Gulzig drinken en niet meer drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ukkie87, 13 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie87

ukkie87 Fanatiek lid

18 aug 2011
    1.840
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Hallo allemaal,

Hier een trotse mama van een dochter van ruim 2 weken oud.
    Yara heeft de eerste week in het ziekenhuis gelegen omdat ze eerst niet en daarna veelte weinig dronk. Ze kreeg flesvoeding en kreeg extra voeding bij via de sondevoeding. Na een dag zichzelf te 'bewijzen' mocht ze mee naar huis. Nu een week verder is het nog steeds hetzelfde verhaal! Ze drinkt flesjes van 65 en laat hiervan soms nog 10cc staan. Ze heeft goede plasluiers en is een tevreden kindje maar....

Bij elke fles begin ze SUPER gulzig met drinken, je hoort haar gewoon lucht inslikken en je hoort haar darmen helemaal tekeer gaan. Na een aantal slokken (10/15) ca. 20 cc zit ze helemaal vol en wil ze geen fles meer. Als ik de fles eerder uit haar mondje trek zodat ze niet zo gulzig kán drinken dan wil ze de fles ook niet meer. 10 min rechtophouden, 2/3 grote boeren verder en jawel er gaat weer zo'n 20cc in! De 'tweede ronde' drinkt ze al niet meer zo gulzig. Na enige tijd stopt ze weer.. Dit herhalen we à. 3/4 keer (Stoppen lees; kokhalzen, tong wegduwen, tong aan het gehemelte klikken dus 'ingang blokkeren') Tussendoor doen we meestal verschonen zodat de voeding ook kan zakken.. Alles bij elkaar drinkt ze maar zo'n 20 min maar je bent er zeker 45 min mee bezig! Ze hoort geloof ik rond de 80/90 te drinken maar wijn krijgen er met moeite 65cc in. Heb verschillende flessen geprobeerd, difrax gaat het best, dr Brown hebben we ook daar wordt het boeren en gulzig drinken echt niet minder om !!

HELP... Iemand tips ???????

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, het rustig aan doen met haar. Ze moet leren drinken en ze geeft heel keurig aan wanneer ze honger heeft en wanneer genoeg. Ze begint gulzig maar tong uitsteken is onder meer een teken van misselijk zijn. Ik zou dan niet steeds de fles weer aanbieden, maar haar gewoon even tijd geven en het een half uurtje of uurtje later nog eens proberen. Maak steeds kleine flesjes, zodat je geen voeding hoeft weg te gooien.

Verder, je zou ook nog aan spruw kunnen denken. Zie je iets in haar mondje? Hoe is ze buiten het drinken om? Slaapt ze goed, is ze vrolijk, plast ze goed? Heeft ze geen pijn na de voeding? Als dit allemaal ok is zou ik me echt geen zorgen maken en gewoon genieten en haar ritme volgen.

Dus niet de fles opdringen en ook niet pushen om het leeg te drinken. Als ze het goed doet op die 60 cc of minder per keer zou ik het zo laten. Ze mag gerust 8 of 9 of 10 nog kleinere flesjes, daar is geen limiet aan.

3. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Volgens mij wordt bij gulzig drinken ook wel eens nutriton geadviseerd... Johannesbroodpitmeel... Maar.. Hier kunnen ze wel darmkrampen van krijgen of juist spuitluiers...

Wat weegt je kindje? En hoeveel krijgt ze binnen op een dag? Wat ze minimaal per 24 uur binnen moet krijgen is het lichaamsgewicht in kilo's x 115 ml... Dus als ze 3,5 kilo weegt x 115 is 400 cc wat ze per 24 uur binnen moet krijgen..

4. ukkie87

ukkie87 Fanatiek lid

18 aug 2011
    1.840
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    #4 ukkie87, 13 mei 2013
    Laatst bewerkt: 13 mei 2013
    @Nescio.. In het ziekenhuis hebben ze gezegd dat je niet meer voedingen aan mag bieden omdat ze anders er een gewoonte van gaat maken dat ze elke keer maar 40 gaat drinken maar om het uur een flesje wil.. Krijg zoveel andere adviezen.. Spruw is het gelukkig niet daar hebben ze in het ziekenhuis ook nog naar gekeken.. Gelukkig is ze verder hartstikke lief, rustig en slaapt goed..

@kellebel.. Ik heb nutrilon hypoallergeen voeding, vriendlief heeft héle erge koemelk allergie gehad tot zijn 10e dus vandaar die keuze. 'Dikkere' voeding lijkt me ook geen optie wat ze krijgt die 65 al amper op! :(
    Het gulzige drinken is ook alleen de eerste 10 slokken en daarna drinkt ze veel rustiger maar heeft ze een vol gevoel. Ik dacht 150 x gewicht. Ze weekt 3,2 x 150 = 450 en ze zit (met veel moeite/aandringen) tussen de 420 en de 460

5. june99

june99 Niet meer actief

Dit is exact wat mijn dochtertje ook deed. Uiteindelijk zelfs naar pre logopedie gegaan omdat we het idee hadden dat ze niet gewoon een flesje kon drinken. Nu is jouw dochtertje nog pas 2 weekjes en zal ze ook nog uit de fles moeten leren drinken. De prelogopedie zei dat doordat het in het begin vrij snel ging met de fles dat ze daardoor snel vol zit. Ze krijgt lucht binnen door het snelle drinken en die lucht geeft ook een vol gevoel. Uiteindelijk met de difraxfles en johannesbroodpitmeel door de voeding dronk ze rustiger zonder lucht en daardoor meer...... misschien heb je er wat aan. Ik lees meestal mee hier maar reageer eigenlijk nooit maar jouw verhaal komt me zo bekend voor.

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Herkenbaar.

Zoontje heeft 7 weken in het zkh gelegen en 6 weken 6 dagen sonde gehad. Toen hij een paar flesjes leeg 'gedronken' had (lees; geschrokt) mocht hij mee naar huis. Eenmaal thuis was het verslikken, slecht drinken, krijsen. 8 Verschillende soorten flessen en spenen geprobeerd maar niet hielp. Uiteindelijk de melk (afgekolfde bv) ingedikt met nutriton en de m speen op de difrax flessen gekocht. Sindsdien drinkt hij zoveel beter! Echt een verademing. Nog steeds verslikt hij zich vaker dan normaal is, maar daar zijn andere redenen voor.

Mijn tip is dus om in te dikken en een grotere speen te proberen. Gier was zoontje door al het verslikken steeds zo moe, dat de volgende fles ook slecht ging. Zo zaten we echt in rem vicieuze cirkel. Gelukkig op eigen initiatief in gaan dikken en die cirkel kunnen doorbreken.

En nog gefeliciteerd :)!

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik reageer even op je bovenste stukje...
    Hoe denk je dat kindjes die bv krijgen dat doen...
    Die drinken vaak 10-12x per etmaal in het begin...

Ik zou gewoon vaker kleine beetje aanbieden alsdat wel
    Goed gaat
    Erst maar eens zorgen dat ze goed gaat drinken en dat allemaal
    Lukt
    En daarna je maar eens 'zorgen' gaan maken om het aantal
    Voedingen...
    En je Zal zien dat dat uiteindelijk reuze mee zal vallen...
    Ze blijft echt niet een jaar lang elk uur willen drinken hoor ;)

Go with the flow en laat de schema's en 'regels' even varen en kijk naar je kindje

8. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Hier heeft dochter ook pre logopedie gehad omdat we dachten dat ze het gewoon niet kon. De logopediste vertelde me dat rond 8-9 weken de spieren in het mondje zelf gaan werken en dat het doorvoor echt nog zuigreflex is. Mijn meisje is na 9 weken ook pas goed gaan drinken.

Mijn tip verder: doek om haar heen als je gaat voeden (soort inbakeren) zodat ze rust heeft, haar klein maken met drinken (dat doe je dus ook met een doek). En niet kijken naar hoeveel ze mag maar hoeveel ze aangeeft te willen drinken. Hier pas met 8 weken dat de 100 cc op ging en nu dat de 130 cc op gaat. Geeft jezelf ook meer rust

9. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Ik zou niet gelijk gaan indikken, je kan haar ook nog rechter op houden en de fles ook recht dat ze wat meer moeite moet doen

10. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Klinkt wellicht gek, maar bij mijn kleintje was de dr. Brown met prematurenspeeneen uitkomst, op advies van de logopediste. Te krijgen bij de bol site.

11. 2jees

2jees Niet meer actief

Mijn oudste kreeg BV maar dronk ook altijd vaak kleine beetjes. Als ze een flesje kreeg bij de oppas had ze flesjes van hooguit 80cc en nog kan ze een beker amper in één keer op.

Zit dus ook verschil in kindje, en zeker met twee weken lijkt 65cc me helemaal niet gek!?

Sterkte verder, mijn tweede verslikte zich de eerste weken ook continue, zo sneu he..

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met Sam20... mijn dochter dronk met bv in het begin wel 15 keer op een dag. Dit is heel normaal zuigelingengedrag en ik vind het ook echt netjes wat je dochtertje doet. Ze geeft zo duidelijk aan wat ze wil, ga daar in mee en maak je niet teveel zorgen.

Ik vind het heel raar dat het ziekenhuis het heeft over ergens een gewoonte van maken, dit kan helemaal niet bij zo'n kleintje. Ze is nog maar net op deze wereld, heeft al moeite met drinken en alles weg te krijgen en moet dan direct aan grotere flessen omdat dat mooi in een schema past? Kijk gewoon naar je kindje, ze zal vanzelf meer gaan drinken en grotere flessen aankunnen, maar pas als zij eraan toe is!

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat vind ik toch best een vreemd advies. Kindjes moeten toch gewoon gewoon raken aan drinken? De ene doet dat direct perfect, de andere
    heeft wat tijd nodig om te wennen aan het concept van drinken en aan de hoeveelheid die ze aankunnen... Gaandeweg zal ze zelf wel meer beginnen drinken en minder vaak.

Zo bizar van het ziekenhuis, alsof elk kindje meteen in hét schema past...

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja... wat zal ik eens zeggen van dat advies van het ziekenhuis.... ;)
    Om het uur een flesje zal wel loslopen, denk ik en ik zou gewoon meer op verzoek gaan voeden. Je klinkt alsof je nu op schema voedt, dus zou het kunnen dat ze honger al te groot is op het moment dat ze de fles krijgt? Wat gebeurt er als je gewoon aanbiedt zodra zij aangeeft honger te hebben? Zou namelijk goed kunnen dat ze dan rustiger gaat drinken: te grote honger zorgt voor te grote gulzigheid en onrustig drinken dan, met alle problemen van dien.
    De meeste kindjes regelen het ophogen van de hoeveelheden prima zelf. Wij zaten pas laat op 90/3 en zijn pas sinds kort nu naar 150/5: allemaal veel later dan gemiddeld. Caitlyn regelt het hier prima zelf, kan door reflux geen hele grote hoeveelheden aan en krijgt dus gewoon iets vaker op een dag. Jammer voor mij, (want dus ook nog 1-2 nachtvoedingen), maar voor haar gewoon wel zo gezond.
    Maar als je kindje verder geen klachten heeft, gaat het echt snel genoeg zelf regelen dat ze meer drinkt per voeding, (doen ze met BV namelijk ook gewoon), dus meegaan in wat je kindje aangeeft resulteert echt niet zomaar in elk uur een mini-flesje... ;)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij voeden op verzoek bij KV moet je dus trouwens wel even goed opletten hoeveel ze qua gewicht mogen. Omdat je kleinere flesjes geeft, mag je dus vaker dan in de tabel bij die grootte van flesjes staat.
    Hoeveelheid bereken je door gewicht in kilo's te vermenigvuldigen met 150 cc en dat weer te verdelen over het aantal flesjes dat ze pakt.
    Dus bijvoorbeeld bij een kindje van 4 kilo dat 60/2 (=65 cc) drinkt:
    4*150=600
    600/65= 9,23
    9 flesjes dan dus :)

Is voor jezelf als moeder wat bewerkelijker dan als je kindje snel grotere hoeveelheden pakt, maarja... we hebben geen kinderen om het maar zo gemakkelijk mogelijk te hebben ;) Dat is leuk als dat zo loopt, maar als je kindje het op een wat bewerkelijker manier beter doet, dan dus maar wat bewerkelijker... :)

16. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Moet je je kindje wakker maken of laat je t zelf komen? M'n dochter drinkt namelij ook zo gulzig: krijsen verslikken, speen eruit, hoesten kokhalzen... En ook krampen daardoor... Maar alleen als ze huilend wakker wordt van de honger. Ben ik het oor- dan drinkt ze rustig.
    Ze krijgt friso comfort 1: zit ook jbpm in en daar doet ze het al veel beter mee dan met de standaard 1!

Veel succes, wij hebben gelukkig niet de voorgeschiedenis, maar ik weet hoe frustrerend het kan zijn!

17. ukkie87

ukkie87 Fanatiek lid

18 aug 2011
    1.840
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie reactie's... Inderdaad raar allemaal, het ziekenhuis heeft ons erg onzeker gemaakt !!! Ze roepen maar steeds elk kind is anders maar we moesten wel voeden volgens hun richtlijnen, en die zijn voor elk kind hetzelfde ??

We voeden nu inderdaad op verzoek, wanneer ze aangeeft dat ze vol zit gaan we ook niet (meer) bijproppen. Dit gaat al een stuk beter. Het enige wat ze wel doet, is heel gulzig beginnen aan de fles waardoor ze veel lucht binnen krijgt.. Door die lucht krijgt ze dus steeds een vol gevoel en moet ze vaak boeren. Het is dus ongeveer 5 minuten eten, 10 minuten rechtop om te boeren en zo ongeveer 3/4 keer en dan gaat het goed...
    Net wat jullie zeggen er gaat wat tijd inzitten maar dit is wel het prettigst voor ons meisje.

18. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Heb je de dr. brown speen al geprobeerd? Houd de symptomen van (verborgen) reflux in de gaten!

Ennnn.... moedergevoel is het beste!! Zkh heeft een protocol waar ze vanaf lezen. JIJ bent haar moeder!

Edit: mijn dochter dronk de eerste 7 weken alles in kleine beetjes, elke 2,5 uur een klein flesje van 60-80cc op n gegeven moment. CB en verpleegkundige zeiden: geen toetjes geven. Fles er in en als ze niet alles opdrinkt is het jammer :)$) En het is helemaal goed gekomen ;):)

Deel Deze Pagina