Hai meiden, Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Melan, ik ben 37 jaar en 4 weken zwanger. Ik heb een dochtertje die binnenkort 3 jaar word. IK heb geen idee wat er allemaal op mij af gaat komen. Misschien heeft 1 van jullie al wat meer ervaring. Ik heb begrepen dat rond de 12 weken een punctie gaat plaatsvinden, verder ben ik hierin blanco. Ik ga hopen op heel veel reacties. Lieve groetjes Melan
Hi, hier een zwangere van 36. Ik loop qua weken ietsje op je voor! Ik heb overigens geen punctie gedaan. Wel de combinatietest met 12 weken, maar daar hebben wij het bij gelaten. We hebben bewust gekozen voor geen andere onderzoeken. Dus eigenlijk is mijn zwangerschap niet anders dan van iemand van onder de 35. Maar daar zit je misschien niet op de te wachten Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens en heel veel succes!
Hoi, Ik ben iets verder dan jullie, en 38 in februari. Ons dochtertje is 3 1/2. Bepaalde onderzoeken krijg je nu vergoed, maar dat betekend niet dat je daar voor hoeft te kiezen. Wij hebben alleen de combinatietest gedaan en daar kwam 1:3100 uit. Voor ons geruststellend genoeg. Charlie
Gefeliciteerd! Ik ben nu 36 en zwanger van de tweede. Wij hebben alleen de combinatietest gedaan (dus echo en bloedonderzoek) en hebben gekozen om geen vruchtwaterpunctie te doen. Het geeft toch een extra kans van 0,5% op een miskraam. En onze uitslag was 1:700. Je hebt de keuze om het te doen. Artsen zijn verplicht je dit aan te bieden, gezien je leeftijd, maar je bent NIET verplicht alle onderzoeken te doen!
Ik ben 43 jaar, 26 weken zwanger van ons 2de kindje (voor mijn man z'n 4de kind), ons dochtertje is ruim 2 jaar. Wij hebben bij zowel onze dochter als bij deze zwangerschap alleen de combinatietest laten doen. In beide gevallen kwam daar een voor mijn leeftijd prima kansberekening uit (bij m'n dochter 1:720, deze zwangerschap 1:602). We besloten hebben niet verder te gaan met vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
Ik ben zwanger van onze eerste (vriend heeft zoontje van bijna 11) en ik ben 39 jaar. Wij hebben geen testen laten doen, puur om de reden dat we eventuele vervolgonderzoeken (vlokkentest / vruchtwaterpunctie) toch niet wilden laten doen, i.v.m. 2 eerdere miskramen in 08 en 09 en met name de vruchtwaterpunctie toch risico's met zich meebrengt. Deze zwangerschap kwam als een verrassing na ruim een jaar na mijn laatste miskraam en alles was vanaf het begin prima, zo ook de 20-weken echo. Die hebben we wel gedaan om evt. voorbereid te zijn als er lichamelijk iets niet in orde zou zijn met ons kindje. Maar gelukkig was alles prima voor zover er op de echo valt te zien. We laten alles lekker op ons afkomen, ik heb eigenlijk een heerlijke zwangerschap zonder al te veel klachten tot nu toe dus naast de normale onzekerheid die iedere zwangere wel heeft, voel ik me behoorlijk gerust. Ik geniet bewust van mijn zwangerschap en kijk zo uit naar de komst van ons ventje! Belangrijk is denk ik, om voor jezelf af te wegen of al die tests en onderzoeken iets uitmaken voor de voortzetting van je zwangerschap. Die onderzoeken kunnen er namelijk soms zelfs ook voor zorgen dat je je juist meer zorgen maakt dan nodig is. Voor de rest is het echt niet veel anders dan de zwangerschap van iemand die jonger is, zeker niet als je buiten je leeftijd niet in andere risicogroep valt. Gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap!
Wat leuk al die reacties! Ik heb natuurlijk nog de tijd om na te denken wat te doen. Bij mijn eerste zwangershap (ik was toen 34 jaar) had mij het verder ook niet echt belangrijk geleken. Bij de geboorte van onze dochter (navelstreng was er nog niet af) kregen we te horen dat we rekening moesten houden met het feit dat ze syndroom van down had. (medische echo 20 weken was goed) Na heel veel testen bleek dit achteraf niet het geval te zijn. Wel hebben we een week lang helemaal in die veronderstelling geleefd. Nu bij mijn tweede zwangerschap denk ik er wel anders over. Ik beslis nu niet alleen voor ons, maar ook voor onze dochtertje. Vind het heel moeilijk, ben dus erg benieuwd wat anderen besloten hebben. lieve groet Rachel
Melanne: allereerst van harte! Kan me je redenering goed voorstellen. Ik ben nu net 36 en zwanger van de 3de. Ik kwam deze keer dus in aanmerking voor vlokkentest/vruchtwaterpunctie vanwege leeftijd. Bij de vorige 2 hebben we een combinatietest laten doen. Wij wisten zeker dat we vervolg onderzoeken zouden willen laten doen als die niet gunstig uit zou vallen. De kans was echter heel klein (1: 9000 en 1: 5000) . Deze keer besloten we weer eerst een combinatietest te laten doen en ik had nu een kans van 1:125. Aanzienlijk hoger dus. Ik heb toen een vruchtwaterpunctie laten doen. Voor een mk was ik niet bang (mijn eerste zwschap eindigde in een mk met 9 weken, maar ik ben er van overtuigt dat als het niet goed is dat de natuur dat dan zo beslist), de kans is echt heel klein op een mk na een punctie en ook kleiner dan de kans dat je en kindje krijgt met een afwijking bij deze leeftijd. en goed rust houden daarna is ook belangrijk. Gelukkig waren alle uitslagen goed. Heb verder niet gestrest (kreeg ook hele snelle eerste uitslag). Het voelde goed. Voor ons speelde dus mee dat we al 2 gezonde kinderen hebben waar we ook rekening mee moeten houden en dat je op echo's (helaas anders dan de meeste mensen hopen) echt niet alles kan zien en ik absoluut niet de hele zwangerschap met de gedachte wilde lopen dat het misschien toch niet goed was. Maar volg je eigen gevoel. Bedenk eerst of je uberhaupt vervolgonderzoeken wil en zo ja, wat je dan met de uitslag gaat doen. Anders heeft onderzoeken niet echt veel zin en raak je alleen maar gestrest.