Hoi, Heb je tips voor me of kun je me gerust stellen Het gaat om het volgende: Mijn zoontje is volgende week 7 maanden oud. Met 6 maanden zijn we langzaam begonnen met fruit en sinds 2 weken krijgt hij ook groente. Hij eet nog geen volledige maaltijd maar ik laat hem bepalen hoeveel hij eet en er gaat ondertussen aardig wat in vind ik. Ik wil deze week ook beginnen met aardappel of rijst bij zijn groente en s'middags (12u) een broodkorst. Nu vind ik wel dat hij minder gaat drinken, zijn schema nu: +/- 05.00u bv +/- 9.30 fruit +/- 12.00u bv +/- 16.30u groente +/- 18.00u bv +/- 24.00u bv. Ik heb het het idee dat hij naar 3 voedingen gaat, hij laat steeds meer tijd tussen de voedingen zitten en ik voed nu vaak die van 12u en 18 u op mijn verzoek, hij vraagt er dan nog niet echt om. Nu weet ik ondertussen wel dat je kindje zelf heel goed weet hoeveel hij nodig heeft maar ik dacht dat pas rond de 9 maanden een fruit/ groentenhap een BV ging vervangen? Als hij straks ook nog aard/rijst en brood gaat eten gaat hij helemaal weinig drinken. Melk blijft toch de hoofdvoeding op deze leeftijd? Ga ik te snel met het vaste voedsel? Moet ik eerst bv geven en dan pas groente? Ik heb een goede stabiele productie maar ik wil niet dat het achteruit gaat lopen omdat 3 voedingen te weinig is. Hij krijgt trouwens geen ander drinken tussendoor, weegt ruim 8 kilo, 71 cm lang en doet het verder prima! alvast bedankt voor je antwoord!
Hoi Krabbeke, Ik denk dat je inderdaad te snel gaat met de vaste voeding De bedoeling bij starten met bijvoeding is, dat het er BIJ is. Dus geef je eerst borstvoeding, en dan pas de BIJvoeding. Groente en fruit komen niet in de plaats van een borstvoeding, maar erna of ernaast. Zo hou je je melkproductie in stand en blijft je kindje goed groeien. Want groeien doet een zuigeling van moedermelk en veel minder van groente en fruit (want daar zitten amper calorien in). Begrijp je wat ik bedoel? Succes.
Hoi teddy, Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp wat je bedoeld. Toch vind ik het lastig, hij mag zelf bepalen hoeveel hij eet (net als bij de bv ), ik dring niks aan hem op. Maar moet ik dan na bijv 5 hapjes groente stoppen? terwijl hij eigenlijk meer wil? Ik probeer fruit en groente tussen 2 voedingen in te geven en straks de broodkorst na de voeding van 12u. (Fruit na de ochtend voeding vind ik wel erg vroeg en groente na de avond voeding vind ik te laat, hij gaat dan al snel naar bed) Hij blijft trouwens de laatste dagen toch op 4 voedingen zitten merk ik, hij laat er overdag minimaal 6 uur tussen zitten, s,nachts wat korter (vannacht was het 1u en half 6) dus wat hij overdag 'tekort' komt haalt hij snachts wel in. Ik kijk het even aan, mocht hij echt ineens veel minder gaan drinken zal ik wel ingrijpen
Hoi teddy, Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp wat je bedoeld. Toch vind ik het lastig, hij mag zelf bepalen hoeveel hij eet (net als bij de bv ), ik dring niks aan hem op. Maar moet ik dan na bijv 5 hapjes groente stoppen? terwijl hij eigenlijk meer wil? Ik probeer fruit en groente tussen 2 voedingen in te geven en straks de broodkorst na de voeding van 12u. (Fruit na de ochtend voeding vind ik wel erg vroeg en groente na de avond voeding vind ik te laat, hij gaat dan al snel naar bed) Hij blijft trouwens de laatste dagen toch op 4 voedingen zitten merk ik, hij laat er overdag minimaal 6 uur tussen zitten, s,nachts wat korter (vannacht was het 1u en half 6) dus wat hij overdag 'tekort' komt haalt hij snachts wel in. Ik kijk het even aan, mocht hij echt ineens veel minder gaan drinken zal ik wel ingrijpen
hoi prima als je de groenten en fruit tussen de voedingen geeft, als je het maar niet in plaats van een voeding geeft. Als hij behoefte heeft aan meer dan 5 hapjes, mag je wel meer geven hoor, het gaat een beetje op gevoel. Het ene kind gaat wat eerder toe naar minder voedingen per dag dan het andere. Maar hij lijkt het s nachts wel in te halen. Mirjam