dit vind ik nu van die achterlijke opmerkingen he.....vroeger waren de winkels op feestdagen ook gewoon dicht. das allemaal iets van de laatste jaren. en in de zorg is het natuurlijk een heel ander verhaal. je kan die oudjes maar moeilijk heel de kerst in dr eigen stront laten liggen he kijk en op 1ste kerstdag winkelen is lijkt mij niet perse een noodzaak. sorry dat ik dit zo cru zeg maar het is potdorie tegenwoordig net of we niet meer zonder bijna 24 uurs economie kunnen:x en jij zal ook vast weleens gebaald hebben als je eerlijk bent als je familie tweede kerstdag gezellig iets ging doen en jij moest werken. ik heb zelf in de zorg en in een winkel gewerkt en ik baalde dan ook echt weleens hoor!
Van mij hoeven mensen (die niet kerkelijk zijn) niet eens te weten wat er met Pasen en Pinksteren allemaal is gebeurd. Ik weet het wel, mijn man niet. Maar heeft hij dan minder recht op die vrije dag? Het gaat tegenwoordig voor de meeste mensen niet om de bijbelse betekenis van die dagen! Het gaat erom dat jij en je familieleden (voor zover ze een 'niet-onmisbaar' beroep hebben) allemaal op hetzelde moment vrij zijn! Mijn zusje werkt in een snackbar. Ze heeft elke woensdag vrij en ze is met Kerst 1 dag en 1 avond vrij. (1e Kerstdag 'werkt ze s ochtends en 's middags om schotels klaar te maken) Op haar werdagen begint ze meestal in de loop van de middag en dan werkt ze ook 's avonds. Kortom: ze is zelden vrij op momenten dat de rest van ons vrij heeft. Dat betekent dat we nooit eens met het hele gezin een dagje weg kunnen of met zijn allen kunnen eten. Juist voor mensen die dit soort werk doen en dus nooit vrije dagen gelijk met hun familie en vrienden hebben, zijn deze dagen belangrijk. Los van de religieuze betekenis! En om dat te zeggen: Moet je dat werk maar niet doen. Tja... dat zijn de winkels niet alleen Goede Vrijdag gesloten maar altijd.
met smap dat je baalt! volgens mij heeft jou balen niet eens met de feestdag te maken maar meer met het feit dat je je verheugd had! hoop dat je een fijne avond had, en ach het plezier van verheugen mag je nog eens meemaken {psst en goed dat ik dit topic lees want kan dus morgenavond helemaal geen boodschappies doen, als me vent thuis is.....}
Ik moet ook gewoon werken en krijg geen vrije dag voor goede vrijdag. 1e paasdag vind ik nog wat anders, maar om nou op goede vrijdag een winkel te sluiten vind ik ook een beetje te ver gaan..
Hoezo gaat het volgens jou te ver dan als ik vragen mag ? en waarom vind je 1e paasdag vrij wel normaal en goede vrijdag niet ?
op 1e paasdag is wel iedereen vrij, en op goede vrijdag vooral de overheids instanties en scholen etc. Dus vandaar dat ik onderscheid maak tussen 1e paasdag en goede vrijdag. Ik ben niet gelovig en hecht geen waarde aan deze dagen. Wat mij betreft zouden we ook op suikerfeest ofzo vrij kunnen zijn. Maar dan ook voor (bijna) iedereen (sommige bedrijven en instanties werken 24/7) en niet voor een deel van NL.
mijn mening over het vrij hebben op suikerfeesten daar ga ik me maar niet over uiten Maar ik snap wat je bedoeld alleen ben ik het niet met je eens .. maar dat kan ..
nee JIJ hecht geen waarde aan deze dagen maar er zijn mensen die dat wel doen. en nederland is over het algemeen een land met christelijk gelovige mensen en geen moslimland waarom iedereen dus ook met het suikerfeest vrij moeten zijn. ( dat moslims die dagen vrij hebebn vind ik trouwens prima hoor) maar dan krijg ik natuurlijk vast weer de wedervraag; waarom moeten moslims of andere geloven dan niet werken met christelijke feestdagen????? antwoord: omdat ze in een christelijk land toevallig wonenstel dat ik in turkije zou wonen zou ik ook wel vrij zijn met suikerfeest. maar wil dan niet zeggen dat ikhet ook vier...
Inderdaad erg vervelend als je je ergens op verheugd en dit niet door kan gaan.. Veel plezier in de bios.. Dear John is een aanrader.. Persoonlijk vind ik het ook wel ver gaan dat winkels steeds vaker open zijn.. zon- en feestdagen.. maar eigenlijk met deze huidige maatschappij waarin er veel flexibiliteit van je gevraagd wordt, moet je er ook wel enigszinds iets voor terug krijgen.. Als er geen AH (to go) open zou zijn tot 's avonds laat zou het voor mij bijvoorbeeld erg lastig worden boodschappen te doen.. bijna fulltime baan + fulltime studie..
tuurlijk snap dat het voor veel mensen lastig is hoor maar aan de andere kant... op de dagen voor een feestdag gewoon wat meer inkopen zodat je op de dagen dat de winkels dicht zijn ook eten in huis hebt. ik ga altijd maandag en woensdag en vrijdag boodschappen doen. nu hou ik er morgen rekening mee dat meneer appie maandag ook pasen viert ( of niet) dus neem ik ook eten voor maandag mee. kwestie van beetje plannen toch
Neuh ik baalde niet echt, is me verteld voordat ik daar ging werken dus hield er gewoon rekening mee hoor
ik ben zelf trouwens ook geen heilige hoor...bedoel de appie is hier op zaterdag ook tot acht uur open. en als ik zaterdag avond merk dat ik iets vergeten ben en ik wil het perse hebben rij ik ook even.... maar ik heb er ook alle respect voor als men besluit ( wat nooit meer zou komen) om gewoon weer om 5 uur te sluiten.
nou dat vind ik dan best knap ik baalde best hoor als mn vriendne met oud en nieuw lekker de kroeg ingingen en ik een nachtdienstje had,,,,,,,,,,,,,,
ja maar een nachtdienst weet je niet ver vantevoren, ik ging er in februari werken toendertijd (5 jaar terug) en bij mijn sollicitatiegesprek zeiden ze : hou er rekening mee dat we met kerst open zijn, beide dagen en ook met oud en nieuw, je moet dan sowieso 1 kerstdag werken, niet beide natuurlijk. Daar heb ik mee ingestemd en dus deden we gewoon 1e kerstdag of 2e kerstdag vieren afhankelijk van wanneer ik moest werken en kerstavond Nu werk ik ook op zaterdag en soms werk ik dagen tot in de avond omdat de tandarts dan waarneming heeft.
wij mochten ook altijd kiezen... kerst/oud en nieuw, pasen/pinksteren, hemelvaart en koninginnedag. maar de kutterij was weleens dat je dan bv met kerst moest werken. en dan eerste kerst een avonddienst en tweede een vroege. dan had je net niks.......
Ik vind juist wel dat het suikerfeest een vrije dag zou moeten zijn, iig voor het onderwijs! Het mag eens tijd worden dat de "christenen" of de autochtonen zich gaan aanpassen. Enneh ik krijg voor mijn visie misschien een prijs hahahaha. Zo verkeerd ist nog niet
meen je dit werkelijk begrijp me goed ik heb helemaal niks tegen buitenlandse mensen en repsecteer ieder zijn geloof maar moeten WIJ ons aangaan passen?????????????????????????? waarom? je moet voor mij dan met een hele goede reden komen.