Hallo, Op dit moment ben ik bijna 16 weken zwanger van ons derde kindje. En na het standaard bloedprikken mag ik deze week ook nog een keer nuchter suiker prikken en over een week of 8 een GTT doen, ivm hoog bmi. Tijdens mijn eerste zwangerschap was het helemaal niet zo'n gedoe. Ik moest een keer nuchter prikken en een uur na het eten en dat was allemaal ok. Tijdens mijn 2e zwangerschaps dus wel een GTT moeten doen, deze was ook ok. Ik heb hier nu helemaal geen zin in. En ik vraag me af of ik deze kan/mag weigeren. Tegen de 32 en 36 weken krijg ik nog groei-echo's, ook ivm bmi, omdat ze de kleine niet goed in schijnen te kunnen schatten. (2e kindje werd op precies het gewicht dat ze de dag ervoor berekend hadden tijdens een groei-echo en op 7 pond bij geboorte geschat, 3 weken voor bevalling, door stagiaire!) Nu dacht ik; als ze tijdens de groei-echo zien dat baby te groot wordt, kan ik altijd nog een GTT laten doen, toch? Het lijkt wel alsof ze elke zwangerschap meer beginnen te zeuren over m'n bmi. Echo's zijn altijd goed gegaan (dwz geen moeite ivm gewicht, zoals ze wel van te voren aangeven). Bloedonderzoeken zijn ook altijd goed geweest, 1e (5,5 pond) en 2e (7 pond) kindjes waren van goed geboortegewicht, dus zeker niet te zwaar. Bevallingen gingen ook goed. Maar nu weer het gezeur over het niet thuis mogen bevallen (ook niet op de begane grond), want stel je voor dat er iets gebeurt.. Het bezoek aan de vk zou leuk moeten zijn en iets om naar uit te zien, maar ik begin er steeds meer tegenop te zien. Sorry voor het lange verhaal, maar baal er gewoon even van! Groetjes Brechtje.
Hoi ik snap je reactie! Je merkt inderdaad terecht op dat er steeds meer aandacht wordt aan een hoog BMI. De verloskundige zorg is continue aan verandering onderhevig en we proberen natuurlijk zo goed mogelijke en veilige zorg te leveren. Uit onderzoek is gebleken dat onze zorg bij een hoog BMI nog niet optimaal was en dat daar veel winst valt te behalen door extra onderzoeken te doen. Daar hoort regelmatig suiker prikken bij en ook een GGT. Die is betrouwbaarder dan alleen een suikerwaarde. Het is voor jouw gezondheid en die van je kindje van belang dat je er wel aan meewerkt ja. We zijn in Nederland de afgelopen jaren een beetje geschrokken van de cijfers die we hebben ten opzichte van andere landen mbt perinatale sterfte. We proberen ons uiterste best te doen om dat te verbeteren. Op sommige zaken valt echt winst te behalen door er beter bovenop te zitten. Dat verschil ondervindt jij nu dus. Ik zou proberen me er overheen te zetten en toch meewerken aan de onderzoeken, hoe vervelend ze ook zijn, dat realiseer ik me ook heel goed. Ik hoop dat je ondanks alles ook begrip op kunt brengen waarom we het doen en dat we het beste met jou en de baby voor hebben! En ik hoop dat je ondanks alles toch heerlijk genieten van je zwangerschap en ook van je bezoeken aan de verloskundige! Ik wens je een goede zwangerschap! Mirjam