voogdij regelen

Discussion in 'De lounge' started by pinter, Jun 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Hallo dames,

ik zit met een beetje een serieus onderwerp,en hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Mijn vriend en ik hebben een zoontje van bijna 1 jaar,en ik zat er aan te denken dat als er in het ergste geval toch ooit iets met ons zou gebeuren,ik niet weet wat er met ons mannetje moet gebeuren....waar hij heen gaat.
    Wij hebben een heel goed bevriend koppel,die hebben een kindje van 6 maanden,en hun lijken gezien hun levensstijl erg op ons.
    We hebben een beetje dezelfde karakters,ze staan stabiel in het leven,en we kunnen met zijn allen erg goed door 1 deur,dit zijn echt onze beste vrienden...
    Nu zouden we hun wel als voogd willen aanwijzen,mits ze het zelf ook willen,maar hoe gaat dit nu in het werk????
    Is het dan ook zo,dat als er iets gebeurd dat we hun ook alles na moeten laten zoals de financieen,want een kind opvoeden kost geld,of hoe zit dit??

Zijn er hier mensen die hier bekend mee zijn??

Groetjes Petra

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als je een officiële voogd wil aanwijzen voor je kinderen op het moment dat jullie beiden komen te overlijden kun je dat in je testament laten vastleggen bij een notaris. Dat is het enige wat echt wettelijk geldig is.

3. Tessa

Tessa Actief lid

Jul 6, 2010
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alles gaat in principe naar de kinderen. Mochten zij toch geld nodig hebben voor bijvoorbeeld studies dan moet dit goed gekeurd worden door de kantonrechter

4. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    oke,maar ik las op internet iets over een akte,die kun je laten opstellen als je de voogdij gaat regelen,dan heb je geen testament nodig???

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Hier hetzefde gedaan. Tijdens de zwangerschap hebben we het aan die vrienden gevraagd, en toen onze dochter geboren was hebben we het bij de notaris laten vastleggen. (gingen toen ook een huis kopen) het is een akte die je dan opstelt, je wijst een voogd aan, eventueel ook een financieel voogd en er word je ook gevraagd of je een tweede voogd wil aanwijzen voor het geval de eerst benoemde niet kan/ mag of niet wil op het moment dat het zich onverhoopt voordoet.

Ik ben blij dat we het nu goed geregeld hebben op papier. Bij een notaris is namelijk het enige dat echt rechtsgeldig is. Je kunt bijv. wel zelf een document maken of bespreken oid, maar als het zich voordoet is het maar de vraag of men zich daaraan ook wil houden...

Wij vonden het een prettig idee dat die vrienden dan voogd zijn. Familie woont ver weg en onze dochter kent ze niet zo goed. Bovendien hebben we niet met allemaal zo'n goed contact dat ze ons ook écht kennen, die vrienden wel!

Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar een notaris, die zal je vertellen waar je allemaal over na moet denken en zo...

Uiteindelijk hoeven de aangestelde voogden niet te tekenen, alleen jullie zelf.

Succes!

6. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36

een voogdij akte ja, dat is dus geen testament. Het is alleen bedoeld om op te nemen wie de voogdij krijgt. Wat nog wel een leuk financieel grapje is, is dat zowel je man als jij er een 'moeten'. Immers, stel jij ovrlijdt eerst, dan is je man degene die voor het kind zorgt. Overlijdt hij daarna, dan wordt er gekeken wat er voor hem aan aktes/testamenten zijn.... Die zijn dan rechtsgeldig...

geen leuk onderwerp hè om over na te denken, maar wel verstandig! Ik heb in mijn werk al te veel kids bij opa en/of oma terecht zien komen omdat het niet goed geregeld was. Niet dat opa en oma 'slecht' zijn, maar ik vind dat het leeftijdverschil te groot is, en zeker als de kids gaan puberen is het te zwaar!

succes!

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    en mocht je in Den haag een notaris nodig hebben, dan weet ik een goede, die heeft voor ons de akte opgesteld en was heel geduldig en legde goed uit... (nee ik verdien er niks aan ; P )

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Jawel, een testament is een akte. Net als bijvoorbeeld een akte van levering of een hyoptheekakte als je een huis koopt.

9. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Een notariele akte is wat ik gelezen heb...
    Weet iemand wat hiervoor zo ongeveer de kosten zijn??

Familie is voor ons ook geen optie,ik vindt het leeftijdverschil bij opa en oma te groot,en de gezondheid bij mijn moeder is al niet geweldig.....ooms en tantes is ook geen optie......

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

11. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    oh oke dankjewel zeg...:)

Share This Page