Kat sproeien..

Discussie in 'De lounge' gestart door MissT, 3 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissT

MissT Niet meer actief

Vanochtend kwam mijn kat aanlopen en deed voor het eerst ontzettend raar.. hij trilde en beetje en er kwam opeens allemaal plas uit terwijl hij stond.
    Ik schrok me kapot. Hij is 'pas' 5 maanden en de dierenarts heeft ons verteld dat katten sproeien als ze 6mnd of ouder zijn.
    Nu denk ik dus dat hij eerder is, en ben bang dat hij straks zijn zusje zwanger maakt.
    Wie weet hoe snel je je katje moet laten helpen??

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou em zsm laten helpen, volgens mij kan dat al gewoon hoor.

3. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

IK heb een poes (de meesten hier denk ik) Maar ik heb er ook 1tje die nu op de venstrbank ligt:D
    Ik denk dat wanneer hij gaat sproeien hij ook geholpen kan worden.
    Maar ben geen dierenarts.......die kun je na het paasweekend altijd even bellen om te horen of het kan.

4. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

o ja mijn poes is met 5 maanden geholpen.

5. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Onze katten/ poes zijn met kleine 6 maand geholpen!
    Heb 2 katers en 1 poes, en ik wilde dat gedonder absoluut niet hebben! Dus was er vroeg bij.

De dierenarts geeft wel aan of het kan ja of nee!
    Dus ik zou gewoon even bellen...

6. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik heb 2 poezen, en de ene begon al krols te worden bij 4/5 maanden. Ik heb ze bij 7 maanden alletwee laten helpen. De andere is toen nog nog nooit krols geweest. Dit kan dus per kat/poes erg verschillen en denk dat 5 maanden zeker geen uitzondering is. Ik zou hem echt zo snel mogelijk laten helpen want misschien heb je ook weleens gelezen dat katten/poezen supervruchtbaar zijn, het is zo gebeurd. Daarnaast is het gewoon erg vies natuurlijk, dat plassen en sproeien in huis. Deed die van mij ook (poezen doen dat ook, wist ik ook niet van te voren). Overigens doen ze castreren/steriliseren in amerika al in het nest, dus bij 6/7 weken. Al vind ik dit erg vroeg, denk niet dat het erg veel kwaad kan, al zeggen sommige dierenartsen dat het de groei kan belemmeren.

xx

7. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!!:D

8. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Zodra ze gaan sproeien kunnen ze geholpen worden, althans zo is het mij altijd verteld. Ik heb 2 katers en 1 poes. 1 kater is mijn 4,5 maand al geholpen die was heel vroeg met sproeien en mijn andere katertje gaat donderdag, hij is nu 9 maanden en sproeit nog niet maar ik wil wel voor zijn. Ook heeft hij een aardig klokkenspel hangen :).

Dus volgens mij kan hij al wel geholpen worden hoor, dat hij gaat sproeien betekend dat hij ontwikkeld is....

9. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    als de sodemieter laten castreren. als je geluk hebt stopt hij met sproeien maar als je pech hebt is het al te laat. het beste is voordat ze beginnen te sproeien ze te laten helpen. maarja hij is er hel vlot bij. als je nu snel handelt dan stopt hij er misschien nog mee als je geluk hebt. hij kan best geholpen worden al hoor. onze dierenarts zegt zelfs hoe jonger hoe beter dan gaat het allemaal veel gemakkelijker. alleen blijft hij dan wat achter in de groei. daarom stellen veel mensen het uit. maar wat wil je liever een grote sproeiende kater of een iets kleinere die niet je hele huis van de stank vergeeft. want sproeisel is bijna niet uit je huis te krijgen. je blijft het ruiken.

10. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    over dat castreren uit het nest dat klopt. in engeland en amerika dus blijkbaar ook is dat al jaren heel gewoon. een kennis van mij fokt ragdolls en die heeft ook sinds een paar jaar afspraken met de dierenarts die overigens uit engeland komt dat alle kittens geholpen het nest verlaten. mijn ragdoll is ook door die arts gesteriliseerd welliswaar nog gewoon met 9 maanden maar via de engelse methode. dus de buik hoeft niet helemaal open. daar doen ze het via de zij en er is maar een driehoekje vacht weg dan en de rest is een kijkoperatie. je hebt alleen amar 3 kleine gaatjes. ze herstellen dus veel vlugger en hoeven geen kap op.

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ben het met Yinte eens! Echt meteen laten helpen!! Met een beetje mazzel kapt hij ermee na z'n castratie en dat hoop ik echt, maar soms blijven ze het doen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het zal worden. En probeer hem in de gaten te houden. ALs je ziet dat hij gaat staan, gelijk wegjagen! Is z'n zusje wel geholpen? Anders ook laten helpen en ze even uit elkaar houden nu?

12. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik zou hem maar laten castreren hoor,het kan inderdaad dat ie al met 5 mnd zover is.
    Hier is onze kat ook rond die periode geholpen.

13. Skye

Skye Niet meer actief

Nou, als bij ons poezen gecastreerd worden, hoeven ze ook geen kap op hoor! En het nadeel van zo'n operatie is dat ze de baarmoeder niet goed kunnen beoordelen, dus niet goed kunnen zien of die er wel goed uit ziet of niet! Verder is het idd een iets kleinere ingreep, maar verder niet veel verschil! En ik vind het trouwens belachelijk dat poezen en katers al in het nest gecastreerd worden! Waarom een beestje van amper 7 weken oud al onder narcose brengen???

@TS:
    Hier doen wij het in principe vananf zo'n 6 maanden! Maar zoals in jouw geval, als de kater er vroeg bij is, dan doen we het eerder! Zeker omdat je ook een poes in huis hebt, zal ik zeker niet te lang wachten. Dus lekker een afspraakje maken na de paasdagen!

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    skye@ daar bega je een vergissing een raskat gaat bij hun pas met 14 weken ( of later ) weg en worden een week van de voren gesteriliseerd of gecastereerd en het is de bedoeling dat dat straks bij alle fokkers en ook bij alle opvangen gedaan gaat worden hoorde ik. een andere kennis van mij is gastgezin van een opvang en die zijn er ook hard over aan het nadenken.

15. Skye

Skye Niet meer actief

Tja, ieder zijn mening!!! Maar ik zie liever dat katjes eerst een beetje uitgroeien en dan pas gecastreerd worden! Maar dat is mijn mening he!!

16. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik zeg ook niet of het goed of slecht is ik vind voor beide kanten sterke argumenten gelden. de fokker die dit doet heeft zeer sterke en goed onderbouwde argumenten en onderzoeken waar ze zich in verdiept heeft. dit soort dingen spelen op internationaal nivo. van de opvangen kan ik het me vanwege alle nestjes in het zomerseizoen ook goed voorstellen dat ze plannen hebben in die richting. maar ook jou bezwaar kan ik me in vinden. gelukkig ben ikzelf niet in de positie om een beslissing te hoeven nemen. maar ts. doet er in mijn ogen goed aan om meteen dinsdag een afspraak te maken wil ze geen heel groot probleem in huis krijgen.

17. MarkDoif

MarkDoif Lid

20 jan 2010
    62
    0
    6
    ICT-Dienstverleningsbedrijf
    Kockengen
    #17 MarkDoif, 4 apr 2010
    Laatst bewerkt: 4 apr 2010
    Ik heb ook altijd begrepen dat een kater/poes eerst uitgegroeid moet zijn. Onze poes werd al een aantal maanden krols toen we haar lieten helpen. We hebben haar dan ook toen ze 5 a 6 maanden oud was van de straat gehaald. Ze was gedumpt en zwierf in een buitenwijk van dit dorp rond. Ze was in ieder geval wel goed volgroeid, maar uiteindelijk werd ze permanent krols.

Zo'n 8 maanden na de sterilisatie werd ze gek genoeg weer krols. De dierenarts dacht aan een achtergebleven stukje eierstok en weer opereren zou de bedoeling zijn. Alle darmpjes etc moesten eruit om erbij te komen. Toen we daar aankwamen om de poes te brengen voor de operatie besloot hij ter plekke gelukkig geen operatie te doen omdat het heel zwaar/pijnlijk zou zijn voor onze Lotje. Ik zag er ook al 2 dagen vreselijk tegenop, was er helemaal beroerd van en was bang dat ze zou gaan overlijden. De dierenarts had lang en veel met collega's overlegd en in plaats daarvan kreeg ze een hormonen spuit die als het goed is het probleem op moet lossen. Als ze na 2 maanden toch weer krols wordt moet ze misschien nog een tijdje aan de kattenpil.

Wat ik met dit verhaal eigenlijk wil vertellen is dat je een kat naar mijn idee/gevoel nooit te vroeg moet laten helpen, maar erg laat kan ook problemen opleveren!

18. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    6 maanden is een prima leeftijd om te castreren zeker als de kater nu al sproeit, ik zou als ik jou was dinsdag gelijk bellen voor een afspraak en hopen dat zn zusje niet ook nog eens krols wordt :)
    Ik wou het sproeien voor zijn omdat ik niet op een sproeiende kat zit te wachten :S dus ik heb mijn maine coon kater met 9 maanden laten castreren.
    Zo ga ik het ook met onze siberische kat doen, zo lang mogelijk uitstellen maar zodra de kattenbak sneller dan anders begint te ruiken gaat ie onder t mes :)

19. Skye

Skye Niet meer actief

Kattenpil zou ik echt niet doen!!!!! Hele grote kans op mammatumoren!! Raden wij hier ook ten aller tijde af!

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik denk dat er bij de kat van markdiof niks meer helpen zal pil of geen pil. die is te laat gesteriliseerd en al regelmatig krols geweest ze zal dit gedrag tot in lengte van dagen blijven vertonen, omdat ze het gewoon niet meer afgeleerd krijgt. net als het sproeien als je te laat castereerd.volgens mij helpt die kattenpil of ie nu wel of niet goed is ( dat weet ik niet ik heb nooit over problemen gehoord ermee en ken verschillende katten die op die pil staan maar heb er zelf geen ervaring mee ) maar ze zullen niet helpen op aangeleerd gedrag denk ik.

Deel Deze Pagina