Oogafwijking bij zoontje, wie nog meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2littlemonkeys, 23 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Met 3 jaar oud is de oogtest niet helemaal gelukt en bij de afspraak met 4 jaar bleek dat onze oudste een behoorlijke afwijking heeft aan zijn ogen.
    Hier hebben we nooit iets van gemerkt; hij fietst zonder zijwieltjes, viel amper, is heel acrobatisch/sportief, etc.

Zijn rechteroog heeft +6 en zijn linker +3, dus we gaan nu met een bril bekijken of dit gecorrigeerd kan worden en misschien in de toekomst nog met afplakken erbij.

Wie heeft dit ook/ook gehad met haar kind? En hoe heb je dit ervaren en vooral je kind?

Onze zoon begint nu al met de bril in de "bewaarbak" van de juf doen, ondanks dat hij zelf 2 hele coole brillen heeft uitgezocht... ;)
    Ik hoop dus ook echt dat hij ze wél gaat dragen en dat de afwijking gecorrigeerd wordt....

Iemand met ongeveer hetzelfde verhaal?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Mijn zoontje is vorig jaar doorgestuurd en wij hadden ook helemaal niks gemerkt, maar hij bleek aan beide ogen een afwijking van +8 te hebben! Ben er nog steeds verbaasd over, motorisch is hij altijd super handig. De eerste dag dat hij zijn bril kreeg wilde hij hem niet op, maar sindsdien heeft hij hem niet weer afgedaan, draagt hem alleen niet in bed. Verder niet afplakken etc, dus daar geen ervaring mee. Bekend is wel al dat hij altijd een bril moet blijven dragen, het zal niet (veel) beter worden, ik hoop alleen heel erg dat het niet nog erger wordt.

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hij is waarschijnlijk niet erg gemotiveerd om die bril te dragen, jonge kinderen kunnen een plussterkte zelf grotendeels corrigeren. Hij zal dus vermoedelijk weinig verschil merken tussen met of zonder bril. Gezien het sterkteverschil tussen de ogen loopt hij wel risico om een lui oog te ontwikkelen als hij de bril niet draagt, dus ik zou het toch maar even doordouwen als ik jou was.

4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier heeft dochter +8.75 verschil tussen de ogen gehad. Nu een heel stuk gecorrigeerd. Vanaf dag 1 wel goed bril op gehad, zeker als ze pleister op heeft.
    Hier zelf niets gemerkt.

Zou wel op school aangeven dat de bril niet in bevaarbaar mag maarijden op zijn hoofd. Behalve bv bij gym.

5. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @Zohra: school is hier nog niet begonnen, dus het is nog maar de vraag of hij ook echt zal doen wat hij nu zegt. Het klopt dat hij het zeg "corrigeert", maar de bril is al uitgezocht, dus we zien wel hoe het gaat straks. Juf wordt op de hoogte gebracht en de opvang net zo.
    Ik heb ook nergens gezegd dat we het niet doordouwen...

@panda: fijn dat het voor een groot deel al gecorrigeerd is! Heeft dit lang geduurd? En zijn jullie wel direct begonnen met afplakken? Daar willen ze bij ons nog even mee wachten omdat het niet motiverend zou zijn als we nu al zijn goede oog gaan afplakken.

@Suus: waarom wordt het niet veel beter? Er werd ons verteld dat de ogen tot de pubertijd nog ontwikkelen en dat het dus nog beter kan worden bij ons zoontje.

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    (gelukkig) geen ervaring met mijn dochter maar wel met mezelf. Met 4,5 jaar werd een afwijking van -3 vastgesteld bij mijzelf. Ik was altijd wel een voorzichtig kindje maar mijn ouders hebben weinig aan me gemerkt. Helaas zat ik begin groep 3 al op -6 en heb inmiddels -13. - Afwijkingen zijn volgens mij wel anders dan + en worden vaak slechter ipv beter. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik moeite had mijn bril niet op te doen, heb hem naar mijn weten altijd opgehouden. Maar dat is denk ik ook vooral een kwestie van wennen voor je zoontje.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Dat weten wij ook niet. De orthoptist weet eigenlijk niets te vertellen en reageert minimaal op onze vragen. Ze zegt alleen dat hij er niet meer afkomt, verder niks. We denken er ook over om over te stappen. Het is allemaal erg onduidelijken niks wordt verder uitgelegd.

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier net nadat ze 4 werd bij oogarts geweest. Eerst 3 maanden zonder afplakken om aan de bril te wennen. Daarna begonnen. Ze heeft toen eerst een tijd 5 dagen per week 4 uur per dag. Dit gaf geen effect. Toen 7 dagen per week 8 uur per dag. Dit was veel maar gelukkig deed dochter dit zonder probleem.
    Dit had wel effect. Inmiddels zitten we sinds kort nog op 1 keer plakken 4 uur. Ze is nu net 7 dus ongeveer 3 jaar bezig in totaal.
    We zitten nu waarschijnlijk op het maximale wat haalbaar is kwa corrigeren. Ze is van +8,75 naar +4, 25 gegaan.
    Tot 8 jaar heeft afplakken zin zei de orthopediste tegen mij.

9. Deniselb

Deniselb Lid

8 jun 2016
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter hebben wij ook nooit wat gemerkt, tot ze ineens echt binnen paar weken scheel begon te kijken, blijkt nu dat ze aan beide ogen +6,75 heeft en cilinderafwijking. (Dochter was toen bijna 2 jaar)
    Toen ze monturen ging passen en de bril besteld werd heb ik een foto van haar gemaakt en in de 2 weken wachten op d'r bril dagelijks even de foto laten zien, en gezegd dat ze zo'n mooie bril krijgt, ze had er daardoor helemaal zin in. En ze heeft hem opgezet en zet hem niet meer af.
    Nu na 3 maanden weer controle gehad en blijkt ook een lui ook te hebben, we moeten haar oog nu dagelijks voor 4 uur afplakken maar we maken er gewoon een feestje van, eerst gaan we de mooie plaatsjes op de pleister samen bekijken en dan plak ik hem op. en als hij af mag plakken we hem samen op de poster en krijgt ze wat lekkers. ( wij hadden de eerste 2dagen pleisters waardoor haar huid al meteen heel erg reageerde, toen recept gekregen voor ortopad en dat gaat goed!

Ik hoop dat het voor jou ook zo makkelijk gaat verlopen!
    Veel succes

Nog even toevoegen, bij mij is ook verteld dat mijn dochter altijd een bril of lenzen zal moeten gebruiken, ze kunnen het misschien nog naar +4 a +5 krijgen maar beter niet.

10. Rombely

Rombely Niet meer actief

Hier een kindje met cilinder. Nooit wat van gemerkt en bij controle op cb met drie jaar wel dat de controle niet goed was. Vrij snel daarna een bril. Als we niks zeggen zet ze hem niet op. Maar is vanaf begin gewoonte dat ze hem sochtends opzet en gaat alleen af als ze echt moe is eind van de dag of met dit hete weer. Op school met gym gewoon op, ook nooit over gehad met de juf.
    Nooit teveel aandacht aan besteed dat het "moet" ofzo en vaak zeggen dat het mooi staat :).
    Ze moet wel voor altijd een bril, maar liever op deze leeftijd dan dat ze acht zijn ofzo....

11. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Mijn dochter deed de oogtest met 3 jaar ook niet goed, ze bleek aan beide ogen +6 en een cilinder van 2,5 te hebben en 2 luie ogen. Het wennen aan de bril was heel moeilijk, ze wilde hem niet op, verstopte hem, werd heel boos als ze hem op moest want ze wilde met haar eigen ogen kijken zei ze. De oogarts dreigde zelfs dat hij haar 3 weken op zou laten nemen om te dwingen de bril op te laten. Na een half jaar ging het beter en nu stapt ze met bril op onder de douche en valt er mee in slaap.

12. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook bij cb aan 1 oog een behoorlijke afwijking geconstateerd.
    Begonnen met plakken 3 uur per dag en een bril voordat ze 4 was. Totaal geen problemen mee gehad. Bril blijft eigenlijk altijd op en ze vraagt er zelfs om.

Enige punt: altijd veel krassen op de glazen en laat een setje nou net 150 euro kosten. Kan ik dus echt mega chagrijnig van worden, want ieder half jaar vervang ik ze. Herkennen anderen het snelle krassen?

13. purple88

purple88 Actief lid

5 apr 2012
    451
    0
    16
    Mijn zoontje heeft zn bril nu ongeveer 5 maanden.. Hij
    Heeft +8 en cilinderafwijking.. Ook nooit iets van gemerkt. Hij draagt zn bril altijd, heeft er geen hekel aan. Alleen laatst 3 maanden na het begin van zn bril is hij weer getest en de oogarts zag geen verschil met of zonder bril.. Schijnt dat hij de afgelopen 3 jaar dus 'luie ogen' heeft ontwikkeld en die moeten nu nog heel erg wennen aan de sterkte. We zijn nog niet aan het afplakken.

Wij hebben idd ook te horen gekregen dat bij zo'n hoge sterkte de kans op verbetering eigenlijk 0 is

14. rums

rums Niet meer actief

Onze zoon heeft een bril sinds hij 2,5 is (cilinder afwijking). We dachten eerst dat hij scheel keek aan een oog en vandaar een verwijzing, scheel bleek hij niet te zijn maar wel een cilinder afwijking.
    Hij liep laat, durfde niet door zand te lopen en op en afstapjes vond hij eng.

Wij hebben een foto gemaakt van hem met de bril op en hem die regelmatig laten zien tot zijn bril er was. Daarna geen problemen gehad. Hij zet hem ook 's ochtends regelmatig al op als hij uit bed komt. Hij is nu 3,5.

Al was het passen in de winkel wel echt een crime. Maar we mochten dus twee brillen meenemen om te kijken welke we wilden.

15. rums

rums Niet meer actief

Krassen op het glas herken ik totaal niet. Helaas laat hier de lak op de pootjes wel wat los. Maar zoontje ligt regelmatig met zijn hoofd op de grond te spelen.

16. arien

arien Lid

23 okt 2012
    11
    0
    0
    Hier ook zoontje met een behoorlijke afwijking. +6,5 en + 5,25 daarbij ook nog een cilinder afwijking aan beide ogen. Daarbij ook nog een lui oog. Ook hij zal nooit meer van zijn bril afkomen.
    Wij hebben hier echt nooit iets van gemerkt tot de ogen test bij CB met 4 jaar.
    Na het bezoek aan de oogarts zijn we direct naar de opticien gereden om een bril uit te zoeken. Het passen was echt een kriem. Nu hij zijn bril eenmaal heeft totaal geen problemen meer. Hij heeft hem altijd op en als hij hem niet op heeft merkt hij dat hij niet goed meer kan zien en dan wil hij dus zijn bril weer op. Ook op school helemaal geen problemen. Zelfs met gymmen heeft hij zijn bril op, anders ziet hij gewoon slecht en dat komt de gymles niet ten goede.
    Wij hebben hem vanaf het begin af aan gestimuleerd om de bril te dragen. Ik heb zelf ook een bril en dat heeft wel echt geholpen. Zo hebben mama en zoon een bril en papa lekker niet :)
    Inmiddels zijn we weer op controle geweest en doordat hij altijd zijn bril op heeft hoeven we nog niet te beginnen met afplakken. Zijn luie oog wordt door het goed dragen van de bril op dit moment voldoende gecorrigeerd.

Het helpt ook zeker dat iedereen die hem met zijn bril ziet zegt dat het hem zo leuk staat. Dan gaat hij helemaal glimmen en dat vindt hij geweldig.
    Ik denk echt dat positieve aandacht, maar niet teveel aandacht, helpt voor het kind om de bril te accepteren. Daarbij kan het zijn dat er snel resultaat geboekt wordt en het kind ook echt beter gaat zien. Ook dat helpt bij de acceptatie.

17. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @Frisbie en Rums
    Wij hebben een garant plan erbij genomen. Als de bril volledig kapot is of de glazen stuk/te erg bekrast, betalen we alleen 20% van een compleet nieuwe bril of de glazen.
    Leek ons wel handig, aangezien ons zoontje echt een jongetje is en zijn glazen best duur zijn.

Kost 35,- voor 2 jaar geloof ik (zo uit mijn hoofd). We hebben dan de afspraak erbij gemaakt (eigenlijk gekregen) dat wanneer hij over een jaar een nieuwe bril nodig heeft met een andere sterkte, dat we ook dan alleen 20% betalen.
    De prijzen van die krengen zijn niet grappig... Ik heb voor zijn bril meer betaald dan mijn eigen, vanwege de glazen.

Hij heeft de bril sinds vandaag en al een paar keer even op gehad. Hij moet er echt nog aan wennen en zit er ook aan te friemelen de hele tijd. Vrienden en familie vertellen hem wel dat het superleuk staat, maar negeren het verder een beetje. Wat wel goed is, aangezien hij teveel aandacht nooit zo fijn vindt :)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja, hier ook en nog wat duurdere glazen, baal er ook enorm van.

19. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Zit er geen anti kras laag op? Hier een opticien die niet van een keten is, maar een zelfstandige. Prijzen krijg je bijna een rolberoerte van(rond de 300euro), maar heb dan ook weinig klachten! Kan altijd binnen lopen voor afstellen en de lak hield het bij mijn dochter ook echt lang. Wel altijd monturen van geheugen materiaal (titan flex) Ook de glazen zijn niet overdreven bekrast. Hier allebei een bril, 1 vanaf 2 jaar, de ander vanaf 3. Wij hebben altijd geaccepteerd dat hij soms afging, en dan na een kwartier/half uur weer op(als we wat anders gingen doen vaak) hierdoor wende ze er vrij snel aan. Omdat ik ook lenzen heb, hebben we nu wel een brilverzeking die ik elk jaar wijzig zodat we steeds vergoeding krijgen.

20. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Zit er bij ons wel op en ik denk bij de meeste wel. Maar het ene kind is het andere niet en ik denk dat het gewoon bij het ene kind wat sneller krast dan bij het andere :)

Deel Deze Pagina