verlof is nog zo ver weg

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by zilvervosje, Sep 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Sorry hoor, even afreageren...

Ik heb 4 weken voor de bevaldatum verlof aangevraagd zodat we meer tijd hadden om het kindje op te vangen na te bevalling (ivm KDV dat geen plek heeft, etc.). Maar wat duurt dat lang!!

Ik heb een modelzwangerschap hoor, geen BI, geen hoofdpijn enzo. Wel puistjes, kilo's, kortademig en een (nu al!) ingedaald kindje... alsof ik met mijn blaas op mijn knieen loop soms! En aangezien ik les geef sta ik zoveel mogelijk ingepland voor mijn verlof. Ik moet nog zoveel doen! Examens maken en beoordelen, scripties begeleiden, lesgeven, vergaderen, overdrachten, intervisies... en dat allemaal in de komende weken. Het werk is ook van locaie veranderd en iedereen vliegt elkaar bijna in de haren. Ik weet echt niet meer hoe ik het allemaal moet doen... vooral omdat ik nauwelijks slaap.

Is er geen regeling dat je minder uren mag gaan werken ofzo? Of minder ingezet mag worden? Ik heb de tijd na de bevalling hard nodig... maar nu eigenlijk ook al wel. Volgens mij is dit er gewoon eentje voor het advies "diep ademen en doorgaan" of niet?

Sorry voor de klaagzang... ik moest het even kwijt. Ik wou dat ik 6 weken had aangevraagd. Zal je zien dat het kindje straks te vroeg komt door alle stress en ik alsnog 12 weken na de bevalling moet opdraven (en dus gewoon 2 weken verlof kwijt ben).

2. angel77

angel77 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,428
    0
    36
    oosten van het land
    Hoi
    Niemand kan jou verplichten om 4 weken van te voren met verlof te gaan.
    Op het moment dat jij aangaf dat je dat wilde wist je niet wat je nu weet.
    Jij hebt gewoon nog steeds het recht om 6 weken van te voren te stoppen.

Zelf wilde ik ook tot 4 weken maar mijn lichaam kom niet meer en ben met 35 weken met verlof gegaan

3. Jille

Jille Bekend lid

Aug 26, 2007
    669
    0
    0
    Hoi Zilvervosje,

Als het allemaal te zwaar wordt ivm de zwangerschap en je trekt het niet meer voldoende, dan kun je helemaal of gedeeltelijk de ziektewet in (kan via de arbo van je werk). Omdat het zwangerschapsgerelateerd is, moet je dan 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof (zie UWV richtlijn). Dus misschien is het niet onverstandig om dit te doen.

Succes en denk aan jezelf en je baby!

Jille

4. Simba

Simba Fanatiek lid

Jun 21, 2006
    1,129
    19
    38
    Hoi,

Herkenbaar hoor, die laatste loodjes zijn enorm zwaar! Je hebt recht op een uur extra pauze per dag, misschien dat dat je een beetje kan helpen? En heb je al overleg gehad met je leidinggevende? Misschien kan je taken naar een collega doorschuiven? Het laatste redmiddel is natuurlijk je (gedeeltelijk) ziekmelden, maar dan moet je zes weken van te voren met verlof.

Wat bedoel je eigenlijk dat je 2 weken verlof kwijt raakt als de baby te vroeg komt? Je houdt altijd zestien weken verlof, dit kan alleen langer worden (als je te laat bevalt), maar niet korter.

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,899
    19,388
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij kunnen ze je niet eerder terug laten komen, omdat je kindje eerder komt. Je hebt namelijk sowieso recht op minimaal 16 weken. Je kunt wel extra weken krijgen als je kindje later komt, dus dat is mooi meegenomen.
    Je hebt recht op extra pauzes, maar dat is in het onderwijs natuurlijk vaak lastig. Misschien kun je met je leidinggevende overleggen of je vast wat taken kunt afstoten?

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,424
    448
    83
    Limburg
    Verlof ben je idd nooit kwijt, als je kindje te vreog komt blijven die weken gewoon staan dus heb je een paar weken extra met je kindje.
    Verder kun je nu idd gedeeltelijk de ziektewet in maar dan moet je 6 weken van tevoren stoppen.
    Als je erna nog geen opvang hebt voor je kindje kun je evt ouderschapsverlof aanvragen.

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik ben precies even ver als jij en ik werk nu 40 uur/week. Ik ben ook echt de dagen aan het aftellen!

Je hebt inderdaad recht op extra pauze. Misschien kun je zelfs een middagdutje doen ergens?

En volgens mij kun je inderdaad ook alsnog kiezen voor 5 of 6 weken verlof. Wel handig als je dat natuurlijk overlegt met je werkgever, omdat hij nu gerekend heeft op die 4 weken vooraf.

Een andere optie is vakantiedagen opnemen voor of na je verlof.

Ook raak je inderdaad geen verlof kwijt hoor! Je verlof is altijd minstens 16 weken!

Dus eigenlijk wil ik zeggen wat iedereen al heeft gezegd....

Ik voel in elk geval met je mee. Ik leef ook van dag tot dag, anders ben ik bang dat ik volledig instort...

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,878
    3,403
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien inderdaad die extra pauze (1/8 extra van het aantal uren dat je per dag werkt) proberen te regelen/benutten. Al is het maar vóór of na je werk zodat je eerder kan stoppen iedere dag maar wél gewoon dus nog je salaris hebt,maar ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk te regelen is.

En als het écht niet meer gaat, zul je alsnog 6 weken van te voren met 'verlof' moeten/gaan door je ziek te melden.

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!

Je bedoelt toch niet dat je nu extra uren werkt? Want overwerken mag een werkgever zowiezo niet verplichten.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,899
    19,388
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Tja, dat is het probleem met onderwijs. "Overwerk" bestaat bij ons niet. Je doet gewoon wat je moet doen. Lukt dat tussen 8 en 5 dan is dat fijn. Kost het meer tijd, dan kost het meer tijd. Dat is ook het punt met het opnemen van extra pauzes. Dat betekent gewoon dat je overdag minder doet op je werk en er dus meer blijft liggen voor de avonden en weekends. Je schiet er dus niks mee op om die extra pauzes op te nemen. Die regelgeving is dus echt een wassen neus bij ons.

Probeer echt taken af te stoten die een ander eventueel kan doen. Dus alleen lesgeven en alles wat daar rechtstreeks mee verbonden is. En de overdracht natuurlijk, dat zal gewoon moeten gebeuren.
    Probeer alle andere taken, vergaderingen en klussen af te stoten. Ik weet hoe moeilijk dat is, zeker als je collega's ook al omkomen in het werk. We zijn toch altijd weer die sukkels die "ja" zeggen en maar doorbikkelen hè? ;) Want wie doet het anders.
    Toch even je prioriteiten goed krijgen en kiezen voor jezelf en een kindje. Maak een lijstje met taken die je aan een ander kunt overlaten, zonder dat je leerlingen daar onder lijden. Dump dat lijstje bij je baas en laat hem maar uitzoeken wie het dan gaat doen. Dat kan net genoeg lucht geven om het vol te kunnen houden tot je verlof.

Share This Page