vreemd genoeg voor een "drukke"school.
    we krijgen wel steeds meer combi klassen.
    gr 1 en 2 zitten in 1 klas
    gr 3 en 4 na de vakantie ook
    gr 5 en 6 ook in 1 klas
    en 7 en 8 ook in 1 klas
    t heeft voor en nadelen zo'n kleine school, iedereen kent elkaar.
    als ik met mijn kleuterjongetje over straat loop en er komt eentje uit gr 8 voorbij, gaat het echt van he HOIIIIII.
    maar tis ook wel heel roddelgevoelig, of het valt meer op omdat er minder mensen zijn, dus vaak dezelfde waar het over gaat natuurlijk ;)

Gwen81, vervelend zeg, dat bij jullie de school dus wel dichtgaat vanwege te weinig leerlingen.
    hopelijk zijn je kinderen gauw gewend op de nieuwe school en maken ze lekker veel nieuwe vriendjes.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Volgens mij hangt dat af van waar de school staat. Dorpsschooltjes zijn vaak 23 al minimum. Maar in de stad zit het minimum soms wel hoger. Het kan zelfs 200 zijn.
    Maar dat krijg je wel ruim van te voren te horen, en de school hoeft niet direct te sluiten. Ze krijgen nog wel even de kans om nieuwe leerlingen te werven..

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk dat als er 6 andere basisscholen in de buurt zitten, er sneller voor gekozen zal worden de school te sluiten. Ook vanuit de gemeente. Er zijn tenslotte genoeg alternatieven, zeker voor zo'n kleine groep leerlingen en de school alleen maar krimpt. Kun je niet eens navraag doen bij de directeur van de school? Misschien hebben ze wel plannen om juist te groeien, of om het te laten zoals het is. Of misschien zegt hij wel dat de kans er inderdaad in zit dat ze in de nabije toekomst zullen sluiten.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Nadeel van een kleine school: combinatieklassen!

Zelf zat ik op een krimpschool, die ieder jaar kleiner werd. Mijn klas had maar 16 kinderen, één klas lager waren ze met 15. Wij hebben 3 jaar lang met z'n 31'en samen in één lokaal gezeten met één juf. Alleen in de 6e klas (nu groep 8) zaten we weer alleen.
    Zulke kleine scholen kunnen het zich niet veroorloven om alle groepen apart te houden.

Overigens had ik er geen last van, die lagere klas interesseerde me niet en ik kon me prima concentreren op m'n eigen taken. Ik zou dus ook totaal geen last hebben gehad van een klas met 27 of 30 leerlingen.

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik vind het juist een voordeel dat er combinatieklassen zijn ;)

Het aantal leerlingen op 1 school hangt af van de bevolkinsdichtheid.
    Daarnaast mogen scholen die een bijzondere vorm van onderwijs aanbieden onder die norm uitkomen. Dus bijv montessori, dalton enz. Dit omdat deze scholen zich daarmee onderscheiden.

Mijn kinderen zitten op een montessorischool. Toen ik daar zelf zat waren we met 410 leerlingen, nu zijn het er veel minder. Ze hebben een paar jaar terug problemen gehad van personele aard (denkrichtingen verschilden erg tussen medwerkers, leed tot een breuk) waarna veel ouders hun kind van school haalden. Met name in de groep waar mijn zoon inzat. Daarom zijn er volgend jaar maar 9 achtstegroepers. Maar omdat montessori werkt met vertikale klassen is het dus niet een hele kleine groep.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Bij die verticale groepen is het de bedoeling dat het wat door elkaar loopt, prima lijkt me als dat de onderwijsvisie is.

Op zich hoeft het ook geen nadeel te zijn (heb het zelf niet zo ervaren, al had het in mijn geval ook totaal geen meerwaarde), maar ik bedoel het om aan te geven dat een kleine school niet automatisch betekent dat de klassen ook klein zijn.

15. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb zelf op een kleine basisschool gezeten. Ik was groep 3, in totaal 17 leerlingen waarvan er 3 in groep 8 zaten. Bleven dus 14 over, en toen is de school gesloten. Kwam toen op een basisschool waar we met groep 4/5 in een lokaal zaten, had ineens 25 klasgenoten ofzo.

Tja, ik vond het nooit zo erg, met de verjaardag trakteerde je gewoon de hele school en de meesters en juffen, speelde met kinderen uit alle klassen.

Deel Deze Pagina