1.5 jaar geleden hebben we een huis gekocht, waar ik heel graag woon. Nu was ik gisteren wat aan het rondkijken op internet naar huizen, en ik ben verliefd geworden op een huisje, ik toonde het aan mijn man, en die vindt het ook heel mooi. We willen graag eens gaan kijken ernaar, maar mijn man twijfelt of hij wel zou verhuizen, omdat het op 1 uur rijden ligt van hier. Dat betekent nieuw werk zoeken, nieuwe gastouder voor ons zoontje, en vrienden en familie achterlaten. Tuurlijk zouden we ze wel nog zien, maar het is toch minder evident om even langs te gaan. Wie heeft er ook al met zo'n twijfelgeval gezeten? Waarom heb je het wel of niet gedaan?
Zie dat je van Vlaanderen bent. Ik kan zeggen dat kinderopvang in Gent vinden bijna onmogelijk is. Ik ben beginnen bellen bij de zwangerschapstest en dan ben je al te laat eigenlijk. Dus dat moet je zeker in overweging nemen. Idem met scholen, hier in Gent is er wel plaats voor elk kind, maar daarom niet in de buurt waar je woont. Voor Antwerpen is het nog erger denk ik Familie en vrienden: niet zo'n probleem, man komt uit West-Vlaanderen en ik ook zo'n 30km van Gent. En dat is eigenlijk niet zo'n probleem. Werk ja, hangt er van af, hoeveel extra tijd, is het doenbaar de reistijd ed. Als je toch naar Brussel moet werken, kan het zelfs voordeliger zijn.
Wat is 1 uur rijden nou? Er zijn zat mensen die langer dan dat onderweg zijn naar hun werk, dus snap niet waarom je dan een andere baan zou moeten zoeken?
Ik vraag me af wat de reden is dat je op dat huis bent gekomen. Als ik huizen kijk zijn dat eigenlijk altijd huizen in de buurt. Ws is er wel de wens om een stukje verder te gaan. Jullie huis heb je nog maar pas. De kans dat je dit met verlies verkoopt is groot. Zijn jullie tegen een restschuld opgewassen? Is het in dat gebied makkelijk om aan een nieuwe baan te komen? Als dit allemaal te overzien is zou je kunnen overwegen te gaan kijken. Is dat het niet, zou ik dat niet doen.
Hmm voor een huis zou ik nu precies niet heel mijn leven achterlaten. Het is toch een grote aanpassing, en met een kindje is het toch ook handig bekend volk in de buurt te hebben om bv eens te babysittten.
@dirksmama: in Vlaanderen is 1 uur ver. Vlamingen blijven onder de kerktoren. Ik heb zo klanten: de gehele straat in een dorpje in West-Vlaanderen heeft dezelfde achternaam.
Ons lijkt het gemakkelijker om nieuw werk te zoeken dan elke dag zolang onderweg te zijn. Ik snap niet wie nu een uur wil rijden naar z'n werk, dan heb je helemaal niks meer aan je dag. En ik bekijk gewoon alle huizen in onze prijsklasse, dus dan zitten er ook tussen die wat verder zijn. Niet met het oog op verhuizen, maar gewoon voor de lol eens kijken wat je zou kunnen krijgen. En nu kwam ik toevallig op dit huis terecht.
Het nieuwe huis is trouwens in de buurt van kortrijk, ik weet eigenlijk niet hoe het daar zit met opvang of werkgelegenheid, dat zou iets zijn dat ik nog moet uitzoeken.
Op de site van kind en gezin vind je lijsten met creches en onthaalmoeders. Mss eens een paar bellen ivm hun vrije plaatsen Kortrijk heeft echt wel veel werkgelegenheid me dunkt. Hell t is t rijkste stuk van Vlaanderen. Met al die tapijtfabrieken en andere Baillieu's
Dat dacht ik ook. Mijn man is magazijnier, dus het lijkt me redelijk makkelijk om nieuw werk te vinden. Hij twijfelt vooral om zijn ouders en onze vrienden achter te laten.
Achterlaten? Het is toch 1 uur rijden?? Wat is nu 1 uur? Goede Vlaamse vrienden van mij wonen trouwens op 10 uur vliegen van Belgie. Dus nee, ze blijven niet allemaal onder de kerktoren. Gelukkig maar.
Maar hoe zit het met de verkoop van jullie huidige huis? Is het vraag naar zulke woningen en zouden jullie er veel op verliezen na anderhalf jaar? Ik weet niet hoe het in België zit, maar het in Nederland zit je met kosten koper en de crisis die niet mee werkt en zou je na anderhalf jaar je huis waarschijnlijk met flinke restschuld moeten verkopen. Iets wat ook direct betaald moet worden als de overdracht is. Die je dit dmv een lening is het weer lastig en nieuwe hypotheek te krijgen.
Tja, het is te zien natuurlijk hoe snel het verkocht raakt, maar ik denk wel dat we er meer voor kunnen krijgen dan we betaald hebben. We hebben het goedkoop op de kop kunnen tikken, en dan nog wat opfrissingswerken gedaan, dus dat komt wel goed. En ik was sowieso van plan om eerst nog te gaan praten met de bank, zodat we niet opeens met veel kosten zitten die we niet kunnen betalen.
Onze beste vriend/peter van onze zoon is momenteel onze buur, onze andere vrienden wonen op 5 minuten rijden, en schoonouders op 15 minuten rijden. Dus, als ze eenmaal op 1 uur rijden zouden wonen zouden we ze lang niet zoveel zien als nu.
in belgie is het geen probleem om je huis kwijt te raken. En elke maand stijgen de prijzen (nu minder dan vroeger) maar toch, je gaat er geen verlies op doen. In Gent moet je bijna op de dag dat iets op de markt komt al bieden, of t is weg. Zus probeert nu ook een huis te kopen, vaak moet je niet eens meer komen bezichtigen omdat het al verkocht is. Je moet wel juist prijzen natuurlijk. Een krot voor 1 miljoen euro ga je niet kwijtraken.
Zou iemand zich laten tegen houden door ouders die niet willen dat je zover zou wonen? Mijn man heeft het voorgelegd bij zijn ouders, en ze vinden het een slecht idee om te verhuizen, omdat we hier al alles hebben en veel te ver zouden wonen. Volgens hen wonen we nu al ver genoeg (15 min rijden van hen). Zijn moeder moest er zelfs om huilen... Nu twijfelt hij natuurlijk nog erger.
nope, en zeker niet als zijn moeder zo een beetje op t gemoed zou werken. Dan zou ik juist zeggen: afstand nemen of er komt zeker miserie van
Ik woon in het buitenland en ik ga nu buiten Europa wonen. Het zou wat zijn sls mijn moeder daarover zou gaan huilen.... Het zou niks voor mij zijn, zo dicht bij iedereen wonen. Al die verplichtingen ...
Dus je wilt alleen verhuizen omdat een leuk ander huis ziet? Heb je nog een andere rede, woning te klein nieuwe uitdaging. Persoonlijk vind ik t een rare rede om te verhuizen
Tja, een huis is belangrijk toch. Het is de plaats waar je woont en een groot deel van je tijd doorbrengt. Ook de omgeving is een belangrijk onderdeel. Daar zouden we meer op het platteland wonen, wat mijn man altijd al graag gewild heeft. Het huis heeft ook een kamer meer dan hier, zodat ik misschien toch mijn man kan overhalen voor een 2e kindje. Het heeft een garage, wat we nu niet hebben, en heel belangrijk, een tuin van 500m². Dat vind ik toch allemaal heel mooie dingen.