Hoi, Momenteel geef ik borstvoeding aan mijn dochter van bijna 5 maanden. Dit is altijd prima gegaan. Ik ben met twee kanten begonnen bij de geboorte en toen ze 2/3 weken was ben ik op advies van een lactatiekundige overgegaan op één borst per keer omdat ze toen veel te veel kreeg en het er af en toe met golven uit kwam. Toen ze ongeveer 2,5 maand oud was ben ik weer begonnen met beide kanten te geven omdat ik bang was dat het anders terug zou gaan lopen en ik wel voldoende wilde hebben als ik weer zou gaan werken. Nu begon ik vorige week te merken dat ze langer dan normaal aan de borst blijft hangen. Ook met het kolven kwam er minder uit dan normaal. Ik hoopte dat dit tijdelijk was, maar ook vanmorgen heb ik met moeite 150cc kunnen kolven. Erg veel stuwing (als anders) voel ik ook niet meer opkomen bij het kolven. Sinds een week gaat ze in de nacht ook doorslapen, ze komt rond half 12 voor een voeding en dan rond half 8 weer. Kan het hiermee te maken hebben dat mijn voeding zo uit zichzelf terug gaat lopen? Mijn borsten voelen ook leeg aan. Normaal gesproken kon ik ook wel voelen met welke kant ik weer moest gaan beginnen met voeden, maar dat is nu ook wel over. Ik weet dat er een moment moet komen dat het zal stoppen, graag had ik er nog langer mee doorgegaan. Zijn er toevallig nog andere tips en trics die ik zou kunnen doen? Zou het nog mogelijk kunnen zijn dat ik een gedeelte borstvoeding kan gaan geven en gedeelte kunstvoeding of is de kans groot dat het dan verder terug zal gaan lopen?
Hoi, Er zijn een paar dingen die in jouw vraag meespelen: 1: je kindje is haar ritme in avond en nacht aan het veranderen. Dit is een normale ontwikkeling en vraag en aanbod zullen hier even op moeten afstemmen. Het kan dus zijn dat ze inderdaad minder stimuleert nu ze niet meer in de nacht drinkt. Je kunt dit ondervangen door overdag eerder te wisselen of een keer extra te kolven, of (makkelijker misschien) op momenten dat je kolft te kolven met een schema van massage en kolven afwisselend. 2: je zit op een punt waar je lichaam zo is ingesteld op hoeveel melk het maakt dat je inderdaad geen stuwing meer voelt naar het voeden toe. Dit is een normaal verschijnsel. Soms gaan kindjes dan ook ineens korter drinken (effectief) en kun je denken dat je juist te weinig hebt. Dit is dus een normaal verschijnsel! Vertrouw op je lichaam, kijk hoe je kindje het doet; plassen, groeien, vrolijk tussen de voedingen? Dan geen reden tot paniek. Wil je zeker zijn: dan kun je gedurende een dag of 5 eens aan paar keer na het voeden met de hand kort nakolven. Gewoon om extra signaal aan je lichaam te geven om de voeding op peil te houden. Kijk hoe het dan na een week gaat. Ik denk dat het gewoon heel goed gaat! Evt. bij twijfel je kolf na kijken. Verder volg je kindje!