Het is eigenlijk voor de eerste x dat ik het klaar maak, maar weet niet precies hoe. Ik heb zo zakje waar wortels en uien al voorgesneden zijn. Wie oh wie kan het mij vertellen. We zijn met 2 pers en 1 klein kind
eerste aardappels schillen die opzetten in iets meer water wat je normaal doet. Dan als het kookt de hutspot (wortel en ui) erboven op gooien. Deksel erop vuur lager zetten en laten door koken zo ongeveer 20 minuutjes. Af en toe wel even kijken of de aardappels niet droogkoken. Om te kijken of alles gaar is kun je even met een vork in een aardappel prikken. Als je daar makkelijk doorheen komt is het gaar. Dan giet je het water eruit, en mix je het met een mixer of stampt het met een stamper. Gebruik hier ook wat melk of room bij. Dit doe ik altijd op gevoel. Wij bakken dan altijd spekjes in een andere pan en die doen we er nog bij. En rookworst opwarem en klaar is kees
zoals bovenstaande dus haha... En idd wat boter erdoor en ik doe er ook altijd beetje nootmuskaat erbij. Ook lekker met hachee trouwens!
ik doe het ook zo. helaas lust man het niet. had het gisteren gemaakt een keer ter afwisseling en plurk en ik vinden het wel lekker... ik heb nog nooit een volwassen vent zo asl een verwend klein kind zien kijken toen ie zag dat ie hutspot kreeg. poehee. sjaggie!!
Ik doe de hutspot en aardappels in 1 pan en laat het dan aan de kook komen.Zout erbij doen,gas lager zetten en zo lekker laten pruttelen tot het gaar is. Daarna afgieten(ik bewaar dit vocht en gooi wat van dit vocht door het prutje om het wat smeuiger en smakelijker te maken.) Evt.spekjes erdoor,rookworst erbij warmen en smullen maar!
Wij koken de uien nooit maar bakken ze en doen ze dan door de stamppot als die klaar is. Vinden wij veel lekkerder!
o ik ben ook dol op hutspot, maaaaaaaaar niet met die kant en klare zakjes, zal ik mijn recept hier neerzetten, zo lekker? is voor 4 volwassenen, 500 gram gehakt 1 kilo winterpenen, een boel aardappels en 5 dikke uien. uien ga je bakken tot zo mooi zacht zijn gelig worden, dan gooi je de gehakt er bij, plus een zakje gehaktkruiden. dit rul je samen tot een lekker prutje. de wortels maak je schoon en snij je in kleine blokjes, dit doe je op het vuur en laat je gaar koken, aardappels spreekt voor zich, in een andere pan laten gaar worden, als alles gaar ik doe ik het bij elkaar, de gehakt met uien, de wortels en de aardappels, beetje melk erbij voor de smeuigheid, en stampen maar, bij het stampen doe ik er nog een bult peper bij, wij zijn dol op peper. in een klein pannetje maak ik jus, en dat is onze maaltijd, al vanaf dat ik een klein kin dben mijn lievelingsprakkie. mijn moeder maakte er ook nog altijd vlees bij, maar mijn man houd niet van vlees, en omdat er al gehakt inzit dan doe ik er dus geen vlees bij. nou eet smakelijk voor de gene die het eens op deze manier gaat proberen.
Ik zet ruim van te voren klapstuk op het vuur om lekker te laten sudderen (min 2 uur). Als de klapstuk lekker gesudderd heeft (en bijna uit elkaar valt), dan zet ik de aardappels en peen&ui op, meestal in 1 pan. Beetje zout erbij. Als de aardappels, peen&ui goed zijn, afgieten een stampen maar. Om het wat smeuiger te maken doe ik er een beetje jus bij (van klapstuk). Klapstuk snijd ik in kleine stukjes (ook niet te klein), en dat stamp ik er ook door. Ik ken hutspot niet anders dan aardappel, peen, ui en klapstuk. Mijn moeder heeft nooit anders gemaakt dan op deze manier en zelf vind ik het echt heerlijk!
Oke, hier nog een variant: Hutspotgroente opzetten met de aardappels. Losse met ( slager, lijkt op de binnenkant van grove verse worst) bakken. stampen met wat boter en melk en dan de met erdoor roeren. Wij eten het vaak met speklapjes, maar vanavond met dikke ribben uit de oven!! MMMMM!!
stampot koolraap is ook zo lekker, is ook een zoete groente. Zonder ui, met spekjes en wat mandarijnensap!
ik heb ook altijd de kant en klaar zakjes. Alleen haal ik zoveel mogelijk uien eruit en die bak ik. Vind die smaak lekkerder. Wortelen en aardappelen gooi ik in 1 grote pan en kook ik ongeveer in half uur gaar. Afgieten, uien erbij en dan stampen. Vaak eten we er gebakken spekjes en rookworst bij. Maar verse worst is ook lekker, of gehaktballen. staan trouwens lekkere recepten hierboven!
Hier mijn versies! In het kookwater een bouillionblokje doen geeft net wat extra smaak! Maak hier ook wel eens hutspot ovenschotel. Wortel koken in water met bouillionblokje. Uien bakken in een pan met wat ketjap. Wortel afgieten en mengen met de uien, dit in een ingevette ovenschaal doen. Daarboven op plakjes rookworst. Daaroverheen aardappelpuree en wat geraspte kaas. (spekjes door de uien tijdens het bakken is ook erg jammie!)
Indische hutspot met tartaarballetjes Nodig: 400 gram tartaar of rundergehakt, 2 tenen knoflook, 2 eetlepels ketjap manis, 1 theelepel sambal oelek, 750 gram aardappels, 1 kilo hutspotgroente, 2 kippenbouillontabletten, 1 zakje boemboe nasi goreng, 1 eetlepel boter of margarine, potje seroendeng (conimex), zout, peper en aluminiumfolie. Tartaar mengen met uitgeperste knoflook, ketjap en sambal. 20 balletjes draaien. Tot gebruik in koelkast zetten. In pan doen: geschilde en in stukken gesneden aardappels plus hutspotgroente plus bouillontabletten en het water. 25 minuten laten koken. Boemboe nasi goreng laten weken (volgens verpakking). In koekenpan boter verhitten en tartaarballetjes in 5 minuten rondom bruin bakken. Met schuimspaan uit de pan nemen, op bord scheppen en afdekken met aluminiumfolie. Door bakvet in koekenpan de geweekte boemboe roeren en 3 minuten bakken. De gare hutspot stampen en boemboe erdoor mengen. Op smaak brengen met zout en peper. Tartaarballetjes erop leggen. Serveren met seroendeng!
ehm aardappels koken zak openmaken en erbij, de inhoud dan stampen met stamper (of met je voeten) klaar
Je kunt de aardappels en uien/worteltjes ook koken in bouillon in plaats van gewoon water. Dan heeft het net wat meer smaak.